AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Ryzen Threadripper är en stor processorlansering på flera sätt och representerar AMD:s återkomst till entusiastsegmentet på allvar. SweClockers hårdtestar Ryzen Threadripper 1950X och 1920X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Många kärnor blir det!

Intressant prestanda mot Intels motsvarande prismässigt.

Ligger väl som man förväntar sig hyfsat iaf.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

“I have come here to chew bubblegum and rip threads…and I’m all out of bubblegum.”

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Många kärnor blir det!

Intressant prestanda mot Intels motsvarande prismässigt.

Ligger väl som man förväntar sig hyfsat iaf.

Det är riktigt stort! Med prissättningen och prestandan i flertrådat känns Threadripper rätt överlägsen Intels X299. Konkurrensen är tillbaka!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Det är riktigt stort! Med prissättningen och prestandan i flertrådat känns Threadripper rätt överlägsen Intels X299. Konkurrensen är tillbaka!

Med tanke på att AMD inte kör någon paywall på PCIe eller fimpar anslutningar eller funktioner så hoppas vi på att AMD tar lite andelar i servervärlden med. Konkurrensen har jag saknat!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kul test med Bf1 och stream+ film, kvällsläsningen är räddad iaf

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är riktigt stort! Med prissättningen och prestandan i flertrådat känns Threadripper rätt överlägsen Intels X299. Konkurrensen är tillbaka!

Beror ju på vad man ska ha processorn till den är knappast bättre i allt. Intels motsvarighet var ju fortfarande överlägsen i spel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Kul test med Bf1 och stream+ film, kvällsläsningen är räddad iaf

Håller med! Detta är för mig mycket mer relevant än de sedvanliga testerna när man enbart kör ett visst spel. 7700k känns inte alls som ett självklart val för spel när man ser detta test. Hoppas ni fortsätter med detta och kanske expanderar till fler spel då jag tror de flesta multitaskar i hög grad när de spelar nu för tiden.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Garderoben:

Beror ju på vad man ska ha processorn till den är knappast bättre i allt. Intels motsvarighet var ju fortfarande överlägsen i spel.

Det är inte riktigt flertrådat heller. Spel har mycket större nytta av ett fåtal snabba kärnor än många lite långsammare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är inte riktigt flertrådat heller. Spel har mycket större nytta av ett fåtal snabba kärnor än många lite långsammare.

Nej precis och som jag sa, beror ju helt på vad man har datorn till vilket vad som är bäst just för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja då har vi en ny kung på effect plockning vid oc hahahha 440w och dom klagade på intel jajaja

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej precis och som jag sa, beror ju helt på vad man har datorn till vilket vad som är bäst just för dig.

Ja men om man har datorn till bara spel så köper man inte en CPU för 10.000:- heller.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ja då har vi en ny kung på effect plockning vid oc hahahha 440w och dom klagade på intel jajaja

Fast du glömmer att det är med 6 fler kärnor.
Frågan är vad en 16c klockad i9 som kommer i september kommer dra.
Troligen mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ja då har vi en ny kung på effect plockning vid oc hahahha 440w och dom klagade på intel jajaja

Kanske för det är oc på 16 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ja då har vi en ny kung på effect plockning vid oc hahahha 440w och dom klagade på intel jajaja

Det återstår väl att se om AMD tillåter lika dålig VRM-kylning som intel tillät med x299, men hittils har jag inte sett någa "x399 VRM DISASTER"-rapporter

Edit; För att förtydliga och slippa fler dryga kommentarer så kan jag ju här förklara varför jag tycker det är Intel's fel att det är dålig kylning på VÄRM på vissa moderkort.

Det är ju som vi alla vet så att ASrock med flera kom på ett sätt att låsa upp icke-K modeller så att de kunde multipelklockas så som K-modeller kan. Intel gick då in och bestämde att så får inte ASrock göra. Alltså har de visat att de kan gå in och bestämma. Då tycker jag att det är intels fel att det är dålig VRM-kylning på vissa moderkort, eftersom de gett sitt tysta medgivande.

Min logik är att Intel inte kan äta kakan och ha den kvar. Så nu vet ni lite mer om varför jag tycker som jag gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Intressant test, kul för AMD. Undrar hur det kommer se ut när Intel släpper sina resterande i9 modeller.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser en röd framtid! ^^

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ja men om man har datorn till bara spel så köper man inte en CPU för 10.000:- heller.

Om den var överlägset bäst i spel så köper jag lätt en CPU för 10k. Precis som min skärm kostade över 10k och GPU nära 10k.... Så vet inte vart ditt påhitt kommer ifrån. Låter som AMD-sjukan.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Ja men om man har datorn till bara spel så köper man inte en CPU för 10.000:- heller.

Man kan väl ha den till båda? och sen kan man väl visste köpa en CPU för 10k som bara är för spel om den är bäst?

Som för mig själv jag spelar mycket men behöver också bra flertrådad prestanda. Jag anser dock att spelandet går före.
Då väljer jag ju så klart en CPU som är bäst/bättre i spel men som fortfarande har bra flertrådad prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det återstår väl att se om AMD tillåter lika dålig VRM-kylning som intel tillät med x299, men hittils har jag inte sett någa "x399 VRM DISASTER"-rapporter

Intel har ingenting med VRM att göra eller AMD för den delen på moderkorts tillverkarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Grejen är den att majoriteten här köper processor för att spela. Eller ja, så lät det innan AMD släppte sin processor iaf.

Men för min del är det så, och då är det dessvärre inte intressant.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ja då har vi en ny kung på effect plockning vid oc hahahha 440w och dom klagade på intel jajaja

7% extra strömförbrukning för 35% extra prestanda är ju dock "helt okej"

Permalänk
Medlem

Vilka coola siffror det var på bildrendering och videokodning, helt magiskt ju!

Tackar så mycket för infon!!!

Och säger välkommen in i spelet AMD!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Trevligt med hård lansering av CPUn! Det vore ännu bättre om det fanns ett passande moderkort att få tag på dag 1. Knepigt att använda den annars.

Permalänk
Snusfri

Riktigt imponerande siffror Threadripper visar upp.
Hoppas att Intel prissänker 7900X nu då så att deras HEDT lineup hamnar mer i linje med AMD's.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Om den var överlägset bäst i spel så köper jag lätt en CPU för 10k. Precis som min skärm kostade över 10k och GPU nära 10k.... Så vet inte vart ditt påhitt kommer ifrån. Låter som AMD-sjukan.

Klart Jag har AMD sjukan, därför jag fortfarande sitter med en 4930k och inte studsade ut direkt och kastade mig över en Ryzen direkt?
Skulle de släppa en 10k 4c/8t som var helt jävla insane, visst absolut då är det logiskt att köpa till spel. Men verkligheten ser ut så att runt 10k så snackar vi 10-16c Cpuer och de är inte bäst i spel.

Skrivet av Garderoben:

Man kan väl ha den till båda? och sen kan man väl visste köpa en CPU för 10k som bara är för spel om den är bäst?

Som för mig själv jag spelar mycket men behöver också bra flertrådad prestanda. Jag anser dock att spelandet går före.
Då väljer jag ju så klart en CPU som är bäst/bättre i spel men som fortfarande har bra flertrådad prestanda.

Beror väl helt och hållet hur du prioriterar.
5 fps extra i ett spel eller 30% kortare rendreringstid?

Tycker valet är rätt logiskt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

ja då har vi en ny kung på effect plockning vid oc hahahha 440w och dom klagade på intel jajaja

haha eller hur men så är det. Lär inte vara någon av dom som klagar nu.

Skrivet av Chibariku:

7% extra strömförbrukning för 35% extra prestanda är ju dock "helt okej"

Är då inga 35% i spel faktiskt knappt någon skillnad alls i 1080p

Och ehm va 35% vilka siffror då? kollar jag på Blender testerna så skalade ju i9an bättre vid överklockning än Threadripper.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som är förvånad hur strömsnåla och energieffektiva Broadwell-E processorerna är? Threadripper 1920X drar nästan 83% mer än en 6950X men bara 35% bättre i multitrådat i Cinebench.

Är inte ett dugg imponerad på det området. Men positiva saker är ju fler pci-e banor och stöd för ECC-minne som Skylake-E saknar stöd för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av :

Det återstår väl att se om AMD tillåter lika dålig VRM-kylning som intel tillät med x299, men hittils har jag inte sett någa "x399 VRM DISASTER"-rapporter

@Ozzed

Dags att sluta kasta ur dig massa konstigheter?
Det är moderkortstillverkarna som står för dålig vrm-kylning inte Intel eller Amd.

Permalänk

Spännande siffror med BF1, streaming och film!

AMD är verkligen på rätt väg med flera kärnor om man ser till dem, och frågan är om inte 6 kärnor kommer kännas lite när Intel släpper Coffee Lake.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.