AMD Ryzen Threadripper 1950X överklockas till 4,1 GHz och prestandatestas

Permalänk
Avstängd

Såg test på intels i9-7960x som drog 3200p i cinebench här om dagen och en klockad 1950x landade på 3337p om testet ovan stämmer vilket gör att TR bör ligga lite under om båda rullar i orginal hastighet och där är det samma mängd kärnor 16/32 och om inte jag har otur när jag tänker bör TR ligga runt 3100p orginal och ska vara 700 dollar = 5000/6000kr billigare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@tvelander: Nä dom har medvetet skippat mer än 2 cpu stödet. Verkar vara så liten del av marknaden att det inte är värt RND. Men kikar man på reviews så klår Epyc många dual cpu Xeon configs med en singel Epyc.

Men är så applikations beroende så man måste nog testa sitt specifika use case för att köpa rätt :).

http://www.anandtech.com/show/11544/intel-skylake-ep-vs-amd-e...

Han tänker på blad liknande system.

Har inte så mycket AMD och INTEL att göra kommer nog snart för epyc.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av anon159643:

58 391 vs 24 573 = lite bättre.

Kommande 2066 prollar som kommer få Threadripper att äta skit, tror de då de kommer få runt 10 00 000 points i Cinebench på flera kärnor när 100% enbart är lite bättre?

Finns många applikationer redan idag, men majoriteten kommer inte köra en applikation i taget och kommer man in i mer prouser gruppen så utvecklar de egna verktyg till de befintliga applikationerna.

Vart fick du 24 573 poäng ifrån?

Jag tycker inte det är speciellt schyst att jämföra en klockad threadripper mot en oklockad 7900x ska man jämföra dom ska man väl göra det på så lika grunder som möjligt eller?

Kollar du på en överklockad 7900X så fick den 2560 poäng i Cinebench medans 1950X 3337 betydligt mindre gap där.

Kollar man sen på Geekbench så ligger oklockade 7900X på ~41503 poäng medans en överklockad threadripper får 58391.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

58 391 vs 24 573 = lite bättre.

Kommande 2066 prollar som kommer få Threadripper att äta skit, tror de då de kommer få runt 1 000 000 points i Cinebench på flera kärnor, när 100% enbart är lite bättre?

Finns många applikationer redan idag, men majoriteten kommer inte köra en applikation i taget och kommer man in i mer prouser gruppen så utvecklar de egna verktyg till de befintliga applikationerna.

58k mot 24k är mycket men en 6800k är ju gammla sockeln samt bara har 6 körnor vs 16?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Vart fick du 24 573 poäng ifrån?

Jag tycker inte det är speciellt schyst att jämföra en klockad threadripper mot en oklockad 7900x ska man jämföra dom ska man väl göra det på så lika grunder som möjligt eller?

Kollar du på en överklockad 7900X så fick den 2560 poäng i Cinebench medans 1950X 3337 betydligt mindre gap där.

Kollar man sen på Geekbench så ligger oklockade 7900X på ~41503 poäng medans en överklockad threadripper får 58391.

*edit* Jag missförstod dig, jag såg enbart denna siffra i artikeln och trodde du men den menade lite bättre.

I Geekbench får processorn en poäng på 4 548 för en kärna och 58 391 för flera, vilket användaren jämför med dennes Intel Core i7-6800K överklockad till 4,3 GHz som får 5 177 respektive 24 573 i samma test.

Att det sedan är två helt olika processorer och de ej ska prestera detsamma är en annan sak.

Skrivet av Silcan:

58k mot 24k är mycket men en 6800k är ju gammla sockeln samt bara har 6 körnor vs 16?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, men det var den som jämfördes. Och då får man ta hänsin till detta och mer än dubbelt så bra är inte dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

58 391 vs 24 573 = lite bättre.

Kommande 2066 prollar som kommer få Threadripper att äta skit, tror de då de kommer få runt 1 000 000 points i Cinebench på flera kärnor, när 100% enbart är lite bättre?

Finns många applikationer redan idag, men majoriteten kommer inte köra en applikation i taget och kommer man in i mer prouser gruppen så utvecklar de egna verktyg till de befintliga applikationerna.

Självklart är det så. Det är dock en försvinnande liten del program räknat till den totala mängden.
Därför dessa produkter oberoende av tillverkare blir extremt nischade efter behovet.

Hade dock fortfarande varit kul att veta vad för typ av kylning som användes.
Är det L2N är det ju ett ganska intetsägande resultat.
Men med säg vanlig vattenkylning så är det som sagt jäkligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Från artikeln, jag har ej källgranskat det men det står:
I Geekbench får processorn en poäng på 4 548 för en kärna och 58 391 för flera, vilket användaren jämför med dennes Intel Core i7-6800K överklockad till 4,3 GHz som får 5 177 respektive 24 573 i samma test.

Du jämför emot 7900X , men den ser jag ej i artikeln. Så när du skrev en liten skillnad så trodde jag du syftade på det som jämfördes i artikeln. Att det sedan är två helt olika processorer och de ej ska prestera detsamma är en annan sak.

*edit*
Jag har missuppfattat dig. 7900X finns med i artikeln men det står ej om det är ett rent multicore test.

Precis, men det var den som jämfördes. Och då får man ta hänsin till detta och mer än dubbelt så bra är inte dåligt.

Nej precis jag pratar om i9-7900X att Threadripper är dubbelt så bra som en i7-6800k säger jag inget om

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Självklart är det så. Det är dock en försvinnande liten del program räknat till den totala mängden.
Därför dessa produkter oberoende av tillverkare blir extremt nischade efter behovet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man ser till de system som bör köras på en 16 core cpu, så skulle jag tro att de flesta av dessa är en massa olika applikationer. Det kan vara så att man kör en instans av en databas vid sidan av till mer krångligt. SQL server vill väl ha enbart 6 core bara den (om jag minns rätt), kör man då ett program för 8 core + lite lullull så är kärnorna slut.

Eftersom Ryzens processor inte är fasligt dyr, så tror jag dock en stor del kommer köpa den utan att riktigt använda den. De som köper en dyrare dator så en 10 000kr extra på cpu/moderkort, är ändå inte så mycket pengar i det hela. (om man räknar med skärmar etc)
*edit*
Jag själv är inte så mycket för snålt byggda 16 core cpuer av x86/x64. Så steget att gå till en 16 core från en 8 core och få en vettig allrounddator blir för mig betydligt mer än 10 000kr extra. Jag skulle inte tro att jag är ensam om detta.
Köpa en 16 core Ryzen, 128GB ram, dubbla 960 Pro ssd och sedan Nvida 1050 2GB grafikkort till en spelmaskin känns lite sådär.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

16 kärnor i 4ghz är ju ganska brutalpretanda i de få men ack så behövande appz detta stödet nyttjas i.
Undrar vad för kylning det var som användes samt vad effektuttaget ur sockeln är.

Skickades från m.sweclockers.com

Kylningen var en Thermaltake 3.0 någonting (om jag inte helt missminner mig)

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det är ju inget nytt dock Sweclockers fick ju upp sitt exemplar av den billigaste i9a i 4.7Ghz

Är det bara jag eller är inte Threadripper lite överhypad? Om man ska gå på dom här testerna så är en överklockad processor lite bättre än Intels billigaste i9a knappast den monster cpun som folk har framstått den att vara som...

Jag tror att Threadripper kommer få äta skit av kommande 2066 prollar.

intressant vore väl snarare prestanda per krona vara mer aktuellt än något annat, som alltid när de gäller AMD vs Intel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kylningen var en Thermaltake 3.0 någonting (om jag inte helt missminner mig)

//Jonathan

Ja om det stämmer är det riktigt imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ska bli intressant när "riktiga" tester kommer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Threadripper görs väl med en ny stepping (B2 tror jag den kallas) jämfört med tidigare ryzen processorer. Får man upp sådana här klockfrekvenser på en 16 kärnor bådar det gott för kommande ryzens. Är de snart uppe i 4,5 GHz turbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eftersom Ryzens processor inte är fasligt dyr, så tror jag dock en stor del kommer köpa den utan att riktigt använda den. De som köper en dyrare dator så en 10 000kr extra på cpu/moderkort, är ändå inte så mycket pengar i det hela. (om man räknar med skärmar etc)

Det finns ju en hel del filmar och redigerar idag och med tanke på hur mycket pengar man kan lägga på optik mm så är gissar jag att en hel del där också kommer investera i flera kärnor för att få ner renderingstiderna. En 4K film är inte jätterolig att vänta på och även i själva jobbet med att redigera den blir smidigare.

Jag tror de kommer sälja en hel del

Permalänk
Medlem

Överklockade 7900X fick 2560 poäng i Cinebench, så det här är alltså ca 30% bättre. Det bådar gott för AMD. Även om Intel helt säkert lanserar en modell senare som slår det så lär den vara så dyr att man måste ha bra med pengar för att rättfärdiga ett köp, medans 1950X är mer normalt prissatt, så om inget dramatiskt händer så har nog AMD redan vunnit pris/prestanda-kriget i multitrådade laster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av superegg:

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

Why?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

Man jämför ju produkter i samma prisklasser, annars är man bara efterbliven.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

I sådana fall kan man ju jämföra i7 7820x med en FX8350. Kanske inte en helt relevant jämförelse :)!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jexmark:

Ja det är ju helt chockerande att en överklockad CPU med många fler cores slår en oklockad CPU med färre kärnor i ett multitrådstest....

Förstår inte varför det är sådana extrema reaktioner på detta test om jag ska vara ärlig. Sen håller jag inte med om att Intels motsvarighet till 1950X skulle vara 7900K.

"Threadripper 1950X överklockad till 4,1 GHz slår världsrekord

Redan vid 4.1 gigahertz klockfrekvens levererar Ryzen Threadripper 1950X ett världsrekord i prestandatestet Cinebench R15. Här når man 3 413 poäng i det flertrådade testet, vilket kan jämföras med 2 464 poäng för en i9-7900X överklockad till 4,6 GHz. Det nuvarande världsrekordet på 3 327 poäng får också se sig slaget, ett resultat som nåtts med en i9-7900X överklockad till 5,96 GHz med flytande kväve."

Är du på riktigt???? oklockad??? så 5.96ghz med flytande kväve är stock menar du? Intel får förnedrande mycket pisk av ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Såg test på intels i9-7960x som drog 3200p i cinebench här om dagen och en klockad 1950x landade på 3337p om testet ovan stämmer vilket gör att TR bör ligga lite under om båda rullar i orginal hastighet och där är det samma mängd kärnor 16/32 och om inte jag har otur när jag tänker bör TR ligga runt 3100p orginal och ska vara 700 dollar = 5000/6000kr billigare

2900 med stock klock: http://wccftech.com/amd-ryzen-threadripper-1950x-benchmarks/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Var inte så långt borta i.a.f och är förbannat bra resultat och ska blir roligt att se vad swecs resultat landar på då jag antar det kommer mer tester från dom i morgon

Edit: verkar som dom kört 1950x med flytande kväve med

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6qloze/threadripper_1950x_scores_4000_on_cinebench/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det som skrevs i reddit tråden?

av TwoBionicknees

"Zen 2 is coming on 7nm, which is slightly denser than Intel's 10nm, both are due to be in production mostly in 2018, Glofo/Zen 2 end of 2018, Intel are doing Cannonlake early 2018 but it's mobile only and probably only dual core as well as they are struggling with yields and clock speed/power on the new process much as they did with Broadwell which did the same thing, initial full launch reduced to mobile only and desktop a year later.
Currently 14nm glofo is more like a 17-18nm process and it's only designed for 3Ghz, Glofo 7nm is designed for 5Ghz clocks.
So from here Intel are moving to a 10nm process which they've flat out stated has lower performance than 14nm ++ their current process, but it will have lower power and density, they won't have desktop till end of 2018 at the earliest it seems and HEDT/Server look likely to be mid 2019(with the usual stagger between their platforms). The process is a normal one node drop with no large clock speed gains expected over it's life and a reduction to start with.
Glofo 7nm is a 1.5-2 node drop for AMD, it's going to take AMD from a 3Ghz process that is half a node or more behind Intel to a node that is just ahead of Intel, there is a massive improvement in clock speed as well as a very large gain in density. Basically AMD is fighting heavily on the back foot process node wise and has winning server, HEDT and better value and better in most situations but just lacking a little single thread performance. Starting at the end of 2018 AMD will have the slightly better process than Intel and maintain all the goodness that makes Zen so fucking awesome but it's only weakness, pure clock speed for pure single thread performance.... is going to be wiped out with the gap between AMD and Intel on clock speeds either removed or even swing the other way depending on just how good the process is.
Zen 2 is going to be seriously, seriously fucking awesome. Even a Zen 2 8 core would be awesome but there are indications we might be moving to 12 core mainstream, 24 core HEDT, 6 core APU and 48 core server(the latter we know is the case which implies all the others).
Zen 2 should bring actual IPC improvements as well though, in general a new architecture will find fairly big bottlenecks to fix where as something like Core architecture which has gone through so many iterations is going to find it much harder to find large gains. I wouldn't be surprised is aside from a bigger process and therefore bigger clock speed and power gains than Intel, if AMD also have bigger IPC gains from current to next gen architectures."

Dold text

I think the chances are that Zen 2 will clock considerably higher. THe process is designed for 5Ghz, that doesn't mean Zen 2 will be. It would take fairly major changes to the pipeline for it to be clocked at 5Ghz as standard, but what I think it means is that the transistors themselves won't have trouble clocking much higher. So we might see more like a 8 core with 4Ghz base, 4.5Ghz boost clocks, but chips that can overclock to 5-5.2Ghz. If they come end of 2018 or mid 2019 doesn't much matter to me.
The reality is AMD is offering better value in mainstream now with an inferior process and a fairly hefty clock disadvantage. When the process gap is removed, when the clock disadvantage is gone, AMD will be even more competitive. Intel might have a 6 month lead in desktop/mainstream but nothing more than that.

Dold text
Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Ahh, känns som att det är 2005 igen. Har väntat länge på det här.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Jag blir helt svettig vid tanken på att göra Houdini-simuleringar med denna 16-kärniga best. Det enda som egentligen håller tillabaka mig är om singelkärnig prestanda (spel osv) blir lidande. Har ingen större lust att lägga 10k + 3k för moderkort för en sämre spelupplevelse. Ibland måste man väl helt enkelt välja kanske.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Vad tror ni om det som skrevs i reddit tråden?

av TwoBionicknees

"Zen 2 is coming on 7nm, which is slightly denser than Intel's 10nm, both are due to be in production mostly in 2018, Glofo/Zen 2 end of 2018, Intel are doing Cannonlake early 2018 but it's mobile only and probably only dual core as well as they are struggling with yields and clock speed/power on the new process much as they did with Broadwell which did the same thing, initial full launch reduced to mobile only and desktop a year later.
Currently 14nm glofo is more like a 17-18nm process and it's only designed for 3Ghz, Glofo 7nm is designed for 5Ghz clocks.
So from here Intel are moving to a 10nm process which they've flat out stated has lower performance than 14nm ++ their current process, but it will have lower power and density, they won't have desktop till end of 2018 at the earliest it seems and HEDT/Server look likely to be mid 2019(with the usual stagger between their platforms). The process is a normal one node drop with no large clock speed gains expected over it's life and a reduction to start with.
Glofo 7nm is a 1.5-2 node drop for AMD, it's going to take AMD from a 3Ghz process that is half a node or more behind Intel to a node that is just ahead of Intel, there is a massive improvement in clock speed as well as a very large gain in density. Basically AMD is fighting heavily on the back foot process node wise and has winning server, HEDT and better value and better in most situations but just lacking a little single thread performance. Starting at the end of 2018 AMD will have the slightly better process than Intel and maintain all the goodness that makes Zen so fucking awesome but it's only weakness, pure clock speed for pure single thread performance.... is going to be wiped out with the gap between AMD and Intel on clock speeds either removed or even swing the other way depending on just how good the process is.
Zen 2 is going to be seriously, seriously fucking awesome. Even a Zen 2 8 core would be awesome but there are indications we might be moving to 12 core mainstream, 24 core HEDT, 6 core APU and 48 core server(the latter we know is the case which implies all the others).
Zen 2 should bring actual IPC improvements as well though, in general a new architecture will find fairly big bottlenecks to fix where as something like Core architecture which has gone through so many iterations is going to find it much harder to find large gains. I wouldn't be surprised is aside from a bigger process and therefore bigger clock speed and power gains than Intel, if AMD also have bigger IPC gains from current to next gen architectures."

Dold text

I think the chances are that Zen 2 will clock considerably higher. THe process is designed for 5Ghz, that doesn't mean Zen 2 will be. It would take fairly major changes to the pipeline for it to be clocked at 5Ghz as standard, but what I think it means is that the transistors themselves won't have trouble clocking much higher. So we might see more like a 8 core with 4Ghz base, 4.5Ghz boost clocks, but chips that can overclock to 5-5.2Ghz. If they come end of 2018 or mid 2019 doesn't much matter to me.
The reality is AMD is offering better value in mainstream now with an inferior process and a fairly hefty clock disadvantage. When the process gap is removed, when the clock disadvantage is gone, AMD will be even more competitive. Intel might have a 6 month lead in desktop/mainstream but nothing more than that.

Dold text

Jag tror inget. Det jag däremot vet är att jag nästan blev lite upphetsad av att bara läsa det där. Man blir nipprig som en liten skolpojke av bara tanken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag tror inget. Det jag däremot vet är att jag nästan blev lite upphetsad av att bara läsa det där. Man blir nipprig som en liten skolpojke av bara tanken!

Skickades från m.sweclockers.com

haha, samma som jag då

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:
Finns det info om att intel inte ska ha löddad ihs på 2066?
Det har dom ju alltid haft,på lyxmodellerna.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

Varför då? Det blir en betydligt bättre jämförelse om man jämför inom prissegment.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Paddanx:
Finns det info om att intel inte ska ha löddad ihs på 2066?
Det har dom ju alltid haft,på lyxmodellerna.

https://www.pcgamesn.com/intel/intel-skylake-x-solder

It would seem Intel are still attempting to save money in the manufacture of the new CPUs by opting not to solder the CPU to the CPU’s integrated heat spreader (IHS). Instead, they’ve chosen to make use of a thermal interface material (TIM), which has inferior thermal conductivity to a soldered chip.

Ursprungskällan: https://www.youtube.com/watch?v=cCv7hF7kepU

ENG:

https://www.youtube.com/watch?v=I1Bv8Mxnnlc

Man ser klart hur de använt sig av TIM istället för löda fast IHS skölden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |