Lurad på SweCs marknad - bör Sweclockers öka säkerheten?

Permalänk
Medlem

Lurad på SweCs marknad - bör Sweclockers öka säkerheten?

Ja, så till slut hände det. Efter många, många affärer på swecs marknad lyckades jag bli lurad på pengar. Lång historia kort: Skulle köpa en S7 Edge av någon som varit medlem i över 3 år på swec och antog då att allt var lugnt, skickade pengar med direktöverföring och nu är polisanmälan gjord.

Om vi kan skippa snacket om hur dumt det är att göra banköverföringar och att lita på folk endast för att de varit medlem länge, och hoppa direkt till det som är tanken här:
Bör sweclockers göra mer för att förhindra lurendrejare och i så fall vad? Jag vill påpeka här att admins har varit snabba och hjälpsamma när det gäller polisanmälan, kontot är redan avstängt och swecs kontaktuppgifter ligger hos polisen. Frågan här är inte om de gör tillräckligt efter att något har skett (för det gör dem), utan om de gör tillräckligt för att förhindra att något sker. Som det ser ut nu så är det enda kravet för att få sälja att man har varit medlem i 3 månader, vilket är på tok för lite krav i mina ögon.

Här är de direkta och omedelbara ideérna som dök upp i skallen på mig:

1) Alla som vill sälja måste visa upp namn, efternamn och kontaktinfo (kontot i fråga hade inget av dessa, endast jobbtitel), alternativt ha det registerat hos swec men kan välja att dölja det om man vill.
2) Alla som vill sälja måste ha varit aktiv på forumet (kontot i fråga har varit reggad från 2013, men endast skrivit 13 inlägg sammanlagt, samtliga av dessa inom loppet av 24 timmar, något jag lade märke till efteråt).
3) Alla som vill sälja måste regga personnummer. Behöver inte vara offentligt, utan swec följer PUL, men det måste reggas (testade nyss ny medlem-funktionen och det var tydligen inget krav). Endast ett konto per personnummer.

Personligen ser jag att både 1 och 3 implementeras, jag förstår att 2) är lite svår då man kanske vill att alla ska få sälja oavsett om de är aktiva eller inte. Däremot så anser jag att punkt 3) är något som bör implementeras snarast, då personnummer gör så otroligt mycket.

Självklart finns det sätt att komma runt alla dessa punkter och det kommer inte 100% stoppa lurendrejare, men det kommer göra det svårare för dem och om det förhindrar ett enda fall så är det en vinst i mina ögon.

Vad tycker ni andra? Bör swec överhuvudtaget försöka skärpa reglerna runt försäljningen, och i så fall hur?

(ps. om någon säljer en S7 Edge så kan ni hojta till, sitter ju fortfarande utan mobil här )

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast

Först och främst, det är inte Sweclockers ansvar att användarna inte gör "research" om användarna de ska handla av, det är fel av oss användare. Det går att undvika att bli lurad, speciellt när det finns blocketpaket som Postalternativ. Jag har själv blivit lurad och förstår din situation, men jag är rädd att du får ta smällen och försöka se vad du kunde ha gjort bättre.

Med det sagt, så hade det varit önskvärt med ett riktigt rank-system för att betygsätta medlemmar, både på marknaden och i forumet. Nu har vi tråden för marknadsreferenser på forumet, men det är långt ifrån alla som vet om den, och det kan vara krångligt att hitta den man söker efter, speciellt om man inte använder Google istället(Användarnamn + Sweclockers Marknadsreferenser). Det här systemet är något jag vet är efterfrågat sedan länge, så vi får hoppas på nästan version av Sweclockers.

Det finns väldigt mycket att säga om det här, men TL;DR, vi medlemmar måste bli mer försiktiga, jag själv var så dum att jag bara körde en snabb swish, nu fick jag dock korrekt adress, ID, etc, men det hindrade inte honom. Polisanmälan gjord och ärendet är i full gång även 1 år och 3 månader senare.

Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, så till slut hände det. Efter många, många affärer på swecs marknad lyckades jag bli lurad på pengar. Lång historia kort: Skulle köpa en S7 Edge av någon som varit medlem i över 3 år på swec och antog då att allt var lugnt, skickade pengar med direktöverföring och nu är polisanmälan gjord.

Om vi kan skippa snacket om hur dumt det är att göra banköverföringar och att lita på folk endast för att de varit medlem länge, och hoppa direkt till det som är tanken här:
Bör sweclockers göra mer för att förhindra lurendrejare och i så fall vad? Jag vill påpeka här att admins har varit snabba och hjälpsamma när det gäller polisanmälan, kontot är redan avstängt och swecs kontaktuppgifter ligger hos polisen. Frågan här är inte om de gör tillräckligt efter att något har skett (för det gör dem), utan om de gör tillräckligt för att förhindra att något sker. Som det ser ut nu så är det enda kravet för att få sälja att man har varit medlem i 3 månader, vilket är på tok för lite krav i mina ögon.

Här är de direkta och omedelbara ideérna som dök upp i skallen på mig:

1) Alla som vill sälja måste visa upp namn, efternamn och kontaktinfo (kontot i fråga hade inget av dessa, endast jobbtitel), alternativt ha det registerat hos swec men kan välja att dölja det om man vill.
2) Alla som vill sälja måste ha varit aktiv på forumet (kontot i fråga har varit reggad från 2013, men endast skrivit 13 inlägg sammanlagt, samtliga av dessa inom loppet av 24 timmar, något jag lade märke till efteråt).
3) Alla som vill sälja måste regga personnummer. Behöver inte vara offentligt, utan swec följer PUL, men det måste reggas (testade nyss ny medlem-funktionen och det var tydligen inget krav). Endast ett konto per personnummer.

Personligen ser jag att både 1 och 3 implementeras, jag förstår att 2) är lite svår då man kanske vill att alla ska få sälja oavsett om de är aktiva eller inte. Däremot så anser jag att punkt 3) är något som bör implementeras snarast, då personnummer gör så otroligt mycket.

Självklart finns det sätt att komma runt alla dessa punkter och det kommer inte 100% stoppa lurendrejare, men det kommer göra det svårare för dem och om det förhindrar ett enda fall så är det en vinst i mina ögon.

Vad tycker ni andra? Bör swec överhuvudtaget försöka skärpa reglerna runt försäljningen, och i så fall hur?

(ps. om någon säljer en S7 Edge så kan ni hojta till, sitter ju fortfarande utan mobil här )

Tycker det funkar rätt bra som det är. Hemadress och namn samt telefonnummer gör det ju svårt att slingra sig ur. Bildbevis har jag också alltid krävt. Men o andra sidan har jag aldrig handlat något dyrare än ca 1000, då kanske man skulle vara ännu mer försiktig, troligtvis mötas face2face.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här är ju ett konstant problem egentligen då säkerheten inte direkt hänger på Sweclockers utan mer dig som köpare att kolla upp den som säljer, speciellt vid större summor / objekt.

Marknadsdelen är ju bara en liten del utav Sweclockers och i min värld - skapad utav Goodwill från ledningen. Ja visst de drar in lite stålar på annonskostnaderna, men det kostar att driva hela Swec med servers osv med.

Jämför man med Tradera (som tar 10% provision på annonsens slutgiltiga pris, dock max 150kr) - så är det en STOR skillnad på det underliggande säkerhetssystem som borde vara igång med loggar osv.

... Men ändå blir folk blåsta på tradera varje dag, och i mina ögon gör tradera inget åt saken mer än att blockera säljaren om det inträffat mer än en gång / fått fler klagomål...

Enkla pengar för bedragaren samt tradera här... Vilket är skitdåligt - men så är det.
Tradera fokuserar mer på intäkter och sköta om nya annonser etc än att leta busar... Därav hänvisar de mer eller mindre direkt till polisen och går vidare, i princip.

Så jag tycker inte Sweclockers själva skall göra så mycket, mer än att ev. skärpa regelverket för hur man kan skapa annonser och medlemstid/posts/hur aktiv man är osv.

Svår balansgång!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Försöker alltid hålla mig till face2face vid all sorts internethandel med privatpersoner. Har nog aldrig köpt nåt på SWECS marknad (bara sålt al givit bort), men ett par grejor på Fotosidan har jag köpt. Då har jag alltid mött upp.
De få gångerna jag inte mött upp är när jag köpte (billigare) saker på köp-o-sälj grupper på FB. men då handlar det mest om saker för ett par hundringar, dock aldrig haft problem med dom köpen.

Håller dock med om att dina punkter är vettiga, och något som faktiskt vore bra om det implementerades.

Permalänk
Medlem

Håller med dig, kan tycka att de skulle implementera en verifiering genom BankID när man lägger upp en annons. På så sätt skulle man garanterat minska antalet personer som har kommit hit och börjat scamma folk. Begås det sedan ett brott trots att man har lagt upp en annons och verifierat med bankID så stängs den personen av från hemsidan helt och hållet.

En annan idé jag haft är att hela marknadsdelen på Swec endast blir synlig om du loggar in med bankID eller iaf har kopplat det till sitt konto på Swec. Då får man en form av säkerhet åt båda hållen för köpare och säljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Ja, så till slut hände det. Efter många, många affärer på swecs marknad lyckades jag bli lurad på pengar. Lång historia kort: Skulle köpa en S7 Edge av någon som varit medlem i över 3 år på swec och antog då att allt var lugnt, skickade pengar med direktöverföring och nu är polisanmälan gjord.

Om vi kan skippa snacket om hur dumt det är att göra banköverföringar och att lita på folk endast för att de varit medlem länge, och hoppa direkt till det som är tanken här:
Bör sweclockers göra mer för att förhindra lurendrejare och i så fall vad? Jag vill påpeka här att admins har varit snabba och hjälpsamma när det gäller polisanmälan, kontot är redan avstängt och swecs kontaktuppgifter ligger hos polisen. Frågan här är inte om de gör tillräckligt efter att något har skett (för det gör dem), utan om de gör tillräckligt för att förhindra att något sker. Som det ser ut nu så är det enda kravet för att få sälja att man har varit medlem i 3 månader, vilket är på tok för lite krav i mina ögon.

Här är de direkta och omedelbara ideérna som dök upp i skallen på mig:

1) Alla som vill sälja måste visa upp namn, efternamn och kontaktinfo (kontot i fråga hade inget av dessa, endast jobbtitel), alternativt ha det registerat hos swec men kan välja att dölja det om man vill.
2) Alla som vill sälja måste ha varit aktiv på forumet (kontot i fråga har varit reggad från 2013, men endast skrivit 13 inlägg sammanlagt, samtliga av dessa inom loppet av 24 timmar, något jag lade märke till efteråt).
3) Alla som vill sälja måste regga personnummer. Behöver inte vara offentligt, utan swec följer PUL, men det måste reggas (testade nyss ny medlem-funktionen och det var tydligen inget krav). Endast ett konto per personnummer.

Personligen ser jag att både 1 och 3 implementeras, jag förstår att 2) är lite svår då man kanske vill att alla ska få sälja oavsett om de är aktiva eller inte. Däremot så anser jag att punkt 3) är något som bör implementeras snarast, då personnummer gör så otroligt mycket.

Självklart finns det sätt att komma runt alla dessa punkter och det kommer inte 100% stoppa lurendrejare, men det kommer göra det svårare för dem och om det förhindrar ett enda fall så är det en vinst i mina ögon.

Vad tycker ni andra? Bör swec överhuvudtaget försöka skärpa reglerna runt försäljningen, och i så fall hur?

(ps. om någon säljer en S7 Edge så kan ni hojta till, sitter ju fortfarande utan mobil här )

1. Säkerställa namn kan man själv göra. Bara att fråga, och säga att du inte tänker skicka nå pengar förrens du har underlag av säljaren.

2. Har jag ingen synpunkt på, personligen.

3. Se punkt 1 som jag skrev. Samma gäller där. Bara be om legitimation tex. Vet att svaret kommer bli "Men man kan ju fejka sitt id-kort bla bla". Ja det kan man. Man kan även fejka sin identitet på nätet med att använda annans uppgifter. Se tex Tradera där det är vanligt.

Kort och gott: Jag ser ingen anledning till varför sweclockers ska implentera förslagna punkter från TS. Lite efterforskning får man allt göra själv. Man kan inte alltid få allt serverat på ett silverfat utan ansträngning.

Permalänk
Medlem

1 tycker jag åtminstone är rimligt. sedan skulle jag personligen inte köpa från distans om varningsklockor ringer. ingen kommentars-tråd, inget namn, ej aktiv forum-medlem osv gör mig nervös och då undviker jag generellt hellre den annonsen.

Permalänk
Medlem

kontroversiell tanke jag vet men jag är inte riktigt mycket för privatdelen.

vissa sidor, speciellt när man köper secondhand spelnycklar så krävs ID handlingar. hade varit döden för swec marknad, men har alltid önskat att någon sida hade krävt antingen en bild eller liknande på ens ID för att kunna handla/sälja.

gällande #3 så kan lurendrejare fortfarande använda det. jag skulle tex kunna ange 19930204-7189 som mitt personnummer. det finns ingen med det personnumret i sverige, men eftersom det följer Luhn algoritmen så kommer den godta det. om swec inte verifierar emot tex bisnode. eller så letar jag upp ett personnummer till en person som inte är reggad på swec och använder dess identitet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Blir ett problem för oss som inte bor i Sverige och har svenska personnummer/banker osv.. Bör tänkas på också.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk

Först får man beklaga, har själv blivit blåst (dock ej på swec) så jag vet hur trist det är.
Ändå säger jag nej, sweclockers varken kan eller ska göra mycket mer än vad det är idag. Jag tycker inte något av förslagen är en bra idé. Att regga massa personinfo känns allmänt integritetskränkande och ändå ogenomförbart även om man skulle vilja. Hur och vem ska kontrollera att uppgifterna verkligen stämmer?
Det skulle förmodligen även bidra till en minskning av annonser. Jag tror att många inte skulle bry sig om att lägga upp annonser om det krävdes för många steg och verifiering. Just enkelheten med swecs marknad är väl en av fördelarna framför exempelvis blocket och tradera.
Oavsett åtgärder blir det ändå köparen som själv får avgöra hur mycket trovärdighet säljaren har. Här har vi alla olika kriterium, vissa nöjer sig med att endast se till säljarkontots livslängd innan man förskottsbetalar flera tusen medans andra aldrig skulle göra det. Jag tycker det är bra att man har möjlighet att välja själv hur man vill göra.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker vore mest intressant är att höra vad polisen skulle vilja ha för att kunna hantera målet och få en fällande dom. Många skriver ju här att dom haft namn och adress men att det inte räcker. Om man kunde få någon sorts formulär som köpare/säljare måste fylla i, någon typ av kontrakt, som innehåller allt polisen behöver vid en eventuell tvist så skulle man ju få bort (nästan) alla som försöker sko sig.
Detta är ju något som skulle behövas på alla köp/sälj/marknadssidor, SweC, Tradera, Blocket etc.

Tycker TS gjort en bra (och välbehövlig) tråd, kan vi komma på sätt att minska risken för att bli lurad så är det något som både medlemmarna och SweC har nytta av.

EDIT: Har inte Blocket infört att man måste vara inloggad också? Inte lagt upp någon annons på ett tag...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Först och främst, givetvis jättetråkigt att detta inträffat. Inget man önskar någon god människa.

Ändå måste jag säga nej. Som någon annan sade så är marknaden bara en liten del av Sweclockers som i slutändan inte genererar dem många kronor dagligen. Alla steg du föreslår att Sweclockers tar för att förhindra detta är något du själv kan genomföra innan du skickar pengar till en okänd person.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tråkigt att höra att du råkat ut för en bedragare. Får hoppas att polisen tar tag i det. Jag kan tycka att bankkontonumret som användes borde vara rätt bra bevisning.

Som alltid går det tyvärr aldrig att vara helt säker när man handlar på distans. Till viss del går det att göra det svårare för bedragare med olika säkerhetsmekanismer, med samtidigt kan detta även slå åt andra hållet och invagga användarna i falsk trygghet. Precis som några skriver ovan förekommer många bedrägerier även på stora påkostade marknadsplatser såsom Blocket, Ebay och Tradera, som omsätter miljardbelopp och där hela team arbetar med att jaga rätt på just bedragare.

Vi har samlat några enkla tips för att undvika de värsta fällorna i denna tråd. Vågar faktiskt påstå att att dessa tips ger bättre skydd än diverse tekniska lösningar, eller åtminstone vad som skulle kunna vara aktuella att använda på SweClockers.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Först får man beklaga, har själv blivit blåst (dock ej på swec) så jag vet hur trist det är.
Ändå säger jag nej, sweclockers varken kan eller ska göra mycket mer än vad det är idag. Jag tycker inte något av förslagen är en bra idé. Att regga massa personinfo känns allmänt integritetskränkande och ändå ogenomförbart även om man skulle vilja. Hur och vem ska kontrollera att uppgifterna verkligen stämmer?
Det skulle förmodligen även bidra till en minskning av annonser. Jag tror att många inte skulle bry sig om att lägga upp annonser om det krävdes för många steg och verifiering. Just enkelheten med swecs marknad är väl en av fördelarna framför exempelvis blocket och tradera.
Oavsett åtgärder blir det ändå köparen som själv får avgöra hur mycket trovärdighet säljaren har. Här har vi alla olika kriterium, vissa nöjer sig med att endast se till säljarkontots livslängd innan man förskottsbetalar flera tusen medans andra aldrig skulle göra det. Jag tycker det är bra att man har möjlighet att välja själv hur man vill göra.

Det är ju inte "en massa" personinfo, utan endast namn, efternamn och personnummer som behandlas enligt PUL. Bör ju inte vara för mycket begärt enligt mig.

Men ja, jag kommer ju inte titta på endast kontots livslängd mer, vilket har fungerat väldigt bra hittills (och då har jag köpt och sålt över 20-30 varor sammanlagt via swec och i princip alltid betalt direkt)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tråkigt att höra att du råkat ut för en bedragare. Får hoppas att polisen tar tag i det. Jag kan tycka att bankkontonumret som användes borde vara rätt bra bevisning.

Som alltid går det tyvärr aldrig att vara helt säker när man handlar på distans. Till viss del går det att göra det svårare för bedragare med olika säkerhetsmekanismer, med samtidigt kan detta även slå åt andra hållet och invagga användarna i falsk trygghet. Precis som några skriver ovan förekommer många bedrägerier även på stora påkostade marknadsplatser såsom Blocket, Ebay och Tradera, som omsätter miljardbelopp och där hela team arbetar med att jaga rätt på just bedragare.

Vi har samlat några enkla tips för att undvika de värsta fällorna i denna tråd. Vågar faktiskt påstå att att dessa tips ger bättre skydd än diverse tekniska lösningar, eller åtminstone vad som skulle kunna vara aktuella att använda på SweClockers.

Först vill jag återigen säga att jag tycker att swec behandlade det väldigt bra när jag väl kontaktade er angående vad som hänt Ni kunde inte hanterat det bättre.

Sjävklart kommer bedrägerier alltid att ske, frågan handlar om det går att iaf. minska antalet och göra det svårare för dem. Några simpla saker som att kräva namn och personnummer på försäljare på swec (självklart enligt PUL och osynligt för andra användare) hade ju minskat riskerna avsevärt. Några simpla tekniska lösningar bör ju finnas, även om det självklart är köparens ansvar i slutändan, något mer än bara att vara medlem i mer än 3 månader.

Ja, man förväntar ju sig att bankkonto-nummer ska räcka, men så är det ju inte riktigt i dagens läge. Fastän polisen har bankkontonummer så verkar inte mycket hända.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det jag tycker vore mest intressant är att höra vad polisen skulle vilja ha för att kunna hantera målet och få en fällande dom. Många skriver ju här att dom haft namn och adress men att det inte räcker. Om man kunde få någon sorts formulär som köpare/säljare måste fylla i, någon typ av kontrakt, som innehåller allt polisen behöver vid en eventuell tvist så skulle man ju få bort (nästan) alla som försöker sko sig.
Detta är ju något som skulle behövas på alla köp/sälj/marknadssidor, SweC, Tradera, Blocket etc.

Tycker TS gjort en bra (och välbehövlig) tråd, kan vi komma på sätt att minska risken för att bli lurad så är det något som både medlemmarna och SweC har nytta av.

EDIT: Har inte Blocket infört att man måste vara inloggad också? Inte lagt upp någon annons på ett tag...

Lite sent kanske, men kan ju tillägga nu, när jag fått min överklagan avslagen igen för någon månad sen, att polisen hade:

* hela Konversationen från SweC där personen i fråga säger att han ska sälja produkten, för hur mycket etc.
* Fått ut utgifter från SweCs redaktion som varit i kontakt med polisen
* Bank-uppgifter till personen i fråga och exakt transaktionstid

Jag gissar att med dessa uppgifter så vet de också därmed personnummer, namn och adress då banksekretessen inte gäller då en förundersökning inleds.

Ändå fick jag avslag två gånger (överklagade första gången) med motivationen att de "inte kan styrka att brott begåtts".....

Vet inte riktigt vad mer de känner att de behöver för att komma fram till en fällande dom.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad, och mest för dokumenteringens skull, så tänkte jag uppdatera vad som har hänt här...

Idag fick jag ett samtal från polisen...... i Örebro.

De har tydligen en misstänkt där. Polisen Stockholm har dock i princip inte sparat eller gett över några uppgifter, så polisen Örebro behöver samtliga uppgifter igen. Har skickat om hela chatthistoriken (som inkluderar bankkontot) och uppgifter till Dimestam @ geeks publishing.

Kvinnan jag talade med gav ett intryck av att hon inte har fått någon som helst information eller hjälp från polisen Stockholm, och när jag uttryckte att det kändes som att polisen Stockholm inte ens har kollat på ärendet så fick jag en känsla av att hon höll med mig. Hon ville självklart inte baktala sina kollegor i Stockholm, men nog fanns det en känsla av att hon inte uppskattade sina kollegors tafatta hantering.

Vi får se vad för roligt som händer här. Kan man faktiskt få tillbaka sina pengar?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Skulle säga att det är väldigt sällan folk som sysslar med bedrägerier åker dit.
Vid ett tillfälle där det var väldigt tydligt vem bedragaren var, samt att det fanns bevis, och utredningen lades ner. Förmodligen för att de inte har resurser att undersöka sådana här småbrott..

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att utredningen från Örebro också har lagt ner. Med anledning att det inte gick att styrka brott.....

Bryr mig inte om ärendet i sig mer, men vad mer behöver man egentligen för att styrka ett brott?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |