Windows 10 låser sig under uppstart på vid windows-loggan

Permalänk
Medlem

Windows 10 låser sig under uppstart på vid windows-loggan

Har en stationär dator där jag kört windows 10 problemfritt senaste halvåret.
Plötsligt låser den sig nu under uppstart.

Den kommer till windows-loggan och låser sig sedan. Efter ett tag hör man inloggnings-melodin i bakgrunden och låter från hårddisken som att den arbetar men inget händer.

Jag har försökt att starta i "safe mode" men får då upp en uppmaning att välja tangentbordslayout vilket inte går att göra eftersom tangentbordet eller musen inte reagerar.

Någon som har ett lösningsförslag på detta? Hur kommer jag vidare?

Permalänk

Trivial fråga; Har du gjort någon förändring/installation strax innan?
Kan du komma in i BIOS, och mus och t-bord fungerar?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

@DaddyCoolSwe:

Nej, ingen ändring eller uppgradering vad jag kan komma på. Såvida inte windows gjort det automatiskt utan min vetskap.

Japp, jag kommer in i bios utan problem, där fungerar tangentbord utmärkt.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att något hänt med nån systemfil. Det du kan göra är att boota upp med en usb-sticka eller en cd-skiva. Välj skivan eller usb-stickan (duh) och sedan välja att reparera windows. Tror att det går utan usb/dvd också. F8-F9 eller F11.

Permalänk
Medlem

Fasen, inget verkar fungera

Permalänk
Medlem

@network:

Testat att resetta BIOS?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Nej, hur gör jag det och vad händer då? Går jag miste om allt på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av network:

@AMD-FX: Nej, hur gör jag det och vad händer då? Går jag miste om allt på datorn?

haha, nej du sätter kan ladda default settings när du är inne i BIOS. Alla inställningar du gjort i BIOS som överklockning m.m försvinner ju, men det kan du ställa tillbaka efteråt. Jag själv hade problem (datorn stängde inte av sig m.m. när den skulle det) med mitt BIOS för ett tag sedan och det fixade sig när jag flashade om BIOSet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Lego Master

Du säger att du hör startljudet på Windows "bakom". Om du har teamviewer installerat på datorn så bör det starta som en service direkt windows kickar igång, prova om du kan komma åt datorn från mobilen eller en annan dator. Det hjälpte mig en gång när grafikkortet hade fått spader och vägrade visa nånting på skärmarna alls.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Går inget, då installerar man om datorn eller reparerar...!