Permalänk
Avstängd

Köpa Air eller Pro?

Äger just nu en Pro mitten 2012 med Ramminne på 4 GB som är otroligt segt, jag kör en hel del saker på datorn, har flera olika webrowser, ibland ett och annat program. Då blir datorn tom i bollen och börja snurra sin badboll som är rätt så påfrestande när det gör det rätt ofta, flera gånger på kort stund kan det bli ibland. Jag skulle kunna köpa Ramminne och förbättra det men är inte teknisklagd och vill inte skruva på datorn. Därför överväger jag sälja den och köpa en Air tror jag? Vet inte hur långt 8 GB ramminne räcker men tillräckligt? Kanske borde jag ange användingsområde för mig, surfa, ha flera webbrower uppe samtigt. Tittar på netflix ofta. Skulle den här https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-air-13-mm... räcka för mitt behov?

Vad kan jag tänkas få för min dator? Den är så gott som helt ny i chassit, inga repor och så.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte rek. Air då de är så himla klena. Sen är ju upplösningen på Air-lappisarna från Apple otroligt lågupplösta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av textas:

Jag personligen skulle inte rek. Air då de är så himla klena. Sen är ju upplösningen på Air-lappisarna från Apple otroligt lågupplösta.

Du tycker att jag ska titta på pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har både en air och en pro (jobbdator). Använder numera jobbdatorn till allt. Framförallt skärmen på air är så pissig i jämförelse. Tänk också på framtiden - bra idé att satsa lite extra på specs när du köper en ny. Skulle aldrig köpa en dator med mindre än 16 gig ram idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Har både en air och en pro (jobbdator). Använder numera jobbdatorn till allt. Framförallt skärmen på air är så pissig i jämförelse. Tänk också på framtiden - bra idé att satsa lite extra på specs när du köper en ny. Skulle aldrig köpa en dator med mindre än 16 gig ram idag.

Hur då pissig? Du har rätt när det kommer till ram men 16gig? Det är ca 5k i skillnad mellan den och 8gb

Permalänk

Jag köpte en macbook pro 2015 med 8gb ram och det fungerar bra. Kör dock inga tunga program på den. Men skillnaden mellan skärmen på en air och en pro är verkligen natt och dag. Den förbättrade touchpadden är också superbra på pron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

Hur då pissig? Du har rätt när det kommer till ram men 16gig? Det är ca 5k i skillnad mellan den och 8gb

Du har i stort sätt dubbla upplösningen på en Pro. Testa jämföra i butik så kommer du tro mig.

Beror ju på vad du ska göra med datorn så klart, men min Pro (retina) från 2015 med 8gb börjar bli trög i Photoshop och AE.

Permalänk
Medlem

Jag har samma laptop som du. Bytte RAM till 16 gig och satt i en SSD. Busenkelt! Om du är i södra Sverige hjälper jag dig gärna. Byta RAM själv kan verka lite läskigt då de är så tunna men byta hårddisken till en SSD är bara att skruva av backdelen, koppla ur batteriet och sen skruva ur hårddisken och byta den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

Hur då pissig? Du har rätt när det kommer till ram men 16gig? Det är ca 5k i skillnad mellan den och 8gb

Dåligt upplöst, personligen så får jag ont i huvudet/ögonen av så lågupplösta skärmar efter en längre tid. Kan aldrig tänkte mig använda en laptop skärm med lägre upplösning än 1080p.

Ska du lägga pengar på en ny dator, köpa absolut inte en dator med så pass dålig skärm

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Jag har samma laptop som du. Bytte RAM till 16 gig och satt i en SSD. Busenkelt! Om du är i södra Sverige hjälper jag dig gärna. Byta RAM själv kan verka lite läskigt då de är så tunna men byta hårddisken till en SSD är bara att skruva av backdelen, koppla ur batteriet och sen skruva ur hårddisken och byta den.

Vad fick du betala för ramminnen och ssd? bior i södra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Dåligt upplöst, personligen så får jag ont i huvudet/ögonen av så lågupplösta skärmar efter en längre tid. Kan aldrig tänkte mig använda en laptop skärm med lägre upplösning än 1080p.

Ska du lägga pengar på en ny dator, köpa absolut inte en dator med så pass dålig skärm

MEn har air så dålig upplösning? :-/

Permalänk
Medlem

Upplösningen är låg men det gör inte skärmen dålig. Problemet ligger snarare i att man känner att man borde få mer (dvs fler pixlar) för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

MEn har air så dålig upplösning? :-/

1440 × 900 är ju inte sådär värst högupplöst, då vi använt 1920x1080 till vardags i många herrans år...... och senaste åren tagit kliv upp till 4-5k.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

Vad fick du betala för ramminnen och ssd? bior i södra

La väl en 800 på 250 GB SSD, sen tror jag att jag fick tag i 2x8 för typ 600 spänn på en rea, asbilligt. Har dock inte lyckats hitta kvittot någonstans men tror det var antingen komplett eller CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag valde Pro pga fler portar direkt i maskinen (har en late 2015) och att ha en väldigt högupplöst display var väldigt viktigt för mig.

Att enheten jag valde sedan bara hade 128GB SSD var ett dåligt val, men uppgraderade med ett dolt SD-kort. Som det här, på 256GB.
https://www.dustinhome.se/product/5010883020/jetdrive-lite-36...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vetintevad:

Hur då pissig? Du har rätt när det kommer till ram men 16gig? Det är ca 5k i skillnad mellan den och 8gb

MacBook Air har en löjligt lågupplöst TN-panel från förra decenniet. Ingen borde ha köpt den under de senaste fem åren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@vetintevad
Har en gammal MacBook PRO 13". SSD är första åtgärden att sätta in. Hjälper mycket!