Chansen att komma in på KTH som reserv nr: 1

Permalänk

Chansen att komma in på KTH som reserv nr: 1

Hej,

Jag sökte in till utbildningen Civilingenjör Maskinteknink på KTH och fick reserv nr: 1 efter första urvalet (av 104 platser). Idag var det dags för andra urvalet men tyvärr står jag fortfarande som reserv nr: 1. Det märkliga är dock att antalet platser när jag tittade på morgonen var 80 och nu i skrivande stund 79. Hur kommer det sig att jag fortfarande är reserv nr: 1?

Vidare, vad är sannolikheten att jag kommer in om jag finns på plats under uppropet? Har kommer in på en annan Civilingenjörsutbildning med samma uppropsdag. Valet är svårt. Skulle verkligen uppskatta era tankar och tips.

MVH

Edit: Bild på hur det ser ut i nuläget: https://gyazo.com/a7ca8fb5044acfe6910f07762a913ac4

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Mycket hög skulle jag säga. Folk kommer nästan garanterat inte dyka upp/hoppa av inom de första veckorna, och då borde du få platsen. Men håller med om att det låter märkligt att antalet platser sjunkit samtidigt som du inte kommit in till det andra urvalet.

Permalänk

@Hazelberg: Tack för svar! Ja förhoppningsvis, vet bara inte om jag vågar riskera min andra plats.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Du torskar inte din plats om du tackar ja till båda.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

@morotis: Det stämmer, men själva uppropet sker samtidigt för båda och därför torskar jag den ena eller andra(?)

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Anledningen är att man har ett överintag och räknar kallt med att alla som accepteras i rundorna inte kommer att tacka ja, därför dröjer det ett tag innan man kallar in reserverna. Fettet måste trimmas bort först.

Mitt bästa tips är att ringa universitetet ifråga och höra med dem, de brukar ha bra koll.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Audemars Piguet: är platsen ledig hör de av sig. Är du orolig snacka med administrationen.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Anledningen till att antalet personer minskar är för att folk med höga reservnummer hoppar av, samt att vissa har kommit in på andra utbildningar mellan att du kollat. Inget ovanligt.

Sen som sagt chansen att du inte skulle komma in på den önskade utbildningen är extremt låg, om ingen hoppar av före uppropet så är det nästan garanterat att någon inte dyker upp på uppropet. Sen så hoppar det alltid av folk dom fyra första veckorna.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Dyk inte upp på uppropet om du inte blivit kallad! De kan inte erbjuda dig platsen där. Massvis på mitt upprop som blev besviket hemskickade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Du kommer in, många hoppar redan av innan uppropet.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Inaktiv

@Audemars Piguet:
Valet är inte svårt alls: Gå till den du kommit in (blivit antagen) på!

(Nu vet jag iofs inte hur det funkar nuförtiden: men på den tiden det begav sig för mig (strax före sekelskiftet) så var det ett rejält "överintag" på chalmers (runt 25% iirc, på den tiden var det runt 200 platser på Elektro och jag tror det var runt 50 extra intagna(tot 250 som blivit "antagna")) dvs man räknade kallt med att de "övertaliga" skulla trilla bort under de första veckorna av matte-repetition och om ngn "extra" skulle råka bli kvar så fick det väl vara så (de trillar bort så småningom!).

På uppropet erbjuds det inga nya platser (i varjefall inte på chalmers: före sekelskiftet), det var bara en massa "team-building-trams" på uppropet: det kan vara annorlunda nu! Och på KTH så är det säker mycket simplare

(i.e. börja på den du är antagen och prata ev. med studievägledaren om en förflyttning "efter ett tag". Men antagligen kommer du trivas utmärkt med dina nya studiekamrater och stannar kvar?!)

Permalänk
Skrivet av Audemars Piguet:

Hej,

Jag sökte in till utbildningen Civilingenjör Maskinteknink på KTH och fick reserv nr: 1 efter första urvalet (av 104 platser). Idag var det dags för andra urvalet men tyvärr står jag fortfarande som reserv nr: 1. Det märkliga är dock att antalet platser när jag tittade på morgonen var 80 och nu i skrivande stund 79. Hur kommer det sig att jag fortfarande är reserv nr: 1?

Vidare, vad är sannolikheten att jag kommer in om jag finns på plats under uppropet? Har kommer in på en annan Civilingenjörsutbildning med samma uppropsdag. Valet är svårt. Skulle verkligen uppskatta era tankar och tips.

MVH

Edit: Bild på hur det ser ut i nuläget: https://gyazo.com/a7ca8fb5044acfe6910f07762a913ac4

Jag blev antagen som reserv i fjor på LTH, de gjorde så att de skickade ett SMS / Mail till en om man blev antagen där man fick svara om man ville ha sin plats. När man tackat jag fick man sedan komma och träffa Studievägledaren och få den information man annars fått på uppropet. Om du är osäker hur du ska göra kontakta skolan du är reserv på och fråga vad som gäller hos dem, men troligen så ska du gå på uppropet du är antagen till om du inte hört något annat från den utbildning du är reserv till. De kommer meddela om du slutar vara reserv och blir antagen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Tacka för alla bra svar! Gör som ni säger och inväntar svar från dem, samtidigt som jag går till uppropet jag blivit antagen till.

Tack för hjälpen allesammans!

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Antalet platser för civilingenjör i maskinteknik på KTH enligt antagning.se: 125
Antalet antagna i urval 1: 210
Antalet antagna i urval 2: 171

När och om KTH börjar kalla reserver vet bara KTH, men eftersom de kör med överintag är en reservplats #1 inga garantier.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Antalet platser för civilingenjör i maskinteknik på KTH enligt antagning.se: 125
Antalet antagna i urval 1: 210
Antalet antagna i urval 2: 171

När och om KTH börjar kalla reserver vet bara KTH, men eftersom de kör med överintag är en reservplats #1 inga garantier.

Evigheter sen jag själv gick på KTH men tar man verkligen in 210 st om man bara har 125 platser? Vad händer om typ bara 50 st skulle hoppa av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Evigheter sen jag själv gick på KTH men tar man verkligen in 210 st om man bara har 125 platser? Vad händer om typ bara 50 st skulle hoppa av?

Då har de problem, men statistiken säger annat. Samma på nästan alla universitet, många tycker det låter bra att utbilda sig till Civilingengör, men få har koll på hur matten är (om man lever studenliv "som man ska")

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

@Audemars Piguet: Ring KTH eftermiddagen på uppropsdagen så ska de nog kunna lösa en plats snabbt åt dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Evigheter sen jag själv gick på KTH men tar man verkligen in 210 st om man bara har 125 platser? Vad händer om typ bara 50 st skulle hoppa av?

Är väl ingenting som händer direkt, de kanske får ta in någon extra handledare och byta till större salar i vissa kurser. Högskolorna vill bara maximera antalet som tar ut examen efter fem år, de räknar inte med att 210 kommer slutföra sina studier. Det är lättare för skolorna med överintag än att behöva ödsla massa tid på att kalla in reserver.

Maskinteknik (ihop med Teknisk fysik) är nog program som traditionellt dras med mycket överintag. Många sökanden som väljer det för att de hört att det ska vara bra men som inser snabbt att det inte passar dom.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Liten update: Fick aldrig platsen.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Avstängd

Vad var det du kom in på istället?