Permalänk

Ryzen 1700 får lägre resultat i OC

Jag får lägre!? resultat när min Ryzen 1700 är överclockad jämfört med stock, kan någon sprida lite ljus över det hela?
Började med att clocka minnena till 2900 (Corsair LPX 3000Mhz), allt fri och fröjd, fick 19800 i firestrike jämfört med 17600 i stock.
Så då gick jag lös på cpu:n, clockar upp den i 3.7Ghz och får 10000 i firestrike??? Inte bara 3D Mark som är slött, hela systemet känns långsammare, i Ghostland Recon Wildlands halveras frameraten.
Så man kan lugnt säga att överklockning på cpu:n inte fungerar, då undrar man varför?
Provade på 3.2Ghz, 3.3, 3.4 osv, samma resultat.
Ställde ner minnena på stock och överclockade bara cpu:n, samma resultat som ovan.
Kan tillägga att mitt moderkort är ett MSI X370 XPower Titanium och all överklockning gjorts via moderkortets autoboost eller vad jag ska kalla det, för jag kan inget om manuella inställningar.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att CPUn av någon anledning throttlar när du överklockar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan det vara så att CPUn av någon anledning throttlar när du överklockar?

Jag kan bara säga att processorn inte går över 50 grader under firestrike, den når knappt 60 grader under ett stresstest, har vattenkylning. Så inget är omöjligt men enligt temp så är det inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En ostabil clock kan ju ge sämre resultat än innan, så det kan ju vara något sånt som spökar för dig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Jag får lägre!? resultat när min Ryzen 1700 är överclockad jämfört med stock, kan någon sprida lite ljus över det hela?
Började med att clocka minnena till 2900 (Corsair LPX 3000Mhz), allt fri och fröjd, fick 19800 i firestrike jämfört med 17600 i stock.
Så då gick jag lös på cpu:n, clockar upp den i 3.7Ghz och får 10000 i firestrike??? Inte bara 3D Mark som är slött, hela systemet känns långsammare, i Ghostland Recon Wildlands halveras frameraten.
Så man kan lugnt säga att överklockning på cpu:n inte fungerar, då undrar man varför?
Provade på 3.2Ghz, 3.3, 3.4 osv, samma resultat.
Ställde ner minnena på stock och överclockade bara cpu:n, samma resultat som ovan.
Kan tillägga att mitt moderkort är ett MSI X370 XPower Titanium och all överklockning gjorts via moderkortets autoboost eller vad jag ska kalla det, för jag kan inget om manuella inställningar.

det är någ det som är problemet.
se till först att du har senaste BIOS.
bättre att sätta överklockningar manuellt i Extreme Tweaker.
alla autoboost bara dra upp strömmen i onädan och gör att CPU:n troligen draw ner hastigheten pga värme.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Du säger att du överklockat via "Autoboost" som brukar vara helt fullkomligt värdelöst. Det har säkert dragit ner något annat eller tryckt in för mycket spänning i något så att det inte blir alls som du tänkt.

Läs en tråd om hur du klockar i någon halvtimme och få det som du vill.

Permalänk
Medlem

Såg denn video https://www.youtube.com/watch?v=I71ov8iiDP8 han fick samma problem högre minne hastighet ger sämmre prestanda clocka han ner minne så fick han högre prestanda.
verka skumt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@digitalboy66: Ta hem det senaste bios.

när du klockar cpun, stäng av turbon i bios så att den inte ska använda turbon.

När du ska klocka cpun högre så skriv in 37 och ändra volt antalet till 1.38 och se om den tycker om de volt antalet. Går datorn helt utan problem sen kan du prova att sänka volt antalen.

Har mixtrat med min endel, kör den i 4.0 ghz på en 120 mm vattenkylare.
Minnena sätt på xmp om du har och kör de i 2933, eller 32 för 3200 mhz.

Mer ska du inte behöva göra
Så jag kör min och lär fortsätta göra utan att den dör.

Permalänk
Medlem

Äe det instabilt så får du sådana resultat, den klarar precis att inte krascha men blir fel vod några instruktioner. Inget konstigt, höj spänning eller klocka lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Man får prova lite och se, Hade själv lite problem tills jag kom på när jag satt i bios om hur jag skulle göra , blev riktigt imponerad av prestandan jag fick av 4ghz och 3200 mhz på min 1700 med mitt 1080.

Permalänk

Tack för alla svar och det var som jag misstänkte att man får göra allt manuellt för att det ska funka bra, men kan man inget om ämnet så.... Jag får väll sätt mig i skolbänken och plugga på lite, det är alla dessa volt spänningar som gör mig förvirrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@digitalboy66: Du har volt på cpun, den ska ligga på 1.2 volt eller något sådant i stock.
Om du hade noll ställt i bios och stängt av turbon på cpun i bios.
Så kan du egentligen bara skriva in 36 så blir det 3.6ghz och sen gå till menyn för volt till cpun.
Skriv in 1.38 så får du 1.38 volt. Det ska funka . Ram minnena behöver du inte ändra volten på.
Klockat mina ifrån 3000mhz "2933" till 3200mhz. och det körs i xmp.

Fått många svarta skärmar på min burk så att den inte velat starta, men man lär sig

Den enda cpun jag läste mig till var i7 920 för att få den till 4ghz och lite till.

Ändrade stav fel
Permalänk
Medlem

Kanske en variant på 15.5 multiplikator-buggen. Eftersom du får så mycket lägre result vid klockning så tyder mycket på det. Det är alltså att du hamnar på 1550 MHz i praktiken. Se ex den här länken;

https://linustechtips.com/main/topic/784702-multiplier-bug-fo...

Jag har sett andra förklaringar till varför man råkar ut för det och hur det ska fixas. Fixen i länken verkar ju nästan för bra för att vara sant.

Edit: jag har för mig MSI releasat beta-bios som fixar det också.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Tack för alla svar och det var som jag misstänkte att man får göra allt manuellt för att det ska funka bra, men kan man inget om ämnet så.... Jag får väll sätt mig i skolbänken och plugga på lite, det är alla dessa volt spänningar som gör mig förvirrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att inte ändra volt etc till en del om man inte vet ett dugg om det. Men som sagt så finns där bra guider om hur man överklockar på ett säkert sätt så att inte saker går sönder eller pajar resten av datorn.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Tack för alla svar och det var som jag misstänkte att man får göra allt manuellt för att det ska funka bra, men kan man inget om ämnet så.... Jag får väll sätt mig i skolbänken och plugga på lite, det är alla dessa volt spänningar som gör mig förvirrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Är en grund till att det tar flera veckor att få till en hyffsad klocka om man är seriös. Finns liksom inga genvägar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*rubrik ändrad*

Tänk på att göra en tydlig rubrik så andra förstår vad det handlar om

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

*rubrik ändrad*

Tänk på att göra en tydlig rubrik så andra förstår vad det handlar om

Jag försökte bara vara lite rolig, men jag förstår att allt måste vara tydligt i ett forum.

I alla fall så tänkte jag tala om att i det här fallet så var det MSI:s fel att datorn "gick på knäna" vid överclock av cpu:n,
för jag uppdaterade till ett Beta bios och nu funkar överklocken som den ska.
Nu tuffar den på i 3.50Ghz och jag får 20600 i firestrike, stabilt än så länge, så jag får vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Jag försökte bara vara lite rolig, men jag förstår att allt måste vara tydligt i ett forum.

I alla fall så tänkte jag tala om att i det här fallet så var det MSI:s fel att datorn "gick på knäna" vid överclock av cpu:n,
för jag uppdaterade till ett Beta bios och nu funkar överklocken som den ska.
Nu tuffar den på i 3.50Ghz och jag får 20600 i firestrike, stabilt än så länge, så jag får vara nöjd.

Ja, då var det säkert 15.5 multiplikator-buggen som jag var inne på. MSI har åtminstone beta-BIOS som fixar det. Tror en del andra tillverkare inte ens har kommit så långt.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är många fler klockor som spelar roll än bara processorn. Kommer dessa ur sync kan processor helt enkelt inte nödvändigtvis få den relevanta informationen. Se t ex minneslatensernas påverkan vid GPU mining av kryptovaluta och jag har även i min testpilot av MSI X370 moderkort just fått sämre prestanda vid frekvenser som inte lirar.

Högre frekvens =! bättre totalprestanda för systemet utan man måste utgå från riktiga prestationer och laster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Jo, men när han skrev:

"Började med att clocka minnena till 2900 (Corsair LPX 3000Mhz), allt fri och fröjd, fick 19800 i firestrike jämfört med 17600 i stock.
Så då gick jag lös på cpu:n, clockar upp den i 3.7Ghz och får 10000 i firestrike??? Inte bara 3D Mark som är slött, hela systemet känns långsammare, i Ghostland Recon Wildlands halveras frameraten."

så var det ganska givet att processorn bokstavligt talat gick med halv hastighet, dvs det var 15.5 multiplikator-buggen.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD