Varför upplevs min dator för 4000:- (elgiganten) snabbare än den för 15 000:- (inet)?

Permalänk

Varför upplevs min dator för 4000:- (elgiganten) snabbare än den för 15 000:- (inet)?

Tja!

Jag köpte två datorer häromdan. En från inet:
Dator 1

och en från elgiganten:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Som rubriken lyder, varför är min dator från inet långsammare? Den tar längre tid att boota, och framförallt, det allra viktigaste, switchen som jag använder (KVM-switch) som gör att jag kan använda samma mus och tangentbord till båda datorerna, den är mycket långsammare på datorn som jag har köpt från inet. Det vill säga, när jag trycker på knappen på switchen så aktiveras mus och tangentbord omedelbart på datorn från elgiganten, men när jag ska växla mus och tangentbord till inet-datorn så tar det typ 5-6 sekunder, vilket är sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem

Är windows installerat på SSDn i den dyra datorn? Kan även tipsa om att köra ett read/write test på SSDn. AS SSD är ett bra program för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt som att ju mer hårdvara desto mer drivrutiner att läsa in = långsammare dator, åtminstone när man trycker på strömknappen tills Windows har laddats klart?
För så är det hos mej ; min antika laptop med Intel Celeron, en SSD kopplad till en (troligtvis) Sata-II+Windows 10 x64 är avsevärt snabbare än min stationära ( signaturen ) med Windows 7 x64 vid boot.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Exxelent: Japp, windows 10 på båda datorerna. Dock har jag installerat Spotify, AVG och Chrome på min inet-dator. Men datorn från elgiganten hade en del förinstallerat på den, Norton antivirus, Firefox m.m.

Permalänk
Avstängd

den är inte snabbare om tunga arbeten ska utföras kan jag lova.

min laptop bootar tex snabbare än min stationära trots en 6700K i 4,8ghz samt samsung 950 pro i den.. tack vare att bioset e slött i den stationära...

Permalänk
Medlem

Som någon annan i tråden redan har skrivit, är du helt 100% säker på att Windows har blivit installerat på din SSD, (Samsung 860 EVO 250GB), och inte din mekaniska hårddisk, (Seagate barracuda 1TB).

Det hade förklarat varför din dyra dator upplevs som långsamt och speciellt när det kommer till saker som att boota, öppna program, installera saker och så vidare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jo, delvis kan det vara fördröjningar i tex BIOS. Det kan finnas pauser där som går att disabla i BIOS , plus att man kan stänga av sånt man inte använder istället för att ha allt på autodetect.

Nvme diskar vill jag minnas kan vara långsamma att boota i vissa lägen. Där kan det nog vara lönt att leta runt efter nya drivrutiner.. Dubbelkolla även i BIOS att din disk är konfigurerar som den ska, och att slotten faktiskt jobbar i 4x läge och inte i 2x läge.

Något annat som kan slöa ner starten av datorn kan vara nätverkstrul med dhcp eller liknande...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

För många år sen när jag köpte en dator från Inet var uppstartstiden långsam för att BIOS undersökte om det gick att boota från en massa onödiga saker (typ DVD och liknande) innan den försökte boota från SSD:n. Så kolla i BIOS att det är inställt att boota direkt från SSD:n utan att försöka med andra alternativ.

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Som någon annan i tråden redan har skrivit, är du helt 100% säker på att Windows har blivit installerat på din SSD, (Samsung 860 EVO 250GB), och inte din mekaniska hårddisk, (Seagate barracuda 1TB).

Det hade förklarat varför din dyra dator upplevs som långsamt och speciellt när det kommer till saker som att boota, öppna program, installera saker och så vidare.

Jajamänsan, installerat på ssd:n..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dataninjan:

För många år sen när jag köpte en dator från Inet var uppstartstiden långsam för att BIOS undersökte om det gick att boota från en massa onödiga saker (typ DVD och liknande) innan den försökte boota från SSD:n. Så kolla i BIOS att det är inställt att boota direkt från SSD:n utan att försöka med andra alternativ.

Yep, ska kika på det när jag kmr hem.. tror dock inte det kmr påverka kvm-switchen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förmodligen lång post tid i BIOS?
Min dator med Z170 tar 25 sekunder att posta sen 2.5 sekunder för att ladda klart skrivbordet, känt att det är så med vissa moderkort och nyare BIOS/hårdvara.

När min dator va ny för 3 år sedan så boota den på 5 sekunder från start till skrivbord, sen satte jag in ett 1080 och slängde på nyaste BIOS av nån okänd anledning och köpte en till SSD och vips så var det 27.5 sekunder boot tid

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Det kan finnas någonting i BIOS som heter typ, Fast Boot eller liknande, har för mig att det finns i mitt Max VI Hero iallafall, testa kolla om du kan hitta det.

Permalänk
Medlem

En möjlig orsak till att Inet-datorn är långsammare på att boota är att den har stöd för mycket mer hårdvara. Elgiganten-datorn har t.ex. en fastlödd CPU och inga PCIe-portar, så hårdvaran i den går inte att ändra särskilt mycket. Moderkortet i den behöver därför inte spendera lika mycket tid på att känna efter vad som är inkopplat vid boot.

Permalänk

Hade en SATAkabel som krånglade och påverkade starttid. Dock var det mer saker som påverkades men starttiden var det jag reagerade på först. Bytte ut den och sedan var det did och fröjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Avstängd

Det är inte så enkelt att den dyra datorn somnar och måste vakna när du växlar till den? Har du samma energispar-inställningar satta på båda?

Permalänk
Medlem

Celeron-datorn kanske bootar snabbare, men Inet-datorn är definitivt kraftfullare - det är en helt annan slags dator. Min laptop bootar nog lite snabbare än min speldator, men det betyder inte att den klarar BF1, Battlegrounds eller de andra tyngre applikationerna jag använder på min stationära.

Du kanske rent av klarar dig med Celeron-maskinen? Då slipper du också problemet med switchen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Min dator i signaturen bootar betydligt långsammare än min Suface Pro 4. Din dator från Elgiganten är definitivt inte snabbare än Inetdatorn, du kan inte mäta hastighet på en dator baserat på tiden det ta att boota. Som flera redan skrivit i tråden så har antagligen Inetdatorn mycket mer stöd för olika hårdvara som den kollar och letar efter under bootprocessen och det tar tid.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Tja!

Jag köpte två datorer häromdan. En från inet:
Dator 1

och en från elgiganten:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Som rubriken lyder, varför är min dator från inet långsammare? Den tar längre tid att boota, och framförallt, det allra viktigaste, switchen som jag använder (KVM-switch) som gör att jag kan använda samma mus och tangentbord till båda datorerna, den är mycket långsammare på datorn som jag har köpt från inet. Det vill säga, när jag trycker på knappen på switchen så aktiveras mus och tangentbord omedelbart på datorn från elgiganten, men när jag ska växla mus och tangentbord till inet-datorn så tar det typ 5-6 sekunder, vilket är sjukt irriterande.

______
Sätt på fastboot i bios, och uppdatera dina drivrutiner, spec till USB och Chipset...

Permalänk
Medlem

Gissar att det antingen är handhavandefel eller något fel på datorn från Inet. Det är så många okända faktorer i detta att det känns hopplöst att komma med några rekommendationer dessutom tycker jag fokus ligger lite fel, det borde kanske vara "varför är min dator så långsam".

Trögheten via KVM är också intressant och tyder på att något är galet.

Permalänk
Lego Master

Gällande KVMen, vad är det för mus o tangentbord du använder?
Min spontana tanke är att du har nåt slags fräsigt megaduper-keyboard som har nåt kul utility-program installerat på speldatorn (Inet), medan du bara använder det som ett plug-and-play tangentbord på Elgig-datorn. Det skulle (åtminstone i teorin) betyda att det är mer att läsa in när du "kopplar in" tangentbordet (och musen) till speldatorn, där det är en del utilities som kanske inte är optimerade till 100% som ska startas upp och fatta att tangentbord och mus kopplats in.
Men i den enklare datorn är det bara windows egna pnp-drivisar för tangentbord o mus som ska dra igång, och dom är betydligt lättare.

Food for thought.

Jag har ett liknande beteende på min Logitech G13, som när den kopplas in till en random dator utan LGS-mjukvaran bara beter sig som vilket tangentbord som helst, men när jag kopplar in den till speldatorn (medan den är igång) ska en massa profiler synkas o jävlas innan jag kan använda den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

@BingoBenny: Kontrollera Boot ordningen och hur länge datorn "postar" innan windows börjar laddas. 1st boot device är vanligtvis optiska enheter, och post delay time brukar ligga på 25-30sec.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det finns mer än en sata kontroller i inet datorn, den kanske kör men memtest vid boot. Tror inte du behöver vara orolig. I så fall ladda ner ex heaven benchmark och jämnför.

Ex på mitt Z77 så med dubbla raidchip och integrerad + dedicerad så tog BIOS posten en stund men sen gick det undan.

Permalänk
Medlem

Varför 2 datorer? Laptop+stationär eller 2 WS-datorer med kvm switch hade jag förstått...

Kan spela roll vilka usb-portar du kopplar switchen till, om det är extra styrkrets för fler portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Tja!

Jag köpte två datorer häromdan. En från inet:
Dator 1

och en från elgiganten:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Som rubriken lyder, varför är min dator från inet långsammare? Den tar längre tid att boota, och framförallt, det allra viktigaste, switchen som jag använder (KVM-switch) som gör att jag kan använda samma mus och tangentbord till båda datorerna, den är mycket långsammare på datorn som jag har köpt från inet. Det vill säga, när jag trycker på knappen på switchen så aktiveras mus och tangentbord omedelbart på datorn från elgiganten, men när jag ska växla mus och tangentbord till inet-datorn så tar det typ 5-6 sekunder, vilket är sjukt irriterande.

Hur snabbt en dator bootar har nästan ingenting med dess prestanda att göra.
Min x86 surfplatta med en Intel ATOM bootar W10 snabbare än min 7700K med 960 PRO disk.
Och min i3-NUC sopar mattan med allt annat jag har om just boottider och liknande är vad man värderar.
Inte heller är hur snabbt den hittar nya USB enheter ett mått på prestanda

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Gällande KVMen, vad är det för mus o tangentbord du använder?
Min spontana tanke är att du har nåt slags fräsigt megaduper-keyboard som har nåt kul utility-program installerat på speldatorn (Inet), medan du bara använder det som ett plug-and-play tangentbord på Elgig-datorn. Det skulle (åtminstone i teorin) betyda att det är mer att läsa in när du "kopplar in" tangentbordet (och musen) till speldatorn, där det är en del utilities som kanske inte är optimerade till 100% som ska startas upp och fatta att tangentbord och mus kopplats in.
Men i den enklare datorn är det bara windows egna pnp-drivisar för tangentbord o mus som ska dra igång, och dom är betydligt lättare.

Food for thought.

Jag har ett liknande beteende på min Logitech G13, som när den kopplas in till en random dator utan LGS-mjukvaran bara beter sig som vilket tangentbord som helst, men när jag kopplar in den till speldatorn (medan den är igång) ska en massa profiler synkas o jävlas innan jag kan använda den.

Nope, inget fräsigt, billigaste tangentbordet som fanns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Långsammare hur? Vilka benchmarks har du kört? Bortser från boot-tiden.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Tja!

Jag köpte två datorer häromdan. En från inet:
Dator 1

och en från elgiganten:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Som rubriken lyder, varför är min dator från inet långsammare? Den tar längre tid att boota, och framförallt, det allra viktigaste, switchen som jag använder (KVM-switch) som gör att jag kan använda samma mus och tangentbord till båda datorerna, den är mycket långsammare på datorn som jag har köpt från inet. Det vill säga, när jag trycker på knappen på switchen så aktiveras mus och tangentbord omedelbart på datorn från elgiganten, men när jag ska växla mus och tangentbord till inet-datorn så tar det typ 5-6 sekunder, vilket är sjukt irriterande.

Hur fungerar det när du kopplar bort KVM switchen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Långsammare hur? Vilka benchmarks har du kört? Bortser från boot-tiden.

Har inte kört några benchmarks, vilken fps jag har i CS är irrelevant för mig. Jag spelar inte spel. Det viktiga för mig är att kunna använda KVM-switchen så effektivt som möjligt.

Skrivet av BrusE:

Hur fungerar det när du kopplar bort KVM switchen?

Hur det funkar med vad? Boot-tiden? Samma.

Permalänk
Inaktiv

Den absolut snabbast bootande datorn jag någonsin ägt var en Mini-ITX dator med en Intel G3220, 8GB RAM, billigt H81-mobo, AMD 7850 1GB och Windows 8.1 på hårddisk(!). Från helt avstängd tills man såg skrivbordet så tog det 5-6 sekunder.
Tror inte jag kommer se en så snabbt bootande dator igen inom överskådlig framtid.

Men handen på hjärtat, hur stor betydelse har det om det tar 5 eller 20 sekunder att starta datorn? Det är prestandan efter det som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Hur det funkar med vad? Boot-tiden? Samma.

Nej, han undrar om det tar flera sekunder innan du kan använda tangentbordet om du kopplar in det direkt i datorn från Inet när den är igång.

Har du testat byta USB-uttag där KVM-switchen är inkopplad på Inet-datorn?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber