Bredbandsbolaget och retur av utrustning

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget och retur av utrustning

Varför envisas bredbandsbolaget med att vara så jävla värdelösa när man säger upp sitt bredband (dom kan inte leverera till min nya adress).

Efter 10 år vill dom att man ska skicka tillbaka utrustningen och stå för frakten själv alternativt betala 500:- visst det är ett smart sätt att tjäna lite extra pengar och det är deras utrustning men deras goodwill sjunker.

Samtidigt satsar dom pengar på att få hög kundnöjdhet varför bara inte skita i att kräva tillbaka gammalt skit eller iallafall skicka med en returlapp med bekräftelsen på uppsägning.

Det värsta är ju att jag inte ens använt fanskapet

Permalänk
Medlem

Dåligt av dem! Jag har haft Telia många år och när jag har fått ny utrustning eller flyttat så har de skickat en returlapp. Snålt av BBB att inte göra det!

Permalänk
Medlem

Om dom kräver att du ska skicka tillbaka utrustningen så bör du rimligen inte behöva stå för fraktkostnaden i min mening.
Hade samma tjafs med dom för x antal år sen då dom ville ha tillbaka nån vid det laget säkert 6 år eller nåt gammal modem/router som stod uppe på vinden då jag bytte leverantör.

Fick snacka mig fram till att dom skulle skicka ut en förbetald fraktsedel, kartongen däremot fick jag fixa själv.
Stå på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inget missförstånd någonstans? Minns att de skickade ut fraktsedel ganska omgående till mig när jag sade upp mitt. De gjorde samma när mina föräldrar bytte operatör i våras också.
Hade man slängt lådan man fick grejerna i fick man ju stå för den biten själv men det är ju inte hela världen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det hade jag aldrig accepterat.
Hade lagt fram de lite som vill ni ha eran skit så är ni välkomna att hämta den.
Men sen accepterat att gå och posta det om jag förses med en retursedel.

Permalänk
Medlem

Jag sade nyligen upp mitt bredband från BBB och han i supporten erbjöd utan att jag ens bad om det att skicka en förbetald retursedel. Konstigt att det är så olika.

Sen har jag aldrig förstått varför de ska tillbaka massa gammal skrot. Jag skickade även tillbaka min tv-box med tillhörande fjärrkontroll, vad tusan ska de göra med dem, går ju knappast att skicka ut till nya kunder..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag sade nyligen upp mitt bredband från BBB och han i supporten erbjöd utan att jag ens bad om det att skicka en förbetald retursedel. Konstigt att det är så olika.

Sen har jag aldrig förstått varför de ska tillbaka massa gammal skrot. Jag skickade även tillbaka min tv-box med tillhörande fjärrkontroll, vad tusan ska de göra med dem, går ju knappast att skicka ut till nya kunder..

det finns säkert någon bestämmelse om hur man ska ta tillvara på uttjänt teknik, som bredbandsbolaget är skyldiga att följa som ägare av utrustningen. finns säkert även en del ädelmetaller i prylarna som är värda en slant vid återvinning

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag sade nyligen upp mitt bredband från BBB och han i supporten erbjöd utan att jag ens bad om det att skicka en förbetald retursedel. Konstigt att det är så olika.

Sen har jag aldrig förstått varför de ska tillbaka massa gammal skrot. Jag skickade även tillbaka min tv-box med tillhörande fjärrkontroll, vad tusan ska de göra med dem, går ju knappast att skicka ut till nya kunder..

Man "lånar" ju utrustningen av bredbandsbolaget. Antagligen för att delvis hålla nere priset för kunden. Sen skickar de säkert ut begagnade till andra kunder... Men inte konstigt att de vill ha tillbaka det man lånat av dem.
Vet inte vad de har för grejer idag men när jag hade BBB så pajade den där Zyxel-routern nästan alltid efter ca 18månader. Bara lade av, tillsynes helt utan anledning (flyttade aldrig på den utom att möjligen lyfta upp den lite grann när man skulle städa). De brukade dock vara snabba på att byta ut dessa när de gick sönder men vid iaf ett par tillfällen fick jag "nya" som inte fungerade de heller. Så det var ju bara att byta direkt.

När jag bytte till ComHem så köpte man routern i samband med abonnemanget, var ju då via kabeltv-uttaget eller vad de nu kallar det. Efter jag sade upp det abonnemanget så stod man ju där med en router jag troligtvis aldrig mer kommer ha någon nytta utav...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma diskussion med BBB tidigare och har ännu inte sagt upp abonnemanget då hyresvärden har något värdelöst avtal med BBB året ut.

Men jag har aldrig beställt routern och ändå så är jag av något skäl skyldig att stå för frakten ( endast Företagspaket tas emot ) för enheten som är värd ungefär 2 kr idag.

Och sen ska man skicka det till deras outsourcade enheter någonstans i Östersund, kommer själv gå till BBBs kontor här i Stockholm när det är dags eller så skiter jag i det då jag aldrig bett om routern.

Som hänvisning till denna rutin blev jag av kundservice länkad till ett avtal som var 4 år nyare än mitt egna avtal så vet inte riktigt vad som gäller men kommer fan inte betala ett skit till det företaget kan jag ju säga

Permalänk
Medlem

Update
Ringde och bad om returlapp var inga problem.
Varför inte bara skicka en sådan till alla direkt :/

Permalänk
Lego Master
Skrivet av raGGGe:

Update
Ringde och bad om returlapp var inga problem.
Varför inte bara skicka en sådan till alla direkt :/

Sommarjobbare på kundtjänst?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Update
Ringde och bad om returlapp var inga problem.
Varför inte bara skicka en sådan till alla direkt :/

Blivit nåt enkelt missförstånd helt enkelt får man väl hopppas, för det ska man oftast inte behöva be om.
Det är förvisso ingen självklarhet att tillverkare och företag skickar med ett fria retursedlar, men i princip vartenda företag jag använt mig av de senaste 10 åren har skickat med det.

Kul att det löste sig snabbt hur som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Det hade jag aldrig accepterat.
Hade lagt fram de lite som vill ni ha eran skit så är ni välkomna att hämta den.
Men sen accepterat att gå och posta det om jag förses med en retursedel.

Då hade dom gissningsvis påpekat att det står i avtalet du signerade när du blev kund.

Permalänk
Medlem

De skickar alltid ut en returfraktsedel så måste varit någon miss där. Däremot är det inget konstigt att man ska skicka tillbaka utrustning man lånat, det står väl tom i avtalet? Att det sedan blir en straffavgift på 500:- när utrustningen är 10 år gammal kanske blir lite märkligt, men ett avtal är ett avtal liksom.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av trickeh2k:

De skickar alltid ut en returfraktsedel så måste varit någon miss där. Däremot är det inget konstigt att man ska skicka tillbaka utrustning man lånat, det står väl tom i avtalet? Att det sedan blir en straffavgift på 500:- när utrustningen är 10 år gammal kanske blir lite märkligt, men ett avtal är ett avtal liksom.

På bekräftelsen jag fick står det klart och tydligt att "Bredbandsbolaget står inte för portot" är inte bara jag som gnäller över det på nätet heller.

Troligtvis är det väl så att rutinen är kund betalar för frakt men vi kan skicka returlapp också sen kanske vissa kundservice människor är olika snälla med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

På bekräftelsen jag fick står det klart och tydligt att "Bredbandsbolaget står inte för portot" är inte bara jag som gnäller över det på nätet heller.

Troligtvis är det väl så att rutinen är kund betalar för frakt men vi kan skicka returlapp också sen kanske vissa kundservice människor är olika snälla med det.

Okey, jag har returnerat fyra routrar genom åren och aldrig behövt stå för portot själv iaf. Kanske är så att man behöver kontakta KS isf men att de undviker att skicka ut om man inte ber om det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag fick en retur-/fraktsedel redan med i boxen när jag fick låna router, verkar vara hur smidigt som helst den dagen jag vill säga upp BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag fick en retur-/fraktsedel redan med i boxen när jag fick låna router, verkar vara hur smidigt som helst den dagen jag vill säga upp BBB.

Samma här. Har fått ny router två gånger och retursedel har legat i lådan båda gångerna.

Permalänk
Medlem

Update 2:

Igår kom bekräftelsen på uppsägning från bbb igen dock utan returlapp

Det är många som skriver att dom har fått retursedel men har ni fått det även vid uppsägning ?
Vet att man får det när det är problem med routern.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@raGGGe: Jag fick en retursedel med routern som jag fick när jag tecknade abonnemanget samt en när den blev utbytt, men den slarvade jag bort (såklart).
Jag ringde supporten när jag sa upp abonnemanget och fick en ny retursedel. Inga konstigheter så det låter konstigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Bredbandsbolaget har efter snart 4 månader fortfarande inte lyckas skicka ut en returlapp till mig jag har "fått" den skickad 6 gånger men den har inte kommit fram.

Har varit i kontakt med postnord och dom säger att chansen att 6 separata brev inte skulle komma fram låter extremt konstigt då jag inte saknar några andra brev/paket speciellt när det inte finns något värde i det jag saknar.

Har bett att få avin digitalt så jag kan skriva ut den men det går tydligen inte. Men det går tydligen bra att skicka ut en faktura på modemet på 500:- digitalt.

Skaffade bonet ADSL 2001 så jag har princip varit kund i över 15 år bra avslut från deras sida och chansen är ju extremt stor att jag skulle välja BBB fiber till villan eller till min sommarstuga

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Uppdatering

Bredbandsbolaget har efter snart 4 månader fortfarande inte lyckas skicka ut en returlapp till mig jag har "fått" den skickad 6 gånger men den har inte kommit fram.

Har varit i kontakt med postnord och dom säger att chansen att 6 separata brev inte skulle komma fram låter extremt konstigt då jag inte saknar några andra brev/paket speciellt när det inte finns något värde i det jag saknar.

Har bett att få avin digitalt så jag kan skriva ut den men det går tydligen inte. Men det går tydligen bra att skicka ut en faktura på modemet på 500:- digitalt.

Skaffade bonet ADSL 2001 så jag har princip varit kund i över 15 år bra avslut från deras sida och chansen är ju extremt stor att jag skulle välja BBB fiber till villan eller till min sommarstuga

Be dem skicka retursedeln till någon anhörig som kan ge dig lappen? Verkar ju vara omöjligt att skicka den till dig.

För övrigt kan jag bara hålla med dig om att det är jävligt kasst att de egentligen inte står för returfrakten för något skit de skickar ut som man inte har bett om, och en kostnad man inte har blivit informerad om när man tecknade abonnemanget.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Uppdatering

Bredbandsbolaget har efter snart 4 månader fortfarande inte lyckas skicka ut en returlapp till mig jag har "fått" den skickad 6 gånger men den har inte kommit fram.

Har varit i kontakt med postnord och dom säger att chansen att 6 separata brev inte skulle komma fram låter extremt konstigt då jag inte saknar några andra brev/paket speciellt när det inte finns något värde i det jag saknar.

Har bett att få avin digitalt så jag kan skriva ut den men det går tydligen inte. Men det går tydligen bra att skicka ut en faktura på modemet på 500:- digitalt.

Skaffade bonet ADSL 2001 så jag har princip varit kund i över 15 år bra avslut från deras sida och chansen är ju extremt stor att jag skulle välja BBB fiber till villan eller till min sommarstuga

Har du flyttat sedan du tecknade abonnemanget?
Kolla så de inte skickar till din gamla adress i så fall. Hade själv problem efter en flytt och skulle få någon kod för att aktivera ADSL (ja, detta var många år sedan). De skickade brevet med koder till den adress jag hade när abonnemanget först tecknades (hade ändå flyttat två gånger sedan dess och nu vart det alltså tredje flytten). Varenda gång jag ringde in visade det sig att de hade skickat till den första adressen, trots att de efter varje samtal sa att "nu är den adressen raderad" - likt förbannat var den ändå kvar när jag tvingades ringa gång på gång. Till sist fick de aktivera skiten över telefon (än om snubben i luren sa att det är inget de egentligen får/bör göra) för de lyckades aldrig få fram det brevet till mig.

Detta var visserligen 2005 och gäller inte riktigt samma sak som ditt nuvarande ärende men det där med att inte kunna skicka saker rätt påminner ju en hel del om vad jag fick vara med om.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att säga att det gamla modemet tackat för sig och att de kan leta efter det på närmaste återvinningsplats? De har ju knappast 10 års garanti på utrustningen.

Hade samma gnäll med Telia en gång i tiden men de gav sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är det inte bara att säga att det gamla modemet tackat för sig och att de kan leta efter det på närmaste återvinningsplats? De har ju knappast 10 års garanti på utrustningen.

Hade samma gnäll med Telia en gång i tiden men de gav sig.

Telia ger dig en tjänst snarare än en produkt (den hyr du) så de ger "garanti" så länge du abonnerar på tjänsten, går smarten sönder får man en ny oavsett ålder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Bakgrund:

Be dem skicka retursedeln till någon anhörig som kan ge dig lappen? Verkar ju vara omöjligt att skicka den till dig.

För övrigt kan jag bara hålla med dig om att det är jävligt kasst att de egentligen inte står för returfrakten för något skit de skickar ut som man inte har bett om, och en kostnad man inte har blivit informerad om när man tecknade abonnemanget.

Fick svar på mitt mail som sa att dom har uppdaterat min primära address till den jag har nu så ja dom har troligtvis skickat skiten fel 6 gånger trots dom frågat är "Gata 10 i YYY rätt".

Får väl se om den dyker upp annars får jag be dom skicka den till jobbet.

Permalänk
Medlem

När jag hade BBB och avslutade så skickade de ut en returfraktsedel, jag betalade ingenting alls.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

@raGGGe: Detta har hänt mig också, men Bredbandsbolaget har verkligen skött sig uruselt.

Jag sa upp abonnemanget i april 2017 och bad om en fraktsedel. Jag var tydlig att denna skulle skickas till en annan adress än där abonnemanget fanns, eftersom lägenheten skulle stå tom. Jag har nu i efterhand fått veta att denna fraktsedel aldrig skickades. De har alltså erkänt att de missade detta.

Jag väntade och väntade på retursedel som ju aldrig kom. Men i september 2017 kommer en digital faktura på 500 kr. Jag ringde därefter 3 gånger och bad om fraktsedel. Varje gång sa de att de skickat (men som de förstås aldrig gjorde). Efter fjärde försöket erhöll jag retursedel och jag kunde returnera modemet.

Döm om min förvåning när det nu i veckan dyker upp ett inkassokrav från Intrum på ca 780 kr. Jag har ringt och under 50 minuter förklarat till kundtjänsten på Bredbandsbolaget om händelseförloppet ovan. Men de vägrar att lösa inkassokravet, utan de säger att de inte gjort något fel. Det är så anmärkningsvärt usel kundhantering och kundbemötande så att jag häpnar.

De menar att det var "mitt fel" att jag inte upptäckte att ingen fraktsedel skickades ut i april i samband med att jag sa upp abonnemanget.

Så sjukt att de inte lyckas skicka ut fraktsedlar för att sedan kunna skicka en faktura på 500 kr för modemet. Det är uppenbart att de satt detta i system för att driva in pengar.

Att vi är flera som behandlas på detta brutala och hänsynslösa sätt av Bredbandsbolaget / Telenor gör att jag börjar fundera om vi borde driva detta tillsammans. Kruxet är att jag känner att jag redan lagt för mycket tid i förhållande till de 780 kr som Bredbandsbolaget lurat till sig.

Jag kommer aldrig någonsin att befatta mig med Bredbandsbolaget och jag varnar alla andra att se upp för att hamna i samma situation. Akta er för Bredbandsbolaget som helt uppenbart lurar kunderna.

- Mats, Luleå

Permalänk
Skrivet av massepasse:

De menar att det var "mitt fel" att jag inte upptäckte att ingen fraktsedel skickades ut i april i samband med att jag sa upp abonnemanget.

Det är ditt fel. Du har en skyldighet att skicka tillbaka modemet med eller utan fraktsedel enligt avtalet du själv har gått med på. Sen att BBB inte kunde förmå sig att skicka ut den (hade du ens eftersändning av posten eftersom det var viktigt att den skickades rätt?)

Det är precis som om en faktura har kommit bort så har envar fortfarande ett ansvar att betala den även om den inte kommer. Man kan inte skylla idag på att den inte kom eftersom man är medveten om att den borde komma.

Sen att dom inte drar tillbaka inkassokravet är ett skämt, det är ett klick i One för dem.
Jag fick en retursedel utskickad idag.

Om du har mellan april och september endast ringt om en retursedel TRE gånger. Ja då kan du gott betala om du tror det tar flera månader att få hem ett brev. Det är inte synd om dig.

Om du inte betalar inkasso , då får du ett nytt brev som alla nog kan lova att det kommer fram. Vänta på det istället.

Permalänk

@Math-ematics: Yes, jag var *mycket* noga med att i samtliga kontakter ange att retursedel skulle skickas till en annan adress.

Vi hade ett muntligt avtal att de skulle skicka retursedel i april. Det diskuterades aldrig hur länge det skulle ta att få ut denna.

Det är märkligt att de med enkelhet får iväg en digital faktura på 500 kr i september, men att det inte fram till dess går att skicka ut en enkel påminnelse om att "vänligen returnera vår utrustning, här har du fraktsedel" - innan faktura i september.

Att det sedan i september krävs 2-3 ytterligare samtal/påminnelser att de ska skicka ut fraktsedel är obegripligt.

Sen undrar vän av ordning varför de inte makulerar fakturan på 500 kr när modemet kom i retur?

Men det är klart, om Bredbandsbolaget sätter detta i system så blir det ju en schysst extra intäkt när man ändå tappat kunden.

Så länge man betalar är allt frid å fröjd, men när man ska kliva ur ska det inte vara enkelt.