AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X i SweClockers testlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Satt och mindes tillbaka för en, ja över 10 år sen när FX serien var kungarna.
Hade inte direkt råd med en då, men nu är det lockande att ta steget

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jOnÄTÄn:

Var inte deras första FX serie det då? Ex AMD FX62 kostade ju runt 9000kr. Men det var ju typ 2005-6 eller något sånt.

FX-51 kom ut 23 september 2003 enligt wikipedia.

Var i grunden en Opteron sleghammer.

Själv köpte jag 2st Opteron 244 baserat på samma kisel som FX-51. Om inte polaren slägt dom så ligger dom nog kvar i hans byrå.

Körde det med 2Gb PC2100 kingston ECC/REG. Hade först Corsiar minnen avsade för FX-51 men när 25% av alla användarna fick inte post eller minnesfel precis som jag med både FX och Opteron (samma kisel i första generationen som sagt) så blev det RMA och QVL minnen.
Officiellt tror jag mina 244 stödde PC2700 men eftersom det var samma kisel på FX-51 och Opteron så var dom inofficiellt kapabla av PC3200.

Även gamla K8 van rätt mycket på snabbare ram, i alla fall om du hade socket 754, skillnaden i kompilering var utan problem runt 20% mellan PC3200 och PC2100 i single channel.

Icculus (https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_C._Gordon) kom in på gentoos 64bit kanal och frågade om någon hade en K8 baserad 64bit Linux rigg att testa UT2004 demot på, då satt jag på mina nyinköpta Opteron 244 och ett GeForce 5900U och gav han et lösenord och användarnamn till min FTP.
Jag och polaren hade Demot innan officiell release och kunde testa det, var så kul så köpte spelet så fort det kom ut och var mitt första AAA 64bit spel, till linux med.
Synd att spelstudios inte tar samma intresse i sina kunder lägre.

Varken Microsoft eller Intel hade nåt att komma med. Prescott ES bootade inte ens i 64bit läge i linux, när dom väl fick ut fungerande exemplar så var intels x86_64 implementation så usel att prestandan sjunk till 60% av 32bit, AMD hade redan ett IPC övertag på 50%, ungefär vad intel hade i övertag i klockfrekvens så intel kunde i bästa fall matcha AMD i 32bit mjukvara, i allt annat var dom långt efter.

Det var gamla goda tider, polarna och jag benchade riggen mot SPARC maskiner med 6-8 sockets och annat på ett Universitet dom gick på.

K8 sågs som en revolution, nu fans 64bit för x86, enklare att adressera minne, bra prestanda i 64bit och allt till överkomliga priser.

AMD har gjort mycket mer än dom flesta vet för x86, intels har ofta svarat på AMD's innovationer oavset om AMD lånat koncept från andra ISA eller uppfunnit dem själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

FX-51 kom ut 23 september 2003 enligt wikipedia.

Var i grunden en Opteron sleghammer.

Själv köpte jag 2st Opteron 244 baserat på samma kisel som FX-51. Om inte polaren slägt dom så ligger dom nog kvar i hans byrå.

Körde det med 2Gb PC2100 kingston ECC/REG. Hade först Corsiar minnen avsade för FX-51 men när 25% av alla användarna fick inte post eller minnesfel precis som jag med både FX och Opteron (samma kisel i första generationen som sagt) så blev det RMA och QVL minnen.
Officiellt tror jag mina 244 stödde PC2700 men eftersom det var samma kisel på FX-51 och Opteron så var dom inofficiellt kapabla av PC3200.

Även gamla K8 van rätt mycket på snabbare ram, i alla fall om du hade socket 754, skillnaden i kompilering var utan problem runt 20% mellan PC3200 och PC2100 i single channel.

Icculus (https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_C._Gordon) kom in på gentoos 64bit kanal och frågade om någon hade en K8 baserad 64bit Linux rigg att testa UT2004 demot på, då satt jag på mina nyinköpta Opteron 244 och ett GeForce 5900U och gav han et lösenord och användarnamn till min FTP.
Jag och polaren hade Demot innan officiell release och kunde testa det, var så kul så köpte spelet så fort det kom ut och var mitt första AAA 64bit spel, till linux med.
Synd att spelstudios inte tar samma intresse i sina kunder lägre.

Varken Microsoft eller Intel hade nåt att komma med. Prescott ES bootade inte ens i 64bit läge i linux, när dom väl fick ut fungerande exemplar så var intels x86_64 implementation så usel att prestandan sjunk till 60% av 32bit, AMD hade redan ett IPC övertag på 50%, ungefär vad intel hade i övertag i klockfrekvens så intel kunde i bästa fall matcha AMD i 32bit mjukvara, i allt annat var dom långt efter.

Det var gamla goda tider, polarna och jag benchade riggen mot SPARC maskiner med 6-8 sockets och annat på ett Universitet dom gick på.

K8 sågs som en revolution, nu fans 64bit för x86, enklare att adressera minne, bra prestanda i 64bit och allt till överkomliga priser.

AMD har gjort mycket mer än dom flesta vet för x86, intels har ofta svarat på AMD's innovationer oavset om AMD lånat koncept från andra ISA eller uppfunnit dem själva.

Tack för historielektionen
Var tydligen bra mycket längre sen än man mindes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Grym bild på framsidan bara synd att det fattas några grafikkort. 2*nvidia eller 4*AMD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Trots att jag inte behöver det så är det nära köp knappen, så otroligt läckert, och bra av AMD att vara ute i god tid med en riktigt lyxig förpackning : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

@Tip Top:

dum fråga egentligen alla datorer klarar crysis utom amiga 500 och C64 undantag

jag är riktigt besviken på intel nyaste x299 moderkort då Vrm hade problem med värmen vad jag läste om känns som man får hoppa över till amd eller vänta par år till innan man uppgraderar nytt sitter idag på en Asus x79 deluxe med en 4930K som jag vann på tradera billigt den presterar bra än

Har inga världsproblem på min vid 4.5. Men men det är inte det den här tråden handlar om . Finns nog ingen som sett vad threadripper ger i värme mm vid överklockning så tror jag inte den är ett dugg bättre heller . Man kan nog få en oc på ca 2 till 300mhz innan det tar stopp på dessa skulle jag tro. Men vi får som sagt vänta och se vad det klockar och strömm förbrukning mm . Men över 1.4v utan oc är högt finns inte så mycket mer spelrum tror jag att klocka dessa cpuer

Det var dessutom en helt underbar förpackning så läcker att ha på hyllan

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Alla som tror att denna är svårkyld har helt glömt bort att area är en del ekvationen när det gäller värmeavledning.
Denna har ju en sjukt stor area i jämförelse till t.ex 7900x som slukade upp mot 400w i överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är mest spänd på hur 1900X presterar bredvid 1800X då med tanke på att infinity fabric ska skala bra med minnesbandbredd och quad channel tänker jag bör leverera bättre där än dual channel. Bättre värmespridning pga större die och "game mode" borde öppna upp för riktigt schysst överklockning också utan att slita ut grejerna. Kombinationen låter som en dröm kanske för bra för att vara sann men hade verkligen velat se ett siffror som styrker eller stryker den drömmen.

Permalänk
Medlem

Fasen...Ångrar nästan att jag köpte Ryzen 1700 just nu på nåt vis. Aja ska bli förbaskat spännande hur detta slutar oavsett. Go AMD!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Är mest spänd på hur 1900X presterar bredvid 1800X då med tanke på att infinity fabric ska skala bra med minnesbandbredd och quad channel tänker jag bör leverera bättre där än dual channel. Bättre värmespridning pga större die och "game mode" borde öppna upp för riktigt schysst överklockning också utan att slita ut grejerna. Kombinationen låter som en dröm kanske för bra för att vara sann men hade verkligen velat se ett siffror som styrker eller stryker den drömmen.

Infinity Fabric skalar inte med RAM-bandbredd. Det skalar med RAM-frekvensen. Och den kommer inte vara högre på TR. Tvärtom kan latenser vara något sämre när det är fördelat på två kretsar istället för en krets.
Och det är inte större kretsar i TR, bara fler. Så en TR med åtta kärnor jämnt fördelade på två dies blir ungefär som en vanlig fyrkärnig Ryzen ur det perspektivet. Och de klockar inte bättre än de åttakärniga.
Borde gå att räkna ut förövrigt. Intel har stor skillnad på frekvenser mellan 4-kärniga och de med många kärnor. De är begränsade av effekt/värme men klarar annars höga frekvenser med andra ord. Så när de ska gå öka antalet kärnor får de gå ner i frekvens. AMD når lika högt med 4-kärniga som med 16-kärniga. Det är väntat då det är tillverkningsprocessen som inte tillåter högre frekvenser på dessa kretsar. De är inte begränsade av värmen på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Alla som tror att denna är svårkyld har helt glömt bort att area är en del ekvationen när det gäller värmeavledning.
Denna har ju en sjukt stor area i jämförelse till t.ex 7900x som slukade upp mot 400w i överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Tror inte det är mycket värre än vanliga Ryzen. Andra exempel på detta är ju AMD Hawaii som var mer svårkyld än GK110 trots samma effekt. Eller strömhungrig Piledriver som är riktigt lätt att hålla sval.

Permalänk
Medlem

Inte lockande direkt, blir kanske att ex köpa en begagnad i9 senare istället senare och behålla min 3930K i väntan på att jag kan få tag i något prisvärt, vill ha bättre prestanda i enkeltrådade applikationer också(saknar det nu).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Måste säga att 8000kr + faktiskt inte är helt galet för den prollen. Visst det är mer än vad jag har lagt på mina datorbyggen (exkl skärm) men med tanke på vilken marknad den riktar sig till så är det verkligen ett bra pris. Skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en själv, har flera applikationer för den även som amatör.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@ponzi: om enkeltrådad prestanda är din grej, så är väl fortfarande 7700k den bästa på marknaden..

Permalänk

@jOnÄTÄn: JAg minns min gamla FX-62 med en MSRP på 999 dollar

Vilken best det var! den och ett 2900XT prestera riktigt fint i typ alla titlar jag testade.

Skrivet av Aleshi:

Precis. Tror inte det är mycket värre än vanliga Ryzen. Andra exempel på detta är ju AMD Hawaii som var mer svårkyld än GK110 trots samma effekt. Eller strömhungrig Piledriver som är riktigt lätt att hålla sval.

Kan hålla med om det. hade en FX 8320 och den var inte svårkyld, däremot så slukade den i sig mycket ström!

hade en noctua NH D12 på en 8120 också, och men fläktmotstånden på det lägsta så var det inga större problem att även hålla den kyld, även överklockad.

den slukade dock ännu mer ström!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre:

Samma nyligen med Kaverin. En liten Freezer 7 räckte för att kyla min"gamla" A10 7850K på 4.5 Ghz. Körde den mest i 4.3 dock men 4.5 va inga problem alls. Det var kislet i sig som sa stopp och inte kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@ponzi: om enkeltrådad prestanda är din grej, så är väl fortfarande 7700k den bästa på marknaden..

I alla fall för sitt pris. 7900X slår den i spel men då kan man köpa fyra stycken 7700k för priset av en i9 7900X.

Personligen skulle jag rekommendera 7600K för spel pga. priset och att den presterar nästan som 7700K. I alla fall med överklockning.