Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ni resonerar ganska bra.

Visst kan man betala, men det fungerar såklart inte som finansieringsmodell att betala och slippa annonser. Sen det faktumet att det inte går att prenumerera på dussintals olika nätpublikationer (skulle bli ett helvete att hålla på och logga in på alla sidor, och skulle kosta mer än ens lön till slut) och när man möter en betalvägg så kommer man i de flesta fall att hamna på utsidan och gå vidare för att läsa någon annan stans.

När det gäller det gamla mediet papper så har det aldrig suttit något lås på det mediet, utan ligger en tidning framför dig så kan du läsa, och det här med att hänga på ett lås på en digital tjänst blir inte samma sak som att du kanske prenumererade för papperstidningen. När det gäller journalistik kan det vara vettigt att gå till källan, försvåras den möjligheten när man låser ner de digitala kanalerna så har de förlorat något, och i värsta fall kanske även samhället i stort missgynnas av mindre granskning.

Permalänk
Medlem

Trots att jag inaktiverat Adblock här på Sweclockers så syns ändå ingen reklam för mig. Har provat i flera webbläsare och det är samma oavsett. Har tidigare fungerat helt utan problem.

Provar jag med telefonen så finns reklam i både mobil och desktopläge.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av 220volt:

Trots att jag inaktiverat Adblock här på Sweclockers så syns ändå ingen reklam för mig. Har provat i flera webbläsare och det är samma oavsett. Har tidigare fungerat helt utan problem.

Provar jag med telefonen så finns reklam i både mobil och desktopläge.

Det låter ju knepigt. Kör du några andra tillägg i dessa browsers? Vad har du för antivirus? Har funnits situationer tidigare där antivirus spärrat vissa domäner.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Det låter ju knepigt. Kör du några andra tillägg i dessa browsers? Vad har du för antivirus? Har funnits situationer tidigare där antivirus spärrat vissa domäner.

Förutom adblock så är det bara chromecast tillägg och jag kör med Windows Defender.

Det enda jag gjort på senare tid är att inaktivera alla sätt Microsoft samlar in användardata på med hjälp av ett program som heter (Destroy Windows 10 Spying)
http://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_sp...

https://youtu.be/wgKJMsJ-6XU

Men annonser har fungerat efter att jag använde de programmet så jag tvivlar på att det beror på det. Och annonser fungerar på alla andra sidor om jag pausar Adblock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Hur är det med autoplay och ljud i annonserna i dags läge? Det är vad som fick mig att blockera era annonser.

Efter en tid tog jag bort blockeringen (halvår+, gav er rikligt med tid att fixa) och sen något halvår/år efter det kom en ny annons med ljud (jag pratar om annonser som även spelar upp ljud när taben inte är aktiv, vilket jag har nolltolerans på när man försöker lyssna efter fotsteg i CS:GO och SÅ PLOPPAR NÅN KVINNA UPP FRÅN INGENSTANS I HÖRLURARNA SOM SKA I HÖG VOLYM BERÄTTA OM DEN HÄR JÄTTEBRA FÖRSÄKRINGEN aha ser man på, jag dog, och sen spendera minuter på att gå igenom tab efter tab för att hitta vart fan ljudet kom från). Då fick jag nog och har sen dess väntat på att sweclockers går ut med någon form av kvalitéförsäkring alt. -program om att den skiten inte kommer ske igen.

Adblock handlar också om att skydda den egna datorn från att farliga script osv körs, hur sweclockers har gått tillväga att försäkra sig att inte användarna blir drabbade av sånt borde vara inkluderat i ovanstående nämnda kvalitéförsäkringsprogram.

Sidnot, kan ni inte manuellt sälja reklamplats? Adblock blockerar väl inte reklam man själv, manuellt, lagt in då den inte kan särskilja det från vanlig innehåll? Det är ju när script hämtar annonser från tredje part som adblock reagerar, eller har jag missuppfattat det?

Permalänk
Medlem

Moderera forumet från all smygrasism så kan jag eventuellt fundera på att stänga adblock för SC.

Permalänk
Medlem

@Emil
Trots att jag har adblock inaktiverat på sidan så dyker det upp att jag blockerar annonser på förstasidan ändå. När jag klickar mig vidare kommer inte den rutan upp.
Bild:

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@Emil
Trots att jag har adblock inaktiverat på sidan så dyker det upp att jag blockerar annonser på förstasidan ändå. När jag klickar mig vidare kommer inte den rutan upp.
Bild:

Jag har precis samma problem, men bara hemma. På jobbet så har jag samma setup med Chrome och Adblock, men har har jag inget problem. Trodde det var borta ett tag men nu är det 100%. Om jag öppnar SweClockers via min förstasida i Chrome (mest besökta siter) så får jag varningen och inga annonser. Om jag går in direkt till en forumsida/artikel så får jag annonser. Annonser funkar även om jag kör refresh på startsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har precis samma problem, men bara hemma. På jobbet så har jag samma setup med Chrome och Adblock, men har har jag inget problem. Trodde det var borta ett tag men nu är det 100%. Om jag öppnar SweClockers via min förstasida i Chrome (mest besökta siter) så får jag varningen och inga annonser. Om jag går in direkt till en forumsida/artikel så får jag annonser. Annonser funkar även om jag kör refresh på startsidan.

Det låter som ett annat problem. Jag får reklam och rutan som säger att jag har blockerat. Kolla bilden inom spoiler så visar det hur det ser ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det låter som ett annat problem. Jag får reklam och rutan som säger att jag har blockerat. Kolla bilden inom spoiler så visar det hur det ser ut.

Du har rätt, fel av mig. Det som är samma är att vi får upp rutan som säger att vi har blockerat när vi går in på första sidan. Men eftersom reklamen faktiskt visas för dig så verkar det ju mer sannolikt att ditt problem ligger hos SweClockers än mitt.

Permalänk
Medlem

Får samma som ClintBeastwood, har stängt av AdBlock på sweclockers och ser reklamen men får ändå varningen, trycker jag F5 så försvinner varningen och den kommer inte tillbaka tills stängt fliken och öppnar en ny.

Detta har kommit ganska nyligen. Säkert att deras script för att detecta adblock inte lirar med ny verison av chrome eller så. Händer bara på jobb på en Mac.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista att "whitelista" för att se era annonser, t.ex. pi-hole eller liknande applikationer så räcker det ej att whitelista sweclockers.com ifall ni har dem ligger bakom någon blacklistad url.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Har whitelistat Swec på Ghostery/Chrome men får fortfarande inte upp några annonser? Det fungerar att göra på FZ helt anmärkningsfritt. Kan någon hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tillåtit reklam på sweclockers ganska länge men det börjar bli drygt!

Senaste problemen jag har

Bannerreklamens hitbox är större än bilden. Detta är ointuitivt och eventuella klick för att bara ge fokus till fönstret blir omedvetna klick på reklamen. Detta är oönskat av alla parter förutom reklamföretaget antar jag.....

Reklamen till höger på startsidan är minst sagt märklig.
Bilden är 1x1 pixel stor och vit. Den är som gjord för att man ska klicka på omedvetet. Här är direktlänk till den bilden: http://aka-cdn-ns.adtech.de/images/AT1563_250x900.gif

Tycker hårdare krav ska införas på sweclockers - att inte tillåta eventuella reklamplugins eller liknande att göra på detta vis.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det måste finnas andra sätt än reklam, kanske vet vi inte rätt väg att gå ännu, men reklam är inget jag vill ställa mig bakom. Alla får ju leva sina liv som dom själva behagar, jag väljer att leva mitt reklamfritt. För mig går det längre än reklam på hemsidor, jag läser inte papperstidningar, ser inte på tv och lyssnar för den delen inte på radio. Jag som person kan inte stå ut att leva med reklam så jag väljer att totalt utesluta det från mitt liv i den största möjliga mån som finns, att inte vara beroende av kollektivtrafiken är ett annat utmärkt sätt att slippa reklam där till. Kanske lite off-topic men så är min syn på reklam.

Jag skulle hellre föreslå att forumet drivs på donationer, eller abbonemang, med begränsad åtkomst om man inte betalar, än att stå ut med reklam. Wikipedia har vid ett flertal tillfällen använt sig av donationer via en banner på hemsidan, en början iallafall. Om jag skulle få reklamfritt 3 månader om jag skänkte någon hundring eller mer, im game!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Moderera forumet från all smygrasism så kan jag eventuellt fundera på att stänga adblock för SC.

Moderar forumet från all PK-agendan, värdegrunden så kan jag kanske stänga av adblock på SwedC.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Reklam ger ju inga pengar per visning, utan det är med många användare som med den kollektiva visningen lyckas komma upp i summor som är värda att prata om, därför behöver alla användare som blokerar reklam börja betala, bara tillräckligt många för att täcka majoriteten av de som väljer att blockera utan att betala. Med den grundpelaren skulle jag hävda att en frivillig prenumerationsmodell skulle fungera.

Som exempel kan vi ta CGP. grey som har som första "nivå" på Patreon "Adblock absolution" för $1 https://www.patreon.com/cgpgrey Alla användare som blockerar reklam på youtube när de ser hans videor köper ju självklart inte "Adblock absolution", men trots den låga summan så betalar varje användare som köper den för ca. 1000 personer.

Jag vet inte vad ni får för annonserna, hur många läsare ni har eller hur stor del av de som blockerar annonser. Inte heller vet jag hur stor del av de som blockerar skulle kunna tänka sig att betala för att de gör det, så av naturlig anledning är följande siffror helt plockade ur luften. Säg att ni skulle lägga en frivillig prenumeration på 10kr/mån, väldigt lite pengar som jag tror en hyfsad del av de som blockerar reklamen skulle kunna betala. Jag skulle även slå vad om att det fortfarande är en betydande del mer än vad en enda person som ser reklamen ger er. Om vi säger att det är 10x mer så skulle det räcka med att 10% av de som blockerar kan tänka sig betala 10kr/mån för "adblock absolution" för att ni helt ska bli av med problemet.

Kanske inte de roligaste siffrorna om man hoppas på "tillväxt" i "hockey-stick" nivå, men om det endast handlar om att motverka tapp så låter det som en fungerande modell i mitt huvud.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna betala ett månadsbelopp via Patreon för att slippa reklam.

Men reklamen här är vettig och fullt acceptabel, så jag lider inte av att tillåta den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag gillar SweClockers och hoppas det förblir betalfritt. Visst skulle även jag kunna betala för att få se en sida men om det blir allt vanligare bland sidägare så kommer det att bli dyrt.
Så fort SweClockers för väldigt länge sedan tog upp saken stängde jag omedelbart av Adblock. Jag har även stängt av på de andra sidor som jag tycker speciellt mycket om att läsa.
Vidare så tycker jag inte reklamen är påträngande för den handlar ju om saker som jag är intresserad utav och även reklamen har ju nyheter att presentera.

Permalänk
Medlem

Själv har jag adblock inaktiverat, men Noscript blockar tredjepartsskript, och Privacybadger blockar nog något också. Har inget emot att se lite reklam på just Sweclockers (iaf när jag inte sitter på en slö dator/uppkoppling), men är inget fan av att låta annonsbolag köra skript i min webbläsare.

Hade också gärna betalat en slant, antingen som "istället för reklam" eller frivillig donation.

Paywalls hade dock kunnat leda till att jag slutar besöka siten, för obekvämt helt enkelt. Även paywall i form av "betala eller inaktivera adblock" hade jag haft svårt för. Samma sak där, obekvämt, vill kunna besöka sweclockers och få tillgång till allt material utan att hålla på med inlogg eller inställningar, oavsett vilken dator jag sitter på. Eller t. ex. att kunna länka en artikel som någon med adblock/icke betalande ska kunna läsa utan problem.
(Det som diskuterades i början av tråden, "inaktivera adblock för att läsa artikeln" har jag lyckats missa.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Som det är nu kommer jag inte in på SweClockers utan uBlock aktiverat, sidan kommer upp lite snabbt sen blir hela skärmen vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Som det är nu kommer jag inte in på SweClockers utan uBlock aktiverat, sidan kommer upp lite snabbt sen blir hela skärmen vit.

Samma sak här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av LeVvE:

Som det är nu kommer jag inte in på SweClockers utan uBlock aktiverat, sidan kommer upp lite snabbt sen blir hela skärmen vit.

Skrivet av Flutters:

Samma sak här.

Skickades från m.sweclockers.com

Ber om ursäkt för strulet. Jag som stressat liveade en annons med felaktig kod. Åtgärdat.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad problemet är med att lägga in möjligheten för frivillig donation? Jag kommer aldrig någonsin stänga av min adblock hur mycket ni än bönar och ber men jag betalar mer än gärna för mig på annat vis.
Argumenten om att "inte tillräckligt många är villiga att betala" är bara löjligt då ni i praktiken säger att ni inte vill ha lite extra gratiscash. Det är som att ni tror det endast är det ena eller det andra.
Min adblock kommer vara kvar så mig får ni inte pengar av förrän jag kan donera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag förstår inte vad problemet är med att lägga in möjligheten för frivillig donation? Jag kommer aldrig någonsin stänga av min adblock hur mycket ni än bönar och ber men jag betalar mer än gärna för mig på annat vis.
Argumenten om att "inte tillräckligt många är villiga att betala" är bara löjligt då ni i praktiken säger att ni inte vill ha lite extra gratiscash. Det är som att ni tror det endast är det ena eller det andra.
Min adblock kommer vara kvar så mig får ni inte pengar av förrän jag kan donera.

Är väl bara att be om deras bankgiro-konto och betala. Att de skulle sätta upp någon infrastruktur kring frivilliga bidrag är vad jag argumenterat för inte skulle vara så troligt eller fruktsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är väl bara att be om deras bankgiro-konto och betala. Att de skulle sätta upp någon infrastruktur kring frivilliga bidrag är vad jag argumenterat för inte skulle vara så troligt eller fruktsamt.

De skulle ju bara kunna publicera hur de vill ha bidrag skickade (bankgiro, paypal, vad som nu skulle vara att föredra) på en sida någonstans, om det öht var av intresse att ta få sådana frivilliga bidrag?

Känns inte som att det intresset finns, i nuläget?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De skulle ju bara kunna publicera hur de vill ha bidrag skickade (bankgiro, paypal, vad som nu skulle vara att föredra) på en sida någonstans, om det öht var av intresse att ta få sådana frivilliga bidrag?

Känns inte som att det intresset finns, i nuläget?

Är som sagt snarare att det inte är värt att ge de som "vill" ge bidrag någon specialbehandling, dels handlar det då inte om bidrag längre när de får något i utbyte och dels krävs det resurser som kan läggas på annat. Vill någon ge de pengar tar de säkert emot det, är då bara att kontakta Geeks för ett konto att sätta in på.

Om de skulle publicera ett konto, tänk då på att de måste bokföra varenda transaktion, så även om folk ger de 1 kr. Ger de något i utbyte så måste de också betala moms. Det är helt enkelt mycket arbete och massor tiggeri för att inte få ihop några betydande summor. Vill någon däremot ge ett frivilligt bidrag som är större än några kronor ser jag inte varför de inte skulle acceptera, men är man så hängiven så kan man nog också kontakta företaget direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är som sagt snarare att det inte är värt att ge de som "vill" ge bidrag någon specialbehandling, dels handlar det då inte om bidrag längre när de får något i utbyte och dels krävs det resurser som kan läggas på annat. Vill någon ge de pengar tar de säkert emot det, är då bara att kontakta Geeks för ett konto att sätta in på.

Om de skulle publicera ett konto, tänk då på att de måste bokföra varenda transaktion, så även om folk ger de 1 kr. Ger de något i utbyte så måste de också betala moms. Det är helt enkelt mycket arbete och massor tiggeri för att inte få ihop några betydande summor. Vill någon däremot ge ett frivilligt bidrag som är större än några kronor ser jag inte varför de inte skulle acceptera, men är man så hängiven så kan man nog också kontakta företaget direkt.

Fast någonstans börjar det kännas lite löjligt om jag som privatperson tydligt har sagt att jag inte är intresserad av reklam men ger dem alternativ jag kan tänka mig för att betala för mig - ska jag då dessutom behöva jaga någon för att öht kunna ge pengarna?

Hur klarar sig alla korvmojjar vid evenemang som tar emot swish?
Nej, detta är Sweclockers problem då det är SC som känner av effekten av mindre reklamintäkter. Detta är ett teknikforum där det utan tvekan finns de som aldrig kommer rucka på sin princip att blockera allt skräp och då är det SC's egenintresse att tillhandahålla alternativ.

Edit: det behöver inte heller vara någon infrastruktur där folk som donerat kommer till en sida med avstängd reklam - sätt bara upp nånstans att donera så pytsar jag in några hundralappar och behåller min adblock. Inget arbete krävs öht och vill man bara donera för sakens skull men fortsätta se reklam så går det också bra
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast någonstans börjar det kännas lite löjligt om jag som privatperson tydligt har sagt att jag inte är intresserad av reklam men ger dem alternativ jag kan tänka mig för att betala för mig - ska jag då dessutom behöva jaga någon för att öht kunna ge pengarna?

Hur klarar sig alla korvmojjar vid evenemang som tar emot swish?
Nej, detta är Sweclockers problem då det är SC som känner av effekten av mindre reklamintäkter. Detta är ett teknikforum där det utan tvekan finns de som aldrig kommer rucka på sin princip att blockera allt skräp och då är det SC's egenintresse att tillhandahålla alternativ.

Edit: det behöver inte heller vara någon infrastruktur där folk som donerat kommer till en sida med avstängd reklam - sätt bara upp nånstans att donera så pytsar jag in några hundralappar och behåller min adblock. Inget arbete krävs öht och vill man bara donera för sakens skull men fortsätta se reklam så går det också bra

Någon som säljer mat på marknader och andra evenemang har en kassa-apparat (med godkänd kontrollenhet) och håller koll på intäkterna den vägen.

Poängen du gör går lite utanför det som diskuterats i tråden. Det krävs lite arbete för att se till att det finns underlag till bokföringen, även om du inte får något ut av det. Geeks lever på annonserna, även om någon på individnivå blockerar dessa. Deras intresse är alltså att göra det attraktivt för annonsörerna att komma tillbaka, inte att hantera mikrobetalningar från läsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Någon som säljer mat på marknader och andra evenemang har en kassa-apparat (med godkänd kontrollenhet) och håller koll på intäkterna den vägen.

Poängen du gör går lite utanför det som diskuterats i tråden. Det krävs lite arbete för att se till att det finns underlag till bokföringen, även om du inte får något ut av det. Geeks lever på annonserna, även om någon på individnivå blockerar dessa. Deras intresse är alltså att göra det attraktivt för annonsörerna att komma tillbaka, inte att hantera mikrobetalningar från läsarna.

Alright, jag köper att min argumentation föll lite där. En privatperson som Twitchstreamar måste väl rimligtvis vara en bättre jämförelse - kan en privatperson utan någon som helst erfarenhet av bokföring och beskattning sköta det så måste väl ändå ett företag med en ekonomiavdelning klara av att sätta upp det.

Återigen, jag förstår att de lever på annonserna men om problemet är att det är en negativ trend där så är det i deras egenintresse att sätta upp ett alternativ och när det gång på gång kommer upp som förslag tycker jag det är löjligt att tacka nej till erbjudandet om pengar.