Permalänk
Medlem

Jag har provat sjukt många kaffesorter genom tiderna (både bönor i jura maskin och färdigmalt) så jag har tappat bort favoriterna.
Men något som jag alltid kommer minnas är Maxwell House bryggkaffe i specialpåsar från martin olsson bryggd i Coffe Queen bryggare som bryggde typ 10 koppar åt gången.
Helt magiskt gott kaffe.
Sen när jag slutade på det jobbet så lyckades jag hitta Maxwell house i vanlig butik men det gick aldrig att få i närheten av samma smak.....*ledsen*.

Andra favoriter är mollbergares blandning, nån från zoega som var fruktig mörkrost men som inte finns längre, reko, eko, Löfbergs jubileum, illy bönor m.m

Permalänk
Medlem

Zoëgas Mezzo (mellanrost) gillar jag.

Svårt att jämföra mellanrost och mörkrost - att gå från Gevalia Mellanrost till Skånerost är lite som natt och dag tycker jag. Själv föredrar jag mellanrost alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Baskaffet hemma är Buena Vista från Johan & Nyström, ett lättrostat finkaffe med viss sötma och lite fruktighet. Gillas av alla som bjudit och inbitna kaffe-med-mjölk-drickare brukar gilla det utan mjölk.

Vill ni testa ett riktigt fint kaffe utan att våga er på riktigt ljusa rostningar rekommenderas Bourbon Jungle. Och kära kaffedrickare, investera i en kvarn - din kaffebryggare kommer att tacka dig!

Nej, jag är ingen hipster boende på Söder. Bara en lätt överviktig trebarnsfar boende på landet som råkar gilla riktigt bra kaffe.

Tack för tipset!
Har kört med vanligt brygg Grand Dia och Classic från AN, men ska ta och inhandla den kvarn du tipsar om och prova nymalet.

Permalänk
Medlem

Zoégas Pasión Colombia har länge varit en favorit, nu testar jag lite mellanrost.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Men något som jag alltid kommer minnas är Maxwell House bryggkaffe i specialpåsar från martin olsson bryggd i Coffe Queen bryggare som bryggde typ 10 koppar åt gången.

Lite OT men detta fick mig att tänka på reklamerna som gick förr i tiden Riktigt ostiga.
https://www.youtube.com/watch?v=lg-fnuGn5Bw

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Maler själv och har provat många olika bönor, alla har sina olika smaker och tillfällen att drickas. En favorit är Irish cream. Riktigt gott och fyller hela lägenheten av kaffedoft! Ett tips är att gå till en kaffehandlare och köpa bönor och prova sig fram. Antingen om du maler själv eller om dom gör det åt dig. Så stor skillnad på riktiga bönor och gevalia påsar!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hemma blir det Arvid Nordquist Classic Mellan (börjar bli lite tråkigt). På fisketuren eller vandringar i skog & mark blir det oftast Zoégas Intenzo, bryggt med hjälp av gasdrivet Tangia kök.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@istream: Kaffekvarnen du länkade till, rekommenderar du just den eller var den bara som illustration? Varför jag frågar är för att jag länge funderat på att skaffa en, men känner mej helt lost bland alla alternativ som finns och jag känner ingen IRL som jag kan fråga om råd.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Gevalia mellanrost och Löfberg mellanrost faller mig i smak men brist på annat så funkar även Arvid Nordquist mörkrost eco.

Permalänk
Skrivet av Techs:

@istream: Kaffekvarnen du länkade till, rekommenderar du just den eller var den bara som illustration? Varför jag frågar är för att jag länge funderat på att skaffa en, men känner mej helt lost bland alla alternativ som finns och jag känner ingen IRL som jag kan fråga om råd.

Jag använder denna. Bara att köpa bönor, mala och brygga. Hur enkelt som helst

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Testpilot

Gevalia Mörkrost alla dagar i veckan. Blir jag serverad Löfbergs borta hos någon smuttar jag artigt och låter det kallna så jag kan hälla ut det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Arvid nordqvist gran dia helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@istream: Kaffekvarnen du länkade till, rekommenderar du just den eller var den bara som illustration? Varför jag frågar är för att jag länge funderat på att skaffa en, men känner mej helt lost bland alla alternativ som finns och jag känner ingen IRL som jag kan fråga om råd.

Nu var det väl [SH] som länkade iofs men kan iaf säga att den länkade Wilfa-kvarnen brukar rekommenderas i kaffenördkretsar som mycket kvarn för pengarna passande de flesta bryggmetoder utom just espresso.
Det finns många andra kvarnar och välja på men generellt skall man aldrig välja "kvarnar" med knivar. De är totalt värdelösa och är rent lurendrejeri.

Se till att kvarnen du väljer har ett riktigt malverk och har generösa inställningsmöjligheter för malningsgrad. Mata sedan kvarnen med valfria nyrostade kvalitetsbönor som packats i kaffepåsar med backventil.

Permalänk
Medlem

Oj finns många bra!
Arvid Nordquist Midnight Grown
Zoegas Skånerost
Zoegas Hazienda
Zoegas Mollbergs blandning

Men alla kaffen går att förstöra med dålig bryggning!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Zoegas Forza! för hela slanten.
Det eller Skånerost.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@istream: Kaffekvarnen du länkade till, rekommenderar du just den eller var den bara som illustration? Varför jag frågar är för att jag länge funderat på att skaffa en, men känner mej helt lost bland alla alternativ som finns och jag känner ingen IRL som jag kan fråga om råd.

Det var jag som rekommenderade den. Det är en kvarn som rankas högt blande entusiaster och ska du ha något bättre får du räkna med att passera 2000 kr. Allt annat som jag testat under 1000-lappen har varit skräp i jämförelse med Wilfa-kvarnen. Billiga kvarnar maler ofta ojämnt samt ger ett kaffe som är väldigt statiskt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Dricker mest Arvid Nordquist Reko

Permalänk
Avstängd

Zoegas Skånerost är nog favoriten men tycker dom flesta mörkrost funkar rätt bra så köper oftast dom man får flera för bäst pris men skånerosten får ett pluss i kanten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lindvalls kaffe tricolore är bland det godaste kaffe som går att dricka alla dagar i veckan.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Här är det Zoegas Estanzia som gäller!
Vad rekommenderar folket för bryggare? Är det moccamaster som gäller?
Undrar för jag tänkte investera i en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Vad rekommenderar folket för bryggare? Är det moccamaster som gäller?

Japp! Köp en modell du gillar - du lär få leva med den i 15+ år. Min köpte jag för 12 år sedan och den brygger lika bra fortfarande.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Lavazza gran aroma bar. Lavazza överlag är bra. Trots att Sverige är ett kaffeland så så smakar gevalia och Löfgrens lila ingenting i närheten som italienarnas vardagskaffe. Mollbergs blandning är ok men är ett par snäpp sämre än Lavazza.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Har efter gått igenom säkert varenda smak av i sort sett varenda tillverkare ute i Svensson-butikerna (Ica, Willys, Coop etc) och till slut fastnar för zoegas espresso della casa.
Mycket möjligt att det kan finnas nåt godare hos nån renodlad kaffebutik, men tills dess duger detta mer än väl. Dricker enbart hela bönor, inget malt ska tilläggas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Här är det Zoegas Estanzia som gäller!
Vad rekommenderar folket för bryggare? Är det moccamaster som gäller?
Undrar för jag tänkte investera i en ny.

Moccamaster KB952 men för att du ska göra den rättvisa så köp hela bönor och en fristående keramisk kvarn som maler med låg hastighet ( de billiga avger värme för de kompenserar liten motor med högt varvtal och påverkar därmed bönans karaktär till det sämre innan du ens har börjat brygga) typ gran manchinino som är det bästa du kan hitta bland de kvarnar under 3000 kr. Mycket pengar men jäkligt gott kaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Har en helautomatisk espressomaskin, Jura Ena 5 som gör mycket bra kaffe. Brukar vara Muzetti Brun påse från Willys med lite Robusta i eller Lidls hela bönor, mörkrostade vid namn Bellarom Espresso som är grymt bra för priset(75kr/kg).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som anställd it tekniker på just Arvid Nordquist så skänker den här tråden mig glädje.
Personligen föredrar jag Arvid Nordquist Svea. Kaffekonsumtionen har ökat markant sedan anställningen, av någon outgrundlig anledning.

Visste ni att Arvid Nordquist är 100% klimatkompenserat och det första kafferosteriet i Sverige att byta bort alla fossila bränslen till fördel för biogas? Lite kuriosa.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag är ingen kaffedrickare själv, jag tycker det smakar pyton! Men jag kan erkänna att det är en mysig doft på morgonen, det sitter i sedan barndomen.
Far min är förtjust i kaffe dock. Han kände sig tom när han var på besök, så ganska snart fick jag en bryggare i födelsedagspresent.
Jag köper hem Zoegas Skånerost. Det verkar vara en bra allround som gör alla nöjda när det är kalas.

Permalänk
Medlem

Hemma blir det zoega blue java

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd

Kopi Luwak. Skitgott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Japp! Köp en modell du gillar - du lär få leva med den i 15+ år. Min köpte jag för 12 år sedan och den brygger lika bra fortfarande.

Låter helt suveränt, tack!

Skrivet av hakan78:

Moccamaster KB952 men för att du ska göra den rättvisa så köp hela bönor och en fristående keramisk kvarn som maler med låg hastighet ( de billiga avger värme för de kompenserar liten motor med högt varvtal och påverkar därmed bönans karaktär till det sämre innan du ens har börjat brygga) typ gran manchinino som är det bästa du kan hitta bland de kvarnar under 3000 kr. Mycket pengar men jäkligt gott kaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Den var ju riktigt snygg med, blir eventuellt en sådan. Tack för tipset!