Bahnhof - hastighet jämförd med verklig nedladdningshastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@trickeh2k: Kan som sagt vara SUNET som stryper vid runt 100 Mbit vilket inte vore jätte underligt, förhindrar FTP uppkopplingar att äta all bandbred hur som helst och är bara vanlig traffic shaping.

Låter inte helt orimligt. Kan ju vara en del trafik där eftersom den är så öppen också.

Skrivet av Herr Kantarell:

Och du kör datorn direkt till uttag/fiber?

Jag hade länge tidigare ett problem att min fiberswitch var för gammal. Beställde 250mbit men kom aldrig upp i mer än 100 och nätet gick ner stup i kvarten. Olika leverantörer säger olika saker en del säger att föreningen måste betala nya switchar, nån leverantör sa att de skulle göra det i samband med bytet.

Givetvis är det trådat. Som sagt får jag ut full hastighet annars vad jag märkt. Har inte haft några problem alls sedan jag uppgraderade, de bytte switch i samband med att fastigheten fick uppgraderat nät. Kan beställa 1Gbit också om jag vill.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blir aldrig klok på det här med mbit mb. Hur fort kan man teoretisk ladda ner i MB/s när man har 100/100 mbit? Är det 10 MB/s? Jag får 10 MB/s om jag laddar ner från Sunet med min 100/100 från Bredband2.

Det är MB/s som för det mesta visas och förstår inte varför man ska snacka om Mbit när man snackar om hur fort man kan ladda ner. Det är som Celsius och Fahrenheit, metrisk och tum, höger och vänstertrafik. Tycker det är jobbigt att ha flera sätt att räkna ut samma sak.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@trickeh2k: Kan som sagt vara SUNET som stryper vid runt 100 Mbit vilket inte vore jätte underligt, förhindrar FTP uppkopplingar att äta all bandbred hur som helst och är bara vanlig traffic shaping.

Tankar ner runt 300 Mbit med bredband 2 1000/1000. Så förmodligen inte strypt.

Skrivet av Eazy:

Blir aldrig klok på det här med mbit mb. Hur fort kan man teoretisk ladda ner i MB/s när man har 100/100 mbit? Är det 10 MB/s? Jag får 10 MB/s om jag laddar ner från Sunet med min 100/100 från Bredband2.

Det är MB/s som för det mesta visas och förstår inte varför man ska snacka om Mbit när man snackar om hur fort man kan ladda ner. Det är som Celsius och Fahrenheit, metrisk och tum, höger och vänstertrafik. Tycker det är jobbigt att ha flera sätt att räkna ut samma sak.

12.5 MB är 100 Mbit. Enklaste är att ta MB*8 så får du Mbit.

Permalänk
Medlem

Jag har 250/100 och testade med någon stor fil (ej text) jag hittade på ftp.sunet.se, fick mellan 180-250 Mbit/s innan jag avbröt.

Permalänk
Avstängd

Jag kör bahnhof 100mbit och det har funkat kanon bra hela tiden har haft bra hastighet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Blir aldrig klok på det här med mbit mb. Hur fort kan man teoretisk ladda ner i MB/s när man har 100/100 mbit? Är det 10 MB/s? Jag får 10 MB/s om jag laddar ner från Sunet med min 100/100 från Bredband2.

Det är MB/s som för det mesta visas och förstår inte varför man ska snacka om Mbit när man snackar om hur fort man kan ladda ner. Det är som Celsius och Fahrenheit, metrisk och tum, höger och vänstertrafik. Tycker det är jobbigt att ha flera sätt att räkna ut samma sak.

1 MB är 8 Mbit så 100 Mbit är 12,5 MB. Det gäller att hålla isär beteckningarna där.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Givetvis är det trådat. Som sagt får jag ut full hastighet annars vad jag märkt. Har inte haft några problem alls sedan jag uppgraderade, de bytte switch i samband med att fastigheten fick uppgraderat nät. Kan beställa 1Gbit också om jag vill.

Alltså ingen router emellan? Kräver att routern har tillräckligt throughoutput isf.

Okej men funkar det annars så. Det ironiska var att jag också kunde beställa 1Gbit för att leverantörerna inte hade koll att fiber-switchen endast klarade 100.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Alltså ingen router emellan? Kräver att routern har tillräckligt throughoutput isf.

Okej men funkar det annars så. Det ironiska var att jag också kunde beställa 1Gbit för att leverantörerna inte hade koll att fiber-switchen endast klarade 100.

Har en router, den klarar mer än tillräckligt (tp-link ac3200).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av khanan:

###RANT ON###
Har efter mycket strul och trams kommit fram till att Banhof bara är skit. De levererar sällan mer än 10mbit per connection för att spara pengar. Efter att ha kollat runt bland kamrater, har jag upptäckt att 5/8 jag frågat i olika statsnät har samma skit -- de 3 som påstår sig inte ha problemet, tror jag inte direkt fattar vad jag menar eller hur det funkar.

Vad jag menar? De levererar inte "äkta" bandbredd. Typexempel är stolpskott som använder bredbandskollen eller liknande tramsprogram för att "kolla hastigheten" och "mäta pingen". Kör jag med den har jag 987/945mbit med Banhof i statsnätet. Tankar jag en fil från Sunet via FTP så har jag 10mbit. Tanka en fil från funet via FTP, 10mbit. Tanka en fil från LUTH via FTP -- TIO JÄVLA MEGABIT! De muxar paths för att spara pengar, de snikna jävlarna.

Torrents funkar jättebra (många anslutningar), alla "mätningar" ser finfina ut (trådar ut sig för att fylla upp till max pulver i snöret) men det är ju bara BLUFF och BÅG!

Efter mycket tjatande och gnatande och fyra hembesök senare, fick jag tilldelat 10*100mbit istället för 100*10mbit för min 1000/1000 lina. Jippie.. Var ju det jag ville ha. NOT! De sa att jag skulle "vara glad", FÖR NU HADE JAG NORTHENLIGHT-STANDARD! Oookeeej, så när de basunerade NorthenLight så var det bara för att göra tjänsten "EN ANING MINDRE GIMPAD". Trevligt, minsann.

Jag sade upp BluffBoffHoff för tre veckor sedan, har numera Ownit 1000/1000 och det fungerar PERFEKT -- hur fan så många kan sitta och promota Banhof övergår mitt förstånd! Testar man inte singlelink så testar man INTE ALLS. Sluta upp med sådana dumheter.
###RANT OFF###

Har haft Bahnhof i drygt 10 år. Har aldrig varit några problem.

Snabb stabil uppkoppling när man spelar, och kunnig kundservice.

Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Brukar få över 300 ner och 200 på soliga dagar. Annars är detta minimum vad jag får.

Permalänk
Medlem

Haft ADSL i ca 15 år och Bahnhof fiber i 1 år. Nästan haft mer downtime med Bahnhof under dessa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haft ADSL i ca 15 år och Bahnhof fiber i 1 år. Nästan haft mer downtime med Bahnhof under dessa perioder.

Bahnhof hela vägen eller stadsnät?

Permalänk
Medlem

ALLA som jag någon gång har hjälpt p.g.a. att de klagat på att de inte får ut fulla hastigheten de betalar för, har inte förstått skillnaden mellan megabyte och megabit. Dessutom har några haft nätverkshårdvara som inte har tillräcklig WAN-LAN throughput för att kunna utnyttja sin uppkoppling fullt ut.

Det här känns som ännu en tråd i den kategorin. Det borde kanske finnas en klistrad tråd som går igenom det mest grundläggande, sånt som kan framstå som självklart för alla som har lite mer erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Precis, det går 8 bitar på 1 byte om jag inte är helt ute & cyklar!
Så 100 Mbps = 12,5 MBps

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Bahnhof hela vägen eller stadsnät?

Stadsnät, C4 kristianstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

11,2 MB (megaBYTE) på en 100 Mb (megaBIT) lina?

1 MB är 8 Mb så 100/8= 12,5 ≈ 11,2

Korrekt

Permalänk
Medlem

Har också Bahnhof. 1/1 Gbit och får runt 60% procent av hastigheten. Anmält in det för länge sen och tekniskt support har inte löst det. Får via stadsnät. Ingen router. Direkt in i väggen. Är detta acceptabelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

http://img.techpowerup.org/170731/bhfff.jpg

Brukar få över 300 ner och 200 på soliga dagar. Annars är detta minimum vad jag får.

http://img.techpowerup.org/170731/ftp.jpg

Skrivet av Baxtex:

Stadsnät, C4 kristianstad.

@Baxtex:

Kört med Bahnhof sedan dag 1 när fibern slingrade in sig här i Hässleholm och stadsnätet här.
Kan väl vara för att det är iTux (ComHem) som är eran KO?
Varit nere en handfull gånger mest för kladd i stadsnätet, annars har det funkat fin fint sedan installationen våren -16

Edit:

Testa mot tele2s speedtest ftp, för jag kom knappt upp i 6 MB/s från ftp.sunet.se

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@Baxtex:

Kört med Bahnhof sedan dag 1 när fibern slingrade in sig här i Hässleholm och stadsnätet här.
Kan väl vara för att det är iTux (ComHem) som är eran KO?
Varit nere en handfull gånger mest för kladd i stadsnätet, annars har det funkat fin fint sedan installationen våren -16

Edit:

Testa mot tele2s speedtest ftp, för jag kom knappt upp i 6 MB/s från ftp.sunet.se

[url href="http://i.imgur.com/BxqJ4CR.png[/url]

Verkar som jag får min hastighet här. Strax under givetvis, men ändå. Lutar åt att Sunet har block på 100Mbit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Blir aldrig klok på det här med mbit mb. Hur fort kan man teoretisk ladda ner i MB/s när man har 100/100 mbit? Är det 10 MB/s? Jag får 10 MB/s om jag laddar ner från Sunet med min 100/100 från Bredband2.

Det är MB/s som för det mesta visas och förstår inte varför man ska snacka om Mbit när man snackar om hur fort man kan ladda ner. Det är som Celsius och Fahrenheit, metrisk och tum, höger och vänstertrafik. Tycker det är jobbigt att ha flera sätt att räkna ut samma sak.

MB eller byte är en mänsklig konstruktion av ett viss antal bits och det är en helt godtycklig standard satt då 8 bit chip var det som var vanligast och populärast medan bit är egentligen den minsta beståndsdelen du kan bryta ner data i dvs, något är eller inte är, 0 eller 1.
Bits är grunden, MB är för att det är standarden som fastnat och när det kommer till att spara data är sällan en bit nog för att representera något utan du måste bygga upp något av flera bits. Din CPU t.ex. är troligen en 64-bit och det är för att den då kan hantera instruktioner som är uppbyggda av 64 bits vilket ger betydligt fler möjligheter än de gamla 8-bits cpus som var när standarden för byte sattes.

Så när man pratar om kommunikation inom teknik är egentligen byte sällan något man är intresserad av då detta inte ger någon direkt bild av vad man menar. När du laddar ner något så är det inte bara informationen du laddar ner som kommer, det är även information om vad för information det är, vart den kommer ifrån, vart den ska, vilket typ det är, hur datorn ska tolka den etc etc och olika protokoll har olika uppbyggnad, olika header storlekar m.m. beroende på vilket information som är nödvändig för just det.

TCP och UDP är två vanliga protokoll;
TCP har en header storlek på 20 bytes, dvs 160 bits puls padding medan UDP har en header på 8 byte, dvs 64 bit och då inser man att troligen har TCP mer info i sig och det har den, error checking och numrering etc för att vara 100% på att alla paket kommer fram medan UDP enbart ger minimalt med info men skiter i att kolla efter om paket kom fram etc.
UDP är därmed oftast snabbare medan TCP är stabilare men båda används online fast till olika saker, deras data räknas oftast inte in i t.ex. Chrome när det står hur många MB/s utan enbart den faktiska datan som kommer från filen du laddar ner räknas, därav är det ju mer intressant att veta bits eller Mbits som uppkopplingen kan klara då detta är det faktiska antal ettor och nollor i sekunden, hur dessa sedan används är då orelevant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Lärt dig skillnaden på Megabyte(MB) och Megabit(Mb)?

Jag får följande inte direkt i närheten av dina 10 Megabit (Notera att värdet nedan är MegaBytes)
97MB/s (MegaByte) är 778 Mbits/s (Megabit)

Med detta:

Jag betalar för 1000/1000

Det är helt klart godkänt i mina ögon. Så sluta snacka skit. Ska du komma med anklagelser så ha lite bevis/fakta med dig.

Skrivet av Eazy:

Blir aldrig klok på det här med mbit mb. Hur fort kan man teoretisk ladda ner i MB/s när man har 100/100 mbit? Är det 10 MB/s? Jag får 10 MB/s om jag laddar ner från Sunet med min 100/100 från Bredband2.

Det är MB/s som för det mesta visas och förstår inte varför man ska snacka om Mbit när man snackar om hur fort man kan ladda ner. Det är som Celsius och Fahrenheit, metrisk och tum, höger och vänstertrafik. Tycker det är jobbigt att ha flera sätt att räkna ut samma sak.

Rätt simpelt

MBs (MegaBytes)
Mbits (MegaBits)

1 MB = 8 Mbit

Alltså har du 100 mbit kan du ladda ner i 12.5 MB

Om du någon sin fundera kan du enkelt googla X mbit to mb

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Lärt dig skillnaden på Megabyte(MB) och Megabit(Mb)?

Jag får följande inte direkt i närheten av dina 10 Megabit (Notera att värdet nedan är MegaBytes)
97MB/s (MegaByte) är 778 Mbits/s (Megabit)

https://image.prntscr.com/image/s0afQ1yQSnKgsU5te-MqQg.png

Med detta:
http://beta.speedtest.net/result/6501435827.png
Jag betalar för 1000/1000

Det är helt klart godkänt i mina ögon. Så sluta snacka skit. Ska du komma med anklagelser så ha lite bevis/fakta med dig.

Rätt simpelt

MBs (MegaBytes)
Mbits (MegaBits)

1 MB = 8 Mbit

Alltså har du 100 mbit kan du ladda ner i 12.5 MB

Om du någon sin fundera kan du enkelt googla X mbit to mb

Betalar även jag för 1000/1000.
Hela 579:- och får ut runt 940 Mbit båda vägarna, anser det är acceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

För att lägga till en till jämförelse till listan. Har Bahnhof 500/100Mbit via Svensk Infrastruktur (de byggde nätet).

Från ftp.sunet.se fick jag ~17MB/s, från ftp.funet.fi ~29MB/s och från ftp.luth.se ungefär samma som sunet ~17MB/s.

Halvsunkiga resultat, lite oroväckande men bör väl testa vid annan tid på dygnet också. Har länge upplevt linan som segare än den bör vara nämligen. Detta trots "bra" TP-test-resultat.

En liten parentes, i FlashFXP lyckades jag inte ens kliva över 3MB/s. Sällan jag använder en ren ftp-klient numera så orkar knappt kolla vad det kan bero på. Märkligt dock!

edit: Från speedtest.tele2.se som Trickeh2k länkade till ovan fick jag ~62MB/s. Det kan man inte klaga på med 500Mbit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Blir aldrig klok på det här med mbit mb. Hur fort kan man teoretisk ladda ner i MB/s när man har 100/100 mbit? Är det 10 MB/s? Jag får 10 MB/s om jag laddar ner från Sunet med min 100/100 från Bredband2.

Det är MB/s som för det mesta visas och förstår inte varför man ska snacka om Mbit när man snackar om hur fort man kan ladda ner. Det är som Celsius och Fahrenheit, metrisk och tum, höger och vänstertrafik. Tycker det är jobbigt att ha flera sätt att räkna ut samma sak.

Nä jättejobbigt, ungefär som att skrota millimeter bara för att centimeter "är samma sak"...

Menar också att Bahnhof är överhypade, min enkla bedömning i öppet stadsnät är att Bahnhof har mera nackdelar och downtime än t.ex. BBB.

Permalänk
Medlem

Har man feber, så är det problemet? Inte det faktum att man egentligen har lunginflammation?
Eller om du köpt en Ferrari, så är det en skitbil, för att du inte kan köra 300km/h klockan fyra på eftermiddagen?

Bromsklotsar på nätet är många. Att kasta skit på sin leverantör löser inte problemet.
Bromsen kan vara allt ifrån Sunet i ena änden, till Bahnhof i andra OCH ALLT DÄR EMELLAN!
Börja med att kolla om det går bättre på tider när svenne sover.
Att det går med full spruta när du laddar torrent, indikerar väl ändå att linan närmast dig fungerar som den skall?
Sedan behöver man inte vara raketforskare för att förstå att flaskhalsarna blir tydligare med en 1000/1000 lina, jämfört med en 100/100 lina.

Just sayin.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nathan:

För att lägga till en till jämförelse till listan. Har Bahnhof 500/100Mbit via Svensk Infrastruktur (de byggde nätet).

Från ftp.sunet.se fick jag ~17MB/s, från ftp.funet.fi ~29MB/s och från ftp.luth.se ungefär samma som sunet ~17MB/s.

Halvsunkiga resultat, lite oroväckande men bör väl testa vid annan tid på dygnet också. Har länge upplevt linan som segare än den bör vara nämligen. Detta trots "bra" TP-test-resultat.

En liten parentes, i FlashFXP lyckades jag inte ens kliva över 3MB/s. Sällan jag använder en ren ftp-klient numera så orkar knappt kolla vad det kan bero på. Märkligt dock!

edit: Från speedtest.tele2.se som Trickeh2k länkade till ovan fick jag ~62MB/s. Det kan man inte klaga på med 500Mbit!

Ah, det här är exakt samma som jag och fler upplever, fast än värre siffror. Beror väl mycket på vilken infrastruktur-leverantör man har också, men när jag kollade runt så verkade det vara enbart Banhof. Sitter i samma stadsnät och Ownit lider inte av den här "sjukdomen".

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@Baxtex:

Kört med Bahnhof sedan dag 1 när fibern slingrade in sig här i Hässleholm och stadsnätet här.
Kan väl vara för att det är iTux (ComHem) som är eran KO?
Varit nere en handfull gånger mest för kladd i stadsnätet, annars har det funkat fin fint sedan installationen våren -16

Edit:

Testa mot tele2s speedtest ftp, för jag kom knappt upp i 6 MB/s från ftp.sunet.se

http://i.imgur.com/FDfL96e.png

Får 31MB/s ifrån speedtest.tele2.net

[23:17:42] [R] 226 Transfer complete.
[23:17:42] Download: 1GB.zip 1,00 GB in 32 seconds (31,99 MB/s)
[23:17:42] Transfer queue completed
[23:17:42] Transferred 1 File (1,00 GB) in 32 seconds (31,91 MB/s)

Permalänk
Testpilot

Bahnhof 250/100 här, får ut fulla hastigheten och lite till utan problem.

Streaming in/ut funkar perfekt med min PLEX server, Steam laddar ner i över 30MB/s, 4K Netflix funkar utan problem på flera maskiner samtidigt o.s.v.

Utrustning:
ASUS N56U + Bahnhof's egna router som AP + 2st Gigabit Switchar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Samma sak med C-sam.
FTP - fungerar OK ibland
TP test - alltid 300mbit
Steam - 300mbit
Origin - 300mbit
Torrents - stryps på 12mb/s pausar ena så klättrar den andre upp till 12mb/s och vice versa.

"inga fel på nätet"
"stryper inget"
"förstår inte vad du menar"

hela tiden så

Permalänk
Medlem

Har också bevittnat det TS beskriver, det händer att Bahnhof "översäljer" sitt bredband i områden så att kunderna drabbas. Troligen en sund affärsstrategi i de flesta fall, men i vissa områden kan det uppenbarligen slå slint.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]