Quiz: Vad kan du om processorer från AMD?

Permalänk
Medlem

7/10 failade på opteronmodellen trots att jag hade en sån själv... Chansade in någon också dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

10/10. Känner mig rätt nöjd med det faktiskt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

100%, gissade dock rätt på Operton 165, tur där.

Ingen Ryzen i burken, än. Inväntar fler M-itx

Fick bara 9/10 Kunde inte bestämma mig för vilket APU namn som var först.
Men Opteron 165 var den lättaste, Fick upp min till 3150 eller 3200. Den ligger någon stans tror jag.

Edit:
Kanske är en 180 jag har. Minnet är bra men kort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

10/10

Var inte hundra på Opteron. Fick tänka till när jag köpte min K6-200, då det var 1997 fanns bara ett möjligt alternativ för K5.

Bonusfråga: vad var Jim Kellers viktigaste bidrag första gången han jobbade för AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Min första K6-200 fick jag klocka ner till 133 men det kunde jag visa så fick en ny. Men första gången.. Första gången jag minns att jag läste något han skrivit var då han sa att han hade velat haft beräkningskrafen på k6 som k7 hadde, men av tidsbrist så gick inte det.

Så jag chansar vilt. Något reverse engineering aka i486?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nostalgi

Nu vart man lite nostalgisk.

Hittade inte Opteron cpu:n, men dessa. K6 an är sönder hade två så denna fick stryka på foten, var den andra är vet jag inte, men tror jag lyckades bränna denna. Två pinnar fattas också, snodde dem för att fixa en AMD x2. Och ja de är lim på den, något skumt projekt då saker ändå gått sönder. 2an ska borde vara hel däremot.
Så titta och njut.

Edit:
Stavning missar mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Bonusfråga: vad var Jim Kellers viktigaste bidrag första gången han jobbade för AMD?

Hypertransport?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk

8/10. Skyller på baksmällan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@serverfel: jag fick en k6-2 450mhz, voodoo 3 3000 och ram ingen aning men det var min första egna pc och sen dess har man varit hooked.

Voodoo 3. Nice.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Fick 9/10 missade på en fråga som jag tolkade fel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

@emilakered: Slänger ni upp snittresultat eller liknande om ett tag? Nu kan ju en del göra om det och då veta svaren och en del 'hjälpa' minnet m.h.a. Altavista e.d. men vore ändå lite intressant tycker jag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aser:

@emilakered: Slänger ni upp snittresultat eller liknande om ett tag? Nu kan ju en del göra om det och då veta svaren och en del 'hjälpa' minnet m.h.a. Altavista e.d. men vore ändå lite intressant tycker jag.

Well, jag satsar mot det!

Såhär är det, alla kort på bordet! Tjänsten vi testar för det här är enormt begränsad i standardläget, bland annat kan jag knappt få ut statistik. Vill vi veta mer är det plånboken fram som gäller. Ska klura på't, för det vore ju kul!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

@emilakered: ähh biberu har väl inget för sig..

Edit: Men jo, vore skoj.

Permalänk
Medlem

9/10

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

9/10 här!

Men jag har jim keller som bakgrunds bild på datorn

helt seriöst så missa jag vilken processor x86_64 kom med. bra med lite warmup för minnet!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Fan... missade sista frågan hur nu det gick till

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

9/10

Blandade ihop i vilken ordning kodnamnen för APUerna kom.
Annars så kunde jag det mesta utan att gissa.
Om det är jag som är duktig eller om Quizen var lätt är en annan femma.
Vi kan väl låtsas att det är det förstnämnda

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

9 av 10.
Missade Lano, valde Trinity.
Har dock ingen bild av Jim Kerry, jag har givetvis en bild av Lisa på skrivbordet.

Samma här.

Skrivet av Aser:

Missade 3DNow (tog next) och 1996, trodde det var 1998 (svårt att minnas men k6an var väl på tapeten då isf)

Rolig quiz med lagomt svåra frågor. Tomteluvan av för red efter denna!

K6 var det då ja

Skrivet av DasIch:

"10/10 Korrekta svar!
Ojoj, här har vi ett riktigt proffs! En vild gissning, du har Ryzen i burken och en bild på Jim Keller brevid skärmen? Oavsett, hatten av!"

Senast jag köpte en AMD-processor var 2001 och det kommer garanterat inte bli någon Ryzen. Vem Jim Keller är har jag ingen aning om.

Skrivet av kaya:

"7/10 Korrekta svar!
Ojoj, här har vi ett riktigt proffs! En vild gissning, du har Ryzen i burken och en bild på Jim Keller brevid skärmen? Oavsett, hatten av!"

Vem är Jim keller? :/

Jag hade en opteron 165 jag tror jag hade den i ca 2 år och när jag sålde den här på swecs marknad så fick jag mer för den än vad jag betalade i nypris
Hade inte Intel hållit på med sina mutningar på den tiden så hade nog utvecklingen legat ljusår före än vad den gör nu.

Hahaha!

Skrivet av Aser:

@emilakered: Slänger ni upp snittresultat eller liknande om ett tag? Nu kan ju en del göra om det och då veta svaren och en del 'hjälpa' minnet m.h.a. Altavista e.d. men vore ändå lite intressant tycker jag.

Altavista <3

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Altavista <3

Det är lätt att fuska nu förtiden.
Det är bara att öppna Netscape Navigator i sitt Windows for Workgroups och gå till Altavista så finns allt där.

Bara man inte är låst till AOL istället för Internet.
Då får man ringa sin lokala BBS istället och posta ett meddelande.

Jag har förresten hört att Intel ska släppa en Pentium och AMD en K5 som ska vara ännu snabbare än 486.
Snart är framtiden här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

10/10.. Vad vann jag?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

6/10. Ush!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Milky Way:

Hypertransport?

De flesta gissar på att han designade Athlon, men han kom till AMD väldigt nära inpå lanseringen av Athlon, så Keller kan inte ha gjort speciellt mycket på just Athlon. Han var absolut inblandad i Hyper Transport.

Hans klart viktigaste bidrag är att designa extensionen av x86 till 64-bit (han var en av två som är huvudhjärnor bakom AMD64), det samtidigt som han var chefsarkitekt för K8 (första 64-bitars x86-designen). D.v.s. det var Keller som fnulade på hur man på ett effektivt sätt dels kunde öka antalet register (endast 4 st, 7 st med lite god vilja, heltalsregister var en klar flaskhals för x86) samt utöka registerstorleken till 64-bitars vid behov.

Detta skulle alltså göras på ett sätt som inte krävde allt för mycket jobb för att stödja både 32-bitars och 64-bitars kod, det skulle också göras på ett sätt som inte gjorde en redan komplicerad avkodningsprocess av instruktioner nära nog hopplös.

Givet hur illa designad 32-bitars x86 är så gjorde Keller en helt enastående jobb med att ta fram ett sätt att lyfta x86 in i 64-bitars världen, i den processen fixade han en rad stora problem med 32-bitars x86. Några exempel

  • matematikprocessorn i ursprungliga x86 var horribel, den hade inte ens register utan var stackbaserad (vilket var en vettig design när det var en separat krets). Nu fick man, via SSE2, en FPU med 16 st "vanliga" register. Anledningen att jag specifikt kommer ihåg årtalet när jag köpte min K6-200 var för att den köptes medan jag gjorde ex-jobbet på KTH. Det innehöll bl.a. programvara som var väldigt flyttalsintensiv (kvantkemiberäkningar), K6-200 presterade riktigt bra i heltal men jämfört med den DEC Alpha (en CPU som Keller var med och designade) jag satt på vid KTH blev min stackars K6 så löjligt demolerad när det handlade om flyttal. Nu var just K6 rätt dålig just på flyttal även för att vara en x86, redan Athlon var ett enormt lyft (den klev förbi PIII på just denna punkt), men med x86_64 blev x86 faktiskt konkurrenskraftig på flyttal jämfört med samtida RISCar

  • antalet heltalsregister blev nu 16 st, inte lika många som de flesta samtida RISC:ar (de hade typiskt 32 st), men långt bättre än innan + en CISC-design behöver inte lika många register som en RISC

  • när programvara blir större vill man typiskt dela upp det i separata komponenter, rent praktiskt görs detta som bibliotek (DLL:er på Windows). Ursprungliga x86 hade inget riktigt effektivt sätt att göra något som kallas "positionsoberoende kod", d.v.s. kod där man inte i förväg vill bestämma var i minnet biblioteket kommer hamna. x86_64 är lika effektivt som vilken annan vettig design som helst på just denna punkt

Hade inte 64-bitars extensionen blivit så pass bra som den blev på binärnivå hade hela 64-bitars x86 varit DOA. Nu hjälpte det naturligtvis enormt att Intel gav sig på ett spår som forskningsvärlden trodde på, VLIW. VLIW har varit framgångsrikt inom vissa områden (t.ex. vissa DSPer), men det visade sig att det är helt fel teknik för en generell CPU.

Ska bli spännande att se hur 64-bitars ARM utvecklar sig. 32-bitars x86 och 32-bitars ARM hade båda en rad problem. I x86, med Keller/AMD i spetsen, valde att försöka rätta till problemen inom ramen att ändå vara bakåtkompatibel med 32-bitars koden.

ARM valde i stället att helt vända blad, deras 64-bitars ISA är designad från scratch och inte alls kompatibel med 32-bitarsläget. När man väl kommit så pass långt att det är rimligt att helt skippa 32-bitarsläget kommer detta vara en stor fördel. Apple är på god väg dit, nya versioner av iOS stödjer bara 64-bitars enheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

9/10, "Ryzen i burken" tack för den du

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Gissade mig till 9/10

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Inaktiv

8 av 10, men borde ha satt alla tio med tanke på hur mycket datorrelaterat man läst genom åren. Kul test.

Permalänk

7/10, Ryzen i burken? Ajemän!

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

10 av 10.. hmm får nog bygga mig en Amd burk nu.

Permalänk
Medlem

10/10. Enda som var svår var kodnamnet för första K8 chipet men blev rätt där ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

10/10 Korrekta svar!
Ojoj, här har vi ett riktigt proffs! En vild gissning, du har Ryzen i burken och en bild på Jim Keller brevid skärmen? Oavsett, hatten av!

Gissade på när K5 lanserades och gissade rätt. I övrigt kunde jag. Har ännu ingen Ryzen men det är på gång. Har både Intel och AMD i mina datorer men fler AMD än intel.

Permalänk
Medlem

8/10. Inte så tokigt om jag får säga det själv då en del frågor var rejält nördiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.