Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Är väl lite som att svära i kyrkan med dessa jämfört med vad ni andra kör med haha
Tvättade mitt 3 par in-ear hörlurar igår så nu blev man lite trött på att man alltid lyckas glömma dom i en av fickorna på byxorna.
Så det fick helt enkelt bli ett par on-ear lurar istället, närmare bestämt Bowers&Wilkins P5 Series 2.

Grymt nöjd änsålänge iaf! Ljudet är verkligen riktigt bra!(enligt mig då hah!)
Känns även sjukt bekväma att använda.
Fick dom även till helt okej pris tycker jag, 1298 betalade jag. Så jag är nöjd, ska förhoppningsvis inte lyckas tvätta dessa iaf!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fick hem ett nytt par kuddar till mina TH-X00 PH häromdagen. Dekoni Fenestrated Sheepskin.

Kuddarna är bekvämare än stock (som jämförelsevis känns onödigt hårda), ljudsignaturen med plastringar i är ungefär densamma, utan plastringarna försvinner, till min stora glädje, en hel del av extrabasen jag aldrig gillat.

Blev, för de här öronen och det här huvudet, helt klart bättre lurar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flutters:

Är väl lite som att svära i kyrkan med dessa jämfört med vad ni andra kör med haha
Tvättade mitt 3 par in-ear hörlurar igår så nu blev man lite trött på att man alltid lyckas glömma dom i en av fickorna på byxorna.
Så det fick helt enkelt bli ett par on-ear lurar istället, närmare bestämt Bowers&Wilkins P5 Series 2.
http://i.imgur.com/Mrs8CEF.jpg

Grymt nöjd änsålänge iaf! Ljudet är verkligen riktigt bra!(enligt mig då hah!)
Känns även sjukt bekväma att använda.
Fick dom även till helt okej pris tycker jag, 1298 betalade jag. Så jag är nöjd, ska förhoppningsvis inte lyckas tvätta dessa iaf!

Inget att fnysa åt. Huvudsaken är att man trivs med ljudet. Mina Shure SE846 har gett mig mycket nöje och ångrar inte den höga kostnaden. Folk ger mycket pengar för ex tv som dom i regel använder lite men vägrar ge lika mycket för välljudande high end in ear/hörlurar som dom kan njuta av både hemma och ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Flutters: Då så, så länge du tycker att ljudet är bra så spelar det ingen roll vad andra tycker.

Btw, säljer min HD800S samt analoga förstärkaren HDVA600 om någon funderat på att köpa någon av dem.

Permalänk

@oatp1b1: Hur mycket kommer HD800s gå för?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet vilka man bör köpa på massdro,p AKG 7xx eller hd6xx båda går att köpa i runt 4 timmar till och jag hinner inte lyssna själv. Ska bygga en o2+odac och driva med.

Just Sennheiser HD6xx är samma lur som HD650, endast i annan färg. Enligt mina mail och annonser på diverse ställen. Så priset kan ju avgöra om det är värt med HD6xx eller helt enkelt köpa ett par HD650 och få dem på ett par dagar?
Jag har både AKG K7XX och HD650, jag föredrar Sennheiser lurarna.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Khers:

Fick hem ett nytt par kuddar till mina TH-X00 PH häromdagen. Dekoni Fenestrated Sheepskin.

Kuddarna är bekvämare än stock (som jämförelsevis känns onödigt hårda), ljudsignaturen med plastringar i är ungefär densamma, utan plastringarna försvinner, till min stora glädje, en hel del av extrabasen jag aldrig gillat.

Blev, för de här öronen och det här huvudet, helt klart bättre lurar!

Intressant. Kände inte till den här nya varianten av Dekoni. Den vanliga Dekoni paden har ju fått lite blandad kritik med th-x00.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Jag tror inte att perforeringen gör varken från eller till och om jag hade köpt igen hade jag skippat då kuddarna behövde en rejäl tvätt innan de slutade färga av sig, tydligen ett känt problem med just de perforerade.

Som jag förstår det har mycket av kritiken Dekoni fått för sina kuddar handlat om att användare tycker att de förändrar ljudet till det sämre genom att minska baskvantiteten. För att komma tillrätta med det säljer de nu plastringar som motsvarar de som sitter fastsydda i originalkuddarna. Som sagt blir det nästan ingen skillnad, vad jag kan höra, med plastringarna på plats, men utan minskar kvantiteten. I och med att jag gillar det sistnämnda kan man ifrågasätta hur klokt det var att beställa ringarna...

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Lagt ut dem för 10k så finns det 10-20% prutmån.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa Beyerdynamic DT 770, men är lite fundersam på vilken modell jag ska välja. Den finns ju i 32Ohm, 80 och 250. Jag kommer enbart använda dessa till datorn och i den har jag ett Sound Blaster Z.

Tacksam för råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Audio Technica ATH-MSR7 kan ha en ljudsignatur som passar. Inte lika bra och väldefinierad bas som Fostex/Denon varianterna men rätt behagligt mellanregister och diskant. Går att få för under 2000kr.

Eller som tidigare nämnts ett par beggade D2000/D5000.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för flera bra idéer! Får fundera på detta, TH-X00 verkar ju vara precis vad jag letar efter. Vet du något om Fostex T40RP MKIII?

Om vi kikar på riktigt billiga lurar, typ AKG K550, Sennheiser HD 280 Pro, Sony MDR-7506, Audio Technica ATH-M50x, finns det någon som står ut?

Om någon i tråden råkar ha ett par Fostex TH-X00 de vill bli av med får de gärna höra av sig!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

@wixia: Jag äger ett par T50RP mk3, de är semi-öppna och låter givetvis annorlunda, men passformen är densamma. Det man ska tänka på med dessa lurar är att de är riktigt obekväma med originalkuddarna och även huvudbandet är ganska hårt. De är även löjligt tungdrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Tack för flera bra idéer! Får fundera på detta, TH-X00 verkar ju vara precis vad jag letar efter. Vet du något om Fostex T40RP MKIII?

Om vi kikar på riktigt billiga lurar, typ AKG K550, Sennheiser HD 280 Pro, Sony MDR-7506, Audio Technica ATH-M50x, finns det någon som står ut?

Om någon i tråden råkar ha ett par Fostex TH-X00 de vill bli av med får de gärna höra av sig!

Ingen av de du föreslår har ett varmt ljud, flera av dem är studiolurar. Håll utkik på begagnatmarknaden är mitt förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@wixia: Jag äger ett par T50RP mk3, de är semi-öppna och låter givetvis annorlunda, men passformen är densamma. Det man ska tänka på med dessa lurar är att de är riktigt obekväma med originalkuddarna och även huvudbandet är ganska hårt. De är även löjligt tungdrivna.

Haha, det lät ju sådär!

Skrivet av oatp1b1:

Ingen av de du föreslår har ett varmt ljud, flera av dem är studiolurar. Håll utkik på begagnatmarknaden är mitt förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har förstått det nu efter att ha läst lite! Som vanligt är man dum och frågar först och läser sen! Verkar som att om man vill ha varmt ljud runt 1000-lappen är det många som rekommenderar Sony MDR-1A.

Verkar svårt att hitta varmt ljud i slutet format i det lite lägre prissegmentet, det är mest studio/referenslurar, gjorde ju det misstaget när jag köpte Beyerdynamic DT770 Pro. Runt 4-5k finns det många fler alternativ. Får nog försöka provlyssna lite lurar i den prisklassen och se om det känns värt det.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

@wixia: Kuddarna går att byta ut, huvudbandet går också att vaddera och förstärkare finns.

På jobbet kör jag med ett par Audio Technica m40x med Brainwavz angled leather-kuddar. Fördelen med denna setup för mig är jag slipper sitta med förstärkare och annat, det låter helt OK även utan förstärkare. De är inte speciellt varma i ljudet enligt mig, men inte heller så där överdrivet analytiska som vissa lurar kan vara.

Ett problem, enligt mig, är att många helstängda lurar antingen är riktade mot musikproduktion eller är någon form av fashion-statement-lurar (tänk B&O p7, B&W h6, Sennheiser momentum osv.)

Med allt detta sagt, jag är absolut inte stor på stängda lurar, äger nästan bara öppna eller halvöppna lurara som aldrig lämnar min bostad.

Permalänk
Medlem

@fiskebulle: Förstäkare har jag redan en på jobbet (O2+Odac) som jag kör med mina Beyerdynamic DT770 Pro. Jag upplever att de lurarna är för vassa och analytiska att lyssna PÅ en hel arbetsdag. Jag vill ha fart, bas och värme!

Din slutsats kring stängda lurar är samma som jag har kommit fram till efter att ha läst en hel del under dagen. Jag hade gärna haft öppna lurar på jobbet men det blir lite svårt och Fostex TH-X00 verkar ändå vara en bra kompromiss!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av/vet något om Feliks Audio?

Permalänk

@oatp1b1: Gott om rör till den och det finns möjlighet att "leka" runt med olika adaptrar. Jag skulle även rekommendera att kolla på Decware CSP 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

@oatp1b1: Gott om rör till den och det finns möjlighet att "leka" runt med olika adaptrar. Jag skulle även rekommendera att kolla på Decware CSP 3.

Ser fin ut, men på tok för dyr. Ska försöka hamna under 10k för lurar+förstärkare+DAC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick ett par rör av herr brevbärare i dag. Mullard EF91/M8083. Köpte även ett par Sennheiser HD25 ( för andra gången )

Permalänk
Medlem
Skrivet av trbo:

Är det någon här som sitter på ett par Audeze LCD-2/3 och kan skriva en liten review eller pm'a mig? Är lite sugen att höra andras intryck (har inte haft tillfälle att åka och testa någon av dessa ännu)

Bor du i Umeå kan du få provlyssna ev köpa

Har LCD 2 rev 2.2 preFazor. Spelar stort och lättlyssnat med grym kontroll över basen i synnerhet. Men väldigt krävande/inte krävande alls på förstärkare. De måste ha en massa watt för att leva upp ordentligt är min upplevelse. Har rullat runt med dem bland en 5 dedikerade hörlursförstärkare och ett par stereoförstärkare. Skaffat spadar så kopplar in dem direkt på terminalerna. Ska helst va själv i hushållet så ingen okunnig är och rör volymkontrollen Impedanskurvan är konstant vilket ju underlättar för förstärkeriet. De ballar aldrig ur men kan låta riktigt tråkigt om de inte får tillräckligt med effekt som om de inte får luft riktigt.

Jag driver dem med en Yamaha RDS-440 förstärkare. Inte high end för sin tid alls gav 200 kr begat men så mycket bättre än mina dyrare dedikerade hörlursförstärkare. Inte helt oäven att köra ur hörlursuttaget heller så det är helt klart några % synergi också men otvetydigt bättre ur högtalarterminalerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bor du i Umeå kan du få provlyssna ev köpa

Har LCD 2 rev 2.2 preFazor. Spelar stort och lättlyssnat med grym kontroll över basen i synnerhet. Men väldigt krävande/inte krävande alls på förstärkare. De måste ha en massa watt för att leva upp ordentligt är min upplevelse. Har rullat runt med dem bland en 5 dedikerade hörlursförstärkare och ett par stereoförstärkare. Skaffat spadar så kopplar in dem direkt på terminalerna. Ska helst va själv i hushållet så ingen okunnig är och rör volymkontrollen Impedanskurvan är konstant vilket ju underlättar för förstärkeriet. De ballar aldrig ur men kan låta riktigt tråkigt om de inte får tillräckligt med effekt som om de inte får luft riktigt.

Jag driver dem med en Yamaha RDS-440 förstärkare. Inte high end för sin tid alls gav 200 kr begat men så mycket bättre än mina dyrare dedikerade hörlursförstärkare. Inte helt oäven att köra ur hörlursuttaget heller så det är helt klart några % synergi också men otvetydigt bättre ur högtalarterminalerna.

Tack för bra läsning! Tyvärr så bor jag nere i Stockholm nu, bodde norröver förut Men tack för erbjudandet, hade vart roligt att prova! Intressant att koppla direkt på högtalarterminalerna, har jag inte ens tänkt på. Ska försöka ta mig till butik som säljer LCD lurar och se om de faller mig i smaken, har i princip bara läst gott om dessa lurar, HD800 gillade jag inte, därav intresset för LCD

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av trbo:

Tack för bra läsning! Tyvärr så bor jag nere i Stockholm nu, bodde norröver förut Men tack för erbjudandet, hade vart roligt att prova! Intressant att koppla direkt på högtalarterminalerna, har jag inte ens tänkt på. Ska försöka ta mig till butik som säljer LCD lurar och se om de faller mig i smaken, har i princip bara läst gott om dessa lurar, HD800 gillade jag inte, därav intresset för LCD

Men in på Reference eller Ljudmakarn och prova Audeze då. Och testa med lite olika förstärkare också, gärna några kralligare ex iFI iCAN SE, iCAN Pro, iDSD Micro Black, Atoll HD120, Arcam rHead, Chord Mojo/Hugo.

Personligen tycker jag rörhybrider låter bäst med LCD-2/3 men tyvärr har de svenska handlarna inte riktigt kommit dit ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@oatp1b1: Schiit Valhalla 2 kanske kan var något men den är väldigt neutral för att vara en rörförstärkare.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Det är just såna där myspysfoton som får mig att vilja skaffa en rör-förstärkare, sen om det låter bättre/sämre än vad jag redan har spelar mindre roll för mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare

Såg att det fortfarande går att få tag i Geek Out 1000 v1 från Amazon US för 149$. Den har ju endast det kraftiga 1000mW läget jämfört med v2 som är ställbar för mer lättdrivna hörlurar men däremot har v1 ett trevligare metallchassi (och eventuellt bättre kvalitet). Synergin med Geek Out 1000 mot LCD-2/3 eller Hifiman är helt grym. Ligger ju ett par LCD-2 på Blocket nu, blir en riktigt välljudande kombo LCD-2 + Geek Out 1000.
https://www.amazon.com/gp/aw/d/B013VTS850?ref_=mw_olp_product...

Edit: Sorry Amazon.com vill inte skeppa till Sverige =(

Edit 2: Men det går att beställa direkt från LH Labs Endast 10$ frakt när jag lägger testorder
http://marketplace-lhlabs.com/lh-labs-geekout-1000-end-of-lif...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Någon som har erfarenhet av/vet något om Feliks Audio?

Nope. Förutom att jag funderar på en. Men har inga lurar med hög impedans. Vilken kombo (förstärkare/lurar) hade du tänkt?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: HD600 och Espressivo. Verkar vara en rätt prisvärd kombination. Köpte ett par HD600 i nyskick idag för 1900 spänn, låter förbaskat bra faktiskt. Kör den visserligen genom min Marantz SA15, men tycker hörlursförstärkaren i den verkar ha lite krut.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

@Mumu55: HD600 och Espressivo. Verkar vara en rätt prisvärd kombination. Köpte ett par HD600 i nyskick idag för 1900 spänn, låter förbaskat bra faktiskt. Kör den visserligen genom min Marantz SA15, men tycker hörlursförstärkaren i den verkar ha lite krut.

haha typ samma som jag tänkte. Men har inga HD600....ännu.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par "Tennmak Pro Dual Dynamic Driver Professional In-Ear" för ha när man är på vift. För det priset är dom verkligen grymma.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |