Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Finns det inget testamenterat och bröderna är dom enda bröstarvingarna (vilket verkar vara fallet) så finns det väl inget att jämka?
Hela arvslotten i detta fallet går väl då till bröderna per automatik? Alltså 1,5 miljon till respektive bror?

Om inget testamente finns, men om jag förstår rätt så tänker mormordern testamera bort allt till hans bror. I det fallet så kan TS kräva jämkning av testatmentet och då få 750.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Återigen, det är hans pengar, inte familjens.

Förstår det så om han får för sig att satsa allt på rött så kan jag inte göra någonting?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kan inte pengarna läggas i en stiftelse som har som uppdrag att betala ut pengar till din bror enligt specifika regler? Eller det kanske kostar mer än det smakar i administrativa kostnader.

För övrigt så tror jag att du fick lite småspydiga svar pga att du pratar om "först i ledet" och "han är äldst jag är yngst" när sådant inte har någon som helst betydelse i modern arvsrätt. Sedan om din mormor vill ha det så är en helt annan fråga.

/hulle.

Tack gubben fick väldigt många spydiga svar inte vad jag väntade mig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

För att klargöra för TS.

Det är inte medeltiden, där äldsta brodern automagiskt får allt.
De släktingar som finns kvar får dela på pengarna i olika delar beroende på hur långt bort från den avlidne de är.
DVS du och din bror som barnbarn har rätt till lika stora delar (samma "avstånd") även fast han ploppade ut tidigare.

Med tanke på att det är din mormor är ni "bröstarvingar" till den del er mor hade haft rätt till.

Det innebär att din Mormor inte kan testamentera bort bröstarvinge "delen" av sitt arv som är på 50%

50% av de tre miljoner som finns i dödsbo hade alltså tillfallit din mor, nu är du och din bror i hennes ställe då jag tolkar det som att hon är avliden, du och din bror har alltså lagstadgad rätt till 50% av 3mille, dvs 1.5m, som delar jämnt mellan er båda.

Du har alltså utifrån de förutsättningar jag hittar lagstadgad rätt till 750 000 som din mormor inte kan testamentera bort, detsamma gäller din bror. (förutsatt att ni inte har fler syskon) isf, 1.5 miljoner delat på antalet syskon.

resterande 1.5 kan din mormor göra precis vad hon vill med, testamentera till ett djursjukhus eller valfri tiggare utanför ICA.. skriver hon inget testamente, och du och din bror är de ENDA arvingarna, så delar ni 50/50 på arvet. oavsett om han är en minut eller 30 år äldre.

--
Edit. friskriver mig från ev trötta missar och faktafel, hojta så ändrar jag gärna

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förstår det så om han får för sig att satsa allt på rött så kan jag inte göra någonting?

Ja, inget du kan göra åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förstår det så om han får för sig att satsa allt på rött så kan jag inte göra någonting?

Ja, är det hans pengar genom t.ex testamente kan du inte göra något..
På samma vis som jag inte kan gå och tycka att jag har rätt att bestämma över vad min bror köper för telefon, eller din bror kan lägga sig i huruvida du får köpa en flintastek eller en burk potatissallad för dina egna pengar.

Dina pengar = dina pengar, förutsatt att man inte har en förvaltare såklart, t.ex en god man.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Förstår det så om han får för sig att satsa allt på rött så kan jag inte göra någonting?

Skall nog sluta kommentera vad goda män kan och inte kan göra, jag blandar nog ihop dem en hel del med förvaltare.

Mitt råd, sök advokathjälp.

Permalänk
Inaktiv

Det Känns som om vi börjar närma oss tillräckligt med fakta:

  • TS har en "oansvarig" (hel-)bror (och inga andra syskon)

  • TS Mor har redan gått bort, inga (kända) syskon

  • TS funderar kring hur hans mormors arv kommer fördelas.

Det är fortfarande okänt om "mormor" skrivit testamente eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Skall nog sluta kommentera vad goda män kan och inte kan göra, jag blandar nog ihop dem en hel del med förvaltare.

Mitt råd, sök advokathjälp.

Advokat behövs inte men en jurist, ja. Alltid bra att vända sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej på er har ett ganska stort problem en släkting till mig kommer att gå bort inom en snar framtid och hon har talat om detta för mig att hon inte orkar längre vilket är jätte tråkigt men att min äldre bror kommer att få ärva allt vilket är ett problem.
Min bror har väldigt dålig ekonomi, han har dåligt med pengar det finns risk för att han kommer att få en god man som tar hand om honom men vi vill inte att någon utomstående ska kunna få tillgång till dessa pengar då vi pratar om ett arv på 3 millar.

Hur gör man bäst för att få dessa pengar säkrade enligt min släktings önskan jag är rädd för att min bror ska satsa allt på rött sen är det bra med det.

Dessa pengar skall enbart gå till husköp och trygga familjens framtid.

Jag fattar inte. Berätta för din släkting att din brors ekonomi är åt helsike? Vad hindrar dig? Om din släkting inte är fullständigt dement kommer denna att förstå situationen. Om ni inte har bakomliggande konflikter så får givetvis den mest trovärda parten bättre "deals".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Advokat behövs inte men en jurist, ja. Alltid bra att vända sig till.

Sant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Navicula:

Jag fattar inte. Berätta för din släkting att din brors ekonomi är åt helsike? Vad hindrar dig? Om din släkting inte är fullständigt dement kommer denna att förstå situationen. Om ni inte har bakomliggande konflikter så får givetvis den mest trovärda parten bättre "deals".

Och då är vi tillbaka på frågan om det skrivits testamente eller inte: vilket är högst intressant för att kunna svara på hur arvet kommer fördelas! (i.e. den "oansvarige brodern" kommer oavsett få sin arvslott: vilket verkar vara, med det som är känt hittills: minst 750tkr, men kanske upp till 1,5mnKr: dvs inte 3 mnkr!)

Edit: men det skulle ju kunna bli 2,25 mnkr när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

@crew seven:

Om du är en bröstarvinge och testamentet har uteslutit dig har du fortfarande rätt till en laglott se nedan. Du behöver begära jämkning mot testamentet inom 6månader från att du har blivit delgiven. Om din bror är bröstarvinge är du också det
http://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/arvs...
https://lagen.nu/begrepp/J%C3%A4mkning_av_testamente

Det låter som att du vill att din bror ska bli omyndigförklarad alternativt god man se länkar för info: För god man fyller du i en blankett, om din bror är vid sina sinnes fulla bruk krävs skriftligt samtycke från honom, samt ett läkarintyg och en socialutredning. (kan skilja sig mellan landsting kolla upp vad som gäller var du bor) som ska bifogas med ansökan som du skriver samt eventuellt förslag på godman/förvaltare. Om du själv vill bli godman så behöver du även ansöka om det
http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/God-man-och-formyndare/A...
http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/God-man-och-formyndare/F...

Citat:

Om den avlidne var gift

Om den avlidne var gift är huvudregeln att den efterlevande maken ärver före bröstarvingarna om de är makarnas gemensamma barn. Det gäller dock inte om det pågår en skilsmässa mellan makarna.

Makarnas gemensamma barn har rätt till arv om de överlever den efterlevande föräldern. Den efterlevande maken får då kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Det betyder att maken får göra vad han eller hon vill med egendomen under sin livstid - även förbruka den helt och hållet - men inte bestämma över den genom testamente.

Barn till den avlidne som den andra maken inte är förälder till, så kallade särkullbarn, har dock rätt att få ut sitt arv genast och behöver inte vänta till styvföräldern har dött. Barnet kan dock avstå från sin rätt till förmån för den efterlevande maken. I så fall får barnet rätt till efterarv vid den efterlevande makens död på samma sätt som gemensamma bröstarvingar.

Om den avlidne inte var gift

I första hand är det den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) som ärver. Om något av barnen har dött tidigare (eller avstår från sin rätt att ärva) ärver hans eller hennes barn. Varje gren får lika stor lott. Till exempel: En person dör och efterlämnar en son och en avliden dotters två barn (den avlidnes barnbarn.).

Laglott

Laglott är den del av en arvinges arvslott som inte kan tas ifrån honom eller henne genom testamente. Laglottens storlek är hälften av arvslotten.

En bröstarvinge har rätt att få ut sin laglott, även om den avlidne genom ett testamente har bestämt att kvarlåtenskapen helt eller delvis ska gå till någon annan. För att få ut sin laglott måste bröstarvingen begära jämkning av testamentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och då är vi tillbaka på frågan om det skrivits testamente eller inte: vilket är högst intressant för att kunna svara på hur arvet kommer fördelas! (i.e. den "oansvarige brodern" kommer oavsett få sin arvslott: vilket verkar vara, med det som är känt hittills: minst 750tkr, men kanske upp till 1,5mnKr: dvs inte 3 mnkr!)

Korrekt och då är ju frågan hur jag hindrar min bror att satsa allt på rött?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Korrekt och då är ju frågan hur jag hindrar min bror att satsa allt på rött?

Nej, vi är fortfarande på frågan om det skrivits testamente eller inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Nej, vi är fortfarande på frågan om det skrivits testamente eller inte!

Fast det får ju inte jag se förens det är dags

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Korrekt och då är ju frågan hur jag hindrar min bror att satsa allt på rött?

Det kan du inte då det han ärver är hans. Du kan styra hans arv lika lite som du kan styra vad han gör med sina pengar idag.

Skrivet av crew seven:

Fast det får ju inte jag se förens det är dags

Vet du om din mormor han skrivit ett sådant dock? Du kan fråga henne och eventuellt även vad som står i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Är brodern myndig och inte omyndigförklarad? Om så så kan man inte bli påtvingad en förvaltare...

Finns ingen längre som blir omyndigförklarad (om de väl blivit myndiga) vad jag vet, däremot kan man få förvaltare eller god man.

Permalänk
Inaktiv

Som @Snigeln Bert säger, du kan inte styra mer över din brors "kommande pengar" mer än du styr över hans nuvarande pengar, eller bristen på dito (vilket ni inte verkar ha lyckats med).

Ta reda på om det skrivits testamente eller inte!

Din "opålitlige" brors arv är hans, du kan inte avgöra hur det spenderas, inte mer än hur du styr hans konsumtion idag!

Är din bror i sådant skick att det tarvas en god man: då kan DU ansöka om att bli den gode mannen! (vilket ni borde kunna göra redan idag i så fall)

Permalänk
Medlem

En rimligtvis rätt relevant fråga i sammanhanget som jag inte tror besvarats, hur är tillståndet med mormorn, är hon t.ex. dement och har en god man och vem är det i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fast det får ju inte jag se förens det är dags

Uppfattade att du är i kontakt med din mormor gällande det här? Sa hon inte till dig att hon skulle ge alla pengar till din bror och att du skulle ta hand om honom? Borde du isåfall inte veta om det finns ett testamente?

Har du egen familj, bor du med din bror?
Om du inte bor med din bror så finns det ju inte en chans att du kan styra pengar han ärvt till att förbättra för dig och din familj. Har svårt att tro att det inte vore brottsligt, du skulle då agera som den goda man du är orolig skulle lura av din bror pengar...

(Det hela skulle ju lika mycket vara att din mormor inte gillar dig och inte vill att du får några pengar, att hon gillar din bror bättre även trots att han missköter sin ekonomi... Att din bror har brytt sig mer om er mormor än du. Och att du då försöker få tillgång till arvet. Säger inte att så är fallet, men vår uppfattning om det här kommer ju bara från vad du säger, och jag vet bekanta som har haft liknande, infekterade, relationer till äldre släktingar.)

omkastade ord.
Permalänk
Medlem

Släktingen kanske inte bor i Sverige.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Korrekt och då är ju frågan hur jag hindrar min bror att satsa allt på rött?

Frågan är väl vad han kan göra för att satsa din del på rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Så är det tyvärr min släkting litar mer på mig för att jag har bättre ekonomi och hon har alltid sagt att "ta hand om din bror" han behöver dig därför vi inte vill att detta konto ska hamna i nån god mans ägo.

Skriv ett testamente?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Till folket i tråden:

Jag tror inte ni läst vad TS skrivit.. Här är det TS försöker få sagt, och svar på.

TS frågar inte om hur han ska få sina lagstadgade pengar. Aldrig nämnts. Arvsrätten är väl ändå inte intressant när den ena parten inte vill ha något arv? Det är väl bara ett problem om en part känner sig snuvad på arv och ska kräva sin andel, och inte när denne respekterar den avlidnes önskan?
Först i led har nämnts då mormorn uppenbarligen anser att arv bör hanteras så, inget mer. Och TS verkar vilja respektera detta.

TS frågar hur han och mormorn ska få sinnesro över broderns framtida arv. Att det inte försvinner samma dag de kommer in. Utan istället är där för regninga dagar. Då det delvis går till brodern p g a att denne inte är ekonomiskt stabil, eller ansvarig.

God man vill de inte ha, för att dessa inte alltid går att förlita sig på. Själv läst en del artiklar om just dessa typer av fall. Om jag inte minns fel, även så illa att den gode mannen utnyttjar personen på andra sätt än ekonomiskt. Detta vill de försöka motverka!

Att själv förvalta skulle såklart vara ett alternativ. Men helt ärligt. Vem vill ha den relationen med sitt syskon?

Finns det andra alternativ? Det är vad TS vill veta!

Permalänk
Medlem

Din brors ålder spelar ingen roll.. Du och din bror kommer få dela lika oavsett hur många år det skiljer mellan er. Min far och farmor gick precis bort så har precis gått igenom allt med arv, bouppteckningar och skit. Men alla barn fick dela lika.
Man kan testamera bort 50% resten får alla arvtagare dela på (arvslotten som man alltid har rätt att få)

Prata med din släkting, ge allting till dig innan döden infaller och skriv skriftligt att gåvan ej ska ses som förskott på arv. Sen delar du och din bror på det utifrån dig. (Om man nu kan lita mer på dig än en ombudsman)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

God man vill de inte ha, för att dessa inte alltid går att förlita sig på. Själv läst en del artiklar om just dessa typer av fall. Om jag inte minns fel, även så illa att den gode mannen utnyttjar personen på andra sätt än ekonomiskt. Detta vill de försöka motverka!

Tror nog att de flesta gode män är hederliga personer som mot låg ersättning utför ett strålande jobb men sen finns det tyvärr ett och annat rötägg som drar ner alla andra i skiten. Gissar att en majoritet av gode män/förvaltare är anhöriga till den som är gode man/förvaltare för. Om det sen är bra eller inte i detta fall kan nog bara TS avgöra.

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist, tillexempel familjens jurist som brukar ha kostnadsfria konsultationer. En tanke är kanske att försöka till någon form av förvaltning med måntagliga utbetlaningar likt det system som finns i USA där folk inte bara ärver en klumpsumma utan pengarna är bundna med en utbetalning man väljer storleken på och där du kan godkänna större utbetlaningar och dylikt vid bostadsköp osv. Jag vet inte om det finns något liknande i Sverige men det borde det nästan ta och göra, annars kan du försöka bli din brors gode man?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Tror nog att de flesta gode män är hederliga personer som mot låg ersättning utför ett strålande jobb men sen finns det tyvärr ett och annat rötägg som drar ner alla andra i skiten. Gissar att en majoritet av gode män/förvaltare är anhöriga till den som är gode man/förvaltare för. Om det sen är bra eller inte i detta fall kan nog bara TS avgöra.

Inga invändningar där. Men tyvärr så blir man då lite skeptisk till att förlita sig på att man inte får ett av dessa rötägg. Personligen hade jag absolut inte gjort det, oavsett om jag läst nyhterna. Finns det risk så är det bättre att jag sköter det. Men inte hade jag uppskattat det jobbet. Agera förälder åt vuxna.. Nja.. Med ungar får man ju i alla fall se underläppen på vift, så att man glömmer vad som kom ur käften

Permalänk
Administrativ avgift

@crew seven: A) Ta din del av pengarna och återinvestera i din bror om du vill då är dessa 750k "säkrade"

B) Enda sättet är att du själv blir godman och han godkänner , står det i testamentet att han ska ha 50% så ja då får han det.

Så det ovan är dina enda alternativ

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3