Irobot vill sälja användarnas kartdata

Permalänk
Melding Plague

Irobot vill sälja användarnas kartdata

De smarta robotdammsugarna uppges samla in information om användarnas bostadsytor och informationen som laddas upp kan potentiellt göras tillgänglig för försäljning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Big Brother vet nu hur mycket du skräpar ner.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Detta börjar bli lite väl smutsigt nu tycker jag...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Hahahaha, underbar prisjaktlänk!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Det är skamligt hur vissa företag ser på sina kunder.
Vem förutom inbrottstjuvar kan ha ett intresse in denna information?

Livstidsbojkott för allt som har med Irbot att göra för min del.
De förtjänar inte min uppmärsamhet eller mitt näts bandbredd.

Permalänk
Medlem

Bedrövligt egentligen. Ingen respekt mot kunder.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Snacka om att bokstavligt pissa på sina kunder.

Fy fan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett bra tillfälle för EU att reglera lite i den här typen av frågor.
Om användaren inte gör ett aktivt val och tillåter delning av data så ska man inte få dela denna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag har funderat på att skaffa en robotdammsugare hem, men inte varit säker på vilket märke man ska ha.
Nu vet jag i alla fall vilken jag inte ska ha

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Söderbäck:

Låter som ett bra tillfälle för EU att reglera lite i den här typen av frågor.
Om användaren inte gör ett aktivt val och tillåter delning av data så ska man inte få dela denna.

Ett aktivt val i form av "I've read an agree with the terms of service" Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta börjar bli lite väl smutsigt nu tycker jag...

Citat:

Snacka om att bokstavligt pissa på sina kunder.

Citat:

Jag har funderat på att skaffa en robotdammsugare hem

Dad Describes What Happens When Roomba Meets Dog Poop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Ett aktivt val i form av "I've read an agree with the terms of service" Eller?

South Park HumancentiPad

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vem förutom inbrottstjuvar kan ha ett intresse in denna information?

Det står ju i artikeln...

"[...] företag som Google, Apple och Amazon."

Fullt förståeligt att de gör en sån satsning iom explosionen av IoT, men villkoren kunde varit mer användarvänliga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Det som citeras handlar bara om att data kan flyttas då företaget själv genomgår någon sorts försäljning eller liknande. Den ger inte tillåtelse till att sälja data till andra företag. Betyder inte att denna ändring inte kommer senare eller att de skiter i EULA då dess laglighet har aldrig bevisats i domstol.

Sedan är jag säker på att de har rätt. Folk är redo att sälja ut sig och sina närmaste för minsta lilla sak då ingen av oss som lever idag har behövt blöda för att få tag på rättigheter vi slänger bort.

Permalänk
Medlem

Tur att min Roomba 650 är för gammal och inte stöder uppladdning av data.
Dom gör bra maskiner i övrigt så borde man inte kunna hindra dom från att sända data för den kräver väll att man ger den tillåtelse till ens wlan antar jag och då kan man ju välja att skippa den "featuren"?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Perfekt, släng upp några kameror hemma hos Irobots VD när ni ändå håller på, så kopplar vi dom mot en liveström, kan man donera ett par tior för att få honom att dansa, mata han med nötter och sådana saker

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg att dom sätter in en videokamera i robotdammsugarna?
Portabla kameror i var man hem måste vara guld värt för tredje part.

Jag gillar teknik men IoT känns snart som mer fördelar för säljare än för konsument.
Jag ser inte fördelen för mig att ha en app för min brödrost som håller reda på hur många rostade smörgåsar jag äter. Men tillverkaren/säljaren kan säkert tjäna pengar på det. (typ)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Men vilket utmärkt PR uttalande av deras VD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheMadPanda:

Ett aktivt val i form av "I've read an agree with the terms of service" Eller?

Nej det räcker inte!
Det här ska inte kunna förhandlas bort i EULAn så att produkten blir oanvändbar eller att det inte går att komma vidare i uppsättningen om man inte samtycker.
Det här behövs ju för mängder av produkter dessutom. Det här med vem som äger all "tyst" data som genereas i ens hem är något som behöver hanteras. Verkligen alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Folie hatten på gummon och gubbar!

Skämt åsido, all denna information om planlösningar etc. finns redan tillgängligt om man googlar lite, köper man rätt bok kan man se exakt hur alla våra hus är uppbyggda.
Utöver det självklara att dem vill dela metadatan med andra "smarta hem" lösningar, undrar jag om vi som slutkunder faktiskt får något för att dela med oss av datan.
Om man skulle få rabatt på andra smarta hem lösningar eller subventionerade reservdelar/gratis service skulle jag lätt dela med mig av denna data.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har funderat på att skaffa en robotdammsugare hem, men inte varit säker på vilket märke man ska ha.
Nu vet jag i alla fall vilken jag inte ska ha

Då behöver du inte fundera längre. Du ska köpa en Neato. Överlägsen i kvalité, teknik och framförallt resultat.

Du ska hålla dig borta från Samsung och sånt skräp, kvalitén och resultatet kommer att göra dig så besviken att den förr eller senare hamnar i förrådet.

Neato är ljusår ifrån konkurrenterna. Laser-scanning av rummen och sugkraft nära på en traditionell dammsugare.

Låter nästa som att jag jobbar på Neato eller är sponsrad 🙂 Men nej, jag har gått den hårda vägen och testat.

En annan häftig grej med Neato är att tillverkaren har släppt programvaran fritt och det finns communityn med entusiaster som moddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon127948: Exakt. Läste det citerade och såg inte alls något konstigt där, verkar som sweclockers tolkar det lite fel för en fin rubrik.

Permalänk
Medlem

Nästa steg från Google Street View: Google Vacuum-view

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Lessismore:

Då behöver du inte fundera längre. Du ska köpa en Neato. Överlägsen i kvalité, teknik och framförallt resultat.

Du ska hålla dig borta från Samsung och sånt skräp, kvalitén och resultatet kommer att göra dig så besviken att den förr eller senare hamnar i förrådet.

Neato är ljusår ifrån konkurrenterna. Laser-scanning av rummen och sugkraft nära på en traditionell dammsugare.

Låter nästa som att jag jobbar på Neato eller är sponsrad 🙂 Men nej, jag har gått den hårda vägen och testat.

En annan häftig grej med Neato är att tillverkaren har släppt programvaran fritt och det finns communityn med entusiaster som moddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Ska kika på det när det blir aktuellt.
*foliehatt på* Bara den inte har nätverksuppkoppling *foliehatt av*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Nästa steg från Google Street View: Google Vacuum-view

Google Home View låter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Big Brother vet nu hur mycket du skräpar ner.

Och meddelar i framtiden om alla substanser som den kan hitta på ditt golv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som ett bra tillfälle för EU att reglera lite i den här typen av frågor.
Om användaren inte gör ett aktivt val och tillåter delning av data så ska man inte få dela denna.

Varför ska klåparna i EU-parlamentet blandas in?Det skulle bara göra det till en money-grab så att de får en bit av kakan som vanligt. Lagen i Sverige är rätt klar i sverige redan. Inga digitala EULA är bindande och kan inte användas för att försaka grundlagsstadgade rättigheter om du inte har ett skrivet, underskrivet och notorierat kontrakt. Men även där finns saker man inte kan försaka, till exempel så får man inte sälja sig själv eller andra i slaveri m.m.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står ju i artikeln...

"[...] företag som Google, Apple och Amazon."

Fullt förståeligt att de gör en sån satsning iom explosionen av IoT, men villkoren kunde varit mer användarvänliga.

Vad som saknas i IoT är:
* Öppna standarder
* En genomgående säkerhetstänk

Annars kommer IoT att ta över på ett dåligt sätt, och bli ett botnät...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som ett bra tillfälle för EU att reglera lite i den här typen av frågor.
Om användaren inte gör ett aktivt val och tillåter delning av data så ska man inte få dela denna.

Det har varit på g länge, missat hela gdpr?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regul...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad som saknas i IoT är:
* Öppna standarder
* En genomgående säkerhetstänk

Annars kommer IoT att ta över på ett dåligt sätt, och bli ett botnät...

Det är det redan. Kylskåp och smartbelysning har redan bildat enorma botnät iom att ingen bryr sig något särskilt om säkerheten i produkterna (med vissa undantag så som IKEA:s lösningar t.ex.).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.