Permalänk

Så besviken på Asus PG279Q!

Jag är så besviken på Asus PG279Q så jag måste få ventilera mig! Det är en bra skärm, G-sync är underbart MEN! svärtan suger så fruktansvärt att det är allt jag ser eller inte ser (avsaknaden av svärtan alltså) när jag tittar på den, sen allt bleeding ska vi ju inte prata om, bedrövligt.
Har sen många år (säkert 4-6år) en Benq EW2740 och den piskar Asus skärmen så hårt att det är löjligt, bara G-Sync som den är sämre på (eftersom den inte har G-Sync) har utvecklingen verkligen inte kommit längre än så här?
Nu är ju smaken som baken men ingen backlight bleeding och riktigt svart, ska det vara omöjligt bara för jag vill ha G-Sync?
För mig är skärmen värdelös, jag skulle nästan kunna skänka skärmen till den första som hör av sig, så rutten känns skärmen, men jag betalade 8500:- så jag måste sälja den.
Någon som har några förslag på 2560 x 1440 monitorer (Ultra wide eller vanliga) som INTE har backlight bleeding med bra svärta? G-Sync är inget måste.

Permalänk
99:e percentilen

Kan det möjligtvis vara så att skärmen är felinställd eller att du av någon konstig anledning kör Limited RGB till den?

EW2740 är ju en VA-skärm så du kan ju inte förvänta dig så bra svärta av en IPS, men jag har provat PG279Q och inte märkt några problem med svärtan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Din Benq hade VA-panel och din Asus har IPS-panel. Svärta är en av de stora skillnaderna mellan dessa olika paneler. Vill du ha en skärm med lika bra svärta som din Benq får du leta efter en skärm med VA-panel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@digitalboy66:

De nya Samsung-skärmarna med VA-paneler som är på ingång ser ut att bli riktigt trevliga!
Ingen BL, bra svärta, kontrast och färgåtergivning.
https://news.samsung.com/us/samsung-unveils-hdr-enabled-qled-...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5z4g9v/full_samsung_...
"CHG70: 2560x1440 HDR, 144hz "1ms" 125% SRGB , Quantum Dot Gaming Curved Monitor. 27 and 31.5 inch. It has freesync and G-sync model. CHG70 is freesync model and 75 is Gsync model. It has Y stand and HAS stand."

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

köpte själv pg278qr & känner nästan samma ska
fördelarna är ju små men 144hz,gsync som buggar, grymt ställ & stilren. otroligt snabb men...

svartan är ju urkass, svarta färgen är mer gråaktig. iofs tog de många inställningar innan jag var "nöjd"... men generellt kändes så var de inte stor skillnad från qnix som jag hade innan, dock hade den värdelös fot & behövde mjukvaruöverklocka...

vad har du provat för inställningar? iofs har vi inte samma panel ens, jag har iallafall den ultrasnabb TN

Permalänk
Medlem

Har du börjat med att dra ner ljusstyrkan? Den är ju uppdragen på direkt fåniga nivåer ur kartong på nya skärmar.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Bleedingen är ju mer eller mindre på alla ips-skärmar, jag hade nog tur med min. Svärtan är inte särskilt bra nej, men den blir bättre om man inte kör ljusstyrkan på 85%, vilket är default på skärmen när man kopplar in den.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Jag är så besviken på Asus PG279Q så jag måste få ventilera mig! Det är en bra skärm, G-sync är underbart MEN! svärtan suger så fruktansvärt att det är allt jag ser eller inte ser (avsaknaden av svärtan alltså) när jag tittar på den, sen allt bleeding ska vi ju inte prata om, bedrövligt.
Har sen många år (säkert 4-6år) en Benq EW2740 och den piskar Asus skärmen så hårt att det är löjligt, bara G-Sync som den är sämre på (eftersom den inte har G-Sync) har utvecklingen verkligen inte kommit längre än så här?
Nu är ju smaken som baken men ingen backlight bleeding och riktigt svart, ska det vara omöjligt bara för jag vill ha G-Sync?
För mig är skärmen värdelös, jag skulle nästan kunna skänka skärmen till den första som hör av sig, så rutten känns skärmen, men jag betalade 8500:- så jag måste sälja den.
Någon som har några förslag på 2560 x 1440 monitorer (Ultra wide eller vanliga) som INTE har backlight bleeding med bra svärta? G-Sync är inget måste.

Min gamla Philips Tv utklassar min Acer XB271Hu rejält vad gäller svärtan och bakgrundsbelysningen då TV:n är en VA-panel med direkt bakgrundsbelysning. Tv:n måste dock tittas på rakt framifrån för att behålla dessa egenskaper. På Acern får jag lite glow i nedre högra hörnet. Skall man ha en riktig gamingskärm med höga Hz och låg input lag och respons får man nog kompromissa en del på bildkvalitet.

Kanske Dell har har någon skärm som passar?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kan det möjligtvis vara så att skärmen är felinställd eller att du av någon konstig anledning kör Limited RGB till den?

EW2740 är ju en VA-skärm så du kan ju inte förvänta dig så bra svärta av en IPS, men jag har provat PG279Q och inte märkt några problem med svärtan.

Skrivet av Rydisen:

Din Benq hade VA-panel och din Asus har IPS-panel. Svärta är en av de stora skillnaderna mellan dessa olika paneler. Vill du ha en skärm med lika bra svärta som din Benq får du leta efter en skärm med VA-panel.

Jag förstår att det är skillnad på paneler men Asus skärmen har ju inte ens svart, det är någon slags grå-svart sörja. Jag trodde utvecklingen gått framåt. Svart är den viktigaste färgen av alla, en skärm eller TV som inte kan visa bra svärta (OLED vart är du?) är värdelös i mina ögon. Svart går före G-sync, jag kanske var korkad och trodde att det hänt saker på den här fronten, jag får prova Samsungs Quantum teknologi, låter lovande.
Jag köpte en likande model av Asus skärmen för 2år sen som var en TN panel, tyvärr så var den lika eländig som den jag har nu. IPS eller TN, lika illa.
Nu har jag suttit i 3dagar och försökt kalibrera skärmen, men svart finns inte, varken via skärmen eller nvidias kontroll panel, i Windows är det helt OK men i spel så......

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av digitalboy66:

Jag är så besviken på Asus PG279Q så jag måste få ventilera mig! Det är en bra skärm, G-sync är underbart MEN! svärtan suger så fruktansvärt att det är allt jag ser eller inte ser (avsaknaden av svärtan alltså) när jag tittar på den, sen allt bleeding ska vi ju inte prata om, bedrövligt.
Har sen många år (säkert 4-6år) en Benq EW2740 och den piskar Asus skärmen så hårt att det är löjligt, bara G-Sync som den är sämre på (eftersom den inte har G-Sync) har utvecklingen verkligen inte kommit längre än så här?
Nu är ju smaken som baken men ingen backlight bleeding och riktigt svart, ska det vara omöjligt bara för jag vill ha G-Sync?
För mig är skärmen värdelös, jag skulle nästan kunna skänka skärmen till den första som hör av sig, så rutten känns skärmen, men jag betalade 8500:- så jag måste sälja den.
Någon som har några förslag på 2560 x 1440 monitorer (Ultra wide eller vanliga) som INTE har backlight bleeding med bra svärta? G-Sync är inget måste.

Jag hade hemma en Acer Predator X34 nyss och jag tyckte svärtan var bra och färgerna otroligt bra. Fantastiskt fin bild på den. Som referens så använder jag en Benq BL3200PT idag (AMVA) och det var inte kul att ställa tillbaka den skärmen efter att ha använt X34 några dagar. BL3200PT fick beröm för sin fina bild när den kom men jämfört med den fantastiska IPS panelen i X34an så har den ingen chans.

Dessvärre så hade X34an problem med glow i nedre vänstra hörnet. Det var minimalt i början och ingenting jag brydde mig om, men efter någon dags användning och efter att ha spelat BF1 någon timme så hade det blivit mycket värre. Så jäkla synd på en annars fantastisk skärm.
Jag provade ett par IPSer (60Hz) för något år sedan innan jag köpte Benqen. Men de var som du beskriver helt bedrövliga. Värdelös kontrast samt extrem bleed och glow. X34an är någonting helt annat.

Annars är just G-sync den begränsande faktorn. Det finns flera intressanta skärmar där ute utan bleed och glow (VA) men de har alla Freesync. Avskyr Nvidia för denna uppdelning av marknaden och man borde egentligen bojkotta dem för det. Men man har som inget val när de gör de absolut bästa grafikkorten på marknaden.

EDIT: Om du nu kan tänka dig att skippa G-sync så finns den eminenta Samsung C34F791WQU
Ska ha fantastiska färger i och med Quantum Dot tekniken, bra svärta (VA) men samtidigt vara ganska rapp i spel utan något nämnvärt eftersläp som VA annars brukar ha.

En recension där användaren ger den mängder med beröm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Jag förstår att det är skillnad på paneler men Asus skärmen har ju inte ens svart, det är någon slags grå-svart sörja. Jag trodde utvecklingen gått framåt. Svart är den viktigaste färgen av alla, en skärm eller TV som inte kan visa bra svärta (OLED vart är du?) är värdelös i mina ögon. Svart går före G-sync, jag kanske var korkad och trodde att det hänt saker på den här fronten, jag får prova Samsungs Quantum teknologi, låter lovande.
Jag köpte en likande model av Asus skärmen för 2år sen som var en TN panel, tyvärr så var den lika eländig som den jag har nu. IPS eller TN, lika illa.
Nu har jag suttit i 3dagar och försökt kalibrera skärmen, men svart finns inte, varken via skärmen eller nvidias kontroll panel, i Windows är det helt OK men i spel så......

IPS har väl aldrig gett någon supersvärta på Monitorer och TV. Det är mer betraktningsvinklarna och färgerna som ger IPS en fördel. Du får väl se om Samsungs Qled skärmar har bättre svärta, men till Oled lär de inte nå.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Bildexpert 📺

"QLED" från Samsung är i första hand en marknadsföringsterm. Det är VA-paneler som tidigare med kvantprickar i bakgrundsbelysningen. Effekten av detta är ett större färgomfång, inte högre kontrastförhållanden.

Permalänk
Medlem

Asus PG279Q använder samma AU optronics panel som Acer XB270HU och en del andra, de har ända från början haft stora problem med kvalitetskontrollen på dessa paneler och det är ett lotteri om du får en som är skaplig eller suger.

Det finns en massa trådar på reddit och andra forum om den varierande kvaliteten på dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

Vadå har ni inte hört om den nya modellen från LG?

144hz 1440p OLED G-Sync!

Det har inte jag heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"QLED" från Samsung är i första hand en marknadsföringsterm. Det är VA-paneler som tidigare med kvantprickar i bakgrundsbelysningen. Effekten av detta är ett större färgomfång, inte högre kontrastförhållanden.

Så en slags "film" för att få bättre färger och ljusstyrka. Samsung jobbar väl på någon qled teknik som skulle konkurrera med oled?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Så en slags "film" för att få bättre färger och ljusstyrka. Samsung jobbar väl på någon qled teknik som skulle konkurrera med oled?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av digitalboy66:

Jag förstår att det är skillnad på paneler men Asus skärmen har ju inte ens svart, det är någon slags grå-svart sörja. Jag trodde utvecklingen gått framåt. Svart är den viktigaste färgen av alla, en skärm eller TV som inte kan visa bra svärta (OLED vart är du?) är värdelös i mina ögon. Svart går före G-sync, jag kanske var korkad och trodde att det hänt saker på den här fronten, jag får prova Samsungs Quantum teknologi, låter lovande.
Jag köpte en likande model av Asus skärmen för 2år sen som var en TN panel, tyvärr så var den lika eländig som den jag har nu. IPS eller TN, lika illa.
Nu har jag suttit i 3dagar och försökt kalibrera skärmen, men svart finns inte, varken via skärmen eller nvidias kontroll panel, i Windows är det helt OK men i spel så......

Jag vill åtminstone undersöka möjligheten att någonting är inkorrekt inställt. Kan du speca alla inställningar i skärmen samt RGB-nivåerna i Nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kör samma skärm, kör ner ljus styrkan och korrigera skärmens. Finns massor av guider. Har du problem efter det har du e dåligt exemplar.

EDIT: Har nästan ingen IPS glow på min. Kör du IPS kommer du ha glow annars får du ta annan panel. Men min är väldigt bra med rätt inställningar.

Permalänk
Medlem

Så ungefär som jag sa. Ingen OLED-svärta direkt. Och ingen revolution som vanligt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU