Köpa bildskärm istället för TV, vad kommer jag att sakna?

Permalänk
Medlem

Köpa bildskärm istället för TV, vad kommer jag att sakna?

Som de flesta andra (antar jag) så kollar jag inte längre på traditionell TV. Allt jag kollar på konsumeras via Plex, Youtube, svtplay, netflix, hbonordic osv. Så varför ska jag ens ha en traditionell TV?

Men kanske ska jag istället vända på frågan och lista anledningar till varför jag inte ska ha en traditionell TV.

  1. TV tuner = tv avgift

  2. Smart TV OS på alla plattformar är spretiga och full av bloat.

  3. TV branchen lever fortfarande i en värld där uppdateringar kommer långsamt, är buggiga och slutar komma till äldre modeller.

Jag tycker det verkar helt idiodiskt att köpa en TV för 15k där där mjukvaran kommer göra den omodern inom 5 år men panelen lätt kan stå sig 10+ år. Den perfekta lösningen borde vara att köpa dessa två produkter var för sig. Alltså, jag köper den bästa panelen som jag har råd med och sedan köper jag en box som jag kan uppdatera eller byta på årsbasis eller vid behov. Såhär skulle det kunna se ut:

Bildskärm: Benq ST650K (15k)
Box: nVidia Shield Android TV 16GB V2 (2k)

Nu är frågan, hur står sig dessa bildskärmar med TV apparater i samma prisklass. Med tanken på det magra utbudet av fristående bildskärmar på 50+ tum så misstänker jag att man får ganska mycket mindre för pengarna. Men vad är det jag inte får?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

tv-avgift, tonvis med input lag

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

@femkantig: Så bara fördelar alltså? Svårt att veta input lag på dessa skärmar innan köp IMO, inte många reviews på varken stora bildskärmar eller stora TV-apparater från det perspektivet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Skärmen/PD-TVn du länkar kostar 25k. HDCP2.2 och 60 Hz 4K-UHD kan du glömma.

Permalänk
Medlem

Du har Swedx också som säljer stora bildskärmar.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Såg det, bra priser! Dock, söker man på youtube får man upp en playlist stom heter "SWEDX är skit..."

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Finns nackdelar med det mesta. Allt är mer eller mindre trasigt, och vill du ha stor bild finns projektor. Swedx har några billiga 58-tummare om allt man vill göra är att mata HDMI i UHD.

http://www.sweclockers.com/test/23748-philips-brilliance-bdm4...
http://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-4...
http://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dator...
http://www.sweclockers.com/test/20425-philips-bdm4065uc-4k-uh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skärmen/PD-TVn du länkar kostar 25k. HDCP2.2 och 60 Hz 4K-UHD kan du glömma.

Betyder det att om jag kör Netflix (som stödjer HDCP2.2) på min nVidia Shield så kan jag inte streama det till bildskärmen? Har inte riktigt koll på copy-protection standarder ska jag villigt erkänna.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

tv avgift lätt o komma runt, alt be någon som betalar tv avgift att köpa TV åt dig, de andra "problemen" med mjukvara osv, lätt att lösa, kör med en box istället.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Samsung har en hel del såna här skärmar under namnet "Public Display". Gissningsvis sitter det samma paneler i dessa som i Samsung "vanliga" TV apparater, och med lite detektivarbete borde det gå att få reda på exakt vilken panel som sitter i. Nu är väl priset kanske väl högt eftersom de främst säljs till företag och är gjorda för att stå på 24/7. På plussidan verkar man kunna få HDMI men även Displayport och DVI (om det gör en gladare).

https://www.komplett.se/product/900203/datorutrustning/kringu...

http://www.elgigantenforetag.se/products/Bildskarmar-TV/LCD-L...

http://displaysolutions.samsung.com/digital-signage/detail/10...

Tolkar jag det rätt stödjer HMDI bara UHD@30Hz medan displayport stödjer UHD@60Hz. (Hur det ser ut med HDCP på de olika anslutningar vet jag inte).

"QMF Series natively supports a high 60 Hz refresh rate that ensures seamless video playback and eliminates the choppy visual experience often observed at a lower refresh rate. The QMF Series supports DP 1.2 connectivity, which is capable of streaming UHD video content at a refresh rate of 60 Hz, delivering a true UHD experience."

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh:
TV-avgiften är kanske inte huvudanledningen till min "undersökning". Jag förutspår dock att OS-fria skärmar kommer blir vanligare i framtiden och att jag är lite före min tid så att säga.

@Yrch:
Tack! Blir en tur till Elgiganten i helgen för att testa hur pålästa dem är. Antar att "Digital Signage" skärmar inte går så ofta! Återkommer med info.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Yrch:
Tack! Blir en tur till Elgiganten i helgen för att testa hur pålästa dem är. Antar att "Digital Signage" skärmar inte går så ofta! Återkommer med info.

Med tanke på hur kunskapsnivån brukar se ut även för de produkter de säljer dagligen skall du nog inte hoppas på för mycket.
Kolla om du kan hitta nåt på typ https://hardforum.com/forums/displays.78/ många som är riktigt insnöade på skärmar där. Eller här http://www.overclock.net/f/44/monitors-and-displays

Permalänk
Medlem

Vizio Google cast TVs gillar jag, inget os utan man anänder sin teleon eller surfplatta som fjärr. Men var köper man Vizio i Sverige?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll till skärmens inställningar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Samsung har en hel del såna här skärmar under namnet "Public Display". Gissningsvis sitter det samma paneler i dessa som i Samsung "vanliga" TV apparater, och med lite detektivarbete borde det gå att få reda på exakt vilken panel som sitter i. Nu är väl priset kanske väl högt eftersom de främst säljs till företag och är gjorda för att stå på 24/7. På plussidan verkar man kunna få HDMI men även Displayport och DVI (om det gör en gladare).

Enligt vår leverantör av liknande skärmar så är det andra paneler, paneler som klarar av att visa en statisk bild 24/7 utan att bränna in, eller något sånt. Därav det höga priset jämfört med en 65" TV från närmsta TV krängare. Sen kan jag inte bekräfta om det är sanning eller bullshit.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sunefred:

Betyder det att om jag kör Netflix (som stödjer HDCP2.2) på min nVidia Shield så kan jag inte streama det till bildskärmen? Har inte riktigt koll på copy-protection standarder ska jag villigt erkänna.

Har inte haft möjlighet att kolla exakt vad som händer i just det fallet när sink/display inte klarar HDCP 2.2. Men kräver källan (likt Shield med Netflix) att det ska köras HDCP 2.2 kommer bilden aldrig att skickas. Man kanske ser menyerna och navigera i filmerna, sedan blir det svart när det ska starta. Alternativt känner Shield och/eller netflix från början att det saknas hantering av HDCP 2.2 i sink och kliver då ned till HD-nivå för bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@wargreymon: Såg det, bra priser! Dock, söker man på youtube får man upp en playlist stom heter "SWEDX är skit..."

swedx är skit, min farsa använder sin 4k 28" monitor till att surfa diverse skit i 1080p, försökte ansluta den till min laptop för att spela overwatch på den och blev sjösjuk av all input lag. man lägger dock knappt märke till de döda pixlarna då de är så små...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är nog ontopic. Tänkte koppla en emulator eller t.ex snes mini till en bildskärm med HDMI-kabel för att kunna spela retro-spel. Hur viktigt är det med TN vs IPS och hur många Hz(Hertz) den behöver för att undvika input lag? Eller är dessa funktioner endast viktiga när man kopplar skärmen till en dator?

Filmer blir snygga på en IPS, men kommer mario att få input lag?

Vi får anta att emulatorn eller snes mini inte levererar någon input lag alls, utan det är endast bildskärmen som kan flaskhalsa.

Vill inte köpa en tv, har fått nog av radiotjänst, en bildskärm är ofta smalare/smidigare.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Laars: Låga latenstider är överlag än mer viktigt för retrospel eftersom de ofta är krävande för reaktions- och koordinationsförmågan. Så du bör prioritera en skärm med låg latens. Ingen tillverkare specar sådant så det måste testas/recenseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Laars: Låga latenstider är överlag än mer viktigt för retrospel eftersom de ofta är krävande för reaktions- och koordinationsförmågan. Så du bör prioritera en skärm med låg latens. Ingen tillverkare specar sådant så det måste testas/recenseras.

Det kanske är vettigt att kolla på Acer ET430K.

Hehe, som du själv skrev:
"Latensen är utomordentligt låg och ligger under 10 ms över både HDMI och Displayport."

Sen tror jag även på ett påstående som en på forumen sa om denna fråga:
"Kort sagt, duger skärmen att spela på med en dator inkopplad via HDMI, så duger den att köra konsol inkopplad via framemeister på också."

Så det kan nog bli bra. Framemeistern levererar ju i HD 1080p med mycket låg input lag, så det kommer ju säkert bli fina färger och bra kännsla i mario och contra t.ex.

Visa signatur

Citera så får du svar :)