Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av världens bästa spelserier, Finns nästan inte ett dåligt Zelda spel. Ska lyssna så fort jag får tid.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

Hittade ett litet stavfel när jag läste:

Citat:

The Legend of Zelda: Occarina of Time (Nintendo 64, 1998)

Synd att ni inte tog med de tre sämsta titlarna till CD-i också:
Link: The Faces of Evil
Zelda: The Wand of Gamelon
Zelda's Adventure

Har själv spelat och ägt dessa för en himla massa år sedan, finns en anledning till varför jag gjorde mig av med dom.
Dom är så urusla att man borde resa tillbaka i tiden och stoppa tillverkningen.

Annars finns det inget att klaga på gällande de officiella titlarna från Nintendo, är glad att jag äger alla spelen utan CD-i skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hittade ett litet stavfel när jag läste:
Synd att ni inte tog med de tre sämsta titlarna till CD-i också:
Link: The Faces of Evil
Zelda: The Wand of Gamelon
Zelda's Adventure

Har själv spelat och ägt dessa för en himla massa år sedan, finns en anledning till varför jag gjorde mig av med dom.
Dom är så urusla att man borde resa tillbaka i tiden och stoppa tillverkningen.

Annars finns det inget att klaga på gällande de officiella titlarna från Nintendo, är glad att jag äger alla spelen utan CD-i skräpet.

Till och med miyamoto själv har i efterhand medgett att det var ett misstag att låta Philips göra spelen.
Har inte som du ägt dom utan bara sett videor på dom, men dom borde väl kunna bli rätt värdefulla i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Härligt! Då har jag något att spara på och njuta av tills i helgen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon183825:

Hittade ett litet stavfel när jag läste:
Synd att ni inte tog med de tre sämsta titlarna till CD-i också:
Link: The Faces of Evil
Zelda: The Wand of Gamelon
Zelda's Adventure

Har själv spelat och ägt dessa för en himla massa år sedan, finns en anledning till varför jag gjorde mig av med dom.
Dom är så urusla att man borde resa tillbaka i tiden och stoppa tillverkningen.

Annars finns det inget att klaga på gällande de officiella titlarna från Nintendo, är glad att jag äger alla spelen utan CD-i skräpet.

Skrivet av RVX:

Till och med miyamoto själv har i efterhand medgett att det var ett misstag att låta Philips göra spelen.
Har inte som du ägt dom utan bara sett videor på dom, men dom borde väl kunna bli rätt värdefulla i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Vi tar faktiskt upp dessa spel i avsnittet, mot slutet går vi in på hur ohemult dåliga de är och att folk med all rätt inte känner till dem. Vi glömde däremot att ta med dem i länklistan, har lagt till dem nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag tillhör generationen äldre spelare som växte upp strax innan Nintendo och Zelda. När de kom tyckte jag kanske att de var lite mer barnspel. Så har aldrig fastnat för vare sig Nintendo eller Zelda. Det enda Nintendo-spel jag spelat är Donkey Kong på arkad. Jag har absolut inget emot dem och tror att jag verkligen skulle gilla senaste Zelda på Switch. Men nja, tror inte jag ändrar mig nu.

Är Arkad/Vic 20/C=64/Amiga/PC-spelare och har aldrig ägt en konsol. Jo, jag hade faktiskt en lite kort men det var ett misstag och jag gav bort den senare. När Nintendo blev stora på mitten av 80-talet satt jag och körde militärsim från Microprose och strategi och rollspel från SSG. Ni kanske tycker jag har konstiga preferenser, men det är faktiskt rätt skönt att kunna exkludera ett stort antal spel från det man är intresserad av. Finns redan alldeles för många bra spel redan på PC.

Permalänk
Konsolgrävare

Fick faktiskt precis hem min Hero of Time 2xLP (Music from The Legend of Zelda: Ocarina of Time)!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Asså fyfan vad dåligt detta är! Spelen bleknar ju i jämförelse med den här uselheten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det här spelat gillade jag inte
det här spelet gillade jag inte
det här spelet gillade jag inte
...

Gillar ni Zelda överhuvudtaget ?
(Får lyssna klart vid senare tillfälle)

Första kontakten med Zelda för mig var första Zelda spelet på NES.
Men jag hade det inte själv, utan spelade hos kompisar.
Sen skaffade jag Super Nintendo och köpte a Link to the past. Magiskt! Många timmar som lades på det.
När man suttit fast och sen provar någon ny grej som var lösningen. Vilken känsla.
Inga guider. Inget Internet. Bara prova allt och när man tror man har provat allt så provar man allt och lite till för att hitta lösningen.

När Ocarina of time var nytt var också fantastiskt.
Nej det är inte lika snyggt som moderna spel på GTX 1080Ti. Men för 20 år sen så fanns det inga GTX 1080 kort på PC heller.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit en Nintendokille (född '77). När kompisarna spelade Nintendo satt jag och pulade med C64, sen Amiga och till slut PC.
Nintendo var dåtidens "casuals" I mina ögon.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Aldrig varit en Nintendokille (född '77). När kompisarna spelade Nintendo satt jag och pulade med C64, sen Amiga och till slut PC.
Nintendo var dåtidens "casuals" I mina ögon.

10 Poke 53281,0
20 poke 53280,0
Run

Helt svart!

Försök göra det med en nintendo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

10 Poke 53281,0
20 poke 53280,0
Run

Helt svart!

Försök göra det med en nintendo!

Skickades från m.sweclockers.com

BASIC powah!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia.

Läs hela artikeln här

Tycker fortfarande ni pratade för lite om ocarina of time, att klaga på texturer i et 20 år gammalt spel är som att klaga att 2d spelen är pixliga. Gillar nåde pre 64 spelen och dom efter men jag tycker framförallt att ocarina of time var så revolutionerande med sin öppna värld, stora kluriga och bra dungeons, bra musik, Otrolig grafik för sin tid samt att det var 2 världar, en som liten samt 1 som stor. Det gav spelet en annorlunda helhet. Att man för en gång skull kunda ha en häst var ju helt otroligt då! Majoras mask är också ett spel jag tycker ni missa stort på då detta också hade element som var helt nya för serien. Hade ni lagt några mer minuter på dessa så hade de vart fullpott men trots detta var det endå en mycket intressant läsning!

(Ursäktar stavfel osv, mobilskrivning...)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt räkna upp antalet gånger man lirat igenom A Link To The Past, en eller 2 speedruns... Tror jag klarar det runt 2.5h eller nåt med alla tempel klarade, så inga världsrekord
Ocarina of Time och Majoras Mask har jag aldrig lirat igenom mestadels pga att jag inte ägt någon 64:a, har bara spelat det sporadiskt på halvfärdiga emulatorer men det räcker för att få en hooked. Är egentligen främsta anledningen till att jag bygger min retropie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Gillar starkt dessa Podcasts

Permalänk
Medlem

Gillade även detta avsnitt, och visst blir man lite sugen att spela de spelen man inte spelat än.

Kassetten till Zelda 2 var guld dock, inte silver.

Skickades från m.sweclockers.com