Köpa vettig mikrofon + hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inget gör mig så stressad som dessa trådar. Jag köper konstant helt fel micar. På något vänster så blir de alltid tokknas. Blue snowball, modmic V3, Hyperx Cloudx revolver har alla kassa micar. CloudX skapar någon slags rundgång och de övriga tar upp alla biljud och förstärker dem. Känns fel att köpa Är Modmic V5 verkligen så mycket bättre som priset föreslår?

Hur kommer det sig att ModMic v3 blev fel? Jag har kollat på v4 i några dagar och så länge man har ett ljudkort till den så verkar det riktigt bra, utan ljudkort kan det vara lite statiskt/brusigt i bakgrunden. Jag blir också väldigt stressad av att köpa mikrofon, hörlurar är lite skitsamma så länge de låter hyfsat, men har haft enormt mycket problem med mikrofoner de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Hur kommer det sig att ModMic v3 blev fel? Jag har kollat på v4 i några dagar och så länge man har ett ljudkort till den så verkar det riktigt bra, utan ljudkort kan det vara lite statiskt/brusigt i bakgrunden. Jag blir också väldigt stressad av att köpa mikrofon, hörlurar är lite skitsamma så länge de låter hyfsat, men har haft enormt mycket problem med mikrofoner de senaste åren.

Tar upp biljud bättre än min röst verkar det som. Och jag har en massa väsnande fläktar. Men känns ju iof att jag har en vettig ursäkt gå tillbaks till den så kan jag köra med mina sony CD 3K Vet inte om V5 är bättre för det priset skulle det vart bluetooth. Men då strular väl det och kontakten bryts...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Tar upp biljud bättre än min röst verkar det som. Och jag har en massa väsnande fläktar. Men känns ju iof att jag har en vettig ursäkt gå tillbaks till den så kan jag köra med mina sony CD 3K Vet inte om V5 är bättre för det priset skulle det vart bluetooth. Men då strular väl det och kontakten bryts...

låter som ett typiskt problem när man valt att öka "boost" istället för att finjustera placeringen 1-2" från minnen där den ska vara ju närmre desto bättre så man istället kan låta förstärkningen stå så lågt som möjligt helst helt avstängd.

Skrivet av Boozfob:

Vad tror ni om Schiits Fulla 2? (http://schiit.com/products/fulla-2)

Funderar på HD650 + Fulla 2 + Mod mic v5

den är väl bra men inte så mycket umpf som O2 ampen för 200:- mer.

Maximum Power, 300 ohms: 40mW RMS per channel

vet inte hur mycket Umpf ditt ljudchip har ut direkt i ljudutgången iom att asus inte velat specca det bara att det har en inbyggd amp men försök hitta lite spec på det så du inte köper för klen mojäng som inte ger mer umpf än den inbyggda för då kan du lika gärna strunta i att köpa en öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta dig iväg och lyssna på lite lurar. Ljud är ganska subjektivt och det är svårt att veta vad andra på nätet har för referenser när de skriver att ljudet är "tunnt" eller vad det nu kan vara.
Även om du inte skulle hitta just de lurar du kolla på för provlyssning så är det lättare att få en uppfattning då recensioner ofta jämför med andra lurar.

Det första du behöver fundera på är om lurarna ska vara slutna eller inte eller om det kanske inte spelar någon roll. Generellt låter slutna lurar ganska "instängda" med en ganska liten ljudbild men ger lite mer oumpf i basen. Kommer man upp lite i pris finns det såklart slutna lurar som har ganska "stort" ljud, men inte jämfört med öppna lurar.
AKG K550 är lurar som låter ganska stort för att vara slutna men som inte kostar så mycket.
Öppna lurar som är bra förutom HD600/650 är ju AKG K701/Q701, som jag personligen föredrar.
Även ATH-M40x/m50x är trevliga slutna lurar som är rätt billiga, men de låter inte så stort som K550.

Ang. mick är det ju bra att tänka på att man måste ha micken relativt nära munnen för att inte ta upp för mycket bakgrundsljud. Om man inte använder den för annat än gaming skulle jag nog tro att det är enklare och smidigare med något i stil med modmic men en "finare" mick på ett stativ så att man kan ha den nära munnen när den används funkar såklart jättebra.
tBone SC440 USB väldigt prisvärd och den duger utmärkt även för inspelningar av sång om man inte är rätt kräsen. Jag har inte järnkoll på hur den är för multitracking, dvs hur hög latency ljudkortet i den har osv, men det är kanske inte planen direkt? Ska man hålla på mycket med sånt är det bättre att köpa ett "riktigt" ljudkort med mickpreamps osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den är väl bra men inte så mycket umpf som O2 ampen för 200:- mer.

Jag frågade på ett annat forum och fick det här svaret

Citat:

I wouldn't buy an odac/o2 combo unless you can get it really cheap used. We are talking 1300 SEK and even then it would be eh in terms of value.

Let's see a pair of HD 650's cost about 3000 SEK, that leaves you with about 1500 SEK to the DAC and amp which is enough to get a fulla 2 since it cost about 1200-1300 SEK (don't know the shipping cost).

Jobbigt när alla säger olika :3

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag frågade på ett annat forum och fick det här svaret
Jobbigt när alla säger olika :3

dom snackade ju om dac+ amp kombon för typ 2500:-

den jag pratade om var AMPen utan dac för 1100:-
https://www.jdslabs.com/products/35/objective2-headphone-ampl...

då ditt ljudchip inte är speciellt dåligt bara ganska klent för tungdrivna lurar som de du tittat på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Detta headsetet för gaming kanske: https://en-us.sennheiser.com/game-zero
Jag har en äldre variant av den som jag är rätt nöjd med.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Personligen kör jag med ett par Audio Technica ATH M50X. dom är OK andras ögon. jag gillar dom väldigt mycket men det är en smaksak.

Vet folk säger att dom har en kass soundstage men det är inget jag kan hålla med om. funkat bra att mastra i ändå. musiken jag mastrar i dom lurarna låter bra överallt.

Angående mikrofon m.m så har jag kollat på en Yamaha AG03 tillsammans med en Marantz MPM-1000.

Är sugen på att testa den då den verkar helt ok. Den är ju inte dyr så.

AG03 agerar dac/amp för lurarna så behövs inget där.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Detta headsetet för gaming kanske: https://en-us.sennheiser.com/game-zero
Jag har en äldre variant av den som jag är rätt nöjd med.

Någon som vet hur det jämför sig mot tex Qpads QH 1339?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Blev aldrig av att köpa några lurar, sitter och funderar på att köpa ett par HD 6XX från Massdrop för 200$ + frakt, väldigt lång leveranstid dock, men det gör inte så mycket. Är det värt det?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Kolla på ett par DT880 från BeyerDynamic

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Blev aldrig av att köpa några lurar, sitter och funderar på att köpa ett par HD 6XX från Massdrop för 200$ + frakt, väldigt lång leveranstid dock, men det gör inte så mycket. Är det värt det?

tippar på + tull och moms också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows