Atari visar bilder på spelkonsolen Ataribox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Konsolen har ethernetport, det är ganska uteslutet att den inte kommer ha internetaccess. Vem släpper en konsol idag utan möjlighet till internetaccess? Redan där har du en mycket bättre infrastruktur än vad de kan bygga upp med återförsäljare världen över från dag ett.
Och sista meningen? Jag säger rakt ut på ren svenska vad jag tror. Speldistribution via internet ser jag som en självklarhet för en modern konsol. Framförallt en utan optisk läsare.

Det är en teknisk möjlighet. Men tror inte det finns någon affärsmässighet i det hela.

Varför är internetaccess uteslutet säger du? Nu är ju inte alla detaljer fortfarande spikade, så jag förstår het ärligt inte vad du blir arg på? Tills dess att konsolen släppts är det ju lönlöst att sitta och bli upprörd över en icke-existerande produkt.

Jag håller med dig till viss del, speldistributionens framtid ligger definitivt i internets värld, dock inte hela. Det är vad jag tror och gärna ser då jag till vissa spel föredrar fysiskt format framför digitalt. Men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Varför är internetaccess uteslutet säger du? Nu är ju inte alla detaljer fortfarande spikade, så jag förstår het ärligt inte vad du blir arg på? Tills dess att konsolen släppts är det ju lönlöst att sitta och bli upprörd över en icke-existerande produkt.

Jag säger inte att internetaccess är uteslutet. Jag utesluter att den INTE skulle ha det. Om de har en ethernetport så planerar de internetaccess helt enkelt. Och vadå arg? Tror du att enda giltiga anledningen att säga emot dig är känslobaserade? Jag säger emot dig med sakliga argument, inte känslor.

Skrivet av RVX:

Jag håller med dig till viss del, speldistributionens framtid ligger definitivt i internets värld, dock inte hela. Det är vad jag tror och gärna ser då jag till vissa spel föredrar fysiskt format framför digitalt. Men det är en helt annan diskussion.

Det är inte framtiden, det är speldistributionens nutid. Och för en stationär konsol med internetaccess och utan optisk läsare så är digital distribution det överlägset rimligaste. Vilka alternativ finns. Minneskort? Det kräver en kostsam investering i distributionskedjor till att börja med. Och inte ens inom de plattformar med etablerade distributionskedjor så tycker man att minneskort är en bra idé. Vill du komma med andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Någon som vet något om ev prestanda? Ser så liten ut att jag misstänker arm CPU och tillhörande GPU. Dvs inget prestandamonster.

Skickades från m.sweclockers.com

Som ps4 och Xbox menar du? 😉 båda två har typ Apuer

Permalänk
Entusiast

Baserat på vad Atari har gjort de senaste åren utgår jag från att de kommer leverera en låda med skit. Inte metaforiskt utan bokstavligen. Atari har varit dött i 20 år och sen dess har namnet köpts och gått i konkurs ett antal gånger plus att namnet delats upp i olika bolag. Ett tag fanns det tre olika Atari. Jag har inte lyckats få ordning på hur många som faktiskt är kvar. Hur som helst har målet de senaste åren har varit att sälja rent skräp under ett välkänt märke för att lura folk att köpa det. Vi snackar inte bara dåliga spel utan spel som är så buggiga att de inte ens fungerar och även om de lyckades rätta ut buggarna var de rent skräp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om man är ute efter nostalgin kan man väl köpa en atari Flashback 1-8 eller vad dom är uppe i för nummer nu.
Är inte riktigt med på vad som är för fantastiskt med just den här. Är det möjligheten att spela modernare spel på en klen platform med dåligt mjukvarustöd (ouya)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zotamedu:

Baserat på vad Atari har gjort de senaste åren utgår jag från att de kommer leverera en låda med skit. Inte metaforiskt utan bokstavligen. Atari har varit dött i 20 år och sen dess har namnet köpts och gått i konkurs ett antal gånger plus att namnet delats upp i olika bolag. Ett tag fanns det tre olika Atari. Jag har inte lyckats få ordning på hur många som faktiskt är kvar. Hur som helst har målet de senaste åren har varit att sälja rent skräp under ett välkänt märke för att lura folk att köpa det. Vi snackar inte bara dåliga spel utan spel som är så buggiga att de inte ens fungerar och även om de lyckades rätta ut buggarna var de rent skräp.

Aouch...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Braben & Bell borde stämma dem för att ha stulit deras design:
http://orig09.deviantart.net/a613/f/2007/309/f/1/cobra_mk_iii...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Baserat på vad Atari har gjort de senaste åren utgår jag från att de kommer leverera en låda med skit. Inte metaforiskt utan bokstavligen. Atari har varit dött i 20 år och sen dess har namnet köpts och gått i konkurs ett antal gånger plus att namnet delats upp i olika bolag. Ett tag fanns det tre olika Atari. Jag har inte lyckats få ordning på hur många som faktiskt är kvar. Hur som helst har målet de senaste åren har varit att sälja rent skräp under ett välkänt märke för att lura folk att köpa det. Vi snackar inte bara dåliga spel utan spel som är så buggiga att de inte ens fungerar och även om de lyckades rätta ut buggarna var de rent skräp.

Snacka om att såga dom längs fotknölarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Åh, jag kommer ihåg en analog grafik från början av 80-talet där man skulle hoppa med motorcykel. 4 våningar körde man och i botten så var hoppet. Kul att de är tillbaka men vad gammal jag känner mig nu.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Kommer det bli en retrokonsol på Atari 2600, så kan dom lika bra lägga ner nu.. Om man kan köra Jaguar spel / lynx spel på den, kan vara intressant.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hemligt ATARI spel i GOOGLE chrome.

Skriver man "Atari Breakout" i google så dyker detta spel upp...

https://www.google.com/search?q=atari+breakout&tbm=isch

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Snygg men 30 år för sen.

Permalänk

Det kommer ju antagligen komma två olika varianter, kommer de kanske innehålla lite olika komponenter? En lite billigare version kanske? Eller så är det bara design det handlar om.
Handkontrollerna kommer antagligen vara tvungna att vara anslutna via USB-kabel, men förväntar mig inte heller trådlöst från en typ av "retrokonsol". Vore kul om konsolen klarade full HD med lite modernare spel.
Kommer säkert skaffa denna fina konsol, om det inte fungerar så att den tillverkas under en kort tid och sedan upphäver, men eftersom Atari har mixtrat och grejat med den ett tag så kommer det säkert inte vara några problem att få tag på den. Spånar lite men ser fram imot att få veta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare

Verkar som att ATARI kommer komma tillbaks snart på allvar igen.

Så som det var i den gamla Bladerunner filmen så finns /|\ T A R I med i den nya också..
Från filmen Bladerunner 2049.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=gCcx85zbxz4

Snacka om nostalgi.... härligt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •