Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

TKL 90-tal? I princip alla entusiast tangentbord (som inte är andra udda storlekar) är TKL av en anledning. Det är nästan omöjligt att hitta ett bra fullsize av en anledning. Ingen vill ha dem.

Skulle knappast säga att ingen vill ha dem, men de är inte heller en nödvändighet för alla.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av adzer:

Hur många personer kan med handen på hjärtat säga att de skriver OCR- och personnummer så ofta att de inte klarar sig utan numpad?

Det finns absolut arbetsuppgifter där numpad är extremt användbart, men jag tror inte speciellt många av oss sitter med dessa på samma dator som de spelar på.

Det finns ju också usb-anslutna numpads för de som har behovet. Mer TKL tangentbord åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, jag föredrar TKL, men skriver absolut OCR och person/banknummer tillräckligt ofta för att känna att fullsize är nödvändigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mike3r:

Jag kollade lite noggrannare på bilderna på "stödbenen" för att ändra vinkel, de såg väldigt enkla ut som på tangentbord för 79:90 kr. För 1700 kr borde det vara rejälare saker.

Har någon koll på vad som krävs för att kunna använda tangentbordet? Är det ett Windows only tangentbord eller går det bra till Mac, Linux? Det framgår inte riktigt, inte ens om man måste ha Windows 10.

Stödbenen känns väldigt bra faktiskt, ingen risk att dem går sönder vid vanlig användning.

Mjukvaran finns för Windows, MacOS och Linux, men hur stödet är för de två sistnämnda är oklart. Sen måste även spelet ha stöd för handkontroll vilket begränsar det ytterligare. (La till detta i recensionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

http://www.pckeyboard.com/page/product/UB40T56 Någonting sådanthär kanske skulle vara av intresse?

I princip exakt vad jag vill ha fast med "normal" arrow-pad samt inte buckling spring. (Givet att jag inte kör med dubbla tangentbord, ett för skrift och ett för vardagligt/spel. Isf är buckling spring inte så dumt men att ha två tangentbord på ett skrivbord kanske är mindre framgångsrikt.)

Blev däremot galet sugen på att köpa en... Det enda som suger lite är att det är 68$ frakt, och då är tullen exkluderad. EDIT: Mycket billigare skeppning via Amazon såg jag nu.

Tack för tippset!

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag gick ner till en 60%are och jag saknar massa knappar. Men jag gjorde den uppoffringen pgr av estetik och svängrum med musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att problemet med det numeriska tangentbordet är att det är till höger.

Det lades till på den sidan för länge sedan när man använde "terminaler" där skärm och tangentbord satt ihop med en massa elektronik till höger om skärmen. Då lades det numeriska tangentbordet till höger för att skrivmaskinstangentbordet skulle vara centrerat med skärmen och för att det fanns plats över till höger.
Sedan kopierade IBM layouten från terminalerna. Musen kom senare, men man anpassade inte tangentborden till dem därför att folk redan var vara vid att ha det till höger.
Om nummerknapparna satt till vänster så skulle vi vara vana vid det, och det skulle inte finnas något ergonomiskt argument för "tenkeyless"... annat än för vänsterhänta som vill ha musen till vänster förstås.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

En annan grej med optiska brytarna som inte har pratats om så mycket är att avkänningen av optiska brytare kan vara snabbare än för rent mekaniska brytare.
Då syftar jag inte på hur mycket man måste trycka för att tangenten ska aktiveras ("pretravel") utan om hur det sker elektriskt. När man använder mekaniska brytare så måste mikrokontrollern på kortet vänta några millisekunder på att brytaren ska stabiliseras i det ena eller andra läget men med optiska brytare så kan det ske direkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

För att lämna lite konstruktiv kritik så måste jag säga att det hade varit lämpligt att beskriva detta i artikeln. Visst, majoriteten av läsarna vet/kan lista ut vad det innebär, men med tanke på att det är en teknik som inte använts tidigare i ett tangentbord skulle en kortare förklaring av analoga brytare och parallellen med exempelvis en Xbox-dosa varit bra.

Hur som helst så är detta något som tilltalar mig väldigt mycket då jag har drömt om det sedan jag var liten. Ni vet när man spelar GTA och man är så uttråkad att man försöker köra lagligt? Well, då vet ni också att man alltid tröttnar efter en minut p.g.a. att man är tvungen att välja mellan inget eller fullt gaspådrag.

Samma sak när man spelade Assassin's Creed och aldrig kunde hålla ett jämnt tempo med NPC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

För att lämna lite konstruktiv kritik så måste jag säga att det hade varit lämpligt att beskriva detta i artikeln. Visst, majoriteten av läsarna vet/kan lista ut vad det innebär, men med tanke på att det är en teknik som inte använts tidigare i ett tangentbord skulle en kortare förklaring av analoga brytare och parallellen med exempelvis en Xbox-dosa varit bra.

Hur som helst så är detta något som tilltalar mig väldigt mycket då jag har drömt om det sedan jag var liten. Ni vet när man spelar GTA och man är så uttråkad att man försöker köra lagligt? Well, då vet ni också att man alltid tröttnar efter en minut p.g.a. att man är tvungen att välja mellan inget eller fullt gaspådrag.

Samma sak när man spelade Assassin's Creed och aldrig kunde hålla ett jämnt tempo med NPC!

Aha, då förstår jag. Bra förklarat

Skulle väl vsra lite kul som en gimmick för min del i och med att jaf spelar jusr GTA, men vem vet. Jag kanske skulle tycka att det var extra användbart efter ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, synd på priset bara.

Permalänk
Medlem

Som andra kanske påpekat. Saknas det en sida i recensionen? Jag ser ingenting om den analoga funktionens faktiska användning.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Ok om jag kikar på mitt billiga tangentbord så visst är stödbenen mycket klenare! Så jag tror du har rätt i att de kommer att hålla för normalanvändning, det är inte direkt så man fipplar med dom hela dagarna.

Det låter bra att det fungerar med Mac och Linux också. Lyckades hitta en FAQ som bekräftar att tangentbordet kommer att fungera.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Tja, kanske?
Jag spelar en del flipper med tangentbord, och något jag saknar är analog nudging, så det verkar som att detta skulle kunna vara något för mig. Men jag tvivlar på att det kommer finnas support för detta tangentbord.

Jag gissar att just detta med support för analog inmatning i spel kommer att vara Akilleshälen, så det vore intressant att se om/hur det går att lösa. (Swec?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tja, kanske?
Jag spelar en del flipper med tangentbord, och något jag saknar är analog nudging, så det verkar som att detta skulle kunna vara något för mig. Men jag tvivlar på att det kommer finnas support för detta tangentbord.

Jag gissar att just detta med support för analog inmatning i spel kommer att vara Akilleshälen, så det vore intressant att se om/hur det går att lösa. (Swec?)

Såvitt jag vet så har mjukvaran stöd för att binda knappar till gamepad input. Mao, stödjer ditt flipper spel gamepad så går det. T.ex. om flippern är bundna till XBOX left/right trigger så är det bara att binda önskade tangenter. Så finns redan idag en uppsjö spel som stödjer det även om man får emulera en gamepad i de fallen native stöd inte finns.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Har slängt in en kompletterande video där jag demonstrerar den analoga inmatningen i GTA V.

Permalänk
Avstängd

Angående TKL eller ej så är det en smaksak precis som de flesta skillnader i knappar och handlar nog mest om vad man är van vid. Jag använde aldrig numpaden tills jag hade ett jobb som innefattade en del inmatning av siffror och nu känner jag mig helt handikappad när jag behöver mata in siffror utan den, på laptops och liknande. På mitt nuvarande jobb hade jag klarat mig utan dock för det är ytterst lite inmatning av siffror, bara Home-End-blocket finns där. Från andra har jag hört åsikten att just Home-End är helt onödiga och borde plockas bort, men då sysslar man nog inte så mycket med text (eller så har man inte förstått vad de är till för). Däremot Scroll lock och Pause hade lika gärna kunnat plockas bort för min del. Print Screen har ju en nyttig funktion men det känns lite overkill att ha en dedikerad knapp till det också. Å andra sidan kan man ju mappa dem till annat nyttigt.

Analoga tangentbord är en intressant idé för övrigt. Jag hade nog mest haft nytta av det i vanliga program, programmering och liknande där man hade kunnat lägga in genvägar och liknande vid hårdare tryckningar typ. Jag spelar inte så mycket FPS och GTA, bilspel och liknande körs förstås med kontroll (eller ratt), som de är tänkta för.

Skrivet av Kenneth:

Stödbenen känns väldigt bra faktiskt, ingen risk att dem går sönder vid vanlig användning.

Mjukvaran finns för Windows, MacOS och Linux, men hur stödet är för de två sistnämnda är oklart. Sen måste även spelet ha stöd för handkontroll vilket begränsar det ytterligare. (La till detta i recensionen)

Det är ju bra, men stödbenen gör inte tangentbordet mer ergonomiskt, som det står i recensionen, utan tvärtom. Ett bra ergonomiskt tangentbord ska helst vara vinklat åt andra hållet, alltså framåt mot skärmen, eller i alla fall mer plant. Stödbenen finns för att det ska vara lättare att se vad det står på tangenterna.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av snajk:

Det är ju bra, men stödbenen gör inte tangentbordet mer ergonomiskt, som det står i recensionen, utan tvärtom. Ett bra ergonomiskt tangentbord ska helst vara vinklat åt andra hållet, alltså framåt mot skärmen, eller i alla fall mer plant. Stödbenen finns för att det ska vara lättare att se vad det står på tangenterna.

Det är nog smaksak eftersom jag hellre vill ha tangentbordet lutat mot mig för att inte anstränga händerna/underarmarna för mycket. Sen finns det självklart en gräns på hur mycket lutning det borde vara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Det är nog smaksak eftersom jag hellre vill ha tangentbordet lutat mot mig för att inte anstränga händerna/underarmarna för mycket. Sen finns det självklart en gräns på hur mycket lutning det borde vara

Det kan förstås vara en smaksak vad man trivs med, är van med och så men rent ergonomiskt så är det inte det. 90 graders vinkel på armbågen och raka underarmar och handleder, vilket inte är möjligt så som tangentbord ser ut och än mindre med benen utfällda. Sen vad som är bäst ergonomiskt och vad som känns mest bekvämt för stunden är förstås inte samma sak dock.

Permalänk

Själv har jag kört TKL ett bra tag men för min del var det inte ett sådant svårt beslut. Har ju trots allt en Logitech G600 så man har bara numpaden på musen istället. Så då behöver man inte lämna vänster handen från tangentbordet lika ofta. Detta tangentbord verkar också väldigt intressant bara att hoppas att de stora tillverkarna hakar på också.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det krävs nog många timmars spelande för vänja sig analoga nertryckningar, annars tycker jag om den tanken vid vissa spel, typ långsamma FPS från smyga och steglöst snabbare. Annars vet jag inte, rena bilspel kör jag med ratt. GTA är ju ett hybridspel så där skulle det väl funka med träning, ungefär som Steam kontrollen.

Skriva in siffror med numpad går överlägset snabbare. (I alla fall för högerhänta). Det finns väl en anledning att den finns.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Fick mail via Kickstarter att de första tangentborden till crowd-fundare har började skickas nu.
Sen fick jag också trackingnumret till mitt eget exemplar nu i kväll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

@Findecanor:
Mitt landade idag *yay*:

Inte hunnit göra mycket mer än att slänga på riktiga tangenter (Var väl inget större fel på de medföljande: de var tunn flimsig ABS plast som de flesta "stock-caps") och ta ett foto.

Fick uppgraderat firmwaren (uppe i 1.8 nu) och ställt in uniform kulör på bakgrundsbelysning (default regnbåge).

Edit: Wootility-programmet kom i 1.4 (win) nu D.S.

Permalänk

Äntligen har all taktil feedback eliminerats, det är ju bara ivägen att känna om ett tryck registrerats när man spelar spel! Som jag har väntat! </sarkasm>

Jamen det är klart regnbåge är default, det är ju snyggast av samtliga 24 miljoner kombinationer! </sarkasm> men vf

Lika bra jag öppnar taggen permanent.

<sarkasm>

Så. Aah!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

@HolyFather:
Jag tror att poängen med "analogt" är (vilket gör taktil feedback på dessa "lurigt"): På en analog brytare så registreras nedtrycket kontinuerligt, dvs du har ingen specifik "aktiveringspunkt": _alla_ punkter är "aktiveringspunkter"!

Vad gäller "regnbågen" håller jag helt med dig

f.ö. tycker jag det är häftigt att det äntligen kommit ett s.k. "gaming-tangentbord" som ger någon form av faktiskt "gaming"-mervärde!

P.S. f.ö. kan det väl nämnas att på de flesta (i princip alla) taktila MX-brytare (digitala) så ligger inte den taktila återkopplingen på samma ställe (nedtryck) som aktiveringspunkten: så bara för att du fått en taktil återkoppling så betyder inte det att det är där tangenten aktiverats D.S.

Permalänk
Medlem

Fick också in min i måndags.

De bakgrundbelysta tangenterna ser i alla fall bra ut för att vara bakgrundsbelysta tangenter. Inte perfekt, men jag hart sett värre.
Jag hade valt "Svensk/Finsk" layout vid kickstartern, men tyvvär så blev det en "Nordisk" layout i slutändan.
Typsnittet är neutralt, det är inte trångt mellan tecknen på de "nordiska" tangenterna och även de danska och norska tecknena lyser igenom.
Men tangenterna känns som om de är gummerade. Jag fick chans att jämföra med Razer och Xtrfy, som båda känns mer som plast.
Istället för att vara genomskinliga så stödjer Flaretech-brytarna RGB-belysning mha en ljusledare av genomskinlig plast från kretskortet upp i tangenten. Det betyder att bottenplattan inte får mer belysning än tangenterna vilket man ibland ser på Cherry MX RGB-tangentbord. Bra!

Jag hade valt linjära brytare av någon anledning... trots att jag inte brukar använda såna annars. För mig som är ovan så känns de precis som Cherry MX Red. Jag provade trycka ihop en lös Flaretech och en lös Cherry MX Red slider mot slider - och de gick ihop tillsammans utan att den ena var starkare än den andra.
De är också ganska lena i nedslaget och binder inte mer än Cherry MX om man trycker en tangent på kanten.

Jag provade lite kort med de fyra klickiga brytarna som följde med. De kändes något mindre taktila än Cherry MX Blue i nedslaget. Den taktila feedbacken är något högre upp, som de flesta kloner av Cherry MX brukar.

Numera kör jag endast Linux så jag har inte provat konfigurationsprogrammet än (Linux-version ska komma i framtiden) eller haft tid att böka ner mig i hur man ska få gamepad-support att funka.
Den firmware som var förinstallerad hade några mindre buggar men inget allvarligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

För er som väntar på full-size: jag såg att den kommande "Aorus K9" ska också ha Flaretech-brytare.
Det visades på Computex 2017 .. i en tank med ett litet vattenfall för att visa att den är vattentät.
En tredjedel ner på den här sidan och här (varning: autospelade video).

Men jag undrar om ett vattentätt tangentbord kan ha så pass bra optiska egenskaper att det skulle kunna stödja full analog avkänning. Vattenskyddad elektronik som jag har sett i jobbet har varit täckt med ett lager genomskinlig epoxy, och det har inte flutit ut helt slätt eftersom epoxy brukar vara lite trögflytande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Går även att beställa direkt från: https://wooting.nl/en/ från €159.99

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@HolyFather:
Jag tror att poängen med "analogt" är (vilket gör taktil feedback på dessa "lurigt"): På en analog brytare så registreras nedtrycket kontinuerligt, dvs du har ingen specifik "aktiveringspunkt": _alla_ punkter är "aktiveringspunkter"!

Vad gäller "regnbågen" håller jag helt med dig

f.ö. tycker jag det är häftigt att det äntligen kommit ett s.k. "gaming-tangentbord" som ger någon form av faktiskt "gaming"-mervärde!

P.S. f.ö. kan det väl nämnas att på de flesta (i princip alla) taktila MX-brytare (digitala) så ligger inte den taktila återkopplingen på samma ställe (nedtryck) som aktiveringspunkten: så bara för att du fått en taktil återkoppling så betyder inte det att det är där tangenten aktiverats D.S.

</sarkasm>

Tangenten aktiveras på nervägen och när tangenten släpper ner vet man att den registrerat trycket. Utan taktil feedback får man inte det kvittot. Men hitta ett use case där man måste veta att trycket avregistrerats. Det blir nog klurigt!

Vad är gaming-mervärdet? För mig känns det som om man försöker ersätta en gamepad med något betydligt klumpigare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.