Atari visar bilder på spelkonsolen Ataribox

Permalänk
Melding Plague

Atari visar bilder på spelkonsolen Ataribox

Den forna spel- och konsoljätten Atari skvallrar i ett nyhetsbrev om en återkomst. Detta genom en ny konsol ämnad för både klassiska och moderna spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rollercoaster Tycoon

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jävligt snygg iaf
Men tänker ändå på OUYA när jag ser denna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Snusfri

Trevligt, men som Amiga-fan så hoppas jag att Amiga kommer tillbaka med

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser gärna möjligheten att köpa fler spel genom nån sorts onlinebutik, är ju det man saknar med nes och snes mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Den där designen alltså! Holy smokes vad "vill ha"-fakorn är hög!
Oavsett innehåll, ja om den så skulle vara tom så kan jag tänka mig en sådan dära pryl.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man kan köra cartridges från 2600, eller koppla in sin jojje från 2600 i den.
Har kvar 2600n och några spel (Atroids etc).
Funderar på att koppla in den i TVn och visa barnen lite riktiga spel...

Storleken på dessa spel motsvarar ju readme-filen på moderna spel.
Borde utan problem kunna få med alla spel som någonsin släpptes.
I Limited Edition kan de ju även slänga in ET....

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken snygg design!! Vill gärna ha den vid teven!!

Förövrigt undrar jag väldigt mkt om spelen... Om den bara kan köra Pong lixom? Vilka fler spel har Atari gjort? Dem har väll inte gjort Rollercoaster Tycoon precis?!?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

"Till skillnad från nylanserade retrokonsoler, såsom SNES Classic Edition, väljer Atari att endast ha moderna portar, däribland USB och HDMI"

Vad har SNES Classic för portar då om man får fråga. Den har väl också bara HDMI. Eller tänker ni på kontrollerportarna?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt, men som Amiga-fan så hoppas jag att Amiga kommer tillbaka med

Nu har du nog hamnat i fel tråd?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Sjukt snygg konsol I gotta say. Väldigt stilren och passar bra in i vardagsrummet. Är dock väldigt nyfiken på hårdvaran, funktioner och spel. Hade varit kul att veta om Atari återupplivar en gammal klassiker i modern tappning och om vi får se en konsol som andra utvecklare kommer att omfamna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan den vara X86 baserad? Om det nu är modern hårdvara de satsar på?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fan vad snygg! Hoppas bara att de inte förstör detta nu. Vill ju inte att den ska bli nästa Ouya precis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt, men som Amiga-fan så hoppas jag att Amiga kommer tillbaka med

https://arstechnica.co.uk/gadgets/2017/05/amiga-one-x5000-rev...
Lite saftig prislapp men de arbetar tydligen på en billigare version också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Hoppas på en massa klassiker, för nästan alla spel efter 1995 är kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ser gärna möjligheten att köpa fler spel genom nån sorts onlinebutik, är ju det man saknar med nes och snes mini.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla moderna konsoler har väl onlinebutik? Tror du kan räkna med att det är främsta distributionsmetoden för spel. Tvivlar på att den ens får optisk enhet.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag undrar om man kan köra cartridges från 2600, eller koppla in sin jojje från 2600 i den.
Har kvar 2600n och några spel (Atroids etc).
Funderar på att koppla in den i TVn och visa barnen lite riktiga spel...

Storleken på dessa spel motsvarar ju readme-filen på moderna spel.
Borde utan problem kunna få med alla spel som någonsin släpptes.
I Limited Edition kan de ju även slänga in ET....

Framgår i nyheten att de ska satsa på moderna anslutningar. Så om du vill spela så får du nog ladda ner dem.
Och readme i moderna spel? Readme-filer till spel är väl rätt 90-tal?

Skrivet av Extremaz:

Jävlar vilken snygg design!! Vill gärna ha den vid teven!!

Förövrigt undrar jag väldigt mkt om spelen... Om den bara kan köra Pong lixom? Vilka fler spel har Atari gjort? Dem har väll inte gjort Rollercoaster Tycoon precis?!?

Det är en modern konsol. Lär nog klara tyngre grejer än pong.

Skrivet av Swedish Berserk:

Kan den vara X86 baserad? Om det nu är modern hårdvara de satsar på?

Det är troligt då de sagt att den ska ha PC-komponenter. Luktar lite Ryzen om du frågar mig, kanske Ryzen-SoC.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om ev prestanda? Ser så liten ut att jag misstänker arm CPU och tillhörande GPU. Dvs inget prestandamonster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alla moderna konsoler har väl onlinebutik? Tror du kan räkna med att det är främsta distributionsmetoden för spel. Tvivlar på att den ens får optisk enhet.

Jag ser det definitivt inte som en självklarhet, nu säger dom förvisso att dom ska lyssna på kunderna så vi får väl hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fy fasen va snygg den är!
Rejält habegär på denna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivmaskin

@Nioreh83: Precis, SNES Classic Edition och NES Classic Mini är kompatibla med originalkontroll och kommer därmed även med gamla portar. Ataribox har, av bilderna och det skrivna att döma, inga sådana funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Nioreh83: Precis, SNES Classic Edition och NES Classic Mini är kompatibla med originalkontroll och kommer därmed även med gamla portar. Ataribox har, av bilderna och det skrivna att döma, inga sådana funktioner.

Orioginalkontroller är de inte kompatibla med. Men därmed med Wii-kontroller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivmaskin

@Nioreh83: Det är möjligt att det gäller för NES Mini (där Nintendo är lite vaga). På hemsidan för SNES Classic edition skrivs "The Super NES Classic Edition is compatible with the Classic Controller™ and Classic Controller Pro™ accessories. Just plug it in and play!"så här borde original fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

@Nioreh83: Det är möjligt att det gäller för NES Mini (där Nintendo är lite vaga). På hemsidan för SNES Classic edition skrivs "The Super NES Classic Edition is compatible with the Classic Controller™ and Classic Controller Pro™ accessories. Just plug it in and play!"så här borde original fungera

Du är fullt medveten om att Classic controller och Classic controller Pro är Wii kontroller va?

Detta är classic controllers (som du ser inte NES/SNES orignalkontroller precis), och kontakten kom med Wii så inte så vansinnigt gammal kontakt inte, det finns kontroller som ser ut som NES/SNES som går men de gamla NES/SNES kontrollerna går inte, båda har helt olika kontakter mot den moderna som används.

Det här är NES och SNES original kontrollkontakter, sådana sitter inte på verken eller av de nya Mini systemen.

Så ja dem använder en proprietär kontakt som kom med Wii, ingen gammal originalkontroll går att ansluta.

Däremot om Atari's nya system kommer med USB så är det överhängande stor chans (nästan självklar) att det går använda valfria gamla DB9 joystick's med tanke på att det finns HID USB adaptrar till dem.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivmaskin

@som99: Jag gick endast på namnet "Classic" och antog att det var närmare original, men det var uppenbarligen fel Som svar på din första fråga, så är det korta svaret att det är kontrollerportarna som är i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag ser det definitivt inte som en självklarhet, nu säger dom förvisso att dom ska lyssna på kunderna så vi får väl hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar inte finnas stöd för optiskt medium. Kör de på USB-minnen?
Nä tror internet är en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Verkar inte finnas stöd för optiskt medium. Kör de på USB-minnen?
Nä tror internet är en självklarhet.

Nu vet jag inte vad det inbyggda minnet ligger på, men med tanke på hur pass små spelen är till Amiga så är väl ett inbyggt 8GB kanske troligt? Finns det inte stöd nu så kanske det är nåt som tillkommer? Produkten är ju inte helt 100% än. Mest optimala lösningen hade ju vart en ethernetport och stöd för minneskort.
Din sista mening förstår jag helt ärligt inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivmaskin

@Aleshi: Enligt bilderna kommer ethernet finnas, men de omskriver även en SD-port. Kanske är fysiska kort med spel inte heller en fullständig omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

https://arstechnica.co.uk/gadgets/2017/05/amiga-one-x5000-rev...
Lite saftig prislapp men de arbetar tydligen på en billigare version också.

Jo men nu är inte PPC AOS4.x baserade system "riktiga" Amiga och får som valfritt annat system emulera den riktiga 68K hårdvaran (med undantag för få classic program som inte hamrar hårdvaran).

Ta mig inte fel jag har själv både AmigaOS4.x system, MorphOS och Aros maskiner, roliga hobbymaskiner men jag inbillar mig inte att PPC maskinerna är Amiga bara för att dem är kompatibla med riktiga 68K AmigaOS på en API nivå.

Men FPGA går framåt så en "riktig" classic maskin (förutom MiST etc) är inte allt för långt bort i nivå rimliga prisklasser.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu vet jag inte vad det inbyggda minnet ligger på, men med tanke på hur pass små spelen är till Amiga så är väl ett inbyggt 8GB kanske troligt? Finns det inte stöd nu så kanske det är nåt som tillkommer? Produkten är ju inte helt 100% än. Mest optimala lösningen hade ju vart en ethernetport och stöd för minneskort.
Din sista mening förstår jag helt ärligt inte.

Konsolen har ethernetport, det är ganska uteslutet att den inte kommer ha internetaccess. Vem släpper en konsol idag utan möjlighet till internetaccess? Redan där har du en mycket bättre infrastruktur än vad de kan bygga upp med återförsäljare världen över från dag ett.
Och sista meningen? Jag säger rakt ut på ren svenska vad jag tror. Speldistribution via internet ser jag som en självklarhet för en modern konsol. Framförallt en utan optisk läsare.

Skrivet av Wittwang:

@Aleshi: Enligt bilderna kommer ethernet finnas, men de omskriver även en SD-port. Kanske är fysiska kort med spel inte heller en fullständig omöjlighet.

Det är en teknisk möjlighet. Men tror inte det finns någon affärsmässighet i det hela.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan den vara X86 baserad? Om det nu är modern hårdvara de satsar på?

De lär ju vara dyrare att satsa på något äldre

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X