Intel förbereder nya Core i3-processorer ur Kaby Lake-familjen

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder nya Core i3-processorer ur Kaby Lake-familjen

I och med att Intel uppdaterar sitt kalkylblad för sjunde generationens Core-processorer dyker ett antal nya modeller i Core i3-serien upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Det skulle nog fungera bra. Personligen skulle jag vänta på Amd:s nya apu:er. Om de tänker dyka upp någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Det beror nog mycket på hur iGPU-delen ser ut. Men förmodligen helt ok för full 1080p. Lite osäker på 4k, men även pentium modellen Apollo Lake ska ju klara 4k så det borde ju gå, om samma hårdvara finns i i3:

https://www.intel.com/content/www/us/en/embedded/products/apo...

Kan vara värt att vänta in AMDs alternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Spela upp film och strömma innehåll kan du typ göra på vilken 2 kärnig CPU som helst av det som säljs, som är modern nog att ha hårdvarukodec för det.

Ska du dock spela spel, så är det nog bättre att vänta på AMD APU, eller titta på en i3a med EDRAM boostad GPU (om du kan). Problemet är att dessa inte verkar finnas med Socket, utan bara embedded, så det är moderkort med dessa som då gäller. Utan detta EDRAM är det typ samma CPU i samtliga Kabylake, nämligen HD 630, hela vägen från i3 till i7. Enda som har klenare är Pentium CPUn.

Och den dGPUn är värdelös för vettig gaming imho med 10-30 fps, typ på absolut lägsta settings.

Kör du dGPU dock räcker tom sämre CPUer, då du kör hårdvarucodecs i GPUn istället.

AMDs APUer är förväntad till att ändra detta dock, då de packar in en hel GPUkrets i samma sockel. Så det är inte någon lågprestanda 430 vi pratar om... utan ett chip som troligen kommer ta 1080p spelande till verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Jag kör en dator med det syftet på en gammal (typ tre år) A10. Klart som korvspad att en modern i3:a klarar allra minst detsamma

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Var det PC Perspective som sa att Intel nya generation Xeons innehöll 60+ CPUer?
Detta fick mig att tänka på hur finurligt Intel antagligen har lagt upp sina produkter så de mer eller mindre tvingar kunder att köpa mer än de behöver bara för att komma åt det de vill eller behöver.

Så...hur många CPUer ingår i Intels nya desktopgeneration?

Slår vi ihop detta med Xeon-erna gissar jag att vi kommer en bra bit över hundra.
Jämför med AMD som har 20-30 totalt?

Jag tror att det är dags för Intel att ändra sitt utbud, de skjuter sig själva i foten med ett så omfattande och komplext utbud.

Permalänk
Medlem

i3 7340 känns inte imponerande alls när man tänker på att R7 1700 är 8c/16t och 65W tdp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Jag har en två år gammal NUC med en i3 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2985894) och den strömmar allt utan problem i 1080p.
Jag antar att den här gör jobbet ännu bättre och är sannolikt 4k och HDR kompatibel, även om det är bara gissningar från min sida.

Infogar länk till egen produkt
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Inaktiv

2 core + ht @ 4GHz blir en skaplig tunn klient, kanske man man eventuellt köra lite weblösningar på den. Detta kan innebära väldigt prisvärdiga klienter.

Problemet som alltid, 8GB ram och 240GB SSD är mer eller mindre ett minimum och dessa kostar lite, varför då inte gå upp någon procent för hela kostnaden av datorn och få en mycket snabbare dator? 16GB ram och 500GB sdd är väl annars det som en helt vanlig kontorsdator ha idag?

Permalänk
Medlem

@Jocke86: jag tänker absolut vänta och se tester med Ryzen 3 vs i3.
Det som smolkar bägaren för Ryzen är avsaknaden av iGPU. Då det inte kommer spelas några spel alls på den burken så känns det optimalt att köpa ett grafikkort bara för att få bild till mediauppspelning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

i3 7340 känns inte imponerande alls när man tänker på att R7 1700 är 8c/16t och 65W tdp.

Strömförbrukningen ökar exponentiellt med klockfrekvensen. i3-7340 är högt klockad, medan R7 1700 är lågt klockad. Dra upp dem till samma frekvens så får du se på fan.

Visa signatur
Permalänk

Hmm? Döda pentium g4560 och sen släppa nya i3'or... Man får inte välja själv vad man ska köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB 3200MHz - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Strömförbrukningen ökar exponentiellt med klockfrekvensen. i3-7340 är högt klockad, medan R7 1700 är lågt klockad. Dra upp dem till samma frekvens så får du se på fan.

Om båda hade haft samma antal kärnor och trådar så hade den jämförelsen varit relevant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om båda hade haft samma antal kärnor och trådar så hade den jämförelsen varit relevant.

Nja, det går nog att se rätt lika resultat bara man tar antalet kärnor och trådar i beräkning. Både Kaby Lake och Zen presterar ju faktiskt rätt lika vad avser energieffektivitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man kyla 35watt passivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Timergu:

Kan man kyla 35watt passivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. 35 watt är ju vad lite äldre laptopprollar drar, och dem klarar ju sig med en undermålig kylfläns och pytteliten fläkt. I stationära burkar är det inga problem. Jag kylde min 125 watt törstige Phenom 9850 passivt en gång i tiden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Man underskattar ofta i3orna som är starkare än dom som inte testat tror och jag gick från i5 4690k i 4800mhz till en 6100 och i det mesta märks inte skillnaden och strömma serier eller BR-rip är inte något problem alls och tom min 6100 skulle klara att köra en 1080p movie samtidigt jag kör gta-v utan det stör

Svagheten med dom är mer tunga tripple a spel med tung gpu i 1080p där flaskar dom starkare kort men i 4k kan dom dra runt 1070/1080 i det mesta utan att vara flaskhals även streema går men kan nog vara lite väl tungt i vissa spel och 4k filmer är jag lite osäker på men bör gå och sitter man med medel gpu märker man inte skillnaden på dom och en i7 i 9 av 10 saker enda dom känns klen i är redigering t.e.x för där är i3an betydligt såsigare

Tycker det är bra att intel släpper nya i3 och 35w modellerna är upphetsande som kan matchas med 1050/1050ti och kan köra bf1 med 100kr ebay pico psu är faktiskt imponerande prestanda/watt kombo ...MEN amd´s r3 serie känns som en vettigare cpu för dom flesta då i3an må ha bra singelcore prestanda men känns som en tidsfråga när det kommer spel där i3or inte orkar med p.g.a multitråds prestandan vilket även syns på 4560/i3 redan nu som klarar biffen ok men är inte mycket mer än så

men för att avsluta allt dravel så 4560/6100 klarar det i 3500/3600mhz då lär 7340 med sina 4200mhz inte heller ha minsta problem med det;)

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Nja, det går nog att se rätt lika resultat bara man tar antalet kärnor och trådar i beräkning. Både Kaby Lake och Zen presterar ju faktiskt rätt lika vad avser energieffektivitet.

Det är dock en hel del underliggande problem med högprestanda Kabylakes kylning som är problemet. I3orna här börjar redan trilla lite på svåra att kyla pga TIM problem igen, då den tillfälliga effekten lätt kan dra iväg med frekvensen. Så där finns skillnader som en slutkund kommer märka.

Om du dessutom tar med i aspekt hela effektiva prestandan som 8C16T Zen kan ge vid 4Ghz, vs en 4Ghz Kaby 4C8T kan ge, ser man snabbt att värme är ett betydligt större problem med Kabylake. Du kan kyla en 1700 med en stock enkel fläktkylare, men kaby kan knappt ens en HD-D15 göra något åt temps... glöm stock kylaren, och detta trots att 1700 har 2x fler kärnor och trådar. Så Kabylake vinner på frekvens, men förlorar samtidigt all vinst i energieffektivitet med samma kriterier.

Problemet ligger delvis i mjukvara imho. Hade man i teorin kunnat använda alla trådar 100% effektivt (vilket man inte direkt kan så klart), så hade alla skrattat åt Kaby, helt ärligt. Vi sitter här och jämför en low-end AMD CPU med vad som bara 6 månader sedan var "4 core i5 räcker för alla spel" i antal kärnor/trådar. För 5 år sedan med Nehalem var det värre för Intel, med 90-100+W CPUer på 3Ghz, med 4C8T. Då var 4Ghz en dröm man hade från Core2Duo tiden.

Tog till Haswell innan vi ens fick en officiell 4.0Ghz från Intel öht, även om Sandybridge och tidigare gick att överklocka (om du köpte dyraste CPUn) till 4Ghz+. Här släpper AMD en CPU med 2x fler core och trådar, på 4Ghz från ingenting, med liknande TDP eller tom bättre, allt upplåst och med lödd CPU, där enda felet är att du inte kan få upp frekvensen (precis som Nehalem).

Kabylake är en dinosaurie design, där man gjort lite tweaks och sen gör samma sak som med P4 Prescott.... och folk köper den pga mjukvarorna. Titta bara på Prescotts och hur de möttes av hån från AMD CPUer, trots att mjukvaran inte var redo då heller. Samma sak sker här....

Så håller inte med att de har lika energieffektivitet, sett till att du borde jämföra effekten av en 1500X @ 4Ghz vs en 7700k @ 4Ghz för att ens komma i samma "klass", av kärnor och trådar och frekvens, och då ser man snabbt skillnaden i energieffektivitet.

Det som egentligen är AMDs absolut största problem just nu är den förbenade 4Ghz "spärren". Kommer de över den och kan göra 1-2 Core boost till typ 4,5Ghz, och klockas högre (precis sin Sandybridge), så kommer dessa Ryzen att äga marknaden då Intel verkligen inte kan jämföra sin nuvarande line-up. För att dock ha gjort en CPU från "ingenstans" som får företaget med största R&D budgeten i världen att få panik och bete sig som småbarn så har man gjort helt rätt av AMD.

Dock har Intel fler CPUer på lager, men det kommer bli en uppförsbacke för dem, med stora ekonomiska investeringar och förluster. Lägg till att AMD redan har gjort förbättringar med minnesstöd och med Ryzen 2s IPC, så de har nu en bra framtid i denna klass framför sig, även om det så klart tar tid att vänja folk.

Oavsett så borde vi se mer från dem båda i form av prisvärda produkter som G4560 och AMD APUer, eller R5 1600 som är helt oroligt bra pris per krona CPUer. Detta då som vi sett på AMD vs Nvidia, priset är nyckeln till en lyckad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Kan man kyla 35watt passivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart! Jag kylde min E8500 klockad till strax under 4Ghz passivt tillsammans med ett rejält grafikkort, lär knappast varit svalare än en i3a, hade aktiv ventilation i chassit i form av 3st 140mm @ 800rpm men inget på CPU-kylaren i sig.

Skrivet av Paddanx:

...

Problemet ligger delvis i mjukvara imho. Hade man i teorin kunnat använda alla trådar 100% effektivt (vilket man inte direkt kan så klart), så hade alla skrattat åt Kaby, helt ärligt. Vi sitter här och jämför en low-end AMD CPU med vad som bara 6 månader sedan var "4 core i5 räcker för alla spel" i antal kärnor/trådar. För 5 år sedan med Nehalem var det värre för Intel, med 90-100+W CPUer på 3Ghz, med 4C8T. Då var 4Ghz en dröm man hade från Core2Duo tiden.

Tog till Haswell innan vi ens fick en officiell 4.0Ghz från Intel öht, även om Sandybridge och tidigare gick att överklocka (om du köpte dyraste CPUn) till 4Ghz+. Här släpper AMD en CPU med 2x fler core och trådar, på 4Ghz från ingenting, med liknande TDP eller tom bättre, allt upplåst och med lödd CPU, där enda felet är att du inte kan få upp frekvensen (precis som Nehalem).

..
Det som egentligen är AMDs absolut största problem just nu är den förbenade 4Ghz "spärren". Kommer de över den och kan göra 1-2 Core boost till typ 4,5Ghz, och klockas högre (precis sin Sandybridge), så kommer dessa Ryzen att äga marknaden då Intel verkligen inte kan jämföra sin nuvarande line-up. För att dock ha gjort en CPU från "ingenstans" som får företaget med största R&D budgeten i världen att få panik och bete sig som småbarn så har man gjort helt rätt av AMD.

Problemet är som du säger att flera trådar inte direkt innebär ökad prestanda i praktisk användning, det krävs stark prestanda från de enskilda kärnorna för att stå sig hos många hemanvändare idag. Det var inga '5 år sen' för intel med Nehalem, för 5 år sedan hade nehalem gått i pension för länge sen! Efterföljaren Westmere kom ju ut för över 7 år sedan! Och det var inga större problem för mig personligen att nå över 4Ghz med 3 olika Nehalems och än mindre att komma en bra bit över med Westmere.

AMD har inte släppt någon 4Ghz än, om du inte räknar 'Turbo' eller om jag missat något stort släpp. Det är blott 3.6Ghz och neråt officiellt. Räknat turbo så finns det flertal 4Ghz-turbo processorer innan Haswell. Så förstår inte riktigt poängen där.

Vet inte riktigt vad du får småbarn ifrån, men de flesta stora företag (Intel och Nvidia inkluderat) i branchen beter sig i det fallet som småbarn, AMD är inte ett undantag från detta och har betett sig rätt taffligt med. Tycker det är dålig stil oavsett vilket företag det är som håller i käppen och försöker slå på en död häst.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Någon som orkar förklara vad 4T inom parantes efter antalet kärnor betyder?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Tycker här visar rätt bra varför R3 serien är intressantare än i3 serien

Där ryzen 3 serien kanske når singeltrådat med oc runt g4560 prestanda och mellan i5 och 1400an multitrådat och kommer mosa en klockad 7350k är bara höftade gissnigar men skulle säga att multitrådat kan dom smiska en 7600k utan oc men samtidigt ha bra singeltråds prestanda och kostar runt tusenlappen

så för prestanda hade jag valt ryzen över i3 men i3 är även dom en bra cpu men jag tro man får i5 prestanda med bättre singeltråds prestanda och bättre multicore prestanda med en ryzen 3 som man klockar lite men dom hänger inte av en i5av k modell som har oc men är ändå bra för en cpu som kostar halva priset mot en i5 med K märkning ...men är bara jag som leker orakel som sagt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Självklart! Jag kylde min E8500 klockad till strax under 4Ghz passivt tillsammans med ett rejält grafikkort, lär knappast varit svalare än en i3a, hade aktiv ventilation i chassit i form av 3st 140mm @ 800rpm men inget på CPU-kylaren i sig.

Problemet är som du säger att flera trådar inte direkt innebär ökad prestanda i praktisk användning, det krävs stark prestanda från de enskilda kärnorna för att stå sig hos många hemanvändare idag. Det var inga '5 år sen' för intel med Nehalem, för 5 år sedan hade nehalem gått i pension för länge sen! Efterföljaren Westmere kom ju ut för över 7 år sedan! Och det var inga större problem för mig personligen att nå över 4Ghz med 3 olika Nehalems och än mindre att komma en bra bit över med Westmere.

AMD har inte släppt någon 4Ghz än, om du inte räknar 'Turbo' eller om jag missat något stort släpp. Det är blott 3.6Ghz och neråt officiellt. Räknat turbo så finns det flertal 4Ghz-turbo processorer innan Haswell. Så förstår inte riktigt poängen där.

Vet inte riktigt vad du får småbarn ifrån, men de flesta stora företag (Intel och Nvidia inkluderat) i branchen beter sig i det fallet som småbarn, AMD är inte ett undantag från detta och har betett sig rätt taffligt med. Tycker det är dålig stil oavsett vilket företag det är som håller i käppen och försöker slå på en död häst.

AMD fx 8350 4ghz fx 9390 4,4ghz fx 9590 4,7ghz alla dessa är Basfrekvenser. Däremot var de ingen vidare sett till prestanda per watt. Eventuellt finns det några apuer som var över 4ghz också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Någon som orkar förklara vad 4T inom parantes efter antalet kärnor betyder?

2 kärnor, 4 trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

2 kärnor, 4 trådar

En processor som bara klarar fyra trådar låter inte vidare konkurrenskraftigt
Misstänkte såklart hyper-threading (HT) men hittade inget om det i länkat dokument (tittade bara på tabellerna) och undrade om "T" var något nytt påhitt eller felaktig översättning. Det var det senare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

En i3 7340, vad tror Ni om en sådan CPU för en HTPC, för klen?
(stömma netflix, HBO. spela upp BR-rip etc.)

Skulle nog funka hyfsat bra och mycket bättre än andra alternativ som från AMD för samma peng. Speciellt strömma Netflix har väl hårdvarustöd endast på Interls cpuer (och med Windows 10)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är dock en hel del underliggande problem med högprestanda Kabylakes kylning som är problemet. I3orna här börjar redan trilla lite på svåra att kyla pga TIM problem igen, då den tillfälliga effekten lätt kan dra iväg med frekvensen. Så där finns skillnader som en slutkund kommer märka.

Om du dessutom tar med i aspekt hela effektiva prestandan som 8C16T Zen kan ge vid 4Ghz, vs en 4Ghz Kaby 4C8T kan ge, ser man snabbt att värme är ett betydligt större problem med Kabylake. Du kan kyla en 1700 med en stock enkel fläktkylare, men kaby kan knappt ens en HD-D15 göra något åt temps... glöm stock kylaren, och detta trots att 1700 har 2x fler kärnor och trådar. Så Kabylake vinner på frekvens, men förlorar samtidigt all vinst i energieffektivitet med samma kriterier.

Problemet ligger delvis i mjukvara imho. Hade man i teorin kunnat använda alla trådar 100% effektivt (vilket man inte direkt kan så klart), så hade alla skrattat åt Kaby, helt ärligt. Vi sitter här och jämför en low-end AMD CPU med vad som bara 6 månader sedan var "4 core i5 räcker för alla spel" i antal kärnor/trådar. För 5 år sedan med Nehalem var det värre för Intel, med 90-100+W CPUer på 3Ghz, med 4C8T. Då var 4Ghz en dröm man hade från Core2Duo tiden.

Tog till Haswell innan vi ens fick en officiell 4.0Ghz från Intel öht, även om Sandybridge och tidigare gick att överklocka (om du köpte dyraste CPUn) till 4Ghz+. Här släpper AMD en CPU med 2x fler core och trådar, på 4Ghz från ingenting, med liknande TDP eller tom bättre, allt upplåst och med lödd CPU, där enda felet är att du inte kan få upp frekvensen (precis som Nehalem).

Kabylake är en dinosaurie design, där man gjort lite tweaks och sen gör samma sak som med P4 Prescott.... och folk köper den pga mjukvarorna. Titta bara på Prescotts och hur de möttes av hån från AMD CPUer, trots att mjukvaran inte var redo då heller. Samma sak sker här....

Så håller inte med att de har lika energieffektivitet, sett till att du borde jämföra effekten av en 1500X @ 4Ghz vs en 7700k @ 4Ghz för att ens komma i samma "klass", av kärnor och trådar och frekvens, och då ser man snabbt skillnaden i energieffektivitet.

Det som egentligen är AMDs absolut största problem just nu är den förbenade 4Ghz "spärren". Kommer de över den och kan göra 1-2 Core boost till typ 4,5Ghz, och klockas högre (precis sin Sandybridge), så kommer dessa Ryzen att äga marknaden då Intel verkligen inte kan jämföra sin nuvarande line-up. För att dock ha gjort en CPU från "ingenstans" som får företaget med största R&D budgeten i världen att få panik och bete sig som småbarn så har man gjort helt rätt av AMD.

Dock har Intel fler CPUer på lager, men det kommer bli en uppförsbacke för dem, med stora ekonomiska investeringar och förluster. Lägg till att AMD redan har gjort förbättringar med minnesstöd och med Ryzen 2s IPC, så de har nu en bra framtid i denna klass framför sig, även om det så klart tar tid att vänja folk.

Oavsett så borde vi se mer från dem båda i form av prisvärda produkter som G4560 och AMD APUer, eller R5 1600 som är helt oroligt bra pris per krona CPUer. Detta då som vi sett på AMD vs Nvidia, priset är nyckeln till en lyckad produkt.

Det var en massa text Det jag främst hade i åtanke var SweClockers effekttabell från testet av 1800X och 1700X:

Jag tycker det syns rätt klart i tabellen att Kaby Lake (7700K) och Zen (1800X & 1700X) är två i stort sätt lika energieffektiva mikroarkitekturer. Lägg därtill att effektförbrukning stiger exponentiellt med klockfrekvensen, och 7700K är avsevärt högre klockad än både 1700X och 1800X. Trots det ligger den bara något efter dessa i tabellen. Om man kompenserar för 7700K:s högre klockfrekvens så blir skillnaden mot 1800X och 1700X än obefintligare, såvida 7700K nu inte t o m går om dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fördelen mot ryzen just nu är ju inbyggd grafikdel, vill man göra en mindre htpc för filmer/serier är det drygt att behöva köpa gpu och cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

AMD fx 8350 4ghz fx 9390 4,4ghz fx 9590 4,7ghz alla dessa är Basfrekvenser. Däremot var de ingen vidare sett till prestanda per watt. Eventuellt finns det några apuer som var över 4ghz också.

Antydde till aktuell gen/lineup, inte en 3 år gammal CPU baserad på en ännu äldre plattform.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Antydde till aktuell gen/lineup, inte en 3 år gammal CPU baserad på en ännu äldre plattform.

Du pratade om Nehalem, westmere och wolfdale processorer i samma inlägg så antog att du missat AMD FX till AM3+.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb