Testpilot: TP-Link EAP245 AC1750 Wireless Ceiling Mount Access Point

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: TP-Link EAP245 AC1750 Wireless Ceiling Mount Access Point

SweClockers Testpilot Björn Endre tar sig an en accesspunkt från TP-Link, som passar för både företag och avancerade hemmaanvändare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En mycket bra och intressant recension, tack!
Grundligt testat, lättfattligt beskrivet.
Extra plus att du jämför med Ubiquiti UAP-AC-PRO, jag har en sån
Jag hade någon billig TP-Link (800-nånting) accesspunkt tidigare, den blev instabil vid hög last över lång tid.

Denna accesspunkten verkar slå Ubiquiti på fingrarna, halva priset för något som är lika bra!

Permalänk
Medlem

En billig router som tex Asus 56u med padvan mjukvara, sedan en ap på detta är en b bra och billig lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Perfekt, jag som tänkte köpa en AP idag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Extra plus att du jämför med Ubiquiti UAP-AC-PRO, jag har en sån

Hårdvaran som sitter i EAP 225/245 är väldigt lik motsvarande UAP ("99%" - inofficiellt via TP-Link). Skall som alltid tas med en lastbil salt, sedan får man inte glömma att man måste ha bra mjukvara till bra hårdvara, annars blir det bara pannkaka (tittar på dig, D-Link).

Permalänk
Medlem

Kul! Jag ska också precis köpa en accesspunkt och har tänkt hela tiden en ubiquiti. Men nu efter det här testet vågar jag snåla lite grann.

Permalänk
Medlem

Om man har flera, fungerar handover utan avbrott osv?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sitter precis och ska inhandla en AP. Härlig recension!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sista dagen för rean på denna AP hos Komplett. Synd att man nyss köpte Ubiquiti Unifi AP AC med minimal räckvidd och dyrare än denna även om det var ett begagnatköp för 1000 kr.

Någon som har tips på skydd så man kan sätta denna på väggen utomhus (strax under tak)? Annars är denna av intresse: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack för recension! Tydligen är det bara EAP3xx som har airtime fairness (och beamforming). Se längst ner här: http://www.tp-link.se/products/details/cat-5692_EAP225.html
Och lite märklig sak är att de har EAP330 som är AC1900 och EAP245 som är AC1750. Dvs 330 är Broadcom och 245 är Qualcomm. Tycker det borde på en sånhär plattform varit fördel att hållit sig till en leverantör för bättre uniformitet och kompatibilitet mellan deras enheter. Speciellt med tanke på utveckla FW. Och speciellt när TP-Link nästan exklusivt använt Qualcomm förut. Iofs hade ju UBNT samma sak, men när de släppte den fyrkantiga AC med Broadcom fanns väl inte några Qualcomm AC chip.
Nåja, lite synd de inte har någon wave2 med mu-mimo än, typ som Unifi AP-AC HD. Vore roligt att se hur mycket billigare den blir mot UBNT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kruppin:

Tack för recension! Tydligen är det bara EAP3xx som har airtime fairness (och beamforming). Se längst ner här: http://www.tp-link.se/products/details/cat-5692_EAP225.html
Och lite märklig sak är att de har EAP330 som är AC1900 och EAP245 som är AC1750. Dvs 330 är Broadcom och 245 är Qualcomm. Tycker det borde på en sånhär plattform varit fördel att hållit sig till en leverantör för bättre uniformitet och kompatibilitet mellan deras enheter. Speciellt med tanke på utveckla FW. Och speciellt när TP-Link nästan exklusivt använt Qualcomm förut. Iofs hade ju UBNT samma sak, men när de släppte den fyrkantiga AC med Broadcom fanns väl inte några Qualcomm AC chip.
Nåja, lite synd de inte har någon wave2 med mu-mimo än, typ som Unifi AP-AC HD. Vore roligt att se hur mycket billigare den blir mot UBNT.

Hej,
Hmm, Airtime Fairness är ett val som finns i mjukvaran. Men du har rätt. Jag missade den tabellen. Ska uppdatera recensionen. Udda att de har det som ett val inne i mjukvaran om det faktiskt inte stöds. Det är lite slarvigt.

mvh

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Det står inte angivet, men jag antar att LAN speed test kördes på 5ghz? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Installerade en dylik till brorsan förra helgen och mitt största problem var att KjellCo sålde den till honom överhuvudtaget. Alldeles för bökig installation för vanliga dödliga, alldeles för overkill för vanligt hemnätverk med Telia ADSL.

Med det sagt hjälpte den honom inte riktigt om han inte skaffar en till. Täckningen och hastigheten inom huset är klart bättre än den gamla Dlinken med en antenn han hade innan, men den räcker inte utanför ytterdörren i stort sett. Vilket man hade kunnat förutspå, men ändå.

Som sagt, mest irriterad på att han köpte den överhuvudtaget, men den är rätt bra i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört ubiquiti unifi i många år skulle aldrig byta mot TP-link.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Har en några år äldre UniFi accesspunkt ( ej PRO ) och skulle vilja ha lite högre strömningshastighet i det trådlösa nätet och gärna längre räckvidd. Skulle denna billiga EAP245 vara ett alternativ och går det att använda samma UniFi PoE-injektor som jag har idag till TP-Link EAP245?
/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Hej,
Hmm, Airtime Fairness är ett val som finns i mjukvaran. Men du har rätt. Jag missade den tabellen. Ska uppdatera recensionen. Udda att de har det som ett val inne i mjukvaran om det faktiskt inte stöds. Det är lite slarvigt.

mvh

Hittar inte någon skala/ avståndsangivelse för punkterna/ritningen. Skulle det gå att få detta?

Permalänk

Det här såg spännande ut, en sån inomhus och sedan en EAP120 på altanen som tar hela tomten och fortfarande pengar över mot en Ubiquiti pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pellen:

Trevlig recension! Det står inte angivet, men jag antar att LAN speed test kördes på 5ghz? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Vid LAN Speed test så hade jag ställt in TP-Link att dela ut ett SSID för både 2.4 GHz och 5 GHz så enheterna anslöt till det som "var bäst". I stort sett överallt så innebär det 5 GHz förutom längst ut på altanen eller i köket där jag tror det blir 2.4 GHz. Tanken med att bara ha ett SSID är att slippa växla mellan olika nätverk.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LJN:

Har en några år äldre UniFi accesspunkt ( ej PRO ) och skulle vilja ha lite högre strömningshastighet i det trådlösa nätet och gärna längre räckvidd. Skulle denna billiga EAP245 vara ett alternativ och går det att använda samma UniFi PoE-injektor som jag har idag till TP-Link EAP245?
/Lennart

Hmmm, jag får kolla upp det. Det finns lite olika standarder om jag minns rätt så man måste ha tungan rätt i mun.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Texaco:

Hittar inte någon skala/ avståndsangivelse för punkterna/ritningen. Skulle det gå att få detta?

Oops, sorry. Det ser ut som mjukvaran tar bort det när man exporterar ut bilder. Innerdelen av huset är 13x7 meter (ungefär) och räknar man med altanen i bredden så blir det ungefär 10 meter, d v s 13x10 meter.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sista dagen för rean på denna AP hos Komplett. Synd att man nyss köpte Ubiquiti Unifi AP AC med minimal räckvidd och dyrare än denna även om det var ett begagnatköp för 1000 kr.

Någon som har tips på skydd så man kan sätta denna på väggen utomhus (strax under tak)? Annars är denna av intresse: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Läst på mig lite om just https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... och som vanligt med Ubiquiti AP lackar de på stora avstånd (But 5 GHz performance suffered from both lower peak throughput and shorter range as well) så blir nog TP-Link. Har en router av dem och stabil som attan över långa avstånd. Slår både min Ubi och mina Asus AC i prestanda/pålitlighet.

Fast finns nog inte lika mycket att övervaka och tirgga med ett TP-Link set än ett Ubi-set?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LJN:

Har en några år äldre UniFi accesspunkt ( ej PRO ) och skulle vilja ha lite högre strömningshastighet i det trådlösa nätet och gärna längre räckvidd. Skulle denna billiga EAP245 vara ett alternativ och går det att använda samma UniFi PoE-injektor som jag har idag till TP-Link EAP245?
/Lennart

Hej,
TP-Link skickade mig ett svar på detta.

"Svaret är: Det finns två versioner av UniFi power injector, en som är 24w som inte fungerar med TP-Link EAP245. Däremot den UniFi som är 48 W fungerar med EAP245.
Vill man köpa en PoE injector så passar denna annars bra till EAP245:
TL-POE150S
Läs mer på länk: http://www.tp-link.se/products/details/cat-43_TL-POE150S.html...

Faktum är att jag har en sån där PoE-injektor för mina Ubiquiti kameror.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Förövrigt meddelade TP-Link nu att det också finns mjukvara för Linux. Släpptes den 18 juli om jag såg rätt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har alltid behövt 2 st AP(i alla fall liknande styrka i sändning) i kåken tyvärr. Har blåst pengar på repeaters, router från 500 kr till 3k, powerline m.m. innan jag gav upp och borrade mig från källare till varenda enhet som hade möjlighet till kabel... Dock så uteblev ju alla mobila enheter, vilket har fortsatt min irritation och jakt på en lösning som uppfyllde alla mina krav.

Nu har jag en Ubiquiti unifi ap ac pro och en Ubiquiti unifi ap ac LR, innan dessa två så hade jag faktiskt två av denna AP från tp-link pga de verkade prisvärda, tyvärr var dom ej tillräcklig för ett betonghus med 25cm tjocka golv och väggar med 2 plan och källare.

Hade förvisso täckning i hela kåken men inte nära det Ubiquiti(visst 2*priset, men irritationen som uppstår av kass täckning och hastighet har inget pris i mitt huvud) lyckas med. Har 100+ mbit upp/ner i hela kåken plus en täckning på en 1500m2 tomt, förmodligen har grannarna fått en ny SSID som stör dom också

Ett stort plus(iaf för mig som släcker ljuset i hela huset nattetid) på unifi ap är att man kan ha en led-ring på eller av som funkar utmärkt som natt-lampa! Hade gärna gett en djupare recension av både tp-link och Ubiquiti, då jag har två av varje i min ägo. Utseendemässigt så smälter Unifi in mycket mer, inte lika tjock(1,5 cm tunnare ca), är rund istället för fyrkantig så man får ofta frågan "vad har du för avancerad brandvarnare?".

Det enda jag ångrar, är att jag inte tog limpistol på all synlig kabel istället för klammer

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en TP-Link EAP245 och installationen är inte helt smärtfri. Jag ser att den tar upp två ip-adresser för samma mac adress? Är det separat ip-adress för 2,4 resp 5,0 GHz? Läser: Vid LAN Speed test så hade jag ställt in TP-Link att dela ut ett SSID för både 2.4 GHz och 5 GHz så enheterna anslöt till det som "var bäst" Hur ställer man in det det? Sen funderade jag på att reservera en IP-adress i routern men då vill TP-Ling ha Primary DNS och Secondary? Hur finner jag dessa?

Tack på förhand för tips och råd, Lennart

Permalänk
Medlem

För mig fungerar EAP245 bättre än AC Pro

@stefffe: Jag har införskaffat en begagnad Edgerouter POE. Den levererar ju 48V passiv POE med rätt transformator. Sen tidigare har jag en vanlig wifi-router på bottenvåningen som skulle ersätta den gamla routern och en EAP245 som AP via elnätet på ovanvåningen. Jag var mycket nöjd med EAP245, men vågade inte beställa en till nedre våningen eftersom jag var osäker på om det skulle funka med passiv POE till denna. Jag beställde en Unifi AC Pro innan jag fått den nya routern. När routern väl kommit funkade AC Pro med POE från Edgerouter POE men prestanda på 5GHz-bandet var långt under EAP245 när jag testar med min mobil. Kan kanske bero på inställningar, men när EAP245 ger 470MHz på nära håll så levererar AC Pro bara 200MHz. Skillnaderna på 5GHz-bandet kvarstår på längre avstånd också. På 2,4GHz bandet är skillnaderna inte så stora. Dessutom visar det sig vara helt omöjligt att hitta AP:n med Unifi-controllern varför jag inte kan göra de inställningar jag behöver. EAP-controllern fungerar dock som den ska även om den kanske inte har lika många inställningsmöjligheter.

När jag fått Edgeroutern testar jag den med EAP245 och det funkar med POE! Unifin:n får gå tillbaka och jag beställer en EAP245 till. Jag är besviken på Unifin och deras system för inställningar som är onödigt komplicerat och dessutom inte funkar i mitt system. För mig obegripligt att controllern inte ens kan hitta AP:n trots att jag gjort vad som ska göras med inaktivering av brandväggar, reset av AP osv. Det finns ju också en app för mobil som funkar men den är otroligt rudimentär och man kan inte ens ställa in gästnätverk i den. Edgerouter POE verkar OK och var inte svår att ställa in, men jag får nog mäta energiförbrukningen på den för den blir ganska varm.

Så min erfarenhet av de här produkterna är lite annorlunda!

Permalänk
Medlem

Ursäkta fel sorter

@nrdlnd: När jag skrev om hastigheterna på Unifi AC Pro och EAP245 så skrev jag MHz, skulle naturligtvis vara Mbit/s. När jag alltså testar med min mobil så ger EAP245 mer än dubbelt så mycket som AC Pro. Relationen är densamma när jag testar med andra enheter. Jag tycker att det är märkligt att skillnaden är så stor. Jag funderar på att testa en EAP330 som bara är obetydligt dyrare än AC Pro, men kostar 60% mer än EAP245.

Permalänk
Medlem

Angående system med separata accesspunkter

Efter att ha hållit på och strulat med de här separata accesspunkterna, så har jag kommit fram till att de kanske inte alltid är det bästa för en hemanvändare. EAP245 är en superb och prisvärd AP, och ett bra komplement antingen via kabel eller via elnätet för att få mer täckning i ett hus. I mitt fall fungerar den mycket bra på ovanvåningen och ger också bra täckning utanför huset p.g.a. att den sitter högt. När det gäller router (som i mitt fall sitter på nedanvåningen) så håller jag på att testa olika lösningar. Det blir lätt ganska dyrt och komplicerat om man ska ha separat trådbunden router och eventuell extra switch och sedan en separat AP. Om man nu tittar på vad TP-link har att erbjuda så har man den prisvärda Archer C9. Den kostar c:a 1000:-kr. En separat AP med motsvarande prestanda är EAP330 och den kostar nästan det dubbla. En riktigt avancerad separat AP som Ubuitiqi AC HD kostar minst 3000:-kr. Sedan krävs det dessutom en router/switch.

Naturligtvis finns andra aspekter som att en separat AP är diskretare och kan placeras mer optimalt, men det blir dyrare.
Om man kan hitta en bra placering för en vanlig wifi-router så är det den mest ekonomska lösningen. Sedan är EAP245 ett mycket bra komplement om man behöver mer täckning

Per.

Permalänk
Medlem

Lite mer erfarenheter av Edgerouter Poe

@nrdlnd: Jag har behållit Edgerouter Poe som är ganska trevlig. Den är lite speciell eftersom den har två subnet om man inte bryggar den men det ger sämre prestanda. Dels Eth1 och switchen 2-4. Jag vill ha mitt nätverk på samma LAN och använder därför den swichade delen. Det går att få POE ut på samtliga portar och går att välja 24V eller 48V. Portarna känner inte automatiskt av utan man måste ställa in om man vill ha POE och vara uppmärksam på att man inte kopplar in något som inte tål strömtillförseln. Normalt sett används nog inte de trådar som överför spänningen men man bör vara försiktig. Eth1 kan användas för att t.ex. koppla in en telefonbox för VOIP om man inte kopplar den direkt till sin CPE. Jag har skaffat en TP-link EAP 330, men tycker inte att den är så mycket bättre än EAP 245. EAP245 är väldigt prisvärd. EAP330 drivs av ERPoe som också driver en Netgear GS105PE switch som har Poe in. Den har också Poe ut men har bara IEEE P802.3af ut och TP-Link enheterna kräver IEEE P802.3at. ERP330 är kopplad direkt till ERPoe och ERP245 har egen strömförsörjning på ovanvåningen. Båda enheterna kan administreras via EAP-controller även under Linux som jag använder. Jag har inte testat om det funkar med IEEE P802.3af enheter från Netgear-switchen eftersom jag inte har några sådana.

Den här lilla (närmast minimalistiska) ERPoe-routern blir jag alltmer förtjust i. Den har mängder med inställningsmöjligheter via sitt grafiska gränssnitt och ännu mer om man behärskar att använda kommandona via CLI. Det finns en wizard för grundinställningen vilken är lätt att göra. Första gången måste man koppla den direkt till sin dator, men sen går det att nå den via en webläsare t.ex. Chrome. Det är inte för inte som den har en variant av Linux som operativsystem; det gör den mycket avancerad!

Permalänk
Medlem