Asus ROG Swift PG258Q – 240 Hz-gamingskärm i premiumklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kontrastförhållandet torde vara densamma, runt 1000:1, som med IPS-panelen hos Dell U2414H. Däremot lär PG258Q ha en rätt så annorlunda tonkurva som framför allt i vinklar ger en annan balans mellan ljust och mörkt i bilden. Särskilt ifall man kör något annat läge än "Racing Mode." Testexemplaret stod på "FPS Mode" från början och då är det en platt och blek bild med alla skuggtoner förskjutna mot grått.

"Racing Mode" är Asus motsvarighet till andra skärmars "Normal"-, eller "Standard"-läge. Så någon med beslutanderätt på Asus måste verkligen gilla racingspel.

Mmm, håller med gällande standard inställningarna brukar vara rätt så galna på alla gaming skärmar out of box. T.ex. Min Zowie XL2540 240Hz skärm var satt som standard på Gamma 1 och alla färger vara riktigt blekna, själv använder jag nu Gamma 5 och det ser riktigt bra ut tillsammans med några andra små justeringar.

Man ska inte förvänta sig bra "out of box" utseende på gaming skärmar idag, deras inställningar baseras ofta på CS spelares rekommendationer t.ex. där man medvetet ställer in fel gamma nivåer osv för att bättre kunna se i mörka partier.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Jepp! En bildkaraktär som fokuserar på ett specifikt ändamål. Säger inte att det är fel, utifrån perspektivet att underlätta för ett specifikt spel, men det blir helt galen fel bild i andra sammanhang. Mycket av klagomålen här på Swec runt gamingsskärmar handlar om att andra spel och filmer ser märkliga ut, till exempel att kompressionsblock plötsligt syns där det borde vara svart.

Gäller att lära känna sin skärm.

Permalänk
Medlem

@Icte: vänta bara till hösten så kommer va 200 hrz amd fresync med hdr dyka upp. Högre kontrast och och bättre färgåtergivning.

Permalänk

Bara recension, synd att ASUS envisas med endast köra G-sync i sina rog skärmar (vist asus har vad jag läst varit med och gjort G-sync, men även varit varit med i ett hörn till adaptive-sync standarden).

Varför marknadsförs inte adaptive-sync, även med "gamingsskärmar" (vist finns ju vissa mer gaming inriktade också). Men adaptive-sync verkar ju vinklas mer åt kontorsskärmar (även om jag vet självklart att det inte spelar någon roll om det stor gaming eller kontorsskärm bara den visar rätt bild och är snabb). Men för dessa köper skärmar, så slår ju gaming hårdare än resten som marknadsförs mer som professional/normalskärm.

Själv sitter jag på en "kontors inriktad" skärm och den fungerar ju riktigt bra i spel. Vad jag kunnat läsa och om jag inte har galet fel. Är denna den bästa panelen sett till glow och eftersläpp för att vara IPS. Det ironiska är att denna panel verkar ha slutat tillverkas tyvärr (e-ips heter U2312HM). Säger inte att den slår alla skärmarna på marknaden, utan verkar vara bästa kompromissen mellan TN och IPS. Tyvärr finns det bara i 60Hz, en utveckling av e-IPS hade inte varit fel (som IPS har gjort som har 120/144hz nu mer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1080P? > papperskorgen utan att ens titta.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Passande skärm för CSGO + GTX 1080Ti i 1920x1080.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Synd att dom ska envisas med tn-paneler när det finns IPS.
Tycker på riktigt det är onödigt att lägga in alla finesser på en tn-panel, det är ju som att försöka pimpa en volvo, det kommer aldrig bli annat än en volvo i slutändan...

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Bra recension!

Permalänk
Medlem

Hej och tack för recensionen!
Har ni testat latensen med SMT 2.0?

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@LS_07: Ja, SMTT 2.0 används.

Då är väl 10ms latens på SMTT 2.0 ganska högt för en gaming skärm?
Känns lite skumt då folk online som kört SMTT 2.0 på BenQ XL2411T fick mindre än 2ms, och den är gammal 144Hz skärm.

Jag uppgraderade nyss från en XL2411T till en PG258Q, och jag fick lite annorlunda resultat.
Jag har ej SMTT 2.0 så jag körde en timer som visar i millisekunder. Jag filmade timern med en 240FPS kamera,
båda verkade vara 1 bildfrekvens snabbare än den andra under olika delar av testet. Tiden mellan två bildfrekvenser hos 240FPS är 4.1ms, så de verkade vara +- 0.1-4.0ms snabbare än varandra under olika tider på testet.

Jag vet inte vad jag ska tro, är det mitt test som har en stor felkälla eller är det tester online som är okonsistenta, eller är det att jag har en snabb PG258Q och/eller en slö XL2411T än vad recensionerna har?

Permalänk
Bildexpert 📺

@LS_07: Svaret är enklare än så: Jag avrundar alla resultat till "under 10 ms." I mitt tycke finns det inte precision nog med kamerametoden. Börjar man sedan väga in den faktiska responstiden för olika transienter, samt var på skärmen man spårar transienten finns det definitivt ingen exakthet i detta. Jag tycker mig också ana rätt stor variation när jag läser tester på nätet på grund av just att metoderna inte är tillräckligt tillförlitliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@LS_07: Svaret är enklare än så: Jag avrundar alla resultat till "under 10 ms." I mitt tycke finns det inte precision nog med kamerametoden. Börjar man sedan väga in den faktiska responstiden för olika transienter, samt var på skärmen man spårar transienten finns det definitivt ingen exakthet i detta. Jag tycker mig också ana rätt stor variation när jag läser tester på nätet på grund av just att metoderna inte är tillräckligt tillförlitliga.

tack för svaret det var hjälpsamt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@LS_07: Kamerametoden är utmärkt för att sålla agnarna från vetet. Det är tillförlitligt för att peka ut skärmarna som har latenser på 20-30 ms eller mer. Men när det ligger under 10 ms fallerar metoden. Ett foto kan visa 0 ms fördröjning, nästa 7 ms. Felmariginalerna blir enorma.

Jag har långt planer på att göra en teknikstund om detta ämne som är mycket mer komplext än att jämföra siffror.

Permalänk

fundering

Hej ! @LS_07:

vad tycker du om denna skärm ? "PG258Q" emot Benq XL2411T är skillnaden stor när man spelar FPS spel typ?:)

Permalänk
Medlem

@Sly_Stupid: Inte lika stor skilllnad att gå från 144 till 240hz som det är att gå från 60 till 144hz, när det gäller motion blur. XL2411T är definitivt en otroligt bra skärm också vilket gör det en tuff motståndare till PG258Q. För "laidback" gaming (för mig gäller det då campaign spel, där grafikinställningarna är maxxade och FPSen är ständigt under 60FPS), så vinner PG258Q hands down.

PG258Q har otroligt bättre bildkvalitet(färger, inställningar etc), och funktioner som native 240hz och gsync betyder gör att det känns mindre som att man spelar med "musacceleration"(input lag). För mer lightweight competitive spel, som är fastpaced och din PC kör i hög FPS(som csgo), är 144Hz ULMB en riktigt bra funktion att ha. Dina flicks och mikro-aim adjustments blir mer konsistent och lättare att göra, pga att motion blur basically är borta.

XL2411T har även en "hack" som heter lightboost, vilket ska fungera nästan som ULMB, däremot är lightboost låst till 120hz, färgerna blir otroligt konstiga och input lag är ganska stor. Största nackdelen med lightboost på XL2411T över ULMB är att du måste balansera ljusstyrka med input lag. Input lag på minsta ljusstyrka är redan ganska hög, men för att köra på den nivån innebär att det är omöjligt att se fiender i mörka områden om inte spelet har dagsljus på kartorna(som csgo). ULMB på PG258Q låter dig justera alla inställningar som om du körde normal 240hz mode, och tillåter dig att öka och sänka ljusstyrkan utan att det påverkar input lag(om det gör det så är det iaf inget jag märkte under mina tester).

Jag provade jämföra input lag mellan dessa skärmar i native normal 144hz vs 240hz i CSGO, där jag filmade båda skärmarna under en skottlossning, och räknade ut deltan. PG258Q var konsistent 1 bildfrekvens framför(repeterade testet minst 20gånger med 240fps kamera), vilket innebär att den är 0-4ms snabbare. Ett annat simpelt test är att köra båda skärmar som mirrored och bara snurra på muspekaren i Windows. Muspekaren på PG258Q känns som att den är mer i synk med mina "snurr rörelser", medan det känns som att muspekaren på XL2411T hela tiden försöker komma i kapp min handrörelse, känns nästan som musacceleration liksom(tekniskt sett så är det inte musacceleration men det är ett bra sätt att förklara hur input lag känns).

Att räkna ut ett konsistent värde på deltan med ULMB på är svårt att göra, pga hur tekniken fungerar(att skärmen behöver gå till svart inför varje ny bilduppdatering påverkar noggrannheten med testet, kanske hjälper om jag lyckas få tag på en 480fps kamera). Om man bortser från den svarta uppdateringen, så är PG258Q konsistent 2 bildfrekvenser långsammare än om den köra native 240hz(alltså är den 4-8ms långsammare). pga hur ULMB fungerar, så lär du även känna mer mikrostuttering än om du körde 240hz native.

Från vad jag förstått från min jämförelse med dessa två skärmar, så verkar det vara så att med skärmar med högre uppdateringsfrekvens, så spelar skillnaden med uppdateringsfrekvensen mindre roll när det gäller motion blur, och det du ska titta på är Overdrive/AMA. AMA på XL2411T tycker jag är definitivt bättre än Overdrive på PG258Q. IMO så är AMA High på XL2411T och Normal Overdrive på PG258Q bäst. Dessa inställningarna har minst ghosting och overcompensation jämfört med de andra inställningarna. AMA High är mer aggressiv och mer exakt än Normal Overdrive, vilket betyder att XL2411T har en bättre kontrast och behåller sina färger och skärpa under snabba rörelser.

Under snabba rörelser med PG258Q, så känns det mer som "smooth motion blur". Objekt i spelet förlorar sin kontrast runt sina kanter och skärpa under en snabb "flick "och allt blir mer "blurry". Därför rekommenderar jag ULMB på PG258Q för spel där fpsen är ständigt väldigt hög(som csgo). Det är möjligt att PG258Q känns mer blurry pga den högre uppdateringsfrekvensen, och begränsningar med ditt öga? Kanske det beror på att den högre uppdateringsfrekvensen alltså kräver en bättre overdrive/AMA för att ha samma kontrakt/skärpa som skärmar med lägre uppdateringsfrekvens?

Jag vet inte orsaken till varför det känns bättre på XL2411t med overdrive, men det är märkbart, det påverkar flicks i spel. Ett enkelt sätt för mig att se skillnaden är när jag kör båda skärmar i mirroring, och bara snurrar på muspekaren i Windows. Muspekaren på PG258Q kan man faktiskt "tappa bort" pga den högre motion blur, medan XL2411T så är det lättare att hålla koll på muspekaren, då den är tydlig även under rörelse.

Nu känner jag att jag inte är lika bra påläst som sweclockers killarna, när det gäller input lag jämförelse(grå till grå vs färger, felkällor hos slow motion kamera, skärminställningars påverkan av input lag etc) men jag nämnt mina resultat och slutsaters baserat på den kunskap jag har. Jag har definitivt mer att lära mig, men just nu så är detta vad jag har.

Ursäkta alla stavfel och grammatikfel, hoppas du ändå förstår vad jag menar

EDIT: vill också lägga till att jag lirar R6:siege, vilka har väldig många mörka områden på kartan. XL2411T är omöjlig att spela med, då inställningarna och bildkvaliten är begränsade och sämre, vilket kan göra det omöjligt för dig att fiender med mörkare skins i mörkare områden. Jag har haft vänner som sagt till mig att de såg en snubbe på runt hörnet när de spectatat mig, som jag inte alls märkt. Med inställningarna på PG258Q och bildkvaliten så är det inte längre ett problem. R6:siege är dock ett väldigt unikt spell när det gäller esports. De flesta esports spel har "lätta att se" kartor

Permalänk

@LS_07:

tusen tack ! var en riktigt bra information !

hade inte förvänta mig så här mycket text hehe blev lite chockad

Permalänk
Bildexpert 📺

@LS_07: Jag tog mig friheten att styckeindela ditt inlägg. Det innehöll så mycket värdefull information att en wall-of-text blir ett hinder för många läsare. Säg till om det stör.

Imponerande ihärdighet i testandet förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sly_Stupid:

@LS_07:

tusen tack ! var en riktigt bra information !

hade inte förvänta mig så här mycket text hehe blev lite chockad

Jo jag planerade inte att skriva så mycket...Det bara kom och kom när jag började skriva och hela tiden kom på saker som skulle vara bra att veta från min erfarenhet/hemmatester. Kunde inte sluta skriva bara haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@LS_07: Jag tog mig friheten att styckeindela ditt inlägg. Det innehöll så mycket värdefull information att en wall-of-text blir ett hinder för många läsare. Säg till om det stör.

Imponerande ihärdighet i testandet förresten.

tack för hjälpen! När jag blev färdig med inlägget läste jag snabbt bara igenom det för att se om det var läsbart och skickade det, utan att förhandsgranska och inse hur stort och oorganiserat det var :P. Jag tänker på det nästa gång!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte skärm. Värdelös färg (omöjligt att hitta bra kombination). Backlight skiner igenom på kanterna. Antingen en gul eller blå hinna över bilden. Color banding utan dess like, ser ut som 2 bitars färg. Gsync fungerar inte bra, Scanlines med Gsync på som ger dig huvudverk, se bild: https://i.ytimg.com/vi/1H2e34HII1c/maxresdefault.jpg. Asus skärmen jag hade innan denna (TN) för 2000:- hade bättre färg. Köpte denna för alla bra recensioner den har fått. Icke sa Nicke. Enda positiva 240Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nils45: Kantblödningar är generellt ett tecken på att man kör med för stark ljusstyrka på skärmen. Annars låter det som något som är relaterat till drivrutiner och inställningar i Nvidia-drivrutinen. Till exempel kan färgreglagen i Nvidia-inställningarna orsaka den typen av problem du beskriver. Oftast att man dragit godtyckligt i reglagen för den gamla skärmen vilket sedan ger helt fel effekter på den nya skärmen. Där brukar lösningen vara att rensa ut drivrutin med DDU och sedan installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nils45: Kantblödningar är generellt ett tecken på att man kör med för stark ljusstyrka på skärmen. Annars låter det som något som är relaterat till drivrutiner och inställningar i Nvidia-drivrutinen. Till exempel kan färgreglagen i Nvidia-inställningarna orsaka den typen av problem du beskriver. Oftast att man dragit godtyckligt i reglagen för den gamla skärmen vilket sedan ger helt fel effekter på den nya skärmen. Där brukar lösningen vara att rensa ut drivrutin med DDU och sedan installera om.

Tack. Ska testa.

Permalänk
Medlem

Hej hoppar på tråden med en fråga, game plus finns det något sätt att ändra på crosshair, menar kan vara trevligt att ha ibland men det är ju alldeles för stort crosshair,skulle bara vilja ha en prick i mitten någon som har koll på detta mvh zfrigg

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Bildexpert 📺

@zfrigg: Det är så långt jag vet en hårdkodad finess i och därför inget som kan ändras. Inte utan att hacka och ladda upp ny firmware i bästa fall då.

Permalänk
Medlem

Ok det var ju trist vore bättre med att bara köra in någon fix/drivare, då får man hoppas att det finns någon som läser tråden,fixar ett hack och dumpar här;) nä bara skämtar
Tackar för ett snabbt svar ps ge oss mer laxpudding gillar dina reportage

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag har den, bästa skärmen jag haft för gaming i rent flyt då.

Har 360 hz varianten , får ej till ghosting/motionblur effekten märks tydligt från mörka till ljusa områden hur ska jag förebygga detta. Har försökt med lite olika inställningar men inte riktigt fått till det utan att tumma ner på bild färg kvaliten avsevärt. Finns ju ett G-synk läge men då blir färgerna matta och låsta så går ej korrigera i skärmens meny

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)