Prisuppgifter för AMD Ryzen 3 1300X och Ryzen 3 1200 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Prisuppgifter för AMD Ryzen 3 1300X och Ryzen 3 1200 hittar ut på webben

Kort efter att AMD tillkännagivit lanseringsdatumet för Ryzen 3 publiceras nu prisuppgifter för processorerna, vilka ligger i linje med Intels Core i3-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

check mate?

Permalänk
Avstängd

Jäklar! AMD visar ingen nåd.

Vila i fred Intel <3 Hoppas du inte gör några fler ''cheap shoots'' utan tar det som en bra förlorare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte har någon i Pentium klassen.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Galet mycket processor för pengarna. Som att köpa en i5a för nästan 1/3 priset, det är helt sjukt hur mycket AMD rubbat CPU marknaden. Att det ens finns folk som kan hata på Ryzen är för mig fullständigt obegripligt.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl sitta i en ny media-pc här hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Galet mycket processor för pengarna. Som att köpa en i5a för nästan 1/3 priset, det är helt sjukt hur mycket AMD rubbat CPU marknaden. Att det ens finns folk som kan hata på Ryzen är för mig fullständigt obegripligt.

En tredjedel av priset är väl ändå att ta i?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Galet mycket processor för pengarna. Som att köpa en i5a för nästan 1/3 priset, det är helt sjukt hur mycket AMD rubbat CPU marknaden. Att det ens finns folk som kan hata på Ryzen är för mig fullständigt obegripligt.

Jag håller med verka vara en del människor är helt maniska att bevisa att sitt är bäst,
istället för bara säga Fan va nice nu får vi mer billigare prylar som prestera bra.
Sedan måste bevise att sin prolle prestera bättre fast det är helt irrelevant och berätta att de är nöjda med sitt 1080 ti som är också helt irrelevant. men det är ju internet och alla sorter får ju skriva och många unga ;). vissa tittar nog bara på artikeln och är glad och känner inte behov att skriva här.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni att de kommer prestera? Som en i5 4670k/4690k?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En tredjedel av priset är väl ändå att ta i?

Jo, får hålla med, det är väl "bara" halvering av priset. Trots allt är dessa inte helt jämförbara med tex 7600k tex, men med lägre klockade i5or kan de säkert sätta lite konkurrens mot tom, då det verkar att även dessa är upplåsta.

Som jag skrev i tidigare tråd... undrar vad Intel ska kontra med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jäklar! AMD visar ingen nåd.

Vila i fred Intel <3 Hoppas du inte gör några fler ''cheap shoots'' utan tar det som en bra förlorare.

Eller så hoppas man på att Intel inte bara ser sig själva som förlorare utan faktiskt ger svar på tal. Prestandamässigt är det fortfarande Intel som är kungar, och om de skulle kunna sluta fjanta runt med skyhöga priser och kanske börja löda IHS igen samt öka lite på sina kvalitetskontroll så har vi en ordentlig fajt på gång.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Orber:

Synd att de inte har någon i Pentium klassen.

Håller med, dessa Ryzen 3 chip sparkar bara på billigare i5orna men i3or som redan ligger döda av Intels egna Pentiums. Skulle vilja se något strax under 1000-lappen, de skulle vara riktigt brutalt. Men som de ser ut nu, så är Intels i7 fortfarande bra prestanda-mässigt, och deras pentiums är bra med pris/prestanda, får se hur Intel väljer att svara, om de på riktigt ska höja priset på pentium CPU så är de dumma.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

En tredjedel av priset är väl ändå att ta i?

Antar att han menar ifall man får en quad för 1100 och överklockar till ca 3,8GHz så sitter man ju på prestanda upp emot vad intels 3000kr i5or kostar, ungefär iallafall.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Är de APUer? Jag är intresserad av Ryzen APU, finns de? Kommer de?

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Hur tror ni att de kommer prestera? Som en i5 4670k/4690k?

Förhoppningsvis spöar den alla i3or i single-thread förutom kanske 7350k. men 4690k klockar bra, har svårt att se ett 1100kr chip spöa en haswell quad vid 4,6GHz

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eller så hoppas man på att Intel inte bara ser sig själva som förlorare utan faktiskt ger svar på tal. Prestandamässigt är det fortfarande Intel som är kungar, och om de skulle kunna sluta fjanta runt med skyhöga priser och kanske börja löda IHS igen samt öka lite på sina kvalitetskontroll så har vi en ordentlig fajt på gång.

Är en frisk syn på det.

Problemet är ju att Intel verkar ha slutat lödda hela vägen upp till -E -X serierna också nu, vilket inte direkt bådar bra. Men kanske de inser sin miss, för det är egentligen inte så mycket som behövs. De måste bara glömma de enorma vinstmarginaler de har pressat ur oss tidigare iaf, för tänker de så, tar AMD deras kunder.

Att AMD också pressar upp hela CPU nivån med 2->4 och 4->6 och 6->8 kärnor gör ju också att Intel måste tänka om. Men fördelen är ju att man nu kan helhjärtat satsa på multi-trådad prestanda när man gör framtida spel och program, då både Intel och AMD kommer gå upp i antal trådar i vardera klass verkar det som.

Permalänk
Medlem

I3 verkar kosta 1100-1800:- och alla med inbyggd GPU, Ryzen 3 kostar ungefär samma och då utan GPU, eller har jag fel om GPU?

Då måste den vara bra mycket snabbare för att gör skillnad eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Nu blir det en självklarhet att bygga med AMD när vänner osv ska ha datorer, till de som inte behöver absoluta topp-segment prestandan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Hur tror ni att de kommer prestera? Som en i5 4670k/4690k?

Tror inte jag, kanske i multicore prestanda, men i singlecore lite under I3'an.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förhoppningsvis spöar den alla i3or i single-thread förutom kanske 7350k. men 4690k klockar bra, har svårt att se ett 1100kr chip spöa en haswell quad vid 4,6GHz

Tänkte snarare vid ~4GHz, men det är klart 4690k ligger ju på 3,9? orginal, boost 4,2? 4,1?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med, dessa Ryzen 3 chip sparkar bara på billigare i5orna men i3or som redan ligger döda av Intels egna Pentiums. Skulle vilja se något strax under 1000-lappen, de skulle vara riktigt brutalt. Men som de ser ut nu, så är Intels i7 fortfarande bra prestanda-mässigt, och deras pentiums är bra med pris/prestanda, får se hur Intel väljer att svara, om de på riktigt ska höja priset på pentium CPU så är de dumma.

Jo det är en klass som kanske blir lite efterlevd här, men problemet är ju att Intel har kunnat sälja Pentium så billigt förr då det varit trasiga i3or. När väl Intel sätter mot R3 så kommer AMD troligen sänka priset, varpå dessa kommer att tryckas ner till <1000kr troligen. Den ena har dessutom ett startpris på 1100kr, vilket för vad du får, är kanonbra. Enda CPUn som ens kan komma nära den är ju G4560, och den verkar Intel vilja få att försvinna...

Skrivet av robbankentor:

I3 verkar kosta 1100-1800:- och alla med inbyggd GPU, Ryzen 3 kostar ungefär samma och då utan GPU, eller har jag fel om GPU?

Då måste den vara bra mycket snabbare för att gör skillnad eller?

Sen är behovet av iGPU på desktop också extremt begränsat. Laptop är dock en helt annan sak, där är iGPU kanon.

Så det blir valet... en iGPU, som du troligen ersätter med en dGPU om du behöver kraften, eller en mer kraftfull CPU som du kan para ihop med dGPU. Finns fördelar och nackdelar i båda.

Största fördelen är helt klart upplåst CPU... något du måste gå till 7350k för att kunna få, och då pratar vi ändå en dyrare CPU.

Skrivet av VadSaDu:

Tror inte jag, kanske i multicore prestanda, men i singlecore lite under I3'an.

Erm... borde inte en i5 haswell ha samma single core prestanda som en i3? Det är ju samma kärna...
Eller förstår jag något fel här? Enda som påverkar direkt är väl frekvensen.

Permalänk
Medlem

Fel i artikeln, Ryzen 3 1300x har 3,5GHz i bakfrevens (samt 3,7 i turbo) - d v s inte 3,4 som det står i denna text.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En tredjedel av priset är väl ändå att ta i?

Tycker jag inte. 2,5 gånger priset då om du vill vara specifik. Kan ju erkänna att jag trodde i5orna fortfarande låg i 2800-3000 kr som dom gjorde för nå månader sen.

Just 7600k är ju klockad högre, men inte 2,5 ggr högre. Och inte heller tillräckligt för att rättfärdiga ett 2,5ggr högre pris kan jag tycka.

Edit: Eller ja, R3 kostade ju inte riktigt 1000, men 1100. Så typ 2,3 ggr då. Så lite överdrift var det väl då 2,3 faktiskt avrundas neråt om man gör så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Tänkte snarare vid ~4GHz, men det är klart 4690k ligger ju på 3,9? orginal, boost 4,2? 4,1?

4690k ligger på 3,5ghz och 3,9ghz under turboläge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är en frisk syn på det.

Problemet är ju att Intel verkar ha slutat lödda hela vägen upp till -E -X serierna också nu, vilket inte direkt bådar bra. Men kanske de inser sin miss, för det är egentligen inte så mycket som behövs. De måste bara glömma de enorma vinstmarginaler de har pressat ur oss tidigare iaf, för tänker de så, tar AMD deras kunder.

Att AMD också pressar upp hela CPU nivån med 2->4 och 4->6 och 6->8 kärnor gör ju också att Intel måste tänka om. Men fördelen är ju att man nu kan helhjärtat satsa på multi-trådad prestanda när man gör framtida spel och program, då både Intel och AMD kommer gå upp i antal trådar i vardera klass verkar det som.

Ja, en sak vi kan komma överens om, och som är väldigt säkert, är att vi kan tacka AMD för denna present som de har gett oss

Det blir till att vänta och se. Kan Intel svälja sin stolthet och förstå att vinstmarginalerna är ett minne blott, eller kommer de faktiskt att begå självmord genom att klänga sig fast vid dessa marginaler?

Jag personligen hoppas ju att Intel kommer att ta upp fajten. Det är inte första gången de skulle göra det, man får ju inte glömma de tider då AMD faktiskt kunde sparras ordentligt med Intel. Priserna mellan dem var inte så höga, och var berättigade för prestandan.

Gällande just lödda IHS så är det verkligen något jag vill se, då det är en självklarhet att ha lägre temperaturer vid klockning. Däremot är det inte en avgörande faktor för mig. För min del blir det som vanligt prestanda vs pris som ska avgöra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orber:

Synd att de inte har någon i Pentium klassen.

Synd att inte Intel heller har något i Pentium klassen till salu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hur tror ni att de kommer prestera? Som en i5 4670k/4690k?

Verkar dra ganska jämnt med en 3570 och strax under en 2600 enligt wccftech (Google Now serverade mig länken i morse).

Edit: Länken

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nu blir det en självklarhet att bygga med AMD när vänner osv ska ha datorer, till de som inte behöver absoluta topp-segment prestandan.

Eller för de som har pengar. Ser ingen anledning att inte rekommendera en 7700K för spel, för de som vill endast spela och inte har problem med budgeten. Man får vara lite nykter och acceptera att 7700K fortfarande är den bästa prollen för spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zipparn:

Är de APUer? Jag är intresserad av Ryzen APU, finns de? Kommer de?

Nej, kommer senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orber:

Synd att de inte har någon i Pentium klassen.

Intels Pentium G4560 med HT är en riktigt bra processor. Jag tror inte AMD kommer kunna matcha den någonsin för samma pris.