Rykte: Radeon RX Vega släpps i tre varianter – toppmodellen får förmonterad vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Radeon RX Vega släpps i tre varianter – toppmodellen får förmonterad vattenkylning

Nu stärks tidigare uppgifter om att Radeon RX Vega för spel släpps i tre modeller, där en av dessa uppges komma med förmonterad vattenkylning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag behöver ett grafikkort som klarar 4K för HTPCn. Ser ut som att Vega kommer leverera sent tyvärr för min del blir de nog 1080 Ti

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Så XL är den minsta... GG AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra i alla fall att de erbjuder största kärnan även för de som vill köra på luft. På Fiji kärnan fick man ju välja antingen deras vattenkylning eller ett Nano som var optimerad för låg energiåtgång, eller en skalad version av kärnan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas dem har bättre pump i denna än i Fury x. Hoppas även att den med luftkylning är identisk i övrigt så man kan slänga på ett block på den o köra custom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra i alla fall att de erbjuder största kärnan även för de som vill köra på luft. På Fiji kärnan fick man ju välja antingen deras vattenkylning eller ett Nano som var optimerad för låg energiåtgång, eller en skalad version av kärnan.

mjo men det kan ju vara binnade gpu:er till den med vattenkylning också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Undra varför de insisterar att ha vattenkylda lösningar? Äre inte bättre / säkrare kort att låta tredjepart syssla med sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Undra varför de insisterar att ha vattenkylda lösningar? Äre inte bättre / säkrare kort att låta tredjepart syssla med sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen för det är 300w tdp. Klarar dem inte det på luft kan de ju inte sälja några sånna alls själv

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Troligen för det är 300w tdp. Klarar dem inte det på luft kan de ju inte sälja några sånna alls själv

Kanske men 15w tdp skillnad..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

den vattenkylda versionen ska tydligen ha TDP-värde 375W, läste jag på ett annat ställe!
"dock ryktas toppmodellens TDP-värde vara väsentligt högre än de andra 2 på hela 375 W"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Troligen för det är 300w tdp. Klarar dem inte det på luft kan de ju inte sälja några sånna alls själv

Finns det någon closed loop vattenkylning som någonsin varit märkbart bättre än riktigt bra luftkylning (inklusive på CPUer)?

Hur som helst, jag hoppas inget alls på stock RX kylning. Kolla på Vega FE - den kör typ 80c i samma tests där 1080Ti kör 65c... betydligt snabbare. Och tystare då förstås. Men det är på 3rd party som faktiskt använder bra kylare med bra fläktar, inte radial skit (stock 1080Ti FE kör väl också typ 80c). Och vettiga 3rd party RX lär vi se tidigast i mitten av oktober här i Sverige.

Det är en grym besvikelse för jag ville verkligen skaffa en Ryzen/Vega uppgraderingskombo till min gamla i5/1060 nu i sommar.

Permalänk
Medlem

Skräll vatten från köp vårdar inte gott

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WhiteOnyx:

den vattenkylda versionen ska tydligen ha TDP-värde 375W, läste jag på ett annat ställe!
"dock ryktas toppmodellens TDP-värde vara väsentligt högre än de andra 2 på hela 375 W"

Den vattenkylda versionen drar lika mycket som ett HD7990. AMD gör verkligen framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Den vattenkylda versionen drar lika mycket som ett HD7990. AMD gör verkligen framsteg.

Då hör det till saken att 7990 mer eller mindre ligger klistrat på 8 TFLOPS+. Medan Vega ryktas inte kunna hålla över 1400MHz och därmed 11,5 TFLOPS i praktiken. 7990 är ändå ett antal år gammalt, förvisso två kretsar, men samma TDP.

Permalänk
Medlem

Luktar flopp IGEN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J-Ballz:

Luktar flopp IGEN.

Skickades från m.sweclockers.com

det beror helt på priset.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

dom borde införa XT på sina kort igen!

Gillade när dom hade namnen XT och Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

dom borde införa XT på sina kort igen!

Gillade när dom hade namnen XT och Pro

XT betyder väl "Extreme Temp"?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

bara för att flinka in, OM kortet har 300TBP så är det bara i snitt 20W mer än ett 1080TI, men då förutsätter/hoppas jag att det iaf presterar 5-10% i närheten av det också

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Finns det någon closed loop vattenkylning som någonsin varit märkbart bättre än riktigt bra luftkylning (inklusive på CPUer)?

I tomsharwdares test med gaming load gick Fury X upp i 55 grader, nvidias konkurerande 980Ti gick i samma test upp i 85 grader och började trottla, ganska stor skillnad.

3'e part kylare är ju dock en helt annan sak, men de förlitar sig på en insatt kunnig användare som på egen hand löser tillräcklig luftcirkulation i chassit och kontrollerar alla mått så kortet verkligen passar. En ref-design måste ju passa alla chassin på alla datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

I tomsharwdares test med gaming load gick Fury X upp i 55 grader, nvidias konkurerande 980Ti gick i samma test upp i 85 grader och började trottla, ganska stor skillnad.

3'e part kylare är ju dock en helt annan sak, men de förlitar sig på en insatt kunnig användare som på egen hand löser tillräcklig luftcirkulation i chassit och kontrollerar alla mått så kortet verkligen passar. En ref-design måste ju passa alla chassin på alla datorer

https://img.purch.com/w/600/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9ML0gvNTA2MjEzL29yaWdpbmFsLzAyLVRlbXBlcmF0dXJlcy5wbmc=

https://img.purch.com/w/600/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9NLzMvNDk4NDU5L29yaWdpbmFsLzUxLVRlbXBlcmF0dXJlcy5wbmc=

Eller så var det mål temperaturen som mitt 290 var typ 95C´och kör igång dammsugaren för att hålla den på 95c´???
En vattenkylare har en helt annan "kyl-massa" och generellt är RPM-spannet på fläkten betydligt mindre, vilket ger en helt annan temp-kurva.
Orsaken till vattenkylning till Vega är förmodligen samma orsak som till Fury-serien, att minska ström läckaget som minskade med temperaturen. Samtidigt som du kunde dra upp HZn pga den miskade strömläckaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Eller så var det mål temperaturen som mitt 290 var typ 95C´och kör igång dammsugaren för att hålla den på 95c´???
En vattenkylare har en helt annan "kyl-massa" och generellt är RPM-spannet på fläkten betydligt mindre, vilket ger en helt annan temp-kurva.
Orsaken till vattenkylning till Vega är förmodligen samma orsak som till Fury-serien, att minska ström läckaget som minskade med temperaturen. Samtidigt som du kunde dra upp HZn pga den miskade strömläckaget.

Svarade endast på frågan om någon AIO nånsin har varit bättre än luftkylare, som du ser så kör de ju testet längre på fury (15min VS 10min) för att temperaturen ska hinna stabilisera sig på maxvärdet.

Hade 290X funnits med samma ref-AIO som fury, hade du inte hellre valt den kylningen framför vanliga ref-dammsugaren? Hade man lagt till absolut bästa luftkylaren, tri-X som val hade jag nog ändå valt AMD's AIO, speciellt i chassi med sämre luftflöde, även om valet då blir långt ifrån självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Så XL är den minsta... GG AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Extra Liten (little) kanske?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det verkar ju helt klart som att dom gör om misstaget med Fury. Visst den kommer prestera, men hur många kommer ha råd att köpa den. Det är ju ett enormt hopp från deras övriga sortiment.
Vi för hoppas att chippet gör att skala ner och köras på billigare minnen, annars lär det nog inte bli många sålda.

Flopp kan man ju inte säga, för prestandan lär ju vara där, men kommer nog vara för dyra för att sälja i större mängder.
Snart lär vi dessutom få se "läckor" om Nvidias nästa gen, så det blir klurigt för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Svarade endast på frågan om någon AIO nånsin har varit bättre än luftkylare, som du ser så kör de ju testet längre på fury (15min VS 10min) för att temperaturen ska hinna stabilisera sig på maxvärdet.

Hade 290X funnits med samma ref-AIO som fury, hade du inte hellre valt den kylningen framför vanliga ref-dammsugaren? Hade man lagt till absolut bästa luftkylaren, tri-X som val hade jag nog ändå valt AMD's AIO, speciellt i chassi med sämre luftflöde, även om valet då blir långt ifrån självklart

Och du svarade med att Fury X var bättre än 980Ti ref... med lika mycket skit radial kylare som Vega FE... Det jag sa var *riktigt bra* luftkylare följt av kommentaren med 3rd party.

Sen när jag säger *bättre* så menar jag fläktljud också, vilket är viktigare än tempen så länge inte GPUn kokar. Radialfläkter låter mycket och har högre temps så dom vet vi är kassa. Fury X betalar ett högt pris för att hålla svalt, det låter väl runt dubbelt så högt som 3rd party 980Ti som kanske håller strax över dess temps. Chassin med sämre luftflöde spelar knappast roll för gamers - även vettiga mATX chassin är ju gaming orienterade med feta fläktar. Och ännu mindre chassin med kasst luftflöde lär knappast få plats med radiatorn ändå...

Permalänk
Medlem

@murklor: Jag sitter på ett fury x och pumpljudet gör mig tokig. Inte högt, men det är en viss frekvens som är störande beroende på hur man sitter (ljudet studsar).

Fläkten är inte heller vidare bra, eller ja den är bra men det är kullager och har en topfart på typ 5000 RPM, vilket tenderar göra att minfarten är bra över 1200RPM - nått som jämfört med en noctua är öronbedövande med samma flöde. I windows (idle) behöver man inte mer än 300 RPM för att hålla gpu på 40 grader.

Hoppas innerligen att XTX versionen med vattenkylare har identisk layout som XT versionen, så marknaden för 3depart luftkylare kommer, annars blir det en 1080TI.

Sen pris, ligger prestanda och pris mellan 1080 och 1080TI blir det ett köp

Permalänk
Avstängd

Jag tror fortfarande på RX Vega för 285w tdp är inte ett problem sen kan man ligga i 1070/1080 regionen till bra pris blir det en stor säljare för dom flesta köper inte värsta modellerna från varken nvidia eller amd utan vill ha ett bra kort som inte är allt för jävla dyrt men fortfarande presterar bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Undra varför de insisterar att ha vattenkylda lösningar? Äre inte bättre / säkrare kort att låta tredjepart syssla med sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Den Vega som är vattenkyld har tagits fram i samarbete med Cooler Master dock. Kanske blir samma/likvärdig lösning från samma bolag?