Permalänk
Avstängd

Ändra uppdateringsfrekvens i Tv

Hej !

Skulle behöva ändra uppdateringsfrekvensen på en liten tv jag har, en samsung
LE26C4550 men hittar ej hur, kanske inte går, kanske någon som vet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektaklet:

Hej !

Skulle behöva ändra uppdateringsfrekvensen på en liten tv jag har, en samsung
LE26C4550 men hittar ej hur, kanske inte går, kanske någon som vet ?

Varför behöver du ändra uppdateringsfrekvensen och vad är det för enhet du kopplar in till den?

TVn anpassar sig bäst den kan till signalen du skickar in, så ändra uppdateringsfrekvensen på datorn eller vad du nu kopplar in i skärmen.

Permalänk
Avstängd

@Racka: Har kopplat in en tvip s-box som ej synkar med tvn, kan ej vara fel på boxen
då den synkroniserar på en annan tv.

Och synkningen har ju med uppdateringsfrekvens att göra, vet inte annars
vad problemet kan vara.

Permalänk
Medlem

Du kan bara ändra frekvens på enheten som matar ut signalen och ej på TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektaklet:

@Racka: Har kopplat in en tvip s-box som ej synkar med tvn, kan ej vara fel på boxen
då den synkroniserar på en annan tv.

Och synkningen har ju med uppdateringsfrekvens att göra, vet inte annars
vad problemet kan vara.

Alright, I see.

På vilket sätt synkar den inte? Rullar bilden eller blir det bara helt svart?

Vad är det för modell på utrustning och vad för kabel använder du mellan sakerna?

Permalänk
Avstängd

Då vet jag inte vad jag ska göra, känns lökigt, hållit på i timmar och felsökt, fungerar hemma på en
stor TV, tänkte skaffa en hos föräldrarna där man befinner sig ibland på en mindre samsung tv,
är som sagt en tvip s-box v.412
Nej den blåa bilden kommer fram och där kommer en stapel mitt i bilden som ska fyllas på undan för
undan tills den är fylld och den har synkat klart men stapeln blir förevigt tom och fylls ej så inget händer.

Använder hdmi

Permalänk
Bildexpert 📺

@Spektaklet: Som skrivet ändrar du inte uppdateringsfrekvenser på TV:n, du ändrar det i källan och det är väldigt sällan några problem idag med TV-apparater och digitalboxar som kör i 50 eller 60 Hz.

Fast den sista beskrivningen du lämnar om en stapel som ska fyllas tyder på att du helt missuppfattat problemet. Det låter snarare som att din digitalbox ska "synka" mot den tjänst för IP-TV (?) som du försöker köra.

Hade det varit problem att "synka" bilden via HDMI mellan boxen och TV:n hade du inte sett någon bild eller staplar alls. TV:n hade varit svart och sagt "no signal" eller "ingen källa ansluten". Så allt är antagligen okey med TV:n.

Det du behöver göra är att kontakta supporten hos dem du köper IP-TV-tjänsten ifrån och be dem om hjälp hur du aktiverar abonnemanget på den box du har.

Permalänk
Avstängd

Absolut men eftersom det fungerar på en annan tv så tycker jag det skulle vara konstigt om det är IP tjänsten som det är problem med. Då borde det vara problem på andra tvn med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Du har ju dock nämnt att du befinner dig på helt olika adresser.
Känns definitivt som att det är felorsaken.

Permalänk
Avstängd

Hur då? Jag har en hos mig som fungerar. Köpte en till som jag tänkte ha hos föräldrar då man besöker där en del. Men där synkar den ej. Tog och kollade hemma hos mig och där går det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spektaklet:

Då borde det vara problem på andra tvn med.

Fast vad saker "borde" vara och hur det ser ut i verkligheten har du just gett exempel på som "känns lökigt, hållit på i timmar och felsökt,". Bara att ge upp och ringa på supporten för de som säljer abonnemanget. Det kanske löser det hela på 5 minuter.

Permalänk
Avstängd

Men saken är jag har pratat med support, och de säger tv, och dessutom
har jag inte köpt någon tjänst, vågar helt enkelt inte betala om det inte fungerar,
för den förra boxen köpte jag för att ha hos föräldrar men den fungerade inte så
fick ta den hos mig, hur ska jag våga betala om det inte fungerar ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Spektaklet: Förstår jag rätt nu? En tjänst som du inte har betalat för fungera inte. Och du undrar om det är fel på TV:n?

I sådana fall är det underliga att det faktiskt har fungerat. IPTV är som regel knutet till ett fysiskt nätverk och/eller specifika exemplar av boxar. Du kanske sitter på en box som en gång varit aktiv, blivit återlämnad men fortfarande räknas som godkänd i leverantörens system så länge som den befinner sig på inom ett visst nätverk. Du lär, som exempel, inte få en Telia-IPTV-box att fungera på Bredbandsbolaget nätverk och viceversa.

En TV som matas med HDMI kan heller inte få för sig att vägra visa bilden från en specifik tjänst. Det vore lika troligt som en högtalare vilken endast fungerar med musik från Justin Bieber skivbolag men vägrar spela musik från Sean Banans skivbolag. Eller en datorskärm som bara visar spel från Origin men inga spel från Steam. Så det är inte i TV:n du lär finna svaren.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: Nej är ingen box från någon leverantör

Och vet inte hur jag ska förklara, tycker jag gjort det men ok en gång till då.

Köpte en box samt en tjänst, den synkade inte, den frös och kom aldrig vidare,
jag fick ta hem den till mig, den fungerar.

Jag har en till box, den ville jag ha hos föräldrar, nej har INTE köpt en tjänst
ännu, men den fryser på samma sätt, ÄVEN om man inte har köpt en tjänst ska man
komma vidare, den ska inte frysa.

Jag tog hem även den till mig för kolla, fortfarande utan tjänst, den frös ej
utan kom vidare, dock till sidan där det står jag inte köpt någon tjänst utan står
Pay och lite annat.

Så man kommer vidare utan tjänst, ska ej frysa som BÄGGE gör hos föräldrar,
men ingen frysning på någon hemma hos mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Spektaklet: IPTV är normalt knutet till ett fysiskt nätverk. Att boxen inte fungerar hos dina föräldrar torde alltså ha att göra med att de inte har rätt leverantör eller rätt sorts internettjänst för att det ska fungera hos dem.

Det har hur som helst inget med TV:ns uppdateringsfrekvenser att göra.

Permalänk
Avstängd

Detta är var support för en tjänst sa. Därav trodde jag såklart det.

Nej då, det har med att uppdateringsfrekvensen på din TV inte synkar med din enhet.

Eftersom det fungerar på annan TV så förstår du säkert att det är en inställning i hz/uppdateringsfrekvens/sync på tvn som behöver korrigeras, kanske har inte TVn någon sådan inställning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter mer som att det är något brandväggs problem...

När boxen säger att den synkar, så är det mot leverantörens server, inte tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spektaklet:

Eftersom det fungerar på annan TV så förstår du säkert att det är en inställning i hz/uppdateringsfrekvens/sync på tvn som behöver korrigeras, kanske har inte TVn någon sådan inställning

Ifall det är ordagrannt från en support för en tjänst som kostar pengar, så är det helt klart en tjänst man inte ska betala för. Ingen normal TV fungerar på det sättet.

Eller så försökte supportpersonen bara bli av med dig och skicka dig på ett fruktlös jakt ett par timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektaklet:

Detta är var support för en tjänst sa. Därav trodde jag såklart det.

Nej då, det har med att uppdateringsfrekvensen på din TV inte synkar med din enhet.

Eftersom det fungerar på annan TV så förstår du säkert att det är en inställning i hz/uppdateringsfrekvens/sync på tvn som behöver korrigeras, kanske har inte TVn någon sådan inställning

Skickades från m.sweclockers.com

Känns mer som att supporten inte vet vad dom pratar om, det låter helt ologiskt. Ta en bild på felet som kommer upp, omöjligt att hjälpa med den informationen vi har. Har du provat starta boxen med endast bildkabeln och strömkabeln ikopplad?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektaklet:

@Laxpudding: Nej är ingen box från någon leverantör

Och vet inte hur jag ska förklara, tycker jag gjort det men ok en gång till då.

Köpte en box samt en tjänst, den synkade inte, den frös och kom aldrig vidare,
jag fick ta hem den till mig, den fungerar.

Jag har en till box, den ville jag ha hos föräldrar, nej har INTE köpt en tjänst
ännu, men den fryser på samma sätt, ÄVEN om man inte har köpt en tjänst ska man
komma vidare, den ska inte frysa.

Jag tog hem även den till mig för kolla, fortfarande utan tjänst, den frös ej
utan kom vidare, dock till sidan där det står jag inte köpt någon tjänst utan står
Pay och lite annat.

Så man kommer vidare utan tjänst, ska ej frysa som BÄGGE gör hos föräldrar,
men ingen frysning på någon hemma hos mig.

Efter att ha läst igenom detta, samt din tidigare tråd, där det konstateras att dina föräldrar har ADSL, är jag 100% säker på att det är deras modem som blockar.
Det är tyvärr inte heller säkert att deras anslutning har bandbredden som krävs för IPTV/stream

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Ja de har adsl. Är säkert så du säger. Att det är meningslöst fortsätta. Tänkte bara det skulle vara skoj med det. Men kanske svårt fixa med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com