Permalänk
Medlem

Bolån, ränta

Tänkte köpa en bostadsrätt inom snar framtid.

Hur ser det ut hos er andra?
Vilken bank?
Ränta?
Avtalstid?

/peter

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar Stockholm.
Bindningstid 3 år 1,4% men jag band när riksbankens ränta var 0% inte -0,5% som nu.
Bli medlem i ett fack få bra ränta och gå ur är mitt tips om du inte är en A kund.
Lön 41000+ 6-8% av årslön i bonus.
Lån lite under 2milj, värde på hus 3,8miljoner.
Har även hem och bilförsäkring hos Länsförsäkringar

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Tänkte köpa en bostadsrätt inom snar framtid.

Hur ser det ut hos er andra?
Vilken bank?
Ränta?
Avtalstid?

/peter

Kolla med några olika banker så ser du ganska snart vart du hamnar. Att fråga vilken ränta/bank/bindningstid säger egentligen ingenting för dig om du inte samtidigt vet inkomst, belåningsgrad och vilket övrigt engagemang de har.

Permalänk
Medlem

@Kakann:

Självklart spelar också andra faktorer in när det kommer till lån..ville mest bara få en överblick över vad folk har i dagsläget och kanske få fram ett ungefärligt snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

@Kakann:

Självklart spelar också andra faktorer in när det kommer till lån..ville mest bara få en överblick över vad folk har i dagsläget och kanske få fram ett ungefärligt snitt.

Jag tror att bankerna måste informera på sina hemsidor om vilka faktiska räntor deras kunder har i snitt. De har alltså två listor, en där man kan se "listräntorna" och en där man kan se vad deras kunder faktiskt har i snitt.

Du bör i alla fall få minst 0.5% i rabatt. Kanske 0.6-0.7 beroende på din ekonomi, lön etc.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Storleken på lånet spelar också in. Svårare att få bra rabatter på mindre lån än lite större lån.

Permalänk
Medlem

Lån på 50% av bostadens värde (lånet på mellan 1 och 1.5), student, 1.6%

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Vilken bank: SEB
Ränta: 1,51%
Avtalstid: 3mån (obundet)
Storlek på lån: 1,75 miljoner.
Bostads värde: ca 3,2 miljoner.

Jag har lånet med Unionens räntevillkor, som de nyligen ändrade tyvärr. Låg på 1,05% i ränta till årsskiftet och sen hamnade jag under Unionens nya omgjorda system.

Nu när jag börjat jobba igen kommer jag troligtvis börja kolla efter andra banker och villkor. Men det är väll egentligen fortfarande ganska OK lånevillkor. Även om jag vet polare som har bättre villkor..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Detta kan vara intressant att läsa om man funderar på vilka räntor som bankerna faktiskt har:

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/07/14/snittrantan-juni-s...

Permalänk
Avstängd

Vilken bank: Nordea
Ränta: 1,53%
Avtalstid: 3mån (obundet)
Storlek på lån: 3,9 miljoner.
Bostads värde: ca 5,4 miljoner.

Tittar på att byta bank till SBAB och när jag informerade Nordea om detta så fick jag det jag har nu. Om jag sen slog till så var det bra om jag sa till innan då jag tydligen kan få några enheter till om man verkligen tänker byta.
De kunde givetvis göra lite till om man flyttade försäkringar, pension och annat till Nordea.

Allt beror på vem du är och vad du har för ekonomi i grunden. Att man är trogen tjänar man inget på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vilken bank: Nordea
Ränta: 1,53%
Avtalstid: 3mån (obundet)
Storlek på lån: 3,9 miljoner.
Bostads värde: ca 5,4 miljoner.

Tittar på att byta bank till SBAB och när jag informerade Nordea om detta så fick jag det jag har nu. Om jag sen slog till så var det bra om jag sa till innan då jag tydligen kan få några enheter till om man verkligen tänker byta.
De kunde givetvis göra lite till om man flyttade försäkringar, pension och annat till Nordea.

Allt beror på vem du är och vad du har för ekonomi i grunden. Att man är trogen tjänar man inget på.

Det här bör du kunna pruta iaf 15 punkter på, under 1,40% ska du kunna komma.

Permalänk
Medlem

Bank: Handelsbanken
Ränta: 1,41%
Avtalstid: 3 år.
Storlek på lån: 2,6M.
Bostadens värde: (ca) 4,5M

Det har väldigt sällan visat sig vara värt att binda sina bolån men 3-mån räntan kostade mer än 3-års när vi band så det kändes som en billig försäkring bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

Här kan du jämföra lite list/snitträntor... https://www.compricer.se/borantor/#three_months_to_two_years

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

2år bundet 1.39% första året 1.49% andra året SBAB 650.000 i lån, värde på bostad 850000, tjänar dåligt och är ensamstående. Blev lovad extra ammortering med ränteskillnadsersättning enligt http://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteski... där det skulle kosta 5000 för hela lånet och antagligen någon hundring för extra amorteringar, när jag senare skulle extra amortera litegrann ville dom ha 20% i ränta för en extra amortering vilket blev en förmögenhet för hela lånet.

Undvik att binda om du inte skriftligt blir lovad billiga extra amorteringar eller att lösa lånet billigare annars försök få en jävla rabatt då banken tjänar på att du binder.

Permalänk
Medlem

Vilken bank: Skandiabanken
Ränta: 1,4%
Avtalstid: 3mån (obundet)
Storlek på lån: runt 3,2
Bostads värde: Svårt att säga exakt men mäklare tycker man kan räkna med 6,1-6,2 iaf.

Funderar på att byta till SBAB som enligt onlinesaken kan erbjuda mig 1,25%, funderar också på att prata lite med SEB men jag är tyvärr för lat för att byta bank om det inte blir markant billigare. Med SBAB kan jag ha kvar konton med mera hos Skandiabanken, även om det är lite jobbigt med.

Permalänk
Medlem

SBAB
1,4%
3 år bundet.
1.9miljoner i lån
Bostadsvärde 2.3 miljoner.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

SBAB
1.34%
2 år bundet
0.9 miljoner i lån
Bostadsvärde 3.5 miljoner

Permalänk
Medlem

SBAB
1.45
3mån/obundet
3miljoner i lån.
Bostadsvärde >3.6miljoner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Danske bank
1,32%
3 mån/obundet
Lån på 1,6 MSEK
Värde ca 2,4 MSEK

Får bra ränta utan större motprestation tack vare att man är med i ett Saco-förbund

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vilken bank: SBAB
Ränta: 1,18%
Avtalstid: 2 år bundet
Storlek på lån: 2,1 miljoner
Bostads värde: 3,5 miljoner

Ring runt, ställ bankerna mot varandra och ha koll på tillfälliga erbjudanden när banker ska öka sin stock.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Betalade av mina bolån förra fredagen men hade som några andra här SBAB.
Ränta: 1,29%
Avtalstid: Rörligt (och hade fortsatt med rörligt åtminstone 2018 ut som det ser ut nu)

Privatsparar också hos SBAB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

SBAB
1.34%
2 år bundet
0.9 miljoner i lån
Bostadsvärde 3.5 miljoner

Skrivet av henkiii:

SBAB
1.45
3mån/obundet
3miljoner i lån.
Bostadsvärde >3.6miljoner

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bha*:

Vilken bank: SBAB
Ränta: 1,18%
Avtalstid: 2 år bundet
Storlek på lån: 2,1 miljoner
Bostads värde: 3,5 miljoner

Ring runt, ställ bankerna mot varandra och ha koll på tillfälliga erbjudanden när banker ska öka sin stock.

Skrivet av MsSmith:

Betalade av mina bolån förra fredagen men hade som några andra här SBAB.
Ränta: 1,29%
Avtalstid: Rörligt (och hade fortsatt med rörligt åtminstone 2018 ut som det ser ut nu)

Privatsparar också hos SBAB.

Hallå, jag är lite inne på att byta till SBAB då de kan ge bättre ränta på mitt lån och även att jag får ränta på besparingar mot Nordea. Skulle bara vilja veta vad ni tycker om banken i övrigt förutom er ränta.
Jag kommer säkert behålla mitt lönekonto, visakort, Nordea Gold och swish hos Nordea då inte SBAB har detta som jag förstått.

Kom gärna med plus och minus....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vilken bank: Swedbank
Ränta: 1,51%
Avtalstid: 1 år bundet
Storlek på lån: 1,19 miljoner
Bostads värde: ca 2,2 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hallå, jag är lite inne på att byta till SBAB då de kan ge bättre ränta på mitt lån och även att jag får ränta på besparingar mot Nordea. Skulle bara vilja veta vad ni tycker om banken i övrigt förutom er ränta.
Jag kommer säkert behålla mitt lönekonto, visakort, Nordea Gold och swish hos Nordea då inte SBAB har detta som jag förstått.

Kom gärna med plus och minus....

Jag har haft SBAB sedan 2007 i olika bostäder (mina föräldrar har sina lån där också) och för mig har det varit två saker som gjort att valet föll på dem:

1. De har haft lägst ränta (kanske inte längre)
2. De har, vad jag upplevt, korta kötider och snabb handläggning

Andra saker som spelat in är deras låneuträknare på hemsidan är väldigt nära sanningen för vilket lån och upplägg man kan få från dem. De andra bankerna har inte detta och då har det blivit att man fått gissa sig fram, exempelvis kanske man är godkänd för ett blankolån för att komplettera kontantinsats och bolån om man vill köpa något dyrare och då tas det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hallå, jag är lite inne på att byta till SBAB då de kan ge bättre ränta på mitt lån och även att jag får ränta på besparingar mot Nordea. Skulle bara vilja veta vad ni tycker om banken i övrigt förutom er ränta.
Jag kommer säkert behålla mitt lönekonto, visakort, Nordea Gold och swish hos Nordea då inte SBAB har detta som jag förstått.

Kom gärna med plus och minus....

Andra gången vi har SBAB, bolåneflytten från Swedbank till SBAB hanterades snabbt och smidigt av SBAB. Det enda negativa som jag kan komma på är att kundgränssnittet på deras hemsida inte är det roligaste, har dock bara varit där inne en gång.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Det här bör du kunna pruta iaf 15 punkter på, under 1,40% ska du kunna komma.

Jag pratade med SBAB och där kan jag landa på 1,32 i ränta så just nu känns det som en flytt. Måste bara värdera upp huset en sväng.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag pratade med SBAB och där kan jag landa på 1,32 i ränta så just nu känns det som en flytt. Måste bara värdera upp huset en sväng.

Ja, det är ju bara och flytta. De har väl inget krav att ni ska flytta lönekonton eller liknande heller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Ja, det är ju bara och flytta. De har väl inget krav att ni ska flytta lönekonton eller liknande heller?

Inget mer än att jag får bättre ränta på sparkontot om jag även flyttar lån men det är ju ändå det som ska flyttas. Ska ringa mäklare imorgon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hallå, jag är lite inne på att byta till SBAB då de kan ge bättre ränta på mitt lån och även att jag får ränta på besparingar mot Nordea. Skulle bara vilja veta vad ni tycker om banken i övrigt förutom er ränta.
Jag kommer säkert behålla mitt lönekonto, visakort, Nordea Gold och swish hos Nordea då inte SBAB har detta som jag förstått.

Kom gärna med plus och minus....

- Internetbanken är riktigt dålig.
- Ny-kund rabatten (10-20punkter) försvann efter ett år.
- Endast bolån och sparkonto
- Inga kontor

+ Hygglig ränta
+ Snabba

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken bank: SBAB
Ränta: 1,23%
Avtalstid: 3mån (obundet)
Storlek på lån: 3 miljoner.
Bostads värde: ca 8 miljoner.

Vi hade SEB länge men de blev galet dyra för något år sedan så vi flyttade lånet till SBAB.