Permalänk

Funkar 60hz till sin andra skärm?

Har en Acer Predator GN246HLBbid som jag har haft i över 2 år nu och är skitnöjd med, och nu behöver jag en andra skärm eftersom jag hade tänkt börja streama lite på twitch.

Då borde väl 60hz och 5ms responstid funka eftersom jag bara ska ha twitch chatten och kanske Google chrome om jag vill surfa medans jag spelar nån gång på den?

Jag undrar också om nån har en bra fot att tipsa om som funkar till dubbla skärmar?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Visst är 144Hz mycket skönare även i windows miljö men det är verkligen inte värt det som andra skärm. Jag har en 144hz som spelskärm och en 1440p 60Hz som andra skärm och det fungerar utmärkt. Mestadels av tiden använder jag den bara för att ha koll på lite andra program när jag spelar.

Köp din 60Hz 5ms skärm

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Det kan bli strul med skärmarna om dom inte har ett jämt delbart hz, bland annat att datorn inte vill gå in i sleep mode och liknande.
Jag tror det var här på swec som jag läste om det för nån månad sen. Har försökt hitta det men inte lyckats, Är det nån som kommer ihåg den artikeln? @Laxpudding kanske vet vad jag menar?

Men förutom det så är det inga problem att köra med olika hz, för chat, surf och liknande så funkar 60hz hur bra som helst.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det kan bli strul med skärmarna om dom inte har ett jämt delbart hz, bland annat att datorn inte vill gå in i sleep mode och liknande.
Jag tror det var här på swec som jag läste om det för nån månad sen. Har försökt hitta det men inte lyckats, Är det nån som kommer ihåg den artikeln? @Laxpudding kanske vet vad jag menar?

Men förutom det så är det inga problem att köra med olika hz, för chat, surf och liknande så funkar 60hz hur bra som helst.

Hm, jag har aldrig märkt av några av de problemen

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

@theo0019: Jag har ett problem med mina skärmar, nästan varje gång som jag startar datorn så får jag svarta skärmar och måste starta om datorn igen, andra gången funkar allt som det ska men första gången funkar det nästan aldrig om det beror på den där hz buggen eller inte vet jag inte men jag misstänker det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@theo0019 @kaya Tack för hjälpen. 60hz måste väl vara delbart på 2? 60/2 = 30, om det va så du mena?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser bra ut, tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Oscar The Great M8:

Tror att du ska köra ena skärmen I 144hz och den andra i 72hz isåfall för att slippa eventuellt strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar The Great M8:

@theo0019 @kaya Tack för hjälpen. 60hz måste väl vara delbart på 2? 60/2 = 30, om det va så du mena?

Skickades från m.sweclockers.com

antagligen menar han att den snabbare skärmen på 144hz inte är delbart med en 60hz skärm om du inte ställer in den på 120hz så klart.

men det borde inte vara några problem.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

@Oscar The Great M8:
Nej inte så, skärmarna ska vara delbar med varandra så en 240hz och en 60hz är inga problem eller om du överklockar din 144hz till 150 och samtidigt sänker du din 60hz till 50hz.
Söker som en galning men kan inte hitta artikeln där det skrevs om det.

Men det är inget större problem så det är inget som du egentligen behöver bry dig om.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Oscar The Great M8:
Nej inte så, skärmarna ska vara delbar med varandra så en 240hz och en 60hz är inga problem eller om du överklockar din 144hz till 150 och samtidigt sänker du din 60hz till 50hz.
Söker som en galning men kan inte hitta artikeln där det skrevs om det.

Men det är inget större problem så det är inget som du egentligen behöver bry dig om.

Bara sätt din 144 till 120 och se om det fungerar

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaya: Hrrm, nope. Inget jag skrivit.

Att skärmar får problem med att starta och vakna ur vila handlar om sämre konstruerad hårdvara och (troligtvis) brist på best practice i fråga om hur man ska implementera funktioner som energisparlägen. Det ger svarta skärmar som inte "vaknar" etc.

Någon direkt koppling till frekvens finns det inte. Däremot riskerar högt bandbreddskrav (som kan bero på hög uppdateringsfrekvens) att ge en del problem, särskilt med Displayport. Lyckas inte grafikkortet hålla igång den högre bandbredden går den ned i till ett lägre läge. Brukar ofta handla om att 144 Hz-skärmar ställer om sig till 60 Hz efter omstart och vilolägen.

Permalänk
Avstängd

Här hittar jag lite om det jag skrev om https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/5o32vs/psa_for...

Men det var inte på reddit jag hade läst om det utan det var en seriös artikel, hade för mig att det var på swec men tydligen inte.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att det är svårt att få grafikkortet att gå ner i viloläge med icke delbara frekvenser. Min 144Hz skärm har jag ställt ner till 120Hz för att det ska lira ihop med min 60Hz skärm.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kaya: Hrrm, nope. Inget jag skrivit.

Att skärmar får problem med att starta och vakna ur vila handlar om sämre konstruerad hårdvara och (troligtvis) brist på best practice i fråga om hur man ska implementera funktioner som energisparlägen. Det ger svarta skärmar som inte "vaknar" etc.

Någon direkt koppling till frekvens finns det inte. Däremot riskerar högt bandbreddskrav (som kan bero på hög uppdateringsfrekvens) att ge en del problem, särskilt med Displayport. Lyckas inte grafikkortet hålla igång den högre bandbredden går den ned i till ett lägre läge. Brukar ofta handla om att 144 Hz-skärmar ställer om sig till 60 Hz efter omstart och vilolägen.

du jag har en fråga, jag har en acer predator xb271hu (1440p 144hz skärm) och jag har datorn + ett ps4 inkopplat med hdmi och dp.

när jag kollar på film på ps4 så händer det att skärmen blir svart och blinkar några ggr sen går den tillbaka till normalt i flera timmar/dagar, på pc brukade de hända ganska ofta efter windows creators update och sen bytte jag dp sladd nu funkar det bättre men varje gång jag ska spela csgo och laddar in i en match blir den svart och säger "no signal" och sen tillbaka till normalt.

har du någon aning om vad det är som orsakar det här? är det fel på skärmen? kan det bli värre? jag tänker om det inte blir värre så tänker jag inte strula med garanti och returer osv.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Jaha. Jag får väl testa och om det inte funkar så kan jag ju överklocka min vanliga skärm till 150hz och ställa in min andra på 50 som @kaya sa. Annars brukar det ju gå att lämna tillbaks skärmen om man inte är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haraldrig haft problem med sleep eller något sånt, då kör jag en ASUS 144hz och en äldre asus 60hz skärm. bara haft problem med defekta Displayport kablar.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Låter som att drivrutinerna crashar.

Edit; missade att det var samma sak med PS4at så IDK.

Permalänk
Avstängd

@Oscar The Great M8: ja som sagt det är inga större problem, och det är tydligen bara nvidiakort med Windows 10 som kan få dom problemen. Men som andra skärm spelar det ingen större roll. köp på nätet så du får 2 veckors ångerrätt om du skulle ha otur att få problem som du inte kan stå ut med. Men det är 99% chans att du kommer att bli väldigt nöjd, en extra skärm väldigt trevligt att ha.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oscar The Great M8:

Tack på förhand

Kommer inte bli några problem.

Har 1st BENQ XL2430T 144Hz som main och en 1st BENQ XL2420T 144HZ
Main går på 144Hz, sekundär går på 60Hz. Dom kan vila, starta utan problem.

Aldrig haft problem och då har jag endast ägt Nvidia kort. Just nu med 2st GTX1080Ti STRIX.

Bara att köra på och njuta :).

Permalänk

Gött, tack för hjälpen alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kethsi: Låter främst som ett csgo-problem, att mjukvaran försöker köra någon timing eller frekvens som inte fungerar med skärmen. Tycker detta är en ofta återkommande fråga om just csgo. Men eftersom jag inte spelar csgo själv eller drabbas av liknande problem när jag testar skärmar så ingen aning. Kör åtminstone en rensning och ominstallation av drivrutiner.

Dåliga kablar kan också orsaka problem likt de beskrivna, liksom andra typer av elektriska problem som stör ut signalen. Det finns i alla fall ingen tryck-på-den-här-knappen-lösning. Det behöver heller inte nödvändigtvis handla direkt om själva skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kethsi: Låter främst som ett csgo-problem, att mjukvaran försöker köra någon timing eller frekvens som inte fungerar med skärmen. Tycker detta är en ofta återkommande fråga om just csgo. Men eftersom jag inte spelar csgo själv eller drabbas av liknande problem när jag testar skärmar så ingen aning. Kör åtminstone en rensning och ominstallation av drivrutiner.

Dåliga kablar kan också orsaka problem likt de beskrivna, liksom andra typer av elektriska problem som stör ut signalen. Det finns i alla fall ingen tryck-på-den-här-knappen-lösning. Det behöver heller inte nödvändigtvis handla direkt om själva skärmen.

nu händer det bara med csgo men innan jag bytte sladd hände det med varje spel jag testade och då gick det inte att spela för det stog bara ingen signal tills jag lyckades avsluta spelen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14