Permalänk
Medlem

Monster speldator budget 30-35k

Hjälp med speldator

Jag har valt lite delar men tänkte kolla med er som är mer datakunniga.
Tanken med datorn är att spela alla spel i högsta och eventuellt VR.

Jag vill ha

  • En snabb SSD för operativ system som t.ex. ''Samsung 960 EVO 250GB''

  • M.2 SSD eller 2.5 SATA SSD på 1TB för spel.

  • En mekanisk hårddisk på 1TB för bilder, filmer och andra skit saker

Jag har ingen koll på chassi men jag vill att den ska vara tyst och inte blir mycket dammigt.
Tycker ni att det är värt och köra med 2st Grafikkorts så får ni lägga det på listan.

Tack i förhand.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10538911/

]kundvagn[/url]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du har en riktigt fin skärm till denna värstingdator... Typ en 1440p 144hz med g-sync. Lägre upplösning än så skulle räknas som slöseri med komponenter imo. Gällande bygget får någon annan mer kunnig svara, men den ser smarrig ut!

Visa signatur

THE GAME

Permalänk
Avstängd

"Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

"Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!"

Luftkylaren kan skeppas separat. Den är ganska lätt att få på om man googlar lite eller läser trådar här.
Ser ut som ett helt okej bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Skulle ha tagit en 850 Evo 1tb istället för 1tb m2 och ett billigare moderkort, då sparar du in x antal tusen som du kan lägga på annat, ser inte vad du vinner på ett sånt pass dyrt, bara för att du kan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Luftkylaren kan skeppas separat. Den är ganska lätt att få på om man googlar lite eller läser trådar här.
Ser ut som ett helt okej bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du helt rätt i, bör inte vara några konstigheter om man läst lite om det. Ville bara att han skulle få veta det

Permalänk
Medlem

Oh, den klassiska "nytt konto med tips på dator för +30k, som 99/100 aldrig byggs" tråden. Jag undrar hur många sådana här trådar det kommer per år.
Oh well...
Lägg till några hundra och få en hårdisk på 3-6TB istället för 1tb. Det är det värt i slutändan. För du kommer inte långt med 250gb ssd och 1tb mekanisk.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hanes256:

Jag hoppas att du har en riktigt fin skärm till denna värstingdator... Typ en 1440p 144hz med g-sync. Lägre upplösning än så skulle räknas som slöseri med komponenter imo. Gällande bygget får någon annan mer kunnig svara, men den ser smarrig ut!

Jag gjorde en som tabbe i många år och ännu jag köpte msi gtx 980 gaming 4g och sitter på en datorskärm från 2006 med 720p och 60 Hz kanske ska uppdatera skärmen snart.

Det kan förklara varför jag inte märker någon stor skillnad när jag köper nytt grafikkort.

PS: Detta är inget skämt!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@hanes256: kommer köra med ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

@fieskmask: vad för modekort skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av armin777:

@hanes256: kommer köra med ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

En liten halv dum fråga, men jag måste fråga. Är du möjligtvis från Kumla?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Oh, den klassiska "nytt konto med tips på dator för +30k, som 99/100 aldrig byggs" tråden. Jag undrar hur många sådana här trådar det kommer per år.
Oh well...
Lägg till några hundra och få en hårdisk på 3-6TB istället för 1tb. Det är det värt i slutändan. För du kommer inte långt med 250gb ssd och 1tb mekanisk.

250gb SSD är bara för OS, jag hade tänkt mig 1TB SSD för spel och 1TB mekanisk för bara skit saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armin777:

250gb SSD är bara för OS, jag hade tänkt mig 1TB SSD för spel och 1TB mekanisk för bara skit saker.

Du behöver inte ha 2 olika SSDer för spel/operativ. 1st för båda två räcker gott.
Och en liten större mekanisk kan man lika gärna skaffa direkt, för det kostar inte mycket att få den lite större än 1tb.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

En liten halv dum fråga, men jag måste fråga. Är du möjligtvis från Kumla?

Linköping

Permalänk
Medlem

@armin777: Oki
Anledningen till att jag fråga är för att jag känner en Armin, som också är 24år nämligen ^^

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du behöver inte ha 2 olika SSDer för spel/operativ. 1st för båda två räcker gott.
Och en liten större mekanisk kan man lika gärna skaffa direkt, för det kostar inte mycket att få den lite större än 1tb.

Vad tycker du är mer värt och köra då? m.2 SSD eller 2.5SATA SSD

Permalänk
Entusiast

Man köper helt enkelt inte en dator för 30-35k utan att satsa på HEDT. Vänta på Threadripper eller köp X299, och därmed basta

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Du borde seriöst titta på antigen x1800
https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0-ghz...

Som slår intel i allt utom typ 1080p gaming och är mer framtids säker.

skulle också skaffa mer en 16gb ram.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut.
Som andra nämnt finns ju Ryzen som sägs vara mer framtidsäker, om man vill testa de.
Dock skulle jag väl tippa på att en 7700k räcker ganska långt med. Min 2600k höll i fem år och bytte bara för att det var kul ;p

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

@armin777: skulle byta ut Samsung 960 EVO 250GB gb mot 16 gb till i ram så du har 32 gb i ram!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd, ska kolla närmare på Ryzen. men att köra SLI är det värt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armin777:

Tack för alla tips och råd, ska kolla närmare på Ryzen. men att köra SLI är det värt eller inte.

Alltid varit en väl diskuterad fråga, SLI eller ej. Jag har kört SLI med 2x780 en gång i tiden, det fungerade utmärkt för mig då. Det ger ganska mycket extra power om man kör 2 kort. Mer än 2 kort, enligt vad jag läst och hört i så många år, ger inte jättemycket mer power och "buggar" mer ofta i gaming.

Men JAG kan tycka att SLI är värt det. Dock har jag ingen koll på hur 1080ti fungerar i SLI. Du kan kanske googla och se om andra människor har den setupen och utgå därifrån om det är folk som säger att det fungerar utmärkt eller om det är värt det osv.

Sen är 1080Ti ett väldigt kraftfullt kort redan i sig, men att spela på max inställningar i alla spel är också en fråga om hur kräsen man är själv och vad man tycker är en acceptabel framerate.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

@armin777: Känns inte värt, 1080 Ti är så pass kraftfullt så SLI känns irrelevant IMO

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Min setup ligger lite över 40k, men så är man stört nöjd också. Allt lirar utmärkt!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10539246/

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Oh, den klassiska "nytt konto med tips på dator för +30k, som 99/100 aldrig byggs" tråden. Jag undrar hur många sådana här trådar det kommer per år.
Oh well...
Lägg till några hundra och få en hårdisk på 3-6TB istället för 1tb. Det är det värt i slutändan. För du kommer inte långt med 250gb ssd och 1tb mekanisk.

~30.000:- är ungefär hälften av vad min dator kostade som jag byggde i april. Du vet väl inte vilka som bygger eller inte? Eller har du månne skapat sådana trådar själv?
30.000:- är en rätt billig dator, i premiumsammanhang.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Du borde seriöst titta på antigen x1800
https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0-ghz...

Som slår intel i allt utom typ 1080p gaming och är mer framtids säker.

skulle också skaffa mer en 16gb ram.

Självfallet kan man skaffa mer ram än 16, men om man inte arbetar med program som är väldigt minneskrävande så räcker det gott med 16GB för gaming.

Jag spelar de flesta nya spel i 1440p. Aldrig varit i närheten av att cappa memory, så vida spelet inte läcker memory. Men då är det ju bara en tidsfråga innan minnet blir fullt oavsett 16 eller 32 GB.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

~30.000:- är ungefär hälften av vad min dator kostade som jag byggde i april. Du vet väl inte vilka som bygger eller inte? Eller har du månne skapat sådana trådar själv?
30.000:- är en rätt billig dator, i premiumsammanhang.

Skulle nog säga att 30 000 är rätt högt i premiumsegmentet, medan det dubbla nog mer hör hemma i Extremsegmentet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska skita i 250gb SSDn o köra med enbart 1Tb, vilket räcker gott o väl för både spel o OS.

Skippa OS på Inet o köpa hos Kinguin för 2-300.. OEM, men tror knappast att du lär byta system på ett bra tag efter detta. OEM menas att OSet blir bundet till komponenterna.

Hade personligen aldrig gått under 32gb Ram med en sån prislapp.

Många moderkort har idag mer än 8pin cpu kontakt. T.ex. Har Crosshair Hero för Ryzen 8 + 4 pins vilket det där Nätagget inte har support för, konstigt nog. Nu har du inte valt ett moderkort med mer än 8 pins men välj i alla fall ett nätagg som har support för det ifall det blir ett annat moderkort. Kolla efter nätagg som har 2st 8pin 12v support. Tex EVGA Supernova G3.
Som sagt inte ett måste, men fan för den prislappen.

Skit i CD-läsare, köp en extern istället. Bara massa onödiga kablar o vibrationer.
T.ex https://www.inet.se/produkt/7100109/asus-extern-dvd-brannare-...
Finns billigare och ansluts enkelt via USB.

Personligen hade jag skippat Mekaniska hårddisken o köpt en extern där också eller en vanlig SSDn, just för vibrationer o oljud..

Chassit blir du nöjd med

Till ett personligare val, hade jag skippat 7700K för dem blir riktigt varma om du inte delidar dem. Så det spelar ingen roll om du har 1.3kg kylare på skiten, dem kommer åka upp till 80+ grader under full load.

Ska du köra högre upplösning, gå på en Ryzen, my tip.

EDIT; Tycker du valt lite för många fläktar... för den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

~30.000:- är ungefär hälften av vad min dator kostade som jag byggde i april. Du vet väl inte vilka som bygger eller inte? Eller har du månne skapat sådana trådar själv?
30.000:- är en rätt billig dator, i premiumsammanhang.

Vi är alla jätte imponerade med din 60k dator!
Det ändrar dock inte på faktumet att 30k fortfarande är mycket pengar för en dator, även i premium segmentet. För om du bara ska spela, och inte ska slänga i 3st 1080ti. Så är 30-35k väldigt mycket spel dator för pengarna när man bara räknar komponenter. För resterande komponenter är det sjukt höga diminishing returns på i spel sammanhang.

Och jo man kan ha koll på vad som faktiskt byggs, med tanke på att allt som oftast så skapar samma människor andra trådar senare där dom behöver hjälp med sin nya betydligt sämre dator.

Sen är det ju även intressant hur du själv skapade en tråd med en inköpslista på ungefär 36k i Mars.
Men jag antar att efter du valt att sätta i ett 1080, istället för 1070, att du sedan hittade delar till den datorn för 24k extra.
För 35k är inte så mycket i premium segmentet!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Är det inte lite onödigt att köra en SSD för endast OS? Är det inte bättre att köra en stor SSD med OS + Spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||