Valve stänger av rekordmånga fuskare efter Steams sommarrea

Permalänk
Melding Plague

Valve stänger av rekordmånga fuskare efter Steams sommarrea

Steams årliga sommarrea för inte bara med sig låga priser på spel, utan också ett ökat antal fuskare. Valve har nu tagit i med hårdhandskarna och stängt av rekordmånga fuskare som följd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig förstått meningen med att fuska i spelen. Är man så kåt på att få vara bäst så är det väl bättre att man tränar eller så får man helt enkelt leva med att vara en medioker medelmåtta som en annan.
Hade en vän för många år sen när första DOOM var på tapeten, han gjorde alltid så att han plockade hem alla fusk han kom åt och spelade igenom spelet och sen efter det så körde han en gång utan fusk. Detta spel körde han då inte online så då var det inga andra som blev sura som det är nu för tiden.

Helt rätt att folk blir avstängda så fort de fuskar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

40.000 konton, 10.000 dollar.

Mindre än 1 dollar per konto?

Känns som att jag missar något?

Permalänk
Medlem

Fuskare ska stängas av, så enkelt är det bara.
Helt rätt detta tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Gött! Önskar att EA skulle gjort detta också med fuskare i Originspel!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

40.000 konton, 10.000 dollar.

Mindre än 1 dollar per konto?

Känns som att jag missar något?

Hej!
Förtydligade det nu! Det är det totala värdet för spelarnas tillbehör

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Gött! Önskar att EA skulle gjort detta också med fuskare i Originspel!

EA är la bättre på att banna fuskare. Den lilla procent som Valve bannade gör ingen skillnad när det är flera hundra tusen som fuskar i CS. Och denna ban gör ingen nytta när fuskarna köper nya CS gifts/licenser från Turkiet för 50kr. Det Valve måste göra för att bli av med problemet är att förbjuda köp via VPN.. Men det kommer ju aldrig ske. Valve är pengakåta rackare så de är väl bara glada över att banna fuskare så de köper nya konton direkt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

EA är la bättre på att banna fuskare. Den lilla procent som Valve bannade gör ingen skillnad när det är flera hundra tusen som fuskar i CS. Och denna ban gör ingen nytta när fuskarna köper nya CS gifts/licenser från Turkiet för 50kr. Det Valve måste göra för att bli av med problemet är att förbjuda köp via VPN.. Men det kommer ju aldrig ske. Valve är pengakåta rackare så de är väl bara glada över att banna fuskare så de köper nya konton direkt.

Tycker Fifa serien innehåller 90% fuskare på PC, och man kan använda samma trainer genom alla spel EA gör inget åt dessa fuskare.

Oändligt i stamina, alltid maxfart m.m, m.m..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte fuska utan man ska träna så man blir bättre. Jag tillhör faktiskt dem som tycker det är bra att man trycker åt fuskarna ordentligt. Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett steamkonto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tycker Fifa serien innehåller 90% fuskare på PC, och man kan använda samma trainer genom alla spel EA gör inget åt dessa fuskare.

Oändligt i stamina, alltid maxfart m.m, m.m..

Då återstår ju bara frågan.. Vem spelar ens FIFA seriöst på PC? Känns mer som ett konsolspel alltså.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Rätt och riktigt. Fuskare är en pest som förstör upplevelsen för miljontals hederliga spelare. Ingen pardon, vid bekräftat fusk ska de städas bort utan möjligheter till återköp. Det tycker jag är Valves skyldighet gentemot hederliga kunder. Det är, som @Ozzed så bra skriver, ingen rättighet att ha ett Steamkonto.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag online-fuskande gör spelande enormt tråkigt. Samtidigt blir jag inte klok på de policies som finns. Istället för att värna om att legitima spelare ska ha betrodda konton över lång tid, så motiveras nästan beteendet med många konton och få spel på varje. Risken att bli av med spel eller att bannas blir ju lägre.

Tycker Steam har underlig VAC-policy. För ett antal år sedan hjälpte jag min kusin som fått sitt steam-konto kapat. Medan det var kapat hade kaparen fuskat och blivit VAC-bannad. Det här var förresten före steam införde TFA om jag minns rätt.

Steam-supporten kunde hjälpa till att återställa ägarskapet på kontot och de kunde även se att allt fusk hade skett medan det var kapat. Trots detta är hela kontot permbannat från VAC och det fanns ingenting att göra. Skulle det någonsin spelas mot VAC-servrar igen var det bara att skapa nytt konto och köpa om spelen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

@sniglom: Jäkligt tråkigt för din kusin. De borde kunna fixa det eftersom de uppenbarligen har möjlighet att se att fuskandet skedde under kapningen. Med det sagt kanske de borde införa hårdare krav på kontosäkerhet såsom lösenord och autentiserare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man ska ju inte fuska utan man ska träna så man blir bättre. Jag tillhör faktiskt dem som tycker det är bra att man trycker åt fuskarna ordentligt. Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett steamkonto.

Fast trycker åt ordentligt har väll aldrig hänt. Dom köper ett konto för ca 50kr på summer sale, sedan fuskar dom, blir bannade och köper ett nytt acc bara.

Vill steam bli av med alla som fuskar så kanske man skulle höja priset så att man inte kan köpa 43konton direkt och så man faktiskt känner att man förlorar lite pengar när man fuskar, sen kanske dom skulle skaffa något liknande EAC, så att folk inte kan sitta och fuska hur länge som helst utan att åka dit (Vet att EAC inte är perfekt, men folk åker dit fortare där än i VAC)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Då återstår ju bara frågan.. Vem spelar ens FIFA seriöst på PC? Känns mer som ett konsolspel alltså.

Tyvärr för få pga fuskarna.

Jag, min sambo och hennes far och hennes bror, samt några av mina syskon lirar Fifa på PC, med handkontroll kopplad till 65"aren..roligt att spela tillsammans, men över nätet med andra, 8/10 matcher möter man fuskare..

Så är det inte på PS3'an, där är det faktiskt roligt att möta spelare över nätet, men man får lida av den dåliga grafiken haha

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Själv tycker jag online-fuskande gör spelande enormt tråkigt. Samtidigt blir jag inte klok på de policies som finns. Istället för att värna om att legitima spelare ska ha betrodda konton över lång tid, så motiveras nästan beteendet med många konton och få spel på varje. Risken att bli av med spel eller att bannas blir ju lägre.

Tycker Steam har underlig VAC-policy. För ett antal år sedan hjälpte jag min kusin som fått sitt steam-konto kapat. Medan det var kapat hade kaparen fuskat och blivit VAC-bannad. Det här var förresten före steam införde TFA om jag minns rätt.

Steam-supporten kunde hjälpa till att återställa ägarskapet på kontot och de kunde även se att allt fusk hade skett medan det var kapat. Trots detta är hela kontot permbannat från VAC och det fanns ingenting att göra. Skulle det någonsin spelas mot VAC-servrar igen var det bara att skapa nytt konto och köpa om spelen.

Problemet är ju...

Jag "tar" ditt konto, medvetet. Du och jag spelar och fuskar... sen blir vi bannade. Du gör då en anmälan om att kontot är kapat... du får ditt konto tillbaka, och sen försvinner permaban. Och du spelar som vanligt igen... hur ska de veta?

Tro mig, jag tycker också att Steam borde ha något vettigt alternativ mellan ena eller andra, men det kommer missbrukas oavsett. Titta bara på hur återköp missbrukas som tusan för att "testa spel som demo".

Steam har dock gett både tvåstegs verifiering, och du kan ha bra lösenord för att inte du ska bli kapad... så... delvis har du dig själv att skylla för du inte använder dessa skydd. Lätt att säga i efterhand... vet :=/

Permalänk
Medlem

Det kanske borde kosta att starta konto på steam. 150 kr per konto

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Vad som inte nämns: Flesta av de är ryssar och turkar samt att det som händer här inte är direkt fusk i spel utan verksamhet där kör bots i flera klienter för att farma efter skins som sedan säljs för pengar.

Här gäller det pengar som inte faller i valves fickor och då håller man inte igen för något

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Det kanske borde kosta att starta konto på steam. 150 kr per konto

Skulle ju kunna vara en lösning, men det skulle också sänka Steams konkurrens vs andra plattformar. Det hjälper också inte mot folk som har dåliga lösenord och blir kapade, där kontot sedan säljs för att spela och fuska.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har aldrig förstått meningen med att fuska i spelen. Är man så kåt på att få vara bäst så är det väl bättre att man tränar eller så får man helt enkelt leva med att vara en medioker medelmåtta som en annan.
Hade en vän för många år sen när första DOOM var på tapeten, han gjorde alltid så att han plockade hem alla fusk han kom åt och spelade igenom spelet och sen efter det så körde han en gång utan fusk. Detta spel körde han då inte online så då var det inga andra som blev sura som det är nu för tiden.

Helt rätt att folk blir avstängda så fort de fuskar.

Jag tror inte det handlar om att vara bäst, för är man inte helt pantat i huvudet så vet man ju att man fuskar, och det har inget med skills att göra.

Jag tror det går ut på att sabba för andra helt enkelt, de får ut nöje av att sabba upplevelsen för andra.
Det är sorgliga individer som inte har annat att göra, och de vill att alla andra ska vara lika trötta på livet som de själva är.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Själv tycker jag online-fuskande gör spelande enormt tråkigt. Samtidigt blir jag inte klok på de policies som finns. Istället för att värna om att legitima spelare ska ha betrodda konton över lång tid, så motiveras nästan beteendet med många konton och få spel på varje. Risken att bli av med spel eller att bannas blir ju lägre.

Yes. trist

Skrivet av sniglom:

Tycker Steam har underlig VAC-policy. För ett antal år sedan hjälpte jag min kusin som fått sitt steam-konto kapat. Medan det var kapat hade kaparen fuskat och blivit VAC-bannad. Det här var förresten före steam införde TFA om jag minns rätt.

Steam-supporten kunde hjälpa till att återställa ägarskapet på kontot och de kunde även se att allt fusk hade skett medan det var kapat. Trots detta är hela kontot permbannat från VAC och det fanns ingenting att göra. Skulle det någonsin spelas mot VAC-servrar igen var det bara att skapa nytt konto och köpa om spelen.

Jag förstår irritationen. However, hade man öppnat upp för upplåsning av VACbans så hade det gått att expolita ganska mycket också.
1. Köp ett CS:GO på ett nytt steamkonto med en VPNtjänst.
2. Byt ut mail och inloggningsuppgifter själv på steamkontot till annan tillfällig mail och börja fuska vilket leder till VAC ban
3. Rapportera in att ens konto blivit "hackat" (när man själv bytt ut uppgifter och uppkopplingspunkt) så att man får kontot upplåst igen.

Det skulle innebära att de som förtjänar VACbans inte förlorar sina konton permanent utan de kan få tillbaka dem med lite förplanering.
Nu fungerar ju inte det i nuläget eftersom VACban helt enkelt är permanent och det förhindrar sådant fiffel.
När det kommer till stulna konton är det kanske inte mycket annat än hög säkerhet som ger bra skydd för tråkigheter likt det din kusin råkade ut för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepzou:

Det kanske borde kosta att starta konto på steam. 150 kr per konto

Skrivet av Paddanx:

Skulle ju kunna vara en lösning, men det skulle också sänka Steams konkurrens vs andra plattformar. Det hjälper också inte mot folk som har dåliga lösenord och blir kapade, där kontot sedan säljs för att spela och fuska.

Kanske man bara kan spela på VACservers om man har ett spelvärde på minst 500 spänn på kontot. Har man inte det behöver man sätta in deposition som motsvarar spelvärde för 500 spänn.

Ja, det ger en tröskel in. Men inte för alla utan bara om man vill ha access till de fuskfria servrarna. Skulle steam kunna erbjuda en fusktröskel så ser jag en hel del mervärde och USP mot konkurrenterna istället

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske man bara kan spela på VACservers om man har ett spelvärde på minst 500 spänn på kontot. Har man inte det behöver man sätta in deposition som motsvarar spelvärde för 500 spänn.

Ja, det ger en tröskel in. Men inte för alla utan bara om man vill ha access till de fuskfria servrarna. Skulle steam kunna erbjuda en fusktröskel så ser jag en hel del mervärde och USP mot konkurrenterna istället

Som sagt, detta löser helt klart problemet med nya konton och sommarrean, men inte kapade. Snarare lär det lägger mer risk och last på kapade konton, då dessa blir mer värda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, detta löser helt klart problemet med nya konton och sommarrean, men inte kapade. Snarare lär det lägger mer risk och last på kapade konton, då dessa blir mer värda.

Ja hackade konton som det fuskas på är också problem. Det hör ihop men är samtidigt ett annat problem.
För att lösa det problemet krävs andra åtgärder.
För åtkomst till vac servers - krav på tvåfaktorsautentisering med mobilen? Vet inte hur konton blir hackade idag men en bra lösning tvåfaktorsautentiering är vanligen rätt svår att trixa sig runt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så det är här man gråter när man åker fast för fusk ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag tror inte det handlar om att vara bäst, för är man inte helt pantat i huvudet så vet man ju att man fuskar, och det har inget med skills att göra.

Jag tror det går ut på att sabba för andra helt enkelt, de får ut nöje av att sabba upplevelsen för andra.
Det är sorgliga individer som inte har annat att göra, och de vill att alla andra ska vara lika trötta på livet som de själva är.

För de flesta gissar jag att det är för att sabba för andra. Men det finns även många som fuskar "snyggt" så det inte ska upptäckas direkt av vanliga spelare utan dessa vill förmodligen ha uppmärksamhet och höra "Fan vad bra du är!" av andra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att Valve loggar MAC-adressen som användes när ett konto spärras och att denna information delges varenda gång någon med samma MAC-adress gör något i Steam.
Då tar nog fuskeriet slut lite snabbare.

Permalänk

@Söderbäck:

Men Valve kommer inte kunna garantera att jag inte kan komma åt den servern när jag fuskar?
varför skulle inte jag kunna fixa account, kasta in 500 spänn i kontot o sedan fuska?
Menar när de inte ens kan garantera det på diverse större turneringar (t.o.m. spekulationer om proffs fuskar i live-turneringar) så hur fan ska de kunna lösa det via nätet?

Jag hade aldrig betalat in 500 spänn för att plocka väck 95% av fuskarna, finns ju fortfarande många som hade tyckt det varit ok att riska 500 spänn för o fuska i allt från någon dag till flera veckor.

Valve tjänar på tok för mycket på att folk fuskar. Hur många accounts köps årligen på tex CS-GO? Detta är ju pengar in, så länge balans finns mellan att folk faktiskt fortfarande spelar det, o att fuskarna köper om accounts så har de pengar in.

Den dagen det skrivs ett helt fusksäkert CS GO då kommer nog också detta förfalla.

Bitter sanning men fuskarna håller ju faktiskt spelet vid liv.
För inbilla inte mig att du som köper ditt CS GO på sommarrean för 50 spänn kompenserar upp ens i närheten utav utveckling, server osv i långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man får hoppas att Valve loggar MAC-adressen som användes när ett konto spärras och att denna information delges varenda gång någon med samma MAC-adress gör något i Steam.
Då tar nog fuskeriet slut lite snabbare.

MAC-adresser är lätta att spoofa så de får nog gå på något mer konkret.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.