Varför hyllas dagens kassa mobiler?

Permalänk
Medlem

Varför hyllas dagens kassa mobiler?

Tänkte bara skriva av mig lite och samtidigt kolla om det inte är fler än jag som reagerat.

När man läser dagens recensioner på mobiler är mycket fokus känslan i att hålla den och hur snygg den är att se på. Ett billigt plastskal skulle sågas jämns med anklarna direkt.

Nu till problemet, aluminium och glas!? är värdelösa matrial att ta upp stötar, vilket resulterar i att nästa alla jag känner har kvaddat en fin, fullt fungerande smartphone. Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand. Själv kvaddade jag en Nexus 6P efter en vecka, tappade den i asfalten från 30! cm höjd. Fick laga den för 1800:-

Alla äldre här på forumet som var med på den gamla goda tiden och har lyckats kvadda en Nokia 3310 genom att tappa den i golvet kan räcka upp en hand . Själv hade jag en HTC X tror jag den hette, den hade ett skal av kompositplast tror jag det var, tappade den i stengolvet, i asfalten massvis av gånger, hände ingenting!

Nu säger någon här säkert att det är ju bara att köpa ett gummiskal eller kanske ett tjockt läderfodral. Visst, men varför skall man då betala dyra pengar på matt aluminium eller glänsande glas?

Någon annan säger säkert det finns mobiler som tål stryk, visst, men de är ofta rätt kassa prestandamässigt med högst mediokra kamreror.

Nä! Ge mig ett riktigt fett kompositskal som tål stryk och inte ett skal som måste behandlas som en tvåtusen år gammal pergamentsrulle.

Tack för mig, och ha en skön semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nu till problemet, aluminium och glas!? är värdelösa matrial att ta upp stötar, vilket resulterar i att nästa alla jag känner har kvaddat en fin, fullt fungerande smartphone. Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand. Själv kvaddade jag en Nexus 6P efter en vecka, tappade den i asfalten från 30! cm höjd. Fick laga den för 1800:-

Alla äldre här på forumet som var med på den gamla goda tiden och har lyckats kvadda en Nokia 3310 genom att tappa den i golvet kan räcka upp en hand . Själv hade jag en HTC X tror jag den hette, den hade ett skal av kompositplast tror jag det var, tappade den i stengolvet, i asfalten massvis av gånger, hände ingenting!

Det jag funderar mest över är hur du ska skilja dessa personer åt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin tappat en telefon. Förstår inte hur folk överlag hanterar deras saker så som folk tappar grejor överlag. Tappar folk allt eller?
Kan verkligen inte förstå hur det är så vanligt att tappa telefoner.

Har dock med mig telefonen när jag kör cross. Och där kan den lätt få sig en smäll eller två. Men än så länge har den klarat sig och då har jag ändå lyckats bryta ben på den maskinen. Bara fiskar upp telefonen och ringer efter hjälp.

Också en nexus 6p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

För att de säljer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@EmilH: Kan bara hålla med. Vilken känsla ger "fina" material som glas och aluminium om dom måste täckas av ett hölje gummi eller plast?
Det enda som händer är att mobilen blir tyngre och klumpigare.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

om du nu vill ha en 3310 så får du väl köpa en.

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Medlem

Själv har jag inget emot dagens telefoner, men det kanske beror på att jag aldrig gjort sönder en heller.

Den första smartphone jag hade var en iPhone 3G så nog har jag haft några iaf. Det enda jag lyckats göra är att stoppa ner telefonen i golfbagen och hade glömt en banan där som smällt i solljuset. Den micen och högtalaren var svårräddad efter rundan.

Men annars tycker ändå jag att jag tappat mina telefoner rätt många gånger utan att något hänt mer än fått några repor i kanterna. Visserligen brukar jag vara rätt snabb på att ta emot telefonen på foten för att sedan endast studsa en dm.

Så jag röstar på att det ska byggas snygga telefoner som man vill kolla på! Hatar även skal av den anledningen att man döljer den snygga telefonen!

Permalänk

Dåligt insatt, men borde finnas många "Kinatelefoner" som täcker upp dina önskemål

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Jag hade mobil på NMT tiden, då vet var så att man främst enbart kunde ringa utåt då den drog för mycket ström för att ha på hela tiden. Sedan där har jag haft många mobiler och jag har inte fått den minsta repa i glaset.

Det är enkelt ta inte med mobilen överallt, ska ni ut och snickera och liknade bär ej med mobilen, i vanliga fall skaffa ett skyddsfodral. Att en stor del struntar i att skaffa skyddsfodral, ja skyll er själva tycker jag.

Sedan skulle jag vilja se en utveckling emot mjukvarosimkort, där jag skulle vilja ha fler mobiler knutna till ett telefonnummer. Vardagstelefonen som är en dyr nalle och sedan den hållfasta telefonen med avsaknaden av funktioner, men istället stöttålig och inte så dyr. Den billiga är perfekt och ta med på gym etc, dumt att ha med en 8000kr nalle dit.

Permalänk
Medlem

Måste dock hålla med till viss del.
Skrämmande hur ömtåliga telefoner är.
Min gamla Z2 gled ur fickan på väg ur bilen och hela baksidan sprack, skulle kostar 1600 att laga.
Med tanke på vad en mobiltelefon kostar så borde dom göra så dom tål, för vi har tekniken att göra det.
Men det tjänar dom väl inga pengar på.....

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg vilka typer av mobiler jag hade förr när Nokia var the shit. Vill aldrig gå tillbaka till plastiga telefoner som knakar och känns allmänt skit.

Har inte spräckt en skärm eller baksida på någon telefon jag ägt. Använder inte skal heller, tycker det förstör hela telefonen.

Just nu har jag en Galaxy S7, haft sen releasedagen och inte tappat den en enda gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Har inte spräckt en skärm eller baksida på någon telefon jag ägt. Använder inte skal heller, tycker det förstör hela telefonen.

Håller helt med om detta, min mobil är typ dubbelt så tjock med fodralet, men oj så många golvtappningar den har hållit utan den minsta repan. Så jag tycker folk med dagens mobiler har ett val, stöttålig men ful, eller skör men snygg. Eftersom skal är så billiga så handlar valet främst om smak och tycke.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EmilH:

Tänkte bara skriva av mig lite och samtidigt kolla om det inte är fler än jag som reagerat.

När man läser dagens recensioner på mobiler är mycket fokus känslan i att hålla den och hur snygg den är att se på. Ett billigt plastskal skulle sågas jämns med anklarna direkt.

Nu till problemet, aluminium och glas!? är värdelösa matrial att ta upp stötar, vilket resulterar i att nästa alla jag känner har kvaddat en fin, fullt fungerande smartphone. Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand. Själv kvaddade jag en Nexus 6P efter en vecka, tappade den i asfalten från 30! cm höjd. Fick laga den för 1800:-

Alla äldre här på forumet som var med på den gamla goda tiden och har lyckats kvadda en Nokia 3310 genom att tappa den i golvet kan räcka upp en hand . Själv hade jag en HTC X tror jag den hette, den hade ett skal av kompositplast tror jag det var, tappade den i stengolvet, i asfalten massvis av gånger, hände ingenting!

Nu säger någon här säkert att det är ju bara att köpa ett gummiskal eller kanske ett tjockt läderfodral. Visst, men varför skall man då betala dyra pengar på matt aluminium eller glänsande glas?

Någon annan säger säkert det finns mobiler som tål stryk, visst, men de är ofta rätt kassa prestandamässigt med högst mediokra kamreror.

Nä! Ge mig ett riktigt fett kompositskal som tål stryk och inte ett skal som måste behandlas som en tvåtusen år gammal pergamentsrulle.

Tack för mig, och ha en skön semester

Har aldrig haft sönder en smarttelefon sedan jag började med dem 2010, och har aldrig använt annat än ett skärmskydd. Numera härdat glas på 0,2 mm. Om du är en klanter kan jag rekommendera ett skin dock, om du inte vill ha ett irriterande skal!

Kika här!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Jag har lyckats tappa en ipad i parkettgolvet så glaset sprack, annars har jag aldrig lyckats ha sönder mina telefoner.
Jag kan absolut förstå varför folk tappar sina telefoner, allt beror på att de hela tiden, vara sig de cyklar, springer, går, sitter och läser eller vad fan som helst måste ha telefonen i handen så de absolut inte missar något inlägg eller snapchat eller vad det nu kan vara som är så viktigt.
Förr i tiden så pratade folk med varann när man var ute och gick, idag går folk bredvid varann och tittar ner i en telefon.

Klart som fan att man tappar den då och då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Dagens mobiler är inte kassa utan väldigt tåliga.
Det är otroligt många variabler som spelar in när du tappar en mobil.

Har haft alla Sonys mobiler med deras officiella fodral för det ger funktioner samt är snygga.

Älskar Sony då dom skriker kvalité.

Permalänk
Hedersmedlem

En till som instämmer. Det där med glas på baksidan har jag alltid tyckt var extra dumt alltså.
Har själv en lg g4 med plastram och läder på baksidan utan extra skal. Win win med materialkänsla och hållbarhet plus bra kamera.
Eller ja... Hållbarheten är såklart inte lika bra som förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Tänkte bara skriva av mig lite och samtidigt kolla om det inte är fler än jag som reagerat.

När man läser dagens recensioner på mobiler är mycket fokus känslan i att hålla den och hur snygg den är att se på. Ett billigt plastskal skulle sågas jämns med anklarna direkt.

Nu till problemet, aluminium och glas!? är värdelösa matrial att ta upp stötar, vilket resulterar i att nästa alla jag känner har kvaddat en fin, fullt fungerande smartphone. Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand. Själv kvaddade jag en Nexus 6P efter en vecka, tappade den i asfalten från 30! cm höjd. Fick laga den för 1800:-

Alla äldre här på forumet som var med på den gamla goda tiden och har lyckats kvadda en Nokia 3310 genom att tappa den i golvet kan räcka upp en hand . Själv hade jag en HTC X tror jag den hette, den hade ett skal av kompositplast tror jag det var, tappade den i stengolvet, i asfalten massvis av gånger, hände ingenting!

Nu säger någon här säkert att det är ju bara att köpa ett gummiskal eller kanske ett tjockt läderfodral. Visst, men varför skall man då betala dyra pengar på matt aluminium eller glänsande glas?

Någon annan säger säkert det finns mobiler som tål stryk, visst, men de är ofta rätt kassa prestandamässigt med högst mediokra kamreror.

Nä! Ge mig ett riktigt fett kompositskal som tål stryk och inte ett skal som måste behandlas som en tvåtusen år gammal pergamentsrulle.

Tack för mig, och ha en skön semester

Men om tillverkarna börjar sälja tåliga mobiler med kvalitet....hur ska de då kunna lura oss konsumenter att köpa deras senaste "flaggskepp"?

Permalänk
Medlem

Jag räcker upp handen Helt ärligt förstår jag inte hur alla lyckas tappa sina mobiler. Har man ett okej skal finns inget annat än klantighet att skylla på.

Permalänk
Hedersmedlem

Har tappat mobiler några gånger och *tar i trä* ingen av dem har tagit skada av det än så länge. Jag är försiktig med mina saker ändå så jag föredrar att mobilen ser snyggare ut. Vill du ha något som ser ut som en relik från 90-talet så visst, men jag tror du är ganska ensam om det i världen.

Permalänk
Medlem

Samsung gjorde helt rätt fram till och med S5(?). Robust plast och utbytbart batteri. Funktionalitetskänsla. IMO.

Svaret på topic är ju dock enkelt. Funktion är allt mer ofta endast i paritet med status och signalvärde jämfört med tidigare då funktion vägde lite tyngre. Att se bra ut och kännas bra blir således en "feature" i brist på andra sätt att kunna sticka ut jämfört med konkurrenterna. Hårdvarumässigt står vi i princip stilla, alla förbättringar är så inkrementella. Mjukvarumässigt finns det bara så många som orkar bry sig, men hur telefonen ser ut är både lätt att ta in och kommunicera till andra när man slänger upp telefonen på bordet i lunchrummet, under kundmötet eller ute på krogen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand. Själv kvaddade jag en Nexus 6P efter en vecka, tappade den i asfalten från 30! cm höjd. Fick laga den för 1800:-

Då räcker jag upp en hand eftersom jag aldrig någonsin, varken tappat eller omedvetet förstört en mobiltelefon och då har jag hållt på med sådana såpass länge att min första mobiltelefon inte ens var en GSM.

Skrivet av EmilH:

Själv hade jag en HTC X tror jag den hette, den hade ett skal av kompositplast tror jag det var, tappade den i stengolvet, i asfalten massvis av gånger, hände ingenting!

Well, there's your problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand.

*räcker upp min hand* Min OnePlus 3 överlever ännu, inget skal eller skärmskydd som med alla mobiler jag haft. Har förövrigt aldrig i mitt liv förstört en telefon genom att tappa den.

Skrivet av EmilH:

Någon annan säger säkert det finns mobiler som tål stryk, visst, men de är ofta rätt kassa prestandamässigt med högst mediokra kamreror.

Är inte direkt insatt i mobiler men Cat S60 ser ju ut att både kunna tåla stryk samt verkar den ha någorlunda bra prestanda och kamera? Jag har ioförsig bara kollat på specs, siffrorna behöver inte direkt betyda mycket. Den är ju dock ful som fan.

Permalänk
Avstängd

En 3310'a är väl 90% plast och ett litet chip och en skärm på 1x1cm...

En modern mobil har 10% plast, aluminum eller vad de vill ha för chassi och 90% gorillaglas på en 5,5"..Större yta att ta stryk på..gör matten själv

Motorola Z eller vad den heter, denna klarar ett fritt fall från 100m rakt ner i asfalten och klarar sig med en liten skråma..kolla in på Youtube.

Min 3310'a självdog..min trogne tjänare HTC One X lever än idag sen den kom ut på marknaden, kan vara en GPS, stegräknare etc etc..kolla på porr..det kan man ju inte på en 3310'a..

Idag leker jag med en gammal LG G3'a som täcker alla mina behov.

Jag har aldrig tappat en av mina telefoner, men min sambo tappade min LG i golvet, inget hände, den för ca 90cm rakt ner på ett parkettgolv.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

En kollega har en sån här mobil. Tål det mesta.
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/cat-mobi...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk inte tappar sina mobiler i den här tråden 😊
Ni tillhör nog en lycklig minoritet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har aldrig någonsin tappat en telefon. Förstår inte hur folk överlag hanterar deras saker så som folk tappar grejor överlag. Tappar folk allt eller?
Kan verkligen inte förstå hur det är så vanligt att tappa telefoner.

Jag tappar min mobil HELA tiden, speciellt på gymmet. Den åker verkligen i backen FLERA gånger om dagen. Om man använder hörlurar med sladd och tar ur sin mobil ur fickan hela tiden för att byta låt/spellista på spotify/sms:a/prata så ökar tappchansen exponentiellt. Därför skaffar man sig ett rejält skal(jag skaffa mig en otterbox reflex till min iphone 4s) så håller mobilen åtminstone 3-4 år tills skalet fallet samman. Ett skal för 300 pix är bättre än alla försäkringar som finns, å andra sidan blir mobilen lite otympligare av skal.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand.

Räcker upp en hand. Min Iphone är som ny efter ett och ett halt år

Skrivet av EmilH:

Nu säger någon här säkert att det är ju bara att köpa ett gummiskal eller kanske ett tjockt läderfodral. Visst, men varför skall man då betala dyra pengar på matt aluminium eller glänsande glas?

Det går liksom inte att välja bort material om man vill ha en specifik telefon. Jag köper telefon för dess funktion och får då de estetiska dragen på köpet, så att skydda den med skyddsfilm och skal känns ganska naturligt för att slippa lämna in den för reparation en gång i kvartalet.

Skrivet av EmilH:

Nä! Ge mig ett riktigt fett kompositskal som tål stryk och inte ett skal som måste behandlas som en tvåtusen år gammal pergamentsrulle.

Tack för mig, och ha en skön semester

https://www.toughgadget.com/best-rugged-smartphones-unlocked/
http://se.dewaltphones.com/

Ha nu en underbar semester!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Har en BEGAGNAD iphone 5s. Fungerar klockrent utan skal, bara montera en liten extra glasskiva på skärmen så håller telefonen en evighet. Har aldrig använt skal och kommer aldrig göra det, finns ingen anledning. Lite repor i aluminiumet kan jag leva med, snyggare än ett fult skal.

Då jag vistas i garage, under bilen, i verkstad osv så är min telefon väldigt utsatt då jag även använder ficklampan väldigt ofta i dom situationerna. Har tappat telefonen några gånger, extraglaset har gått sönder men det tar 5 minuter att byta ut. Kostar typ 5kr att köpa från ebay så är ingen större förlust heller.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt att det säljer bättre med en snygg och ömtålig som känns bra i handen jämfört med en telefon som ser dålig ut och känns plastig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Forsgren:

[…] och hade glömt en banan där som smällt i solljuset.

Ja, jag säger då det! Snart har vi väl talande maskar som flänger omkring och skjuter bazooka på folk.

#vartärvärldenpåväg

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers