Projekt: Kräma liv i min kompis helvete till dammråtta från 2007-11. Kul!

Permalänk

Projekt: Kräma liv i min kompis helvete till dammråtta från 2007-11. Kul!

Hallå,
Sitter med ett litet projekt som innebär att försöka andas liv i en kompis gamla HP-dator från ca 2007-11. Naturligtvis hade det bästa varit att fixa en helt ny men den uppgraderingen kommer han inte göra förrän inom ett år och han har bett mig försöka göra vad jag kan. Jag satte en personlig budget på ca 1000-1200kr som han är ok med. Han är medveten om att det är lite gambling men är ok med det ändå. Jag tycker dessutom det är lite kul att försöka fixa med så jag tar mig helt enkelt an ett projekt som mycket väl kan vara dödfött från början. Så inga kommentarer om att jag måste köpa helt nytt osv tack!

Mission: Kunna spela CS:GO och Civilization V

Jag har i skrivande stund gjort en första genomgång av den och städat ur den rejält, både fysiskt samt från bloatware och brutala mängder bloatware. (Min vän har i princip knappt en aning om vad en dator är och än mindre en brandvägg).
Som det ser ut nu så kraschar den mellan 35 och 55 min. Kraschen innebär att datorn fortsätter köra men bilden försvinner. "No signal detected". Testad på två olika skärmar. Till att börja med kraschade den efter ca 20 minuter men efter en genomgång och utrensning kommer kraschen alltså mellan 35-55 minuter vilket ger mig lite hopp.

Research:

Följande delar finns i datorn.
Moderkort: Asus IPIBL-LB
PCI-E socket för GPU men såvitt jag vet är alla PCI-sockets bakåtkompatibla och man skulle kunna slänga i vad som helst. Moderkortet är ett micro-ATX så det blir dock krasst med utrymme.
Plats för 4 DDR2-minnen vilket jag förmodar innebär max 8GB RAM
Socket LGA 775 för CPU. Wikipedialänk till vad för CPUs som använder sig av den sockeln, vill dock inte byta ut CPUn pga onödigt arbete och det är lugnt ändå med spelen. https://sv.wikipedia.org/wiki/LGA_775

CPU: Intel 2 core Q6600 2.4Ghz
Använder
30% vid boot, sedan nere på 3%
Pendlar mellan 30% och 70% vid Internetanvändning.
HWMonitor visar temperatur på 54-56° C
För mig spelar detta inte stor roll eftersom CPUn bevisligen klarar av CS:GO med ännu sämre grafikkort.

GPU: Nvidia GeForce 9600 GS
Inga specs för HWMonitor

RAM: DDR2 4GB

HD: Hitachi HD 686 GB...wtf

­Som jag ser det vill jag försöka kräma ur datorn så mycket som möjligt och det jag tror jag kommer behöva byta ut är GPUn och HDn. Jag snackar gamla budgetkort på ebay och liknande här alltså. Bröt dessutom fläkten på den dammiga jäveln när jag städade den så GPUn måste bytas ut.

Frågan är nu vad för slags kul gammalt skit jag kan trycka in i den. HDn kan definitivt vara ganska ny, tänkte mig en https://www.inet.se/produkt/4304280/wd-blue-1tb-7200rpm-64mb#recensioner som jag tycker är en helt ok uppskattad budgetHD som dessutom går att använda igen.

OS blir en senare fråga.

GPU, ingen aning. Tänker mig något från ca 2012 eller liknande om det går att få tag på. Nu hittade jag iofs kort som https://www.dustinhome.se/product/5011022832/rx-550-2gb?ssel=false&LGWCODE=5011022832;89813;5443&gclid=Cj0KCQjw7pHLBRDqARIsAFyKPa4B2GvFA78CBimnOLfs4wHC3sBMjFW1Ui0GP5eAeSwo7hp1LGf43o4aAvXsEALw_wcB fast jag har ingen aning om vad det är för något.

Hursomhelst, kom jättegärna med lite input! Jag har rätt kul med det här helvetet.

Permalänk
Medlem

@stiftpenna

Då det rör sig om en äldre dator skulle jag börja med att kolla så att inga kondensatorer på moderkortet börjat svälla/läcka, så att man inte lägger ner tid/pengar på övriga komponenter i onödan.

Bildexempel =

Permalänk
Medlem

Du kan testa ta bort och installera om allt för att se om det löser krascherna.

Permalänk
Medlem

Rensa inte från bloatware, gör en ren installation av operativsystemet. Bättre att ersätta operativsystemet med ett nytt än att försöka lappa ihop ett gammalt. Så länge du inte byter ut moderkortet borde du inte behöva någon ny nyckel utan kan använda den som står på datorn.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Entusiast

Innan några som helst uppgraderingar görs håller jag med om att en ominstallation av operativsystemet är på plats. På det sättet undanröjer man direkt alla möjliga mjukvarufel den skulle kunna ha med minimal "arbetstid". För innan det börjar uppgraderas så bör man vara säker på att inte själva hårdvaran är defekt. Rent spontant låter det som att grafikkortet är på väg utför, men det kan vara bra att försäkra sig om det.

När det kommer till uppgraderingar så skulle jag rekommendera den bästa GPU:n som går att få tag på för cirka 500kr samt en SSD att lägga operativsystemet på, antingen begagnad eller ny. På så sätt kommer datorn definitivt få nytt liv, även om det är lite synd att processorn inte kan överklockas p.g.a moderkortet och de övriga komponenterna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ska ni byta till SSD kan ni installera på den på direkten.

Finns många väldigt prisvärda grafikkort för runt 500kr beg idag. Se listan i min undertext.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Tack för alla tips!
Tänkte inte alls på noder på moderkortet exempelvis, det var väldigt hjälpsamt. Det verkar inte vara några problem där dock.
Mitt stora problem med en ominstallation är ju dock framförallt krashen då datorn lär krasha innan ominstallationen är klar. Jag funderar på om det skulle vara någon risk för mitt grafikkort om jag sätter in det i burken och ominstallerar hans dator med det i. Jag tror att det stora problemet framförallt ligger där samt på hårddisken. Köpa en ny SSD eller HD är inga problem då det går att använda i framtiden. Däremot är det synd att köpa en ny GPU för 500kr, som varken är en framtidsinvestering eller kanske ens lönt, då jag kan ha fel och kraschen kanske inte ligger just i GPUn vilket ändå omintetgör planerna på en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen grafikkrets på moderkortet? Bara att plocka ut grafikkortet och köra utan i så fall.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiftpenna:

Tack för alla tips!
Tänkte inte alls på noder på moderkortet exempelvis, det var väldigt hjälpsamt. Det verkar inte vara några problem där dock.
Mitt stora problem med en ominstallation är ju dock framförallt krashen då datorn lär krasha innan ominstallationen är klar. Jag funderar på om det skulle vara någon risk för mitt grafikkort om jag sätter in det i burken och ominstallerar hans dator med det i. Jag tror att det stora problemet framförallt ligger där samt på hårddisken. Köpa en ny SSD eller HD är inga problem då det går att använda i framtiden. Däremot är det synd att köpa en ny GPU för 500kr, som varken är en framtidsinvestering eller kanske ens lönt, då jag kan ha fel och kraschen kanske inte ligger just i GPUn vilket ändå omintetgör planerna på en ominstallation.

Du ska ju bara testa att installera om för att se om krascherna beror Windows innan du köper nya disk som du pratade om.

Jag bruka koppla ur diskarna som är i datorn och sen låna en disk jag har över när jag gör såna tester. Tröttnar jag på att testa så kopplar jag bara in gamla disken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiftpenna:

Jag funderar på om det skulle vara någon risk för mitt grafikkort om jag sätter in det i burken och ominstallerar hans dator med det i.

Helt riskfritt är det inte, för en möjlig orsak till att datorn kraschar kan vara att nätagget håller på att lägga av. Skulle nätagget lägga av helt så finns risk för att annan hårdvara stryker med.

Med det sagt så låter det inte som att nätagget är problemet eftersom det blev bättre efter att du dammat ur datorn. Möjligtvis att nätagget är fyllt med damm och överhettar, men då borde det stänga av helt. Mer troligt är väl att det är grafikkortet som överhettas, men det kan vara lite allt möjligt som är fel på den datorn tyvärr.

Något att tänka på är att moderna grafikkort troligtvis inte fungerar, eftersom äldre moderkort oftast behöver en BIOS-uppdatering som sällan släpps till gamla märkesdatorer. Det är NVIDIAs 700-serie och AMDs 200-serie och nyare som brukar vara problematiska, så troligtvis behöver du hitta något äldre kort än så.

Permalänk

Jag körde allt på moderkortets integrerade GPU och den har inte kraschat en enda gång. Tänkte inte alls på den möjligheten, så tack så mycket för det tipset! Problemet ligger helt klart mest i GPUn och nu har jag lyckats göra en total ominstallation (efter lite bryderier eftersom Vista-skivan som tillhör är borta). Har tagit bort HPs egna bloatware, tagit bort Norton, laddat ned antivirusprogram och den har snabbats upp något rent fantastiskt. En ny SSD bör köpas in men då måste nog ett nytt OS också köpas utifall att min kompis inte kan få någon slags kopia från Microsoft-supporten på hans tidigare köp. Låter lite orimligt att den licensen skulle ligga sparad någonstans.

Det jag vill satsa på nu är alltså att få in en ny GPU i datorn. Såg listan som länkades i en signatur och måste säga att det är ett riktigt fint arbete. Om ni ändå har några konkreta tips så langa på.

Funderar i övrigt på att såga sönder det brutalt enorma hårddiskkabinettet samt HPs inbyggda extern-hårddisk-backup-någonting-fack som sitter under dvdspelaren, fastlött. Det är så mycket metall i burken att det är löjligt. Går knappt att flytta på någonting. Ser ut att vara gjort av en robot, det finns inga insugsfläktar och knappt något utrymme för luftflöde. Antar jag får fixa lite kylpasta så jag kan städa ur heatsinken till CPUn också...

Angående GPUn så hittade jag en tråd på ett random forum där en användare frågade om just GPUbyte till det här moderkortet. Svaren var att det var möjligt, även om moderkortet har en äldre sorts socket PCI-E, istället för vanlig PCI, fast att moderna GPUer ändå är bakåtkompatibla. Du menar dock alltså att problemet kommer att ligga i BIOS? Nu blev det extra research att göra...