Permalänk
Medlem

Dags att bygga nytt!

Hej,

Nu börjar min gamla stationära burk gå mot sina sista dagar. Jag planerar att bygga ihop en ny. Från början tänkte jag behålla chassit men efter att ha kikat runt på nätet börjar jag fundera på ett nytt chassi också (gick igång på vitt chassi och vita komponenter).

Jag spelar inte mer än CS:GO, LOL och COD men vill ändå ha en snabb och fräsig burk med ssd och schyssta prylar. Egentligen har jag inte satt något budget, från början tänkte jag rädda delar av min nuvarande å tänkte en budget på 6000 men nu känner jag att jag likaväl kan ösa på men vill helst inte betala mer för datorn än för min häst. En rimlig nivå kanske ligger någonstans mellan 10-15 k. Ju billigare desto bättre men som sagt - jag vill ändå ha schyssta komponenter som håller bra över tiden.

Jag skulle inte ha något emot att kunna köra redigeringsprogram och musikprogram på datorn heller men det utgår jag ifrån att den ska klara av ändå.

Som jag nämnde ovan har jag gått igång lite på vita chassin och komponenter och jag har plockat ihop en liten varukorg - https://www.inet.se/kundvagn/visa/10531958/amandas-whitepack

Vad säger Ni om den? Vad hade Ni valt för komponenter för dessa behov?
Här är det mesta hopplockat delvis pga färg (moderkortet har jag inte tittat närmare på bl.a.) - vet att nätagget är ca 500 kr dyrare i vitt än svart osv. men sånt bryr jag mig inte om så länge helhetsintrycket blir asgooodaspossible.

Alla tips mottages!

Permalänk
Medlem

Du behöver minne och processor också :).

Du kan ta ett uppgraderingspaket och lägga på lite prylar om du vill det
https://www.inet.se/produkt/v100722/uppgraderingspaket-intel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du behöver minne och processor också :).

Du kan ta ett uppgraderingspaket och lägga på lite prylar om du vill det
https://www.inet.se/produkt/v100722/uppgraderingspaket-intel-...

Yes fick inte med det i varukorgen här, har tänkt köra på en Ryzen 5 - 1500 eller 1600 men står i valet och kvalet av vad jag egentligen behöver. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag hade köpt en r5 1600 .byt ut ssdn till en 960 evo 250gb eller evo 850 250/500gb

Permalänk
Medlem

@Mandish: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10533639/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

Äckligt dyr PSU för att vara 750W sen guld..borde vara titanium eller platinum i den prisklassen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: ""vet att nätagget är ca 500 kr dyrare i vitt än svart osv. men sånt bryr jag mig inte om så länge helhetsintrycket blir asgooodaspossible."" Önskan var att få allt vitt och under 15k. Går helt klart att få samma prestanda för en mindre kostnad

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

Sen kan man få ner kostnaden på Win 10..köp via Ebay för 30-100:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ändrat mig liiiite

Hej, nu har jag ju börjat vela lite haha!
Jag funderar lite över chassit, har spanat in Corsair carbide 400c samt 600c.
600c är inverted och 400c är det inte. Däremot har 600c 5,25 tumsplatser om jag förstått allt rätt, samt en enklare fläktkontroll på chassit.
Har även spanat in phanteks p400s med tempererat glas. Det är inte priset som är avgörande utan snarare design, kvalitet och storlek. Personligen gillar jag alla - samtidigt som det finns något jag inte gillar med alla (exempelvis tycker jag att 600c är något för stort). Vad har Ni för erfarenheter av dessa chassin?

Gällande moderkort har jag spanat in Gigabyte X370 GA-AX370-Gaming 5-
samt DDR4 minnen: Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Ballistix Sport LT V

Jag har också valt att plocka bort det vita nätagget - mot ett svart.

Jag börjar snöa in mig lite för mycket på det här nu - speciellt när det kommer till chassit nu när jag har klart för mig vilka komponenter som ska sitta i - haha!