Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Skulle nog be hyresvärden ta dit någon som kontrollmäter uttaget till din lägenhet. Sitter det dessutom löst som det ser ut som på bilden kan de passa på att sätta ett nytt helt uttag. Kablar för fast installation mår inte bra av att man vrider och rockar på dem dagligen.

Tänk på att när du kopplar dig i routern och felsöker att du pingar routerns adress (som troligen är 192.168.1.1). Då vet du om du verkligen har kontakt med routern eller om det är routern som har problem med att få kontakt med internet.

Okej, så det är hyresvärden man ringer då?

Ser du på sista bilden så går kabeln rakt ner? Frågan är vart den går nånstans? För under oss har vi bara en tvättstuga..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Om du lägger upp bilderna på båda ändarna på den gula resp. den långa kabeln så kanske vi kan en gång för alla verifiera/avfärda om det har med korskopplad/rak kabel att göra.

https://www.pixeltopic.com/image/wlounvobqadbko/

https://www.pixeltopic.com/image/ipwrqttgrkluyle/

https://www.pixeltopic.com/image/sqtjmxlfoawlozw/

Permalänk

Utifrån vad jag kan se på bilderna så verkar alla tre vara med rak koppling och i och med det så faller min teori om att den gula skulle vara korsad och därmed göra skillnad.

Nästa tanke är om det är någon mekanisk skillnad som gör att det funkar med den gula men inte med de andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Utifrån vad jag kan se på bilderna så verkar alla tre vara med rak koppling och i och med det så faller min teori om att den gula skulle vara korsad och därmed göra skillnad.

Nästa tanke är om det är någon mekanisk skillnad som gör att det funkar med den gula men inte med de andra.

Något är fel !!!!!

Nu testade jag alla kablar igen till routern och den som inte funkade innan började fungera. Jag rör på kabeln lite grann och tappar anslutning med en gång . Jag försöker röra igen men den hoppar inte igång igen.

Jag kopplar den gula korta kabeln och då börjar det fungera.

Detta är en splitterny router som jag fått förrgår och samma problem är det ju som på den gamla.

Kanske bäst att testa en annan router? Tex TP link eller dlink och skippa asus?

Något fel är det nånstans? Men vart?

Snälla kan någon hjälpa mig. Jag orkar inte mer? Eller vem kan jag kontakta som kan komma hjälpa mig ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu testade jag igen alla kablar fast direkt i datorn så jag skippade routern. Alla fungerade förutom den korta gula. Med routern blir det tvärtom. Bara korta gula funkar och inte de andra.

Jag går galen snart !!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns ganska uppenbart att det är något slags glapp om det bryter när du "rör" på kabeln. Iom att du har bytt ut routern känns det osannolikt att det skulle vara den. Din bredbandsleverantör kan ju inte se om kontakten är fysiskt skadad, bara huruvida anslutningen mellan din fiberdosa och dem fungerar. Skulle satsa på att undersöka fiberuttaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Känns ganska uppenbart att det är något slags glapp om det bryter när du "rör" på kabeln. Iom att du har bytt ut routern känns det osannolikt att det skulle vara den. Din bredbandsleverantör kan ju inte se om kontakten är fysiskt skadad, bara huruvida anslutningen mellan din fiberdosa och dem fungerar. Skulle satsa på att undersöka fiberuttaget.

Exakt det tänker jag. Fast så är det inte när jag kopplar mellan fiberuttaget och direkt till dator. Då funkar alla förutom den korta gula som enbart funkar till routern.

Vem är det man kontaktar som skall komma kolla på fiberuttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu har jag den korta gula kabeln mellan fiberuttag och router och så får det väl vara. Det är ju den enda kabeln som fungerar.

Medan jag rör kabeln så tappar jag inte internet anslutning som jag gjorde för en stund sedan.

Jag testade innan också de andra kablarna men får ingen anslutning alls trots att jag rör på kabeln.

Jag antar att jag får leva med detta då.

Då får jag väl ha routern i hallen.

Suck

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Exakt det tänker jag. Fast så är det inte när jag kopplar mellan fiberuttaget och direkt till dator. Då funkar alla förutom den korta gula som enbart funkar till routern.

Vem är det man kontaktar som skall komma kolla på fiberuttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Snälla, kalla inte ett RJ45 ethernetuttag för "Fiberuttag", finns ingen fiber alls där utan bara koppar. Du kommer att sätta griller i huvudet på den stackare som tar emot samtalet om du felanmäler " fibern", då du inte har någon. Sen är det betydligt mer komplicerat att laga fiberfel, då det skall svetsas med dyr utrustning. Koppar CAT kabel kan du nästan laga och klämma själv!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaist:

Snälla, kalla inte ett RJ45 ethernetuttag för "Fiberuttag", finns ingen fiber alls där utan bara koppar. Du kommer att sätta griller i huvudet på den stackare som tar emot samtalet om du felanmäler " fibern", då du inte har någon. Sen är det betydligt mer komplicerat att laga fiberfel, då det skall svetsas med dyr utrustning. Koppar CAT kabel kan du nästan laga och klämma själv!

Okej då vet jag nu att det inte är ett fiberuttag. Ber om ursäkt , är inte så nätverkskunnig.

Men är det hyresvärden jag ska ringa imorgon? Om ja, vad säger jag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av onezerotwo:

Okej då vet jag nu att det inte är ett fiberuttag. Ber om ursäkt , är inte så nätverkskunnig.

Men är det hyresvärden jag ska ringa imorgon? Om ja, vad säger jag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Bor du i hyresrätt så kan du pröva ringa hyresvärden, ja.
Säg att ditt uttag glappar. Är väl enklast. Om dom då skickar ut en tekniker så kollar dom ju efter glapp.. börja inte tjorva med att vissa kablar funkar och vissa inte. Det tar du med teknikern när den är på plats.

Men då det inte är ett kritisk problem, som ett läckande element så kan det ta upp till 2 veckor före felet SKA vara åtgärdat har jag för mig.

Medans ett element som läcker ordnas på en gång då det kan kosta multum annars.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Okej, så det är hyresvärden man ringer då?

Ser du på sista bilden så går kabeln rakt ner? Frågan är vart den går nånstans? För under oss har vi bara en tvättstuga..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är det. De har ansvar för fastighetsnätet. Du får säga att det glappar och om det är som på bilden löst.

Borde vara något rum eller elcentral i källaren där stadsnätet har sin switch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ja det är det. De har ansvar för fastighetsnätet. Du får säga att det glappar och om det är som på bilden löst.

Borde vara något rum eller elcentral i källaren där stadsnätet har sin switch.

Men jag vill ju inte säga till honom att enbart den korta gula kabeln fungerar. Då kanske han säger att jag får ha det så...?

Så det är det som är problemet? Att det glappar?

Just nu är dem korta gula kabeln inkopplad i routern och allt flyter på bra. Dock bara med denna dumma kabeln.

Vi har ingen källare under oss. Vi har en tvättstuga ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Men jag vill ju inte säga till honom att enbart den korta gula kabeln fungerar. Då kanske han säger att jag får ha det så...?

Nej, säg att uttaget glappar. Skit i resten. Samt om uttaget är löst ska de såklart fixa det med. Det ska sitta på väggen och vara helt, punkt. Helst ska den som byter mäta kabeln med ett riktigt fluke eller likande instrument också.

Skrivet av onezerotwo:

Så det är det som är problemet? Att det glappar?

Jag tycker det låter som det på det du skriver

Skrivet av onezerotwo:

Vi har ingen källare under oss. Vi har en tvättstuga ?

Kan vara så illa att det går till ett annat hus och att kabeln är på gränsen till för lång. Svårt att säga när jag inte vet vad det är för fasighet och hur det ser ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Nej, säg att uttaget glappar. Skit i resten. Samt om uttaget är löst ska de såklart fixa det med. Det ska sitta på väggen och vara helt, punkt. Helst ska den som byter mäta kabeln med ett riktigt fluke eller likande instrument också.

Jag tycker det låter som det på det du skriver

Kan vara så illa att det går till ett annat hus och att kabeln är på gränsen till för lång. Svårt att säga när jag inte vet vad det är för fasighet och hur det ser ut.

Nu kom jag på en sak.

Min morbror bor granne med oss. 2 trappuppgångar bort och han har rest utomlands, han gav mig nyckeln eftersom jag skulle passa deras kanin.

Fast han har comhem och han kör med deras router , och han kör via samma uttag som jag.

Imorgon kan jag väl ta med mig routern och alla kablar upp dit och testa allt? Bara för att utesluta routern. Fast jag tvivlar på att det är routern med tanke på att jag fick en ny av CDON.

Jag återkommer imorgon !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av onezerotwo:

Nu kom jag på en sak.

Min morbror bor granne med oss. 2 trappuppgångar bort och han har rest utomlands, han gav mig nyckeln eftersom jag skulle passa deras kanin.

Fast han har comhem och han kör med deras router , och han kör via samma uttag som jag.

Imorgon kan jag väl ta med mig routern och alla kablar upp dit och testa allt? Bara för att utesluta routern. Fast jag tvivlar på att det är routern med tanke på att jag fick en ny av CDON.

Jag återkommer imorgon !

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du ingen annan router du kan kolla med? tvivlar på routern, alltså att det är den som är felet.

Slösa inte tid, så prata med hyresvärden på en gång på morgonen.
du måste ha dit en tekniker som får kolla på uttaget för det verkar inte vara i gott skick om det ibland funakr och ibland inte. Är det glapp/trasigt eller bara felkopplat är inte din sak att laga hur lätt det än är. Du betalar hyresvärden och dom ska ordna det.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lineri:

Hade du ingen annan router du kan kolla med? tvivlar på routern, alltså att det är den som är felet.

Slösa inte tid, så prata med hyresvärden på en gång på morgonen.
du måste ha dit en tekniker som får kolla på uttaget för det verkar inte vara i gott skick om det ibland funakr och ibland inte. Är det glapp/trasigt eller bara felkopplat är inte din sak att laga hur lätt det än är. Du betalar hyresvärden och dom ska ordna det.

Jag har ingen annan router. Detta är samma router som jag en gång skickat tillbaka eftersom jag trodde det var fel på den. Nu lär jag betala för något som det inte var något fel på.

Varför ska jag betala hyresvärden? Det är hyresrätt jag bor i. Det är ju inte mitt fel att det glappar..?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara en kombination av orsaker, både glapp/felkoppling i nån kabel och ett maclås, beskrivningarna gör det svårt att förstå exakt vad som testats och exakt hur lång tid varje omkoppling tagit (det kan påverka maclås för de går oftast på timer)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara en kombination av orsaker, både glapp/felkoppling i nån kabel och ett maclås, beskrivningarna gör det svårt att förstå exakt vad som testats och exakt hur lång tid varje omkoppling tagit (det kan påverka maclås för de går oftast på timer)

Okej och hur får jag bort detta Mac lås ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av onezerotwo:

Okej och hur får jag bort detta Mac lås ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det får du inte om din operatör har konfat det så, det brukar gå på timer på mellan 20 min och 1 dygn, därför vore det intressant för felsökningen att veta om du får länk men inte tilldelas en ipadress via dhcp eller om länken är nere, det vore även intressant att veta vilken länkhastighet du får för är det bara 4 kablat anslutna är det max 100Mbit och prylarna kan vara känsliga för om kabeln är rak eller korsad, har du däremot en 1000Mbit länk så ska det inte spela roll.
Du kan väl ansluta datorn direkt och öppna en kommandotolk och skriva
ipconfig /all
posta sen svaret du får därifrån både när det fungerar och inte fungerar, kolla även egenskaperna på ditt nätverkskort och se vilken länkhastighet det rapporterar både när det går och strular.
Det kanske syns nått intressant i de uppgifterna som kan förklara vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det får du inte om din operatör har konfat det så, det brukar gå på timer på mellan 20 min och 1 dygn, därför vore det intressant för felsökningen att veta om du får länk men inte tilldelas en ipadress via dhcp eller om länken är nere, det vore även intressant att veta vilken länkhastighet du får för är det bara 4 kablat anslutna är det max 100Mbit och prylarna kan vara känsliga för om kabeln är rak eller korsad, har du däremot en 1000Mbit länk så ska det inte spela roll.
Du kan väl ansluta datorn direkt och öppna en kommandotolk och skriva
ipconfig /all
posta sen svaret du får därifrån både när det fungerar och inte fungerar, kolla även egenskaperna på ditt nätverkskort och se vilken länkhastighet det rapporterar både när det går och strular.
Det kanske syns nått intressant i de uppgifterna som kan förklara vad som händer.

När jag ansluter den gula korta kabeln direkt till datorn som enbart fungerar till routern så hoppar internet igång i ungefär 1 sekund, sen avbryts den och det står "inte ansluten" det går cirka 3 sekunder och det hoppar igång igen, då går det 1 sekund och den avbryts. Så det håller på så.

Men kopplar jag in den andra kablarna direkt till datorn som inte fungerar med routern så har jag internet hela tiden ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu har jag grejat en del här.
Jag testade först en kabel som inte fungerade mellan uttaget och routern, samtidigt går jag in på google och hamnar direkt på routerns hemsida som ber mig att koppla kabeln. "Please ensure that the cable is plugged between RT-N66U WAN port and the modem.
Jag tar bort kabeln som inte fungerar och kopplar den korta gula som alltid fungerat mellan uttaget och routern, internet hoppar igång igen, som vanligt.
Sen så kopplade jag den korta gula som alltid funkat mellan uttag och routern in till datorn direkt utan internetåtkomst. Jag öppnade kommando och skrev där ipconfig/all och fick detta upp (bild nedan)

https://www.pixeltopic.com/image/atmbgtucftwgie/

Sen så testade jag den andra kabeln som inte fungerar mellan uttag och routern men som fungerar mellan uttag och direkt till datorn, jag öppnar kommando och skriver ipconfig/all där också detta kommer upp, bild nedan

https://www.pixeltopic.com/image/qgiwsggqufmfkby/

fortsättning (fick ej plats på kameran)

https://www.pixeltopic.com/image/exanfskfaeejhpe/

Permalänk
Avstängd

Vet ni vad folket?

Jag skiter i detta !!!!!

Jag flyttar hemifrån i Augusti så jag bryr mig faktiskt om detta längre.

Det hade dock varit intressant o se vad som låg bakom detta, men ingen verkar veta ?

Mamma som bor här känner inte till problemet, och för henne är det viktigast att bara ha internet. Förhoppningsvis lär hon inte byta till någon längre kabel, haha !

Permalänk
Avstängd

NU BLIR DETTA INTRESSANT !!!

Ni som trodde att det var fel på mitt uttag har rätt.

Jag tog med routern och alla kablar till min morbror som är granne med mig och han har samma uttag.

Vad händer hos honom?

ALLA kablar jag testar hos honom får routern att fungera. Precis ALLA !

Så jag går hem och testar igen men då funkar enbart den korta gula kabeln " magiska kabeln "

Så något är uppenbarligen fel på mitt uttag. Men vadå är frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av onezerotwo:

NU BLIR DETTA INTRESSANT !!!

Ni som trodde att det var fel på mitt uttag har rätt.

Jag tog med routern och alla kablar till min morbror som är granne med mig och han har samma uttag.

Vad händer hos honom?

ALLA kablar jag testar hos honom får routern att fungera. Precis ALLA !

Så jag går hem och testar igen men då funkar enbart den korta gula kabeln " magiska kabeln "

Så något är uppenbarligen fel på mitt uttag. Men vadå är frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske är kontaktblecken som är böjda och om dina kablar har lite olika mått så funkar inte alla kontaktkomninationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är kontaktblecken som är böjda och om dina kablar har lite olika mått så funkar inte alla kontaktkomninationer.

Men är detta något jag kan fixa själv?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av onezerotwo:

Men är detta något jag kan fixa själv?

Eftersom du behöver fråga om det så troligen inte, jag tycker du ska ta upp problemet med nätägaren/fastighetsägaren eller sin operatör så att du inte förstör något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag har pratat med min bredbandsleverantör som ska skicka hit en tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com