Permalänk

Synpunkter på ny speldator

Efter många år känner jag att det återigen är dags att införskaffa en ny dator och vill höra om det finns några synpunkter på den kombination av komponenter som jag valt, ifall det är något jag glömt att lägga till osv. Har försökt vara noga med att alla olika delar ska vara kompatibla med varandra, dvs att sockets, chipset överensstämmer och att allt storleksmässigt får plats i lådan. Råkade t.ex en gång köpa ett grafikkort som inte gick att montera på det moderkort som jag hade då en transistor eller något sådant var i vägen på moderkortet.

Detta är vad jag i nuläget tänkt mig. Den är huvudsakligen tänkt som en speldator.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10521697/

Vill ha plats för åtminstone fyra mekaniska hårddiskar i chassit och då man väger in dimensionerna för processorfläkt, nätaggregat och grafikkort kändes det som att det inte fanns så många chassin att välja bland. Läste att folk klagat på att det uppstår vibrationer när man har mekaniska diskar i chassit vilket jag tycker är lite oroväckande.

Har haft Intelprocessorer i de datorer som jag använt de senast tjugo åren så det skall mycket till innan jag byter till AMD. Kommer inte att överklocka något så vet inte hur drabbad jag kan bli av heat spikes.

Samsung 960 EVO 500GB kan väl vara något av en overkill för den dator jag plockat ihop men är väl lite fascinerad av det nya formatet och lite lyx måste man kunna unna sig 

Bör jag skaffa bättre chassifläktar än de medföljande? Är det något annat som jag borde ha? Fungerar den kombination av komponenter som jag valt? Finns det någon uppenbar flaskhals?

Har inte bestämt var jag ska köpa komponenterna ifrån men det blir nog att kolla prisjakt/pricerunner.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser finfint ut. Det enda jag möjligtvis skulle vilja ändra är att byta ut SSDn mot en 850 EVO för att potentiellt kunna klämma in ett 1080 Ti i budgeten istället.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Dock skulle det säkert fungera lika bra med en billigare SSD? Och till den kylaren bör du väl ha lågprofilminnen skulle jag tro om du vill kunna använda minnesplasterna närmast kylaren.

https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3200mhz-cl16-vengeance-lpx-svart#specs

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Geeks Gaming

Sitter på ett 950 idag på 256Gb och skulle säga det är mer en kul grej än något som faktiskt är värt det. Hade hellre haft en SSD på 1TB än en som klarar 2000mb/s i läshastighet när man laddar in GTA. Finns roligare saker att göra med pengarna helt enkelt, i ditt fall är en stor SSD eller ett 1080 ti mer intressant.

Permalänk

Tack för alla synpunkter!

Ja, ni har nog alla rätt i att 950 EVO är rätt onödigt. Nu ser det ut så här istället med 1080 Ti och lågprofilminnen istället.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10521998/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LingonGlass:

Samsung 960 EVO 500GB kan väl vara något av en overkill för den dator jag plockat ihop men är väl lite fascinerad av det nya formatet och lite lyx måste man kunna unna sig 

En självklart att skippa M.2 sticka för en vanlig SSD om det låter dig välja ett Ti just nu men du bör absolut utan tvekan skaffa ett när du kan.

Har själv en 960 Pro 1TB och inte nog med att det är en grymt cool formfaktor, det är skrämmande hur bra det presterar.