Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av danime:

Får man fråga vad det är som gör Realforce värt ca 1k mer än de Ducky & Varmilo bord som ligger runt 1,5k? För närvarande har jag ett gammalt Ducky dyesub vitt/grått (bruna switchar) och ett Poker 2 (blå switchar). Mitt Poker ställer till med lite besvär på jobbet ifall någon behöver låna, så tänkte skaffa ett nytt full size. Är lite sugen på att testa någon annan switch, då t.ex. Topre. Men 2,6k känns rejält saftigt.

Kan likväl slänga in förfrågan om rekommendation här också då.
Vill ha:
ISO - 100%
Gärna någon form av Dye Sub, men inget krav.
Så lite krims-krams i form av LED som möjligt.
Har som sagt MX Brown och MX Blue på tidigare bord. Egentligen inget emot något utav dem, men testar gärna något nytt. Gillade inte att spela på mitt Poker, sen om det var pga Blåa brytare eller att det är 60% vet jag inte. Annars gillar jag att skriva på Blåa.
Röda brytare gillar jag inte, men funderade ett tag på ifall svarta kunde vara intressanta att prova.

Tror dock att jag helst vill ha ett par taktila, gärna med ett mer klassiskt "thock" ljud, mot MX Blues "click".
Finns det något enligt ovan krav som håller ner prislappen någorlunda hade det varit trevligt.

Du kan ju köpa t.ex ett Filco och byta ut switcharna till MOD-L/H eller någon av Zealios, typ 65g eller 67g.

Utbudet av 100% känns väldigt litet i övrigt, om du inte vill ha plast och RGB. Och apropå plast, hattarna på Filcos brädor är väldigt billiga. Är du minsta kräsen får du räkna med att köpa nya. Men tangentbordet i övrigt är väldigt rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Du kan ju köpa t.ex ett Filco och byta ut switcharna till MOD-L/H eller någon av Zealios, typ 65g eller 67g.

Utbudet av 100% känns väldigt litet i övrigt, om du inte vill ha plast och RGB. Och apropå plast, hattarna på Filcos brädor är väldigt billiga. Är du minsta kräsen får du räkna med att köpa nya. Men tangentbordet i övrigt är väldigt rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Just eftersom man får byta ut capsen på Filco brädorna känns det som ett onödigt köp. Känns som att man likaväl kan köpa ett Ducky eller Varmilo direkt istället.

Har tyvärr inte lyckats hitta något Model M på jobbet, bara IBM rubberdomes och ett Keytronic. Så jag är lite sugen på en Unicomp bräda, men Keyboardco verkar enbart ha UK layout, så då blir det väl Pckeyboard man får importera ifrån? Annars blir det nog bara ett begagnat Ducky, så jag kommer billigt undan men får mina PBT + Dye Sub. Dock lite trist med exakt samma som jag redan har, bara annan färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danime:

Just eftersom man får byta ut capsen på Filco brädorna känns det som ett onödigt köp. Känns som att man likaväl kan köpa ett Ducky eller Varmilo direkt istället.

Har tyvärr inte lyckats hitta något Model M på jobbet, bara IBM rubberdomes och ett Keytronic. Så jag är lite sugen på en Unicomp bräda, men Keyboardco verkar enbart ha UK layout, så då blir det väl Pckeyboard man får importera ifrån? Annars blir det nog bara ett begagnat Ducky, så jag kommer billigt undan men får mina PBT + Dye Sub. Dock lite trist med exakt samma som jag redan har, bara annan färg.

Bygg eget då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Fick bra hjälp av er och trivs nu med mitt svenska Realforce 105 hemma. Blev förälskad i Topre och har kompletterat 105:an där hemma med NovaTouch.

På jobbet har jag också samma problem...
Skulle behöva ett bättre än mitt lilla Apple blåtandstangentbord. Man blir galen på det.

Så jag har tittat lite på Varmilo VA69 samt 88:an i ISO Nordic.
Men tror att 69:an skulle passa bättre eftersom att ingen av dem har blåtand i alla fall.

Frågorna som dykt upp är:
Färgerna för keycaps som Varmilo anger Jelly white och milk white verkar skilja beroende på var man tittar.
På Varmilos sida ser Jelly white ut som neutralt vit medan milk är gräddvit.
På andra sidor där man återger de olika vita från Varmilo ser moonlight white neutralt vit ut medan jelly och milk är mera naturligt gult gräddvita.
- Om jag vill ha en neutral och ren vit utan varken gult stick eller kallt blåstick - vilken färg ska jag då välja?

- Har någon beställt direkt från Varmilo och valt specar själv? Är det att föredra eller lika bra att lägga en order från Candykeys och spexa själv med deras MOD-lösning?

Permalänk

@petterf:

Hej,

Jag köpte dessa https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycap-light-grey-milk-w...

Och de ser ut såhär (i dagsljus):

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterf:

Fick bra hjälp av er och trivs nu med mitt svenska Realforce 105 hemma. Blev förälskad i Topre och har kompletterat 105:an där hemma med NovaTouch.

På jobbet har jag också samma problem...
Skulle behöva ett bättre än mitt lilla Apple blåtandstangentbord. Man blir galen på det.

Så jag har tittat lite på Varmilo VA69 samt 88:an i ISO Nordic.
Men tror att 69:an skulle passa bättre eftersom att ingen av dem har blåtand i alla fall.

Frågorna som dykt upp är:
Färgerna för keycaps som Varmilo anger Jelly white och milk white verkar skilja beroende på var man tittar.
På Varmilos sida ser Jelly white ut som neutralt vit medan milk är gräddvit.
På andra sidor där man återger de olika vita från Varmilo ser moonlight white neutralt vit ut medan jelly och milk är mera naturligt gult gräddvita.
- Om jag vill ha en neutral och ren vit utan varken gult stick eller kallt blåstick - vilken färg ska jag då välja?

- Har någon beställt direkt från Varmilo och valt specar själv? Är det att föredra eller lika bra att lägga en order från Candykeys och spexa själv med deras MOD-lösning?

Om du vill ha blåtand är det VB* som gäller, inte VA*.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Tack!
De ser snygga ut och ganska neutralt vita.
Upplever du dem som benvita/naturvita eller neutrala?

Skrivet av splitfile:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av petterf:

Tack!
De ser snygga ut och ganska neutralt vita.
Upplever du dem som benvita/naturvita eller neutrala?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga. Tror färgåtergivning kan vara högst personlig

Men jag upplever dom iaf mer vit än mjölkvit. Hursomhelst är jag väldigt nöjd med dom. Lite lägre profil än OEM. Fin och skarp text (Dye subliminated).

Permalänk
Medlem

Någon som har ett förslag på ett bra vanligt tangentbord typ ett som följer med en HP dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

@Dahle86:
Deltaco har ett par prisvärda membran-tangentbord, t.ex. Deltaco TB-53, har du högre budget än så (49 SEK) kan du få något som upplevs som mer kvalitativt av vissa (men som i princip har samma funktionalitet)

(Har du andra behov/krav än de du ställde i din fråga kan andra tangentbord bli aktuella: Men ovan bräda uppfyller dina uppgivna basbehov till en rimlig kostnad)

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett 75% tangentbord med ISO, var köper jag smidigast delarna för detta?

Permalänk
Inaktiv

@Revir:
KBDFans har en variant.

Permalänk
Medlem

De verkar väl bara ha ANSI?

Permalänk
Inaktiv

@Revir:
Både PCB och Plåt ser ut att stödja ISO (med mina ögon), men jag kan återkoppla imorgon (via PM) hur det är egentligen (efter att jag hämtat min på "posten").

Permalänk

@anon257891:

Vi är nyfikna.
Funkar den för ISO fullt ut som du trodde?

Permalänk
Inaktiv

@myusername:
Jupp, pcb och plåt stödjer ISO.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit ute efter ett trådlöst kvalitetstangentbord.
Jag kör en del gaming. Är casual gamer och inte 3lite i CS eller annat. Vet att alla seriösa gamers alltid kör med sladd, men vill ha trådlöst.
Beställde ett Logitech K800 - vad tror ni om det?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

@Najk:
Själv är jag lite som en spårvagn och vill gärna hänga ihop med kontaktledningen.

Men om du blir nöjd med inköpet, och det uppfyller dina krav, så är det nog helt rätt för dig

(Annars skulle nog ett t.ex. "anne pro" kunna funka för dig, om du orkar löda lite själv.)

Permalänk
Medlem

@Najk:

Jag gillade inte heller sladdar och har därför använt ett K800 mer än ett år och har varit rätt så nöjd. Det är inget fel på det men jag har ledsnat på de mjuka tangenterna.

Har idag fått hem ett Cooler Master Masterkeys Pro S och det är ett rent nöje att skriva på i jämförelse.

Permalänk

Efter många år har tyvär mitt Func Kb-400 dött efter att jag spillt öl på det :(....

Så är ute efter ett nytt liknande, fast denna gången med blåa brytare. Nån som vet nåt bra? Har hört mycket positivt om duckys

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

@Najk:
Själv är jag lite som en spårvagn och vill gärna hänga ihop med kontaktledningen.

Men om du blir nöjd med inköpet, och det uppfyller dina krav, så är det nog helt rätt för dig

(Annars skulle nog ett t.ex. "anne pro" kunna funka för dig, om du orkar löda lite själv.)

Ja, hoppas det med!

Skrivet av Wachtel:

@Najk:

Jag gillade inte heller sladdar och har därför använt ett K800 mer än ett år och har varit rätt så nöjd. Det är inget fel på det men jag har ledsnat på de mjuka tangenterna.

Har idag fått hem ett Cooler Master Masterkeys Pro S och det är ett rent nöje att skriva på i jämförelse.

Det fungerade bra i spel och så? Upplevde du mycket input lag?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk: Jag spelar rätt lite så är inte rätt person att fråga. Men tangenterna är inte så exakta, de saknar en distinkt "tryckpunkt" så att säga. Så jag antar att den som spelar mycket kommer att bli missnöjd.

Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord ska jag köpa?

Hej alla vänliga själar,

Jag är på jakt efter ett nytt tangentbord efter att ha lyckats reklamera mitt Steelseries M800 som innan ett år med intermittent casual-spelande började tappa tangenter (plasten som höll fast tangenten i switchen vittrade sönder).

Efter att ja läst OP-posten så har jag förstått att det var dumt att gå på hela branding grejen. Dock känner jag mig helt ta fatt när det gäller att hitta ett nytt tangentbort och hoppas därför på det här forumets vishet.

Enda kruxet är att tangentbordet måste finnas på Komplett då jag endast fått ett tillgodo-kvitto där för M800:an. Vad det nya tangentbordet kostar spelar dock mig ingen egentlig roll.

Jag har sneglat på CM Masterkeys Pro L men har ingen aning om vilken switch-version man skulle gå på.

Har tidigare haft ett Steelseries G6 med svarta cherry switchar, det var lite väl tungt.

Vill ha ett 100% ISO och då tangent/bakgrundsbelysning är mysigt så är det inget krav då jag alltid spelar/skriver med rumsbelysningen på.

Otroligt tacksam för hjälp!

Permalänk
Inaktiv

@Nathalan:
Masterkeys Pro blir du säkert nöjd med.

Just vilken switch du "ska" ha är dock väldigt svårt att hjälpa dig med, det är personlig preferens, alla switchar funkar lika bra (oavsett användningsområde).

Så det blir det tråkiga tipset:åk till butik och prova lite olika brytare. Eller hitta en tangentbordsnörd att våldgästa

Edit: men gillade du linjära (svarta) och du tyckte de var tunga, kanske de "lättare" röda kan vara något, eller ännu lättare: gateron clear (inte cherry)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wachtel:

@Najk: Jag spelar rätt lite så är inte rätt person att fråga. Men tangenterna är inte så exakta, de saknar en distinkt "tryckpunkt" så att säga. Så jag antar att den som spelar mycket kommer att bli missnöjd.

Tack för input!

Jag får utvärdera och se om jag gillar det eller inte helt enkelt. Smaken är ju som b*ken.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Någon här som har testat Roccat Isku FX Force än? Eller för den delen utan force som kan ge litet kort omdöme? Är inne på Force då det skulle säkert vara fint i spel som GTA o liknande men det är en ny teknik så man vet ju inte hur det fungerar i längden. Man är lite skeptisk till om knapparna har olika känsla.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

@Jimmy:
Inte testat, men har däremot ett "Wooting one" på ingång. Dvs ett som är helt analogt (inte 3 diskreta steg).

Spontant (utan att ha testat) så känns 3 steg mer som en gimmick. Har du helt analoga så kan du ju faktiskt smyga runt hörn "på riktigt" eller göra sömlösa rattutslag.

Men visst jag kan se nyttan i ngt "RPG" att kunna sikta med t.ex. "spellen" vid halvnedtryckt och sen aktivera vid helt nedtryckt.

I övrigt är jag inte helt förtjust i designen, men det är kanske mer tycke och smak. Oavsett är det roligt att det kommer nytt (och priset verkade ju inte uppenbart orimligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Jimmy:
Inte testat, men har däremot ett "Wooting one" på ingång. Dvs ett som är helt analogt (inte 3 diskreta steg).

Spontant (utan att ha testat) så känns 3 steg mer som en gimmick. Har du helt analoga så kan du ju faktiskt smyga runt hörn "på riktigt" eller göra sömlösa rattutslag.

Men visst jag kan se nyttan i ngt "RPG" att kunna sikta med t.ex. "spellen" vid halvnedtryckt och sen aktivera vid helt nedtryckt.

I övrigt är jag inte helt förtjust i designen, men det är kanske mer tycke och smak. Oavsett är det roligt att det kommer nytt (och priset verkade ju inte uppenbart orimligt).

Såg faktiskt inte förrns nu att det var inte helt analogt utan 3 lägen, men frågan är om det inte till och med är bättre i vissa fall? Flesta spel där man styr en figur så brukar det väl finnas 3 lägen? Smyga, Gå, Springa? Lägga sig ner brukar vara mer ett state än en rörelse i sig. Däremot för bilspel vill man ha helt analogt reglage. Tror det blir svårt att koppla 3 lägen till gas i nuvarande bilspel men det återstår att se. Får troligen hem tangentbordet idag och då kan jag köra något test =D

Man undrar dock, om det finns 3 lägen på en knapp och man vill nå den högsta direkt utan att trigga de andra, det måste ju kräva någon typ av delay. ex om jag har a på lätt och A på hårt då vill jag ändå bara att A ska skrivas. Misstänker dock att när man ska springa med en figur så spelar det ingen roll om den först går vanligt innan den börjar springa så länge som fördröjningen är så kort att man inte märker av den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Behöver keycaps till ett TKL ANSI bord. Någon som har tips på något prisvärt?

Permalänk
Medlem

Har nu provat följande :

Corsair Strafe Silent
+ Det tystaste tangentbordet av dem alla om man inte räknar in mellanslag tangenten
+ Lätta knappar som har väldigt lite motstånd
+ Reagerar ganska långt upp

- Förstår inte hur de tänkt när de gör ett SILENT tangentbord men gör space mer höljud än något annat
- Gillar inte att tangenterna är upphöjda över själva plattan
- Gillar inte att ljuset smiter ut under tangenterna
- Gillar inte att man gjort ytan under tangenterna vit, minsta lilla skit lär synas och vi vet ju alla hur "rena" tangentbord brukar vara.
- Saknar dedikerade mediaknappar och det verkar inte gå att binda dem till något annat, iallafall inte volym.
- Priset är galet högt
- Har märkt att ibland kan den missa att registrera vissa knapptryck och ibland kan den få för sig att ex A är nertryckt under par sekunder trotts jag inte varit där på ett tag.
- Tangenterna känns som att de sitter ganska långt ifrån varandra, blir på något vis obekvämt att skriva
- Värdelöst handledsstöd vilket därmed gör detta tangentbord ännu dyrare för mig som behöver handledsstöd.

Logitech G810
+ Känns stabilt!
+ Fina dedikerade UPPLYSTA media knappar
+ "Analog" volum kontroll som är gummibeklädd
+ Riktigt fint ljus som dessutom anpassar sig själv i ex BF1 där färgen blir röd när man dör och annars visar den layouten som finns
+ Skönt att skriva på, tangenternas avstånd känns lagom

- Detta har Romer-G tangenter som må vara tystare än MX brytare men det är klart det tangentbord som är mest högljud av dem alla. Det låter som att man kastar runt med lego varje gång man skriver på det.
- Det finns ett echo i tangentbordet som görs varje gång man trycker ner en tangent, det låter som att det kommer från någon form av fjäder. Känns ganska dåligt på ett tangentbord för nästan 1500 kr.

Roccat isku+ fx force
+ Riktigt bra handledsstöd!
+ Tystaste tangenterna av dem alla
+ Dedikerade mediaknappar
+ Find ljus
+ Låda tangenter med rätt avstånd
+ Mediaknappare

+- Force knapparna som ska göra att man kan få olika funktioner från en knapp beroende på hur hårt man trycker har jag inte helt fått till. Man kan förvisso ställa in exakt vid vilka läge som olika knapptryck ska gå in men när man väl spelar så är det inte självklart att hitta dessa lägen. Man vill gärna inte behöva trycka hårdare än nödvändigt, samtidigt vill man trycka och veta att det blir registrerat. Många gånger så behöver man springa snabbt och om man inte trycker med fullkraft så kan man inte vara säker på att man verkligen aktiverar springa läget. Kanske en vanesak dock.

- Fungerar inte för att ta sig in i BIOS, skärmen låser sig och jag måste sätta i ett annat tangentbord eller starta om. Detta är det ända tangentbord av dem alla som lider av problemet!? Självklart är detta en dealbreaker!
- Plastigt
- Känns inte värt 1000 kr, däremot 500 kr låter ganska rimligt och det är vad versionen utan Force knappar kostar.
- Mediknapparna är inte upplysta

Corsair K55
+ Mediaknappar
+ Lagom avstånd på knapparna

- Värdelöst handledsstöd
- Låter ganska mycket för att vara membran tangentbord, ligger klart över Roccat och Corsair Silent
- Mediaknappar är inte upplysta
- Lite väl lätt att råka komma åt makroknapparen vilket faktiskt kan vara en nackdel
- Riktigt undermålig belysning, gillar inte alls att den smiter ut under tangenterna
- När mjukvaran är startad och belysningen påslagen så tappar tangentbordet förbindelsen stup i kvarten, inte helt ovanligt och troligen tyder det på defekt tangentbord.
- Ingen speciellt förövrigt

Jag har skrivit till Roccat för att höra om de har en lösning på BIOS problemet, kanske finns det special läge(såg att vissa tangentbord har ett sådant) men inte lyckats hitta det för just denna modellen.

Annars funderar jag på att prova ett Cherry STRAIT, ganska enkelt och inte upplyst men väldigt tyst tydligen. Problemet där kan vara ghosting tyvärr, d.v.s att den klarar inte av så många samtidigt knappar. Tittade även på Logitech K740 men även det ska ha ghosting problem och det ska dessutom vara en grej som Logitech lagt in i efterhand sägs det.

Något annat förslag? Uppenbarligen är inte mekaniska tangentbord något för mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide