Permalänk
Avstängd

Krisfråga, nedspilld dator...

Jag råkade nyss spilla typ en halv burk öl över min bärbara (tappade burkfan så den studsade ut över datorn... Givetvis var burken öppen... *sukk*), ännu har jag inget märkt, men känner orosmolnen hopa sig, måste jag ta isär allt för att säkra att det inte blir mer skit med den?

Har försökt att blåsa den torr med en varmluftspistol, vet inte om det var bra eller dåligt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Gör ren den med en trasa med jummet vatten och lite diskmedel bara .. Sen låt den stå och torka typ ett dygn. Borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Blåsa = NO NO. Då trycker du in fukten istället.

Öl har tendensen att bli klabbigt vilket kan leda till problem i framtiden. Hade det varit vatten hade jag lagt laptopen i massa ris och på ett element i nån dag för få ut all fukt som man gör med en mobil. Men just Öl vettefan asså, antingen kör du på och hoppas på det bästa eller så plockar du isär (riskerar sabba något) och försöker rengöra samt torka.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

Hur är det med ölen?

Permalänk
Skrivet av krusebar:

Gör ren den med en trasa med jummet vatten och lite diskmedel bara .. Sen låt den stå och torka typ ett dygn. Borde vara lugnt.

"Gör ren den med en trasa" syftar du på att TS ska torka av datorn och det räcker eller menar du rengöra moderkortet med ljummet vatten och lite diskmedel.

det som kan vara viktigt när du pratar om så enkla saker som vattenskador är att man inte utgår ifrån ens egna erfarenheter,
jag har sett förslag på andra forum där dom ber TS lägga in telefonen i mikron. det är såna som du som dödar datorer/telefoner för andra personer..

@Mizzarrogh: jag hoppas att du inte använt datorn efter att du spillt öl i den, jag inkluderar "testa" i begreppet använda då du inte ska ha nån form av ström genom moderkortet innan den är rengjord på ett korrekt sätt.

i många fall räcker det med vatten&diskmedel för att rengöra moderkortet men för att vattnet ska försvinna under alla komponenter så är det bra använda isopropanol.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?
Försök att öppna den om du kan och torka bort öl. Kemisk ren bensin kan hjälpa till att få bort drickan och det korroderar inte alls i jämförelse mot vad läsk, öl eller även vatten kan förstöra en dator. Sedan låter du bara alkoholen avdunsta. Få ingenting under chip bara för då kan det bli problematiskt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Vad är det för dator?
Försök att öppna den om du kan och torka bort öl. Kemisk ren bensin kan hjälpa till att få bort drickan och det korroderar inte alls i jämförelse mot vad läsk, öl eller även vatten kan förstöra en dator. Sedan låter du bara alkoholen avdunsta. Få ingenting under chip bara för då kan det bli problematiskt

Kemisk ren bensin tar bort lacken på moderkortet, det finns isopropanol för detta ändamål

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att man kan lägga elektronik i en påse med ris. Riset drar till sig asiatiska ingenjörer som fixar fuktskadan.
Näe, skoj åsido, Tror det är lugnt. Risken är väl att en och annan tangen kanske klibbar fast

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag läste någonstans att man kan lägga elektronik i en påse med ris. Riset drar till sig asiatiska ingenjörer som fixar fuktskadan.
Näe, skoj åsido, Tror det är lugnt. Risken är väl att en och annan tangen kanske klibbar fast

vad finns under tangentbordet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Kemisk ren bensin tar bort lacken på moderkortet, det finns isopropanol för detta ändamål

Justfan det är nafta i kemisk ren bensin.

Skrivet av Grönahunden:

vad finns under tangentbordet ?

Beror på dator. Är det en Apple dator så är det rakt ner på moderkortet likaså med billiga konsumentverket. Är det t.ex. en latitude eller xps så är det en skyddande film emellan som hindrar vätska från att nå komponenter och de större thinkpads har avledningsbanor för att få bort vattnet (kan finnas på de riktigt dyra företags hp och dell men det har jag inte 100 koll på)
Så troligast så har du skvätt på moderkortet och rengöra det inte så korriderar det och får sönder

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad finns under tangentbordet ?

Vad är det för laptop? Märke, modell, årsmodell?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Administrativ avgift

@Mizzarrogh: Köp batterivatten på närmaste mack o ha datorn avstängd, batteri uttaget och sedan lägg datorn på tork i ca 7 dagar efter du sköljt av den o torkat den.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Det är en lenovo Z-51

Måste nog med andra ord ta isär den och rengöra där jag kan komma åt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Persienner:

Hur är det med ölen?

Just nu känns det som i gamla västernfilmer där man får huvudet nerkört i vattentunnan och typ... nyktrar till...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Just nu känns det som i gamla västernfilmer där man får huvudet nerkört i vattentunnan och typ... nyktrar till...

det finns videor på youtube.. kan dock tycka att att man ska märka ut vilka skruvar som går i vilka hål.. då dom troligen är olika långa..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Tackar, det ser ut som att det är ett separat tangentbord i den.

Var får man tag på ren ispropanol?

Skall testa batterivatten, det borde vara avsaltat och motsvara destillerat vatten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar, det ser ut som att det är ett separat tangentbord i den.

Var får man tag på ren ispropanol?

Skall testa batterivatten, det borde vara avsaltat och motsvara destillerat vatten.

Börja med hett vanligt vatten o sedan bara skölj med batterivatten ca 1-2 dunkar så ska det lösa sig om inget tog skada medans den fick öl på sig. har räddat diverse vänner o familj genom detta sätt ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Vanligaste är väll att man får sticky tangenter som kan fastna och vara sega men är det hyfsad mängd öl så kan det komma ner till moderkortet som inte är bra och bästa är väll att ta bort tangentbordet och är oftast markering under datorn vilka skruvar tangentborden sitter med så är rätt enkelt att ta bort och se hur pass illa det är och enda man lär vara försiktig med är flatkabeln och dess kontakter till tangentbordet och då ser du om det runnit vidare ... tangentbord blir det kast kostar dom oftast inte många kr på ebay

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar, det ser ut som att det är ett separat tangentbord i den.

Var får man tag på ren ispropanol?

Skall testa batterivatten, det borde vara avsaltat och motsvara destillerat vatten.

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian