SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem

Om den kostar 750kr i Europa och så kanske den väger 1-2kg så det blir 2x 120kr i kemikalieskatt + 300kr i moms så... vad vet jag, dags för mer kaffe istället.

Får se vad priset landar på i september.

Permalänk
Medlem

Kan det va den svaga svenska kronan som är orsaken?

En jämnförelse:
OnePlus1 vs OnePlus 5
Dollar: $349 - $479.
Kronor: 2849kr - 4995kr.
Skillnad: +$130 - +2146kr.
Skillnad i procent: USD +37% SEK +75%

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej.

Vi vet att situationen suger och vill förtydliga vad för slags åtgärder vi tagit efter att vi fått reda på att vår tillgång skulle bli långt under beräknat.

- Vi har utgått rakt upp och ner efter klockslaget som förbokningen genomfördes och inget annat. Vi mottog en enorm mängd förbokningar och nu i efterhand har det visat sig att vår tilldelning var fullbokad redan inom första timman.
Så snart vi fick reda på vår tilldelning, dagen efter var detta, tog vi ner möjligheten att förboka och började förbereda information och kompensation. Artikeln lades upp 18.31 och Facebook-posten 18:33, som referens.

- Vi skickade igår kväll och i morse ut mail till alla som vi inte kommer kunna leverera en konsol till. Detta mail innehåller förklaring samt en värdekod som ger 10% rabatt på valfritt köp till och med 31/7. Vi påbörjade efter det arbetet med att maila ut bekräftelser på avbokningar innan vi började avboka de förbokningar vi inte kommer kunna leverera. Detta i sig resulterar också i ett automatiskt mailutskick. Tanken var att de två tidigare mailen skulle nå samtliga rörda innan det automatiserade bekräftelsemailet gick ut - från vårt håll ser det ut som att samtliga mail levererats, men dessa mail kan hamnar i spamfilter eller i skräppost. Dubbelkolla gärna din inkorg om så är fallet. Har du mottagit en bekräftelse för avbokningen men inte mailet innehållande värdekoden, varken i filter eller skräppost, ser vi gärna att du PM:ar oss den e-postadress du använde vid förbokning, så att vi kan dubbelkolla och skicka åter om mailet inte gått iväg. Vi ber verkligen om ursäkt om du fick bekräftelse av avbokning innan någon annan information nått dig - det var inte vår avsikt.

- Priset är högre än väntat, vi vet. Inköpspriset för oss är också långt högre än väntat. Det finns ingen konspiration eller kartellbildning - vi har helt enkelt fått ett inköpspris vi måste förhålla oss till. Liknande priser ser vi också i hela norden, och vi delar samma distributör - som i sin tur alltså bestämmer våra inköpspriser.

Vi är likt er bedrövade över situationen och vi har försökt vara så transparenta som möjligt - att informationen inte nått er i rätt ordning ber vi verkligen om ursäkt för.

Om det nu är så att ni gått efter klockslag, hur kommer det sej då att jag blivit nekad ett ex när det finns folk som blivit lovade ett som lagt beställningar nästan en halvtimme efter mej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Kan det va den svaga svenska kronan som är orsaken?

En jämnförelse:
OnePlus1 vs OnePlus 5
Dollar: $349 - $479.
Kronor: 2849kr - 4995kr.
Skillnad: +$130 - +2146kr.
Skillnad i procent: USD +37% SEK +75%

Pundet är ju dock inte starkt heller och de hamnar på ca 70£ eller under 800kr ut till kund..

Permalänk
Inet

@SkooB_E:

Hej,

PM:a oss ditt ordernummer/e-postadress så får vi undersöka.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Jag bokade från Mediamarkt vid 12 tiden idag. Hoppas, hoppas. Jag var tyvärr för sen för bli tilldelad en enhet från Inet.
Annars får jag testa i fysisk butik vid release.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Hos Very och Smyths såldes de för £79,99

http://www.very.co.uk/nintendo-classic-mini-super-nintendo-en...
https://www.smythstoys.com/uk/en-gb/video-games-and-tablets/r...

Argos för £79,99 men med £10 i rabatt vilket gav £69,99, inkl fri frakt.
http://www.argos.co.uk/product/7156627

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Om den kostar 750kr i Europa och så kanske den väger 1-2kg så det blir 2x 120kr i kemikalieskatt + 300kr i moms så... vad vet jag, dags för mer kaffe istället.

Får se vad priset landar på i september.

Priserna på £69:90 är ju också inklusive engelsk moms, så momsen kan du ju inte lägga på det priset då får du ju räkna bort den moms som är med i £69.90 först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Kan tipsa om att möjlighet till förbokning av konsolen precis har släppts för €79.95 på spanska Amazon, med prisgaranti.

Fraktmöjligheter till Sverige är jag inte så väl insatt i.

https://www.amazon.es/dp/B073BVHY3F/

Edit: Fullbokad.

Vettigt pris (men synd att man inte hand med innan fullbokat).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Tittar man på hur bolagskedjan Bergsala går inte allt för bra och jag kan tro att de verkligen hoppas på dessa nyanseringar.
Kan det vara så att de helt enkelt själva saltar priset på de nordiska marknader som dom har ensamrätten i?
Därav de lägre och mera verklighetsförankrade priserna i europa och resten av välden erbjuds?

Jo, det är mycket möjligt att det förklarar till en stor del varför den kostar 700-800 i övriga Europa, men 1500 här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Allt det sagt, Amazon och liknande stora butiker behöver etablera sig i skandinavien och på allvar börja pressa handeln. Personligen hade jag nog gått över nästan helt till just Amazon om de kom hit.

Samma sak här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samma sak här.

Amazon med prime här hade varit guld.

On topic, någon som har beställt från NoN eller Dustin och fått något mer info än en bekräftelse ?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

@Inet, vad fick ni för tilldelning då? Snackar vi 10, 100, 1000 eller 20k?

Nånting verkar så sjukt skumt, för Inet lyckades alltså sälja slut på mindre än 1 timme.
Sen har vi nu t ex Mediamarkt som fortfarande (Trots att typ alla som fått nobben hos Inet bör har letat sig vidare till konkurroenters preorder) fortfarande kan sälja.

Så antingen fick Inet en extremt låg tilldelning, eller så sitter andra aktörer och säljer luft....

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

"BRYSSEL
EU-kommissionen har ålagt japanska Nintendo och bland andra dess svenska distributör att betala 1,5 miljarder kronor i böter.
Företagen höll priser på tv-spel uppe genom en olaglig kartell."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10316927.ab

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inet

@BasseBaba:

Hej. Tyvärr kan vi inte gå in på hur många enheter vi får.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

Med tanke på att den säljs för £70, rabatterad med £10 samt med fri frakt och avista för pundet är 11,11 vilket ger knappt 780,-

Och vårt nordiska pris är det dubbla. Det vill säga 100% prishöjning!

Permalänk
Skrivet av Inet:

@BasseBaba:
Hej. Tyvärr kan vi inte gå in på hur många enheter vi får.
Mvh

Hej Inet.

Utan att gå in på antal, kan ni säga om ni har gjort vad ni kan från er sidan på ert priset?

Permalänk

Är idag första gången Media Markt öppnar upp för bokningar? Tänker att vissa kedjor kanske inte börjat ta emot bokningar än. Har inte sett något från Elgiganten heller men kan ha missat det kanske? Sen så har vi alla leksaksbutiker, kanske till och med ICA Maxi och liknande?
Kan vara värt att hålla lite koll för alla som inte fått tag på ett ex, man vet aldrig

Permalänk
Avstängd

Man blev ju lagomt glad när man vaknade idag och såg det här mailet av inet.

BEKRÄFTELSE AV BORTTAGNING AV ORDER

Order 0007694205 har tagits bort hos Inet.se

Är det fler som fått sin order borttagen av inet?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Man blev ju lagomt glad när man vaknade idag och såg det här mailet av inet.

BEKRÄFTELSE AV BORTTAGNING AV ORDER

Order 0007694205 har tagits bort hos Inet.se

Är det fler som fått sin order borttagen av inet?

Massor, kolla lite i tråden. Såldes slut på 1h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Inet
Skrivet av myusername:

Hej Inet.

Utan att gå in på antal, kan ni säga om ni har gjort vad ni kan från er sidan på ert priset?

Skrivet av kaya:

Man blev ju lagomt glad när man vaknade idag och såg det här mailet av inet.

BEKRÄFTELSE AV BORTTAGNING AV ORDER

Order 0007694205 har tagits bort hos Inet.se

Är det fler som fått sin order borttagen av inet?

Hej - vi kopierar vårt universella svar från tidigare i tråden:

Hej.

Vi vet att situationen suger och vill förtydliga vad för slags åtgärder vi tagit efter att vi fått reda på att vår tillgång skulle bli långt under beräknat.

- Vi har utgått rakt upp och ner efter klockslaget som förbokningen genomfördes och inget annat. Vi mottog en enorm mängd förbokningar och nu i efterhand har det visat sig att vår tilldelning var fullbokad redan inom första timman.
Så snart vi fick reda på vår tilldelning, dagen efter var detta, tog vi ner möjligheten att förboka och började förbereda information och kompensation. Artikeln lades upp 18.31 och Facebook-posten 18:33, som referens.

- Vi skickade igår kväll och i morse ut mail till alla som vi inte kommer kunna leverera en konsol till. Detta mail innehåller förklaring samt en värdekod som ger 10% rabatt på valfritt köp till och med 31/7. Vi påbörjade efter det arbetet med att maila ut bekräftelser på avbokningar innan vi började avboka de förbokningar vi inte kommer kunna leverera. Detta i sig resulterar också i ett automatiskt mailutskick. Tanken var att de två tidigare mailen skulle nå samtliga rörda innan det automatiserade bekräftelsemailet gick ut - från vårt håll ser det ut som att samtliga mail levererats, men dessa mail kan hamnar i spamfilter eller i skräppost. Dubbelkolla gärna din inkorg om så är fallet. Har du mottagit en bekräftelse för avbokningen men inte mailet innehållande värdekoden, varken i filter eller skräppost, ser vi gärna att du PM:ar oss den e-postadress du använde vid förbokning, så att vi kan dubbelkolla och skicka åter om mailet inte gått iväg. Vi ber verkligen om ursäkt om du fick bekräftelse av avbokning innan någon annan information nått dig - det var inte vår avsikt.

- Priset är högre än väntat, vi vet. Inköpspriset för oss är också långt högre än väntat. Det finns ingen konspiration eller kartellbildning - vi har helt enkelt fått ett inköpspris vi måste förhålla oss till. Liknande priser ser vi också i hela norden, och vi delar samma distributör - som i sin tur alltså bestämmer våra inköpspriser.

Vi är likt er bedrövade över situationen och vi har försökt vara så transparenta som möjligt - att informationen inte nått er i rätt ordning ber vi verkligen om ursäkt för.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

@BasseBaba:

Hej. Tyvärr kan vi inte gå in på hur många enheter vi får.

Mvh

Ok, ursäkta OT, men kan ni för nån som inte jobbar inom handel kortfattat beskriva varför det är så hemligt?
Är det krav från Nintendo, internt hos er eller är det mer generellt inom branschen?

Edit: Ni säger att ni är transparenta, men det _enda_ som faktiskt skulle kunna ge en lite mer förståelse för situationen, är ju att försöka förstå om det är 50, 500 eller 50 000 enheter som sålts slut, och den infon är ungefär den enda som inte ges ut.

Jag har inga som helst problem med att ni avbokade min order, att ni sålde fler än ni fick. Shit happens. Men just det enda som kan stilla mitt hungerintresse är ju att få reda på just hur Nintendo valde att bete sig angående produktionsantal.

Permalänk
Avstängd

@Inet: Ja det mailet hamnade i reklamfoldern så det såg jag inte, det enda jag såg var bekräftelse på avbokning. Men tack för svar, än fast det var fel svar

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Inet: Förståeligt att Ni kör det pris Ni gör men sitter Ni inte inne med någon information om VARFÖR er distrubitör har ett så mycket högre pris till Er än vad övriga världen verkar ha?
Detta är frågan många vill ha svar på..

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inköpspriset kommer fram. För om den går för ca 800:- inom EU så känns 1500:- helt absurt även om Bergsala får storhetsvansinne som de brukar. Kan inte tänka mig att inköpspriset är högre än 1000:- max.

Har förbokat hos både CDON och Webhallen. 1000:- max betalar jag, har de högre priser ja då blir det någon efter mig i kön som blir lyckligt lottad att betala ett överpris för konsollen. Betalar hellre överpris på Tradera än ockerpris hos en butik.

Räcker det inte med att ny skatt som kommer göra en hel del saker, i ett redan dyrt land, ännu dyrare. Börjar butiker med ockerpriser dessutom ja då är det väldigt viktigt att få igång importering på hög nivå. Räcker att det redan är uppenbara kartellbildningar på massor av produkter i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Hej Inet.

Utan att gå in på antal, kan ni säga om ni har gjort vad ni kan från er sidan på ert priset?

Självklart säger Inet att de har gjort vad de kan men tror inte alls på dom. Är övertygad om att det är en kartellbildning av butikerna i Sverige som ger oss konsumenter priset på ca 1500 kr. De vet ju att alla tilldelade konsoller redan är uppbokade och kan ta ut den 500 lappen extra mot vad den borde kosta egentligen. Priset borde vara 990 kr till 1090 kr max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Jag hoppas inköpspriset kommer fram. För om den går för ca 800:- inom EU så känns 1500:- helt absurt även om Bergsala får storhetsvansinne som de brukar. Kan inte tänka mig att inköpspriset är högre än 1000:- max.

Har förbokat hos både CDON och Webhallen. 1000:- max betalar jag, har de högre priset ja då blir det någon efter mig i kön som blir lyckligt lottad att betala ett överpris för konsollen. Betalar hellre överpris på Tradera än ockerpris hos en butik.

Håller med, 1000:- var även min smärtgräns och därav inte minsta ledsen att åka på en avbokning.
Däremot så tvivlar jag på att nån av dom andra aktörerna ska droppa priset med 1/3.

Återigen så jobbar jag inte inom handel men jag tvivlar på att det är så stora marginaler, vore ju riktigt intressant att få reda på inköpspris men det förstår till och med jag att det är orimligt.
Detta dock med disclaimern att det kan vara kartellbildning som andra är inne på, men jag väljer att tro på Inet här.

Fan borde startas någon "Jag jobbar inom elektronikhandel, fråga mig vad du vill" på flashback.org så man kan få lite skön inside-info

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som kommer att få köpa SNES Mini från @Inet (fick mail om det tidigare idag). Bokade då priset var 1490 kr med antagelsen att priset kommer gå ner mot ~800 kr (som NES Mini kostade), men efter @Inet's svar här i tråden blir man ju lite fundersam. Amazon.es hade förbokningspriset €80 som någon tidigare nämnde här, och övriga länder verkar sälja detta för ungefär detta pris. Men här i Norden så får vi betala nästintill det dubbla? Inte ens med den kommande kemikalieskatten och vår "höga" moms bör priset vara så högt här. Något luktar fisk...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag är en av dem som kommer att få köpa SNES Mini från @Inet (fick mail om det tidigare idag). Bokade då priset var 1490 kr med antagelsen att priset kommer gå ner mot ~800 kr (som NES Mini kostade), men efter @Inet's svar här i tråden blir man ju lite fundersam. Amazon.es hade förbokningspriset €80 som någon tidigare nämnde här, och övriga länder verkar sälja detta för ungefär detta pris. Men här i Norden så får vi betala nästintill det dubbla? Inte ens med den kommande kemikalieskatten och vår "höga" moms bör priset vara så högt här. Något luktar fisk...

Boom! Kan du inte droppa ett ungefärligt ordernummer så kan vi jämföra det med nuffrorna nånstans hos dom som började få rejects?
Reverse engineering ftw!

Jag var totalägd på ett nummer runt 7691600, timmar för sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Jag hoppas inköpspriset kommer fram. För om den går för ca 800:- inom EU så känns 1500:- helt absurt även om Bergsala får storhetsvansinne som de brukar. Kan inte tänka mig att inköpspriset är högre än 1000:- max.

Har förbokat hos både CDON och Webhallen. 1000:- max betalar jag, har de högre priser ja då blir det någon efter mig i kön som blir lyckligt lottad att betala ett överpris för konsollen. Betalar hellre överpris på Tradera än ockerpris hos en butik.

Räcker det inte med att ny skatt som kommer göra en hel del saker, i ett redan dyrt land, ännu dyrare. Börjar butiker med ockerpriser dessutom ja då är det väldigt viktigt att få igång importering på hög nivå. Räcker att det redan är uppenbara kartellbildningar på massor av produkter i Sverige.

Kan tänka mig att de satt högre pris för att folk är villiga att köpa skiten från ebay o liknande för absurt pris eller mer.