Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Inaktiv

De gör 30-40 polisanmälningar per år, de som har åkt dit har sagt saker som att de har en tv i källaren men den är trasig och fungerar ej. Och detta är ej ett gilltigt skäl.
http://www.regeringen.se/49bb96/contentassets/f59538ea3f48484...

Så låt oss säga att man rent hypotetisk hade en bekant som hade en bärbar tv med sig hem till en bara 5 minuter för 20 år sedan innan man sa slängde ut personen, så innebär bara att berätta detta för polisen att man kan få 1500kr i böter.

Googla bara på: böter för obetald tv licens
http://www.hn.se/nyheter/halland/par-fick-b%C3%B6ta-1-500-var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Känns som det bör kosta mer att driva in dess licenser än vad de får ut av dem.. Hur många är det egentligen som jobbar på "radio & tv-licens" skiten?

Kommer ihåg i skolan när de bjöd in en gubbe från inkasso och beskrev faran med obetalda räkningar. Men det jag märkte mest var denne karaktärens hånfulla njutning av det han livnärde sig på. Vidrig person. Känns som att såhär ivriga indrivare för tv-licens är av samma patetiska kaliber.

Rätt säker på att dessa personer jobbar på provision dock. Därför de är så jävla påstridiga.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara säga att ***bort/mod*** Eller utan mottagare som en monitor?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Gör en motanmälning om att kontrollanten satte foten för dörren.
Ofredande, gränsande till hemfridsbrott.

Edit:
https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1

Saxat från länk

4 kap 6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

2st Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

3st Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

4 kap 7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).

Dold text

Jag är endast lekman i ämnet, om ens det ...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Det gick inte lika långt för en kompis. När de började bråka skickade han in några papper där han listade exakt märke och modell på de grejer han hade. Kanske bifogade någon kvittokopia. Sen lades ärendet ner.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Är det någon annan som hört att man kan bli polisanmäld för att inte betala tv-licens? Jag har då aldrig hört om det. De är en myndighet och driver sina ärenden själv. Tycker de att du har en TV så kan de börja driva in licensen. Jag gissar på att anmälan har med olaga hot eller något att göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@Allexz: Polisanmälan för obetald tv-licens, och polisförhör?! Detta är ju helt makabert. Hur sjutton prioriterar polisen när de har så dåligt om tid och resurser. Misshandelsfall har ju ofta månadslånga handläggningstider, för att inte tala om inbrott och stöld. Prioriteras det annorlunda när "staten" trycker på?

Mitt tips är att gå dit, var trevlig, men neka. Vad ska de göra? De kommer ju knappast, som nämnts tidigare i tråden, få till en husrannsakan p.g.a. misstanke om detta ringa "brott".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för tv om man får fråga?? ... jag menar bildskärm såklart!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in i min lägenhet för ca 8 år sedan så ringde jag nästan omedelbart och sa jag inte hade nån tv, inte hört ett smack sedan dess.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Jag skulle motringa polisen på 11414 och stämma av med dem att de har ett bokat möte att höra dig det datumet.
Gör det ikväll redan. Alt tidigt i morgonbitti.

Är det korrekt. Åkt dit och svara på frågorna. Gäller det endast licensen och du faktiskt inte har en tv- eller radiomottagare så är det inget att oroa sig för. Ljuga är bara dumt.

Du kan också överväga att gör en motanmälan för hemfridsbrott om han inte efter att du bett honom avlägsna sig från rum, hus, gård eller fartyg. Förutsatt att han inte är behörig myndighet.
Men du har all rätt i världen att fråga polisen om det som hänt och få ett svar.
Om du upplevde situationen och hans beteende hotfullt bör du göra en anmälan av det. Det är din upplevelse av situationen som är en av nyckelpunkterna. Inte vad han har gjort eller inte gjort.

off topic /moderator
Permalänk
Skrivet av Allexz:

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Låter som rena rama trakasserierna i min öron. En fot mellan dörr och karm. Ja, jag hade efter max tre gångers varningar drämt igen dörren rejält och hade inte det hjälpt hade jag fysiskt knuffat bort honom ifrån dörren och mitt hem. Foten hade i alla fall inte suttit kvar väldigt länge. Ödslar verkligen polisen resurser på sådant här trams?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det här inte gäller själva TV-licensen utan snarare "konfrontationen" med kontrollanten.

Skriv gärna här i tråden hur "förhöret" med polisen gick.

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Va i helvete, jag vet inte om jag hade kunna varit lugn.

Dock tips till alla, ring och säg "Jag har gjort mig av med all licenspliktig utrustning" och så slipper du betala, gjorde det dagen efter de hade ringt mig första gången.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Radiotjänst har det knapert, dom har utbildat en elitstyrka bestående av diverse pensionärer.
Kvinnorna sköter dom hotfulla telefonsamtalen och männen sköter alla fysiska konfrontationer.

Det finns tyvärr inget att göra, eventuellt kan du fly landet.

Permalänk
Medlem

Som kontrollant skulle jag tippa på att det är jävligt svårt att avgöra om det är en tv eller skärm. Bråkar dom, bjud in personen i fråga då så han får se själv. Eller gör som någon sa och kontakta Radiotjänst och redogör vad du använder.

Spelar ingen roll vad ni tycker och tänker för nu är det ju som det är tills något ändras. Folk klagar på polisen, dom ska väl efter bästa förmåga uppehålla alla lagar och föreskrifter. Eller ska vi börja välja och vraka själva?

Ring upp polisen och kolla vad som gäller... enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att neka men var tydlig om att en person som förmodligen har någon sorts diagnos har trakasserat dig.

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Som kontrollant skulle jag tippa på att det är jävligt svårt att avgöra om det är en tv eller skärm. Bråkar dom, bjud in personen i fråga då så han får se själv. Eller gör som någon sa och kontakta Radiotjänst och redogör vad du använder.

Spelar ingen roll vad ni tycker och tänker för nu är det ju som det är tills något ändras. Folk klagar på polisen, dom ska väl efter bästa förmåga uppehålla alla lagar och föreskrifter. Eller ska vi börja välja och vraka själva?

Ring upp polisen och kolla vad som gäller... enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Personen i fråga har inte gjort något fel. Ska han då behöva bjuda in statens små tv-spioner i sitt hem för att bevisa att han är laglig?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett brev hem när jag skulle in på förhör för en annan grej, inget samtal eller sms.
I brevet stod det vad det handlade om (eller mer som en rubrik) och vem jag skulle träffa.
Ringde upp polisen som jag skulle träffa men polisen kunde inte säga något förrän i förhöret.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreboll647:

Personen i fråga har inte gjort något fel. Ska han då behöva bjuda in statens små tv-spioner i sitt hem för att bevisa att han är laglig?

Han har ju heller inte bevisat sig oskyldig. Hela den här historien hade ju kunna undvikas, tycker jag hade varit värt en titt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej,

Tack för alla svar ^^
Har bara precis hunnit öga igenom era svar änsålänge, men jag såg att någon undrade om det ens var legitimt att man ej fick via post.

Kan säga - jag har ingen aning, inte ofta jag är på polishuset men har varit där en gång tidigare i ett annat ämne och då blev jag kallad som vittne via telefon.

Under samtalets gång idag så bekräftade dock hon vårat möte via sms, något som de dock inte gjorde senast så vet ej om det gör saken mer legitimt eller om det är steg2 i en prank

Tror dock inte det är en prank.
http://i.imgur.com/2fDtzXJ.png

Förstår jag det rätt så har den här personen varit hotfull mot dig, vägrat lämna din bostad vid anmodan och till och med gjort en polisanmälan utan någon som helst grund, det vill säga falsk tillvitelse. Gör en polisanmälan på personen ifråga, ring sedan och klaga hos radiotjänst (var påstridig men inte hotfull).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Som kontrollant skulle jag tippa på att det är jävligt svårt att avgöra om det är en tv eller skärm. Bråkar dom, bjud in personen i fråga då så han får se själv. Eller gör som någon sa och kontakta Radiotjänst och redogör vad du använder.

Spelar ingen roll vad ni tycker och tänker för nu är det ju som det är tills något ändras. Folk klagar på polisen, dom ska väl efter bästa förmåga uppehålla alla lagar och föreskrifter. Eller ska vi börja välja och vraka själva?

Ring upp polisen och kolla vad som gäller... enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är därför Radiotjänsts policy är att inte spionera, kontrollanterna får inte ens gå in om de blir inbjudna. Men lik förbannat gör dom det ändå. Det enda de ska göra är att knacka på och fråga.

Permalänk
Medlem

sicket skitsnack, polisen springer knappast ärenden för att dom skulle anmäla att nån inte vill betala tv innehav trots att han sett din tv.

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Han har ju heller inte bevisat sig oskyldig. Hela den här historien hade ju kunna undvikas, tycker jag hade varit värt en titt.

Skickades från m.sweclockers.com

Han sa att det var en monitor och inte en TV. Borde räcka med det kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vad har du för tv om man får fråga?? ... jag menar bildskärm såklart!

Det finns något som heter Public Display, som praktiskt taget är stora datorskärmar.
Finns t.ex på Komplett.

Permalänk
Medlem

Finns också stora datorskärmar, har ju börjat släppas 40 tummare nu som är "datorskärmar"

Permalänk
Avstängd

@Allexz: Vad du än gör, glöm inte munkarna! Och nämn inget om korv och mos på korvmojen, annars riskerar du livstids fängelse.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vilken jävla kontrollant alltså.

Jag har Radiotjänst här hemma 1-2 ggr per år ungefär, sist frågade jag om de ville stiga på och kolla efter, så de slapp komma fler gånger, men kontrollanten avböjde vänligt och sa att det var inte deras jobb, sen gick kontrollanten.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

För han lånat tv det är inte hans, han har köpt till sin mor ok hans stunden innan gåvan ges bort!

Vilket, dels är fullständigt irrelevant eftersom Radiotjänsts uppdrag är att ta ut licensavgift för de licenspliktiga apparater som finns i ett hushåll. Vem som äger dem, och varför, påverkar inte huruvida de är licenspliktiga i ett annat hushåll. Vilket betyder att, när han sa till kontrollanten att det inte fanns någon licenspliktig utrustning i hushållet, och senare medger innehav, kommer han kunna dömas till böter, och definitivt påföras avgift för tiden som förflutit sedan dörrknackaren var där första gången, och fram till att han säger upp licensen. Högst olämplig väg att gå, speciellt eftersom han enligt uppgift inte ens har någon licenspliktig utrustning i hushållet.

Skrivet av infocus:

Har han ingen tv utan en monitor utan mottagare för antenn problemet löst.

Vilket framgår av det första inlägget i tråden. Riktigt varför du förespråkar en "lösning" som bara kommer kosta pengar i onödan, förstår jag inte.

Skrivet av Allexz:

Hej,

Tack för alla svar ^^
Har bara precis hunnit öga igenom era svar änsålänge, men jag såg att någon undrade om det ens var legitimt att man ej fick via post.

Kan säga - jag har ingen aning, inte ofta jag är på polishuset men har varit där en gång tidigare i ett annat ämne och då blev jag kallad som vittne via telefon.

Under samtalets gång idag så bekräftade dock hon vårat möte via sms, något som de dock inte gjorde senast så vet ej om det gör saken mer legitimt eller om det är steg2 i en prank

Tror dock inte det är en prank.
http://i.imgur.com/2fDtzXJ.png

Mycket märkligt förfarande. Per telefon kan de inte bekräfta att de talat med rätt person, och SMS är "best effort" med andra ord, inga som helst garantier för att det faktiskt kommer fram.

Skrivet av dozix:

Rätt säker på att dessa personer jobbar på provision dock. Därför de är så jävla påstridiga.

Det finns ett par fast anställda kontrollanter, alla övriga är frilans, och arbetar mot enbart provision. Jag kommer inte ihåg siffran för hur många det är som är anställda, 3-7 något har jag för mig.

Skrivet av Haziza:

Det är väl bara säga att TV:en är sönder? Eller utan mottagare som en monitor?

Sönder, är inte ett skäl för att inte betala. Och monitor, är vad han har sagt att det är till kontrollanten. Är det ingen som läser inläggen i tråden innan de gissar fram ett lämpligt svar till tråden?

Skrivet av Defender:

Det är ännu värre du får inte ha den i garaget ens utan att betala

Nja... Det beror på hur du har garaget. Om garaget är anslutet till boytan, alltså, du kan gå direkt från bostaden, till garaget, utan att gå ut, så är TV'n licenspliktig om den står där i oöppnad kartong. Men om man måste gå ut, för att ta sig till garaget, så är det inte anslutet till boytan, och då anses TV'n vara varaktigt undanställd, och inte licenspliktig. Samma gäller vindsförråd, källarförråd, osv. Jag är inte helt klar på vad som gäller när TV'n finns i ett källar / vindsförråd i hyreshus, men eftersom man inte går direkt från den egna boytan till förvaringen, utan via det allmänna utrymmet, trappuppgången, så TROR jag att det är ok. Däremot så skiter ju Radiotjänst i vilket, och påför avgiften, och så får man betala, och slåss i rätten för att få rättelse, och tillbaka pengarna. Så det är viktigt att vara påläst nog för att veta att "rätt" svar är "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet", då du kan ha utrustning som i sig vore licenspliktig, den finns bara inte i hushållet.

Skrivet av myusername:

Förutsatt att han inte är behörig myndighet.

Misstänker att kontrollanten, frilansare eller ej, räknas som tjänsteman i myndighetsutövning. Radiotjänst är ett företag som av riksdag givits mandat att utöva myndighet... Situationen blir helskum.

Skrivet av Danzle:

Som kontrollant skulle jag tippa på att det är jävligt svårt att avgöra om det är en tv eller skärm. Bråkar dom, bjud in personen i fråga då så han får se själv.

Han får inte gå in oavsett om du bjuder in honom eller inte. Radiotjänst egna regler stipulerar klart och tydligt att, för kontrollanternas säkerhet, får de inte, under några omständigheter, gå in i folks bostäder.

Skrivet av Danzle:

Eller gör som någon sa och kontakta Radiotjänst och redogör vad du använder.

Inte helt säker på vad det skulle göra för skillnad. Radiotjänst kan inte påverka kallelsen till förhör. Är kallelsen äkta, är det bara att traska in till polisen.

Skrivet av Danzle:

Ring upp polisen och kolla vad som gäller... enkelt.

Den hade jag provat med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Det är därför Radiotjänsts policy är att inte spionera, kontrollanterna får inte ens gå in om de blir inbjudna. Men lik förbannat gör dom det ändå. Det enda de ska göra är att knacka på och fråga.

Det där att inte få gå in utan inbjudan trodde jag var lagstadgat, och att de får gå in om de skulle bli inbjudna?

Med tanke på spioneri så fick jag påhälsning av en kontrollant en gång. Jag kan förstås inte säga till 100% att mannen satt i bilen och väntade på att jag skulle komma hem, men det satt i alla fall en man i en bil på gatan utanför när jag kom hem. Någon minut senare ringde det på dörren och okända ansikten öppnar jag aldrig för om jag inte väntar hemleverans, sen damp det ner ett kort från radiotjänst i brevlådan. Strax därefter var bilen borta. Det hela kan förstås ha varit en slump, men där och då kändes det inte så värst kul.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det där att inte få gå in utan inbjudan trodde jag var lagstadgat, och att de får gå in om de skulle bli inbjudna?

Som jag skrev ovan, är det alltså Radiotjänsts egna regler för kontrollanter, och handlar om deras säkerhet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.