Kommer senaste windowsversion fungera på min dator?

Permalänk
Medlem

Kommer senaste windowsversion fungera på min dator?

Hej!

Jag har en stationär dator som en vän byggde ihop för några år sedan. Har windows 7 installerat på den. Jag undrar nu om senaste versionen av windows skulle fungera bra på min dator.
Intel(R) Core(TM) CPU @ 3,40GHz
16 GB Ramminne

Kanske behöver ni mer specificerad info om min prestanda, men kommer inte riktigt ihåg vad jag har i burken och glömt hur man kikar upp det mer detaljerat (har för mig det ska gå genom kontrollpanelen).

Tacksam för råd. Är det värt att installera senaste windows?

Permalänk

Kontrollpanelen och systeminfo !:)
Uppdatera gärna din info om datorn
Det fungerar, jag driver windows 10 på en värdelös bärbar dator felfritt, samt på datorstickor!¨

https://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-specificat...

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lineri:

Kontrollpanelen och systeminfo !:)
Uppdatera gärna din info om datorn
Det fungerar, jag driver windows 10 på en värdelös bärbar dator felfritt, samt på datorstickor!¨

https://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-specificat...

Hittar inte mycket mer användbar info där:
Intel Core i-3570K CPU @ 3.40 Ghz, 3401Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer (x64 Family 6 Model 58 Stepping 9 Genuine)
Installerat fysiskt minne: 16 GB
Sammanlagt fysiskt minne: 3,20 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 10 skulle fungera utan problem på den burken. Sen om det är värt det eller inte tycker jag är tveksamt men det är ju upp till dig. Du märker ju ingen direkt ökning i prestanda, det du får är ju tillgången till säkerhetsuppdateringar och så vidare som har slopats för Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Windows 10 skulle fungera utan problem på den burken. Sen om det är värt det eller inte tycker jag är tveksamt men det är ju upp till dig. Du märker ju ingen direkt ökning i prestanda, det du får är ju tillgången till säkerhetsuppdateringar och så vidare som har slopats för Windows 7.

Låter bra. Det viktigaste i min situation är att jag inte får en prestandasänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calluone:

Sammanlagt fysiskt minne: 3,20 GB

Det ser ut som att du kör 32-bit Windows? Det betyder i så fall att endast en fjärdedel av ditt RAM är användbart, så se till att du byter till 64-bitars om du uppgraderar till Win10.

Permalänk
Medlem

@perost: Det stämmer. Det berodde på att plugins till ett musikprogram jag använder inte klarade 64bit, men tror det är fixat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calluone:

@perost: Det stämmer. Det berodde på att plugins till ett musikprogram jag använder inte klarade 64bit, men tror det är fixat nu.

Ok, då behöver du nog i alla fall inte oroa dig över att få sämre prestanda om du byter till 64-bitars Win10. För tillfället kör du ju med handbromsen i så att säga

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla

Permalänk

@calluone: ibland kan det bli konflikter med program X och nyare versioner av operativsystem. men som svar på frågan Windows kommer säkert att fungera på din dator. att sen alla program gör det är inte alls lika säkert..

kanske kolla att dom program som är viktigast för dig funkar innan du uppdaterar..

köpa en ssd och plocka ut den OS disk som sitter i datorn och installera allt nytt, annars kan det ju bli lite jobbigt att nergradera för att du inte kan jobba ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644