Permalänk
Medlem

Är jag bortskämd? Har jag fel?

Tog nyligen ut lite pengar för en Inspire 2. Har länge suttit vid datorn och deppat. Datorns värld har tröttat ut mig genom åren. Letade runt i dagar efter något intressant (pluggar, men behöver något intresse med tanke på att man inte pluggar 24/7) och hittade en youtube video på drönare. Såg fan bra fascinerande ut (1 månads funderande innan jag valde Inspire 2) så tog som sagt ut pengar genom min fond (som tog typ nästan 2 månader att få ut) men tråkigt nog räknade jag inte in en väska för självaste drönaren. Insåg att jag inte skulle få plats med alla mina saker som kom med och väskan ser heller inte så värst bra ut för resande. Dock hade jag inget intresse att fråga varken farsan eller morsan om ett lån på cirka 4000 så jag skulle kunna få råd med väskan (redan lånat av morsan innan (fått tillbaka allt) och farsan har pissig ekonomi). Så tänkte på min snälla morfar som jag aldrig lånat pengar av. Dock var morsan starkt emot det och vägrade låta mig fråga. 4000 av en gammal man som tydligen har gott om pengar (inte mina ord) som alltid ger pengar till morsan som hon lägger på sina intressen. Men tydligen är det så fel för mig, inte min farsa tydligen o hon har inte pengar säger hon. Så nu måste jag vänta cirka 2 månader till för att ta ut 4000 så jag säkert kan transportera den. Hepp, så vad tycker ni? Är jag omogen?

Note: Fråga inte om varför jag beställde inspire 2 istället för en billigare version, har pengar, men är 4000 för mycket att fråga om? Skulle ni låna ut till snorungarna så dom inte behöver vänta 2 månader och inte kunna använda den under sommaren? Som sagt, pengarna får han ju tillbaka... Am I making a too big deal out of it?

edit: wall of text

Permalänk
Medlem

4000:- för en väska? Eller förstår jag något fel? Om så är fallet, köp en billigare väska om du inte har råd.

Fråga morfar om att låna 4000:- känns inte okej enligt mig.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Låna pengar för leksaker ?
Otroligt dumt !

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: "Billigare väska" Jodu, önskar att det fanns en. Den kommer som sagt med en (om det ens kallas väska) som kostar runt 2.5k, men den duger verkligen inte. Väskan heter DJI Inspire 2 Professional Work Case (kolla upp den så förstår du varför den kostar vad den kostar. Inspire 2:n och accessories tar rätt mycket plats.

Har ni aldrig lånat av släktingar för saker? Eller fått för att kunna köpa eran dator osvosv (obviously när ni var yngre och inte hade jobb)

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: hahaha ja du är bortskämd, att du även behöver ställa frågan om du är bortskämd brukar vara ett säkert tecken på att du är det Du har ju fått pengarna gratis, Eller har du sparat i fonden själv? Sluta gnäll och lär dig tålamod,
Dock tackar jag för ditt inlägg, Nu är jag mer säker än någonsin att jag gjorde rätt som skrev ungarnas fonder och sparkonton på mig
så dom inte ska slösa bort pengarna så fort dom fyllt 18år utan använder dom till att köpa sin första lägenhet eller ta körkort.

Ps: du kan enkelt köpa en plastbalja med skum och ha som väska tills du kan ta ut pengarna. (jag förvarar min så under transporter)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: Som jag förstår det så har du alltså 4000kr på väg från en fond. Så han kommer få tillbaka pengarna när du får dom?
Nej ser inget problem med det. Själv har jag väldigt svårt att fråga om pengar, men brukar väldigt tydligt säga att det är helt okej att säga nej, om man nu inte har något val.

Du kan ju alltid kolla på ett privatlån, rätt säker på att du kan låna ner till 5000kr iaf, ta ut det på återbetalning över 10-15 år, räntan blir väldigt låg och du lägger kanske 100, 200 kr på räntan och betalar av allt direkt efter 2 månader.

Edit: För att svara på din fråga, har aldrig fått pengar för att köpa en dator eller något relaterat. Morsan köpte en dator när jag var mindre som var lite bättre, så jag kunde gamea, men den var inte till mig utan hela familjen och självklart så delade vi lika på den.
Vad jag minns så har de aldrig ens lånat ut pengar till något sånt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag lånar inte pengar av släktingar, nej. Kanske av pappa någon gång för någon småsak, eller att man säger att de får dra av det på nästa månadspeng eller så.

Låna 4000kr av morfar, wtf?

Permalänk
Medlem

@aragon: Vad menar du lol? Har gott om pengar, det är inte det som är problemet sa jag, utan att jag inte räknade in väskan jag ville ha, så tänkte om morfar kanske kunde låna mig några tusen tills jag fått ut pengarna istället för att vara ännu räddare om drönaren tills jag fått tag på pengarna om 2 månader. Hur gör det mig bortskämd? Aldrig lånat pengar av någon innan utom morsan på typ 2k när jag behövde kläder, vad gör mig bortskämd lmao, för att jag spenderar pengar på en drönare? btw, jag är 21, pengarna på fonden är fortfarande mina pengar, ser inte ett intresse som slöseri.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en "grumpy old man", men det är alltid bättre att spara ihop till saker man vill ha själv, om det inte är något riktigt viktig som ett nödvändigt lån eller liknande som verkligen behövs.
Men när det kommer till leksaker och hobbyer? Nej enligt mig. Sen ska jag inte komma och säga om du är bortskämd eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på pengarna. Skulle inte ens kunna be min morfar om pengar till mjölk om det så behövdes.

Men hur kan det ta 2 månader innan man får pengar som man plockar ut ur en fond?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle handlade om att du inte hade råd med hyran eller något dylikt som var viktigt och bad nu mamma eller pappa betala för månaden, visade sig nu bara vara att inte hade råd med en 4000:- väska för din leksak. lol

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion:

Jag förstår att jag kan ha fel, men att ni ska vara så inne på att det är en leksak, som jag sa innan, har pengarna men inte på mig, utan måste ta ut dem. Förra gången tog det nästan 2 månader. Undrade bara om jag kunde låna av en släkting som har gott om pengar tills mina pengar kommer in, men tydligen så är det inte okej.

"Jag har pengar, han får dom om 2 månader, lånar gärna för väskan nu och betalar han om 2 månader när jag KAN" - men det gör mig tydligen bortskämd.

Permalänk
Avstängd

Kan bara utgå från mig själv och skulle snorungen låna 4000 till en väska hade jag bett han fara åt helvete oavsett hur mycket pengar jag hade liggande för det känns som onödigaste ever och sen låna pengar till det hade bara gjort mig förbannad men hade det varit någon nödvändigt är det en sak men en jävla väska liksom..wtf

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

1. 4000kr för en väska? WT actual F?
2. Du säger att du har gjort om pengar men du har inte råd med det du vill ha, jag förstår inte. Hur kan det ta två månader att få ut pengar från en fond?
3. Har aldrig lånat av släktingar och skulle aldrig få för mig det om det inte var något livsnödvändigt som var superbråttom. För en leksak? Skulle aldrig komma på kartan.
4. Ja det tycker jag personligen att du är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: Dina föräldrar har gett dig pengar i en fond, rätt?
du skrev innan att din far inte hade pengar så jag förmodar att det måste varit rätt jobbigt för dom att spara ihop pengarna
Särskilt om det nu är så mycket att du kan skriva att du har "gott om pengar".
Tror du att deras tanke med detta slitande var att du ska lägga pengarna på en leksak?
att sedan börja tjata på din mamma för att du inte ens haft kollen på vad du behövde gör att jag finner minst sagt underhållande
när du ställer frågan om du är bortskämd.

Men för att göra det enkelt för dig kan du ju knalla in på närmade bankontor och låna 4 tusen tills du får ut dina pengar, Detta skulle inte vara det minsta problem att göra till rekord låg ränta då du har gott om pengar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Vet inte riktigt hur det fungerar, vad jag vet så la dom in en viss summa för cirka 8 år sedan som sedan vuxit rejält, dock lägger dom inte in ett öre och inte gjort det sen första gången. Tror det är en fond, kan ha fel. Betalar redan farsan hyra och annat, men han får det inte att fungera pga mentala problem, pluggar så jag kan skaffa ett jobb, vad är problemet att spendera på skit jag vill om jag har råd? Kostar han inget och jag har fortfarande råd med att betala hyra och annat. Sedan att du vrider till det och skriver " tjatar", fråga henne once och sa att jag tyckte hennes logik var konstig, därefter kom jag till er för att fråga vad ni anser.

Permalänk
Entusiast

Som många tidigare sagt så tycker jag bara rent principiellt att det känns lite konstigt att låna pengar från sin morfar, speciellt för en 4000 kronors väska till en drönare.
Men det är bara min åsikt och jag vet inte om din morfar är så rik som du säger för i så fall kanske det vore rimligare, särskilt om din mor har lånat pengar från honom tidigare för just nöjen.

Å andra sidan tycker jag det låter lite farligt att din farsa har "pissig ekonomi" och att du nu tagit ut de sista slantarna från dina fonder för att köpa en drönare.
Jag vet inte hur din livssituation ser ut och kanske håvar du in massor pengar i månaden men om du inte gör det så kändes det kanske inte som det smartaste köpet just nu?

Som sagt, jag bara spekulerar och vill dig väl.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar:

Jag tror jag ger mig, jag kanske är dålig på att förklara mig men alla verkar ju vrida till det. Ena säger att jag tjatar och en annan säger att jag tog ut alla mina pengar. Har inte frågat morfar utan enbart morsan och hon sa nej och sen kom jag hit för kolla vad andra tycker om att fråga ens morfar om ett lån.

Permalänk
Medlem

Äh, folk köper ju datorer för 20k+ titt som tätt, vilket kan vara lika mycket en "leksak" som ett verktyg. Detsamma gäller för din drönare, alltså lika mycket "leksak" som verktyg. Ser alltså inget konstigt i att du vill spendera 4k (mycket pengar) pengar på att skydda din drönare, vilken du har spenderat mycket pengar på.

Tråden i fråga, tycker jag som många. Du borde vänta på att du får ut dina pengar, och tills dess, får du helt enkelt vara försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

@Aeqvist: "Billigare väska" Jodu, önskar att det fanns en. Den kommer som sagt med en (om det ens kallas väska) som kostar runt 2.5k, men den duger verkligen inte. Väskan heter DJI Inspire 2 Professional Work Case (kolla upp den så förstår du varför den kostar vad den kostar. Inspire 2:n och accessories tar rätt mycket plats.

Har ni aldrig lånat av släktingar för saker? Eller fått för att kunna köpa eran dator osvosv (obviously när ni var yngre och inte hade jobb)

Ska du ha en väska som tål kulor från ett maskingevär eller? Kan förstå om man köper den om man har för mycket pengar (vilket du inte verkar ha) men annars hade jag nog försökt pussla ihop något eget helt ärligt. Det verkar bara vara ett hårt case med skumgummi inuti? Eller är det något mer spec med den?

Vad är det för fel på väskan du fick med då? inte hardcase? behöver du ha alla prylar i samma väska? är alla saker otroligt omtåliga?

Finns det inte folk som har egna lösningar på det här för en betydligt billigare peng tror jag internet är trasigt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: Problemet som jag ser det är att du är så pass bortskämd att du är villig
att slänga i väg deras slit på en rätt meningslös pryl som max kommer hålla några år.
och sedan gnälla om att det var jobbigt att ta ut mer pengar som dina föräldrar slitit ihop för att lägga på någon än mer meningslöst.
Har du körkort? Lägg pengarna på det annars vilket gör det mycket lättare att få ett jobb
så du kan jobba ihop pengarna själv och sedan slösa bort ditt slit på leksaker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hummhumm:

@Uzanar:

Jag tror jag ger mig, jag kanske är dålig på att förklara mig men alla verkar ju vrida till det. Ena säger att jag tjatar och en annan säger att jag tog ut alla mina pengar. Har inte frågat morfar utan enbart morsan och hon sa nej och sen kom jag hit för kolla vad andra tycker om att fråga ens morfar om ett lån.

Okej, jag kanske missförstod dig angående fonden. Menar du alltså att du har pengar kvar i fonden som du ej tog ut eftersom du inte räknade med kostnaden för väskan? För då är det ju en helt annan femma.
Jag gav dig dock min åsikt angående att låna från din morfar, men det är som sagt bara en åsikt och alla har olika familjeförhållanden och oskrivna regler.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@aragon: Jävlar vad sur du ska vara. Skrev jag inte att dom la in en summa typ 8 år sedan och sen inget mer? Om jag vill spendera en del av mina pengar på en drönare så är det upp till mig. Jag får inga pengar av varken morsan eller farsan (är ju fan 21) och inte fått det på på flera år, så nej, jag kostar inget för farsan som jag bor hos, han får pengar för hyra och mat. Det är inte poängen med min tråd.

Permalänk
Hedersmedlem

Låna pengar från en släkting för att kunna köpa en leksak nu, istället för att vänta två månader och slippa låna?

Tålamod är en dygd, och personligen så skulle jag aldrig låna så stora av en bekant/familjemedlem. Varför ska du roa dig på bekostnad av någon annans plånbok, även om det är temporärt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Yes jag har gott om pengar, men inte tillgängliga pengar förrän om 2 månader. Så min plan var att låna pengar av den enda som har bra ekonomi för att kunna få väskan i tid och betala om 2 månader istället för att vänta 2 månader och riskera förstöra drönaren när jag transporterar den.

notera att gott med pengar inte betyder att jag är rik utan har tillräckligt för att betala farsan och sådant, fan ska jag annars skriva?

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte köpa två av något har du inte råd.
Sen den där väskan är inte värd 4K. Du behöver inte specialdesignad väska för drönare. Räcker med att du har den i en box och har den i en väska

Permalänk
Medlem

Tycker det låter jävligt märkligt att det skulle ta nästan 2 månader, normalt sett får du pengar inom 3 bankdagar när du tar ut pengar från ett fondkonto (säljer fonder).

Utgår även från att det är ett investeringssparkonto eller kapitalförsäkring, annars utgår även 30% skatt på vinsten som tas upp på nästa deklaration.

Edit: sen personligen skulle jag aldrig låna pengar till vad som närmast kan ses som en leksak även om jag vet att jag kan betala tillbaka, fast för mig tar det emot att låna pengar oavsett anledning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hummhumm:

@Uzanar: Yes jag har gott om pengar, men inte tillgängliga pengar förrän om 2 månader. Så min plan var att låna pengar av den enda som har bra ekonomi för att kunna få väskan i tid och betala om 2 månader istället för att vänta 2 månader och riskera förstöra drönaren när jag transporterar den.

Okej, det kanske du borde förtydliga i trådstarten

Då tycker jag väl jag personligen att det är mer okej. Det känns ju lättare att förklara för morfar att du felkalkylerade kostnaden och att du har pengar liggandes som du tyvärr inte kan få ut på cirka 2 månader.
Fast även om jag inte har några erfarenheter av fonder så låter som sagt 2 månader lite väl långt för att ta ut pengarna på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@anon246659:

Kan någon svara på om det är jag som suger på att förklara eller varför så många skriver att jag inte har pengar? Är min text så oförståelig?

Permalänk

Jag gick in till nordea en dag, bad om att få sälja min sparfonder. tog en dag sen var dom på kontot.

2 månader? detta var till och med från nordea till min egen bank?

ffs, dagens ungdom alltså...