Permalänk
Proffsmoddare

WING X99 - Ett CNC-fräst scratch-bygge!

Hallå och välkommen till projektet WING X99!

Detta är mitt andra scratchbygge! Tänkte posta resultatet här, och för er som vill veta hur allt gick till kan checka in min Bygglogg här på Sweclockers! Det finns även 8 st videologgar på hela processen om man istället vill konsumera informationen via Youtube!!

Bakgrund
Projektet startade för ca 3 år sedan då jag började planera på mitt nästa scratchbygge efter Model 01. Jag lärde mig massvis från det och ville förbättra många aspekter. Målet var att bygga det ultimata chassit för mig. Det finns väldigt många bra chassin på marknaden idag men målet var att skapa något innovativt, elegant, och som samtidigt är estetiskt tilltalande utan att kompromissa på prestanda och funktion.

Jag insåg snabbt att för att kunna förverkliga detta var jag tvungen att ha tillgång till en CNC-fräs. Så jag spenderade de kommande 2 åren med att rita, designa och bygga min egen CNC-fräs. Det tog mer än 2 år och det senaste året har jag helt och hållet dedikerat till att förverkliga detta projekt. Nu är det äntligen klart!

Sponsorer
Projektet hade inte varit möjligt utan mina sponsorer och deras underbara representanter! Ett stort, stort tack till ASUS ROG, INTEL, CORSAIR och EK Waterblocks.

Besök galleriet här

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Detta chassit förtjänar 50/5

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Vilket jobb!!!!!!

Permalänk
Medlem

Holy shit! Du är inte klok karl! Bygger du min nästa dator eller?

Permalänk
Medlem

Detta är så galet jävla fantastisk så jag finner inga ord! Skattepengar borde gå till dig för att bygga hela tiden 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hatten av!

6/5

Permalänk
Proffsmoddare

Sjukt kul att ni gillar det! Mycket jobb bakom allt och uppskattar verkligen de snälla orden

Kom gärna med konstruktiv kritik också om ni har saker ni inte gillar! Så ska jag försöka svara på alla frågor/kommentarer!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Kanon jobb

Solklar 5/5

Permalänk
Medlem

Jävla gris (avundsjuk), 5p

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att detta kan lätt vara en utav de snyggaste burkarna jag har sett. Tillsammans med AcidMetals 570X modell. Jag tyckte om en liten detalj sjuuukt mycket som du implementerat. Att man liksom ser kablarna på baksidan med lite glas/plast över. MEN om du på något sätt hade kunnat få det att lysa även vid sidan så att kablarna liksom syns ÄNNU mer. SJUKT snygg dock finns ju INGET att klaga på liksom som någon annan nämnde 50/5

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

Ja tummen verkar sitta där den ska iaf!

Permalänk
Medlem

Snyggaste på länge! keep it up!

Permalänk
Medlem

Applåder. Med tanke på datorn känns det som skrivbordet i övrigt saknar kärlek En ensam 27a. Bakgrunden är Windows standard Högtalarna är inte direkt estetiskt matchande 5 av 5 givetvis men ja ditt skrivbord var ingen höjdare =(

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Snyggaste jag sett! Riktigt bra gjort!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Brodholm:

Sjukt kul att ni gillar det! Mycket jobb bakom allt och uppskattar verkligen de snälla orden

Det syns. Oj, vad det syns. Detta är ett av de absolut fräckaste byggena jag sett. Det unika övergripande temat tillsammans med den oerhörda perfektionen i varje detalj ger en helhet av sällan skådad kvalitet, med den omsorgsfullt designade specifikationslistan som kronan på verket. Ser fram emot att beskåda detta mästerverk IRL!

Citat:

Kom gärna med konstruktiv kritik också om ni har saker ni inte gillar! Så ska jag försöka svara på alla frågor/kommentarer!

Upplevde att galleriet innehöll en del bilder som visade nästan exakt samma sak, så att man ibland började "sökscrolla" i jakt på något nytt. Tror att du i nästa galleri kan tjäna på att hålla nere antalet (i synnerhet på varandra följande) bilder med samma motiv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grattis till ett riktigt snyggt bygge! Du har förmodligen det snyggaste bygget på sweclockers. Är så fruktansvärt fascinerad över att människor har förmåga att hitta på så häftiga lösningar. Avis på den maskinpark du har tillgång till men tvivlar samtidigt på att många hade kunnat utnyttja den för att skapa det du har skapat. Hatten av, 5/5

Permalänk
Medlem

Holy moly! Finns inte ens ord för detta....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare

Tackar igen för alla kommentarer! Det värmer!

Skrivet av Palme_570:

Applåder. Med tanke på datorn känns det som skrivbordet i övrigt saknar kärlek En ensam 27a. Bakgrunden är Windows standard Högtalarna är inte direkt estetiskt matchande 5 av 5 givetvis men ja ditt skrivbord var ingen höjdare =(

Har tyvärr lagt alla pengarna på bygget nu senaste tiden
Tänkte jag skulle köpa mig en större skärm, är lite sugen på asus nya 35a eller 34an så det kommer nog senare.
Anledningen att bakgrunden är standard är för att jag inte ville ha någon copyright claim eller liknande på videos och bilder. Blev den enkla lösningen som jag vet är okej

Skrivet av Alling:

Det syns. Oj, vad det syns. Detta är ett av de absolut fräckaste byggena jag sett. Det unika övergripande temat tillsammans med den oerhörda perfektionen i varje detalj ger en helhet av sällan skådad kvalitet, med den omsorgsfullt designade specifikationslistan som kronan på verket. Ser fram emot att beskåda detta mästerverk IRL!

Upplevde att galleriet innehöll en del bilder som visade nästan exakt samma sak, så att man ibland började "sökscrolla" i jakt på något nytt. Tror att du i nästa galleri kan tjäna på att hålla nere antalet (i synnerhet på varandra följande) bilder med samma motiv.

Kan hålla med dig att det kan ha varit för många bilder på samma sak. Ska försöka lägga lite mer krut på det nästa gång!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Ett Mästerverk

Permalänk
Geeks Gaming

Galet snyggt bygge, men om du spenderade två år på att rita och designa en cnc fräs, kan man få lite bilder på den med? För bara det är galet coolt!

Permalänk

Sjuukt snyggt. Hyffsad dedication å börja med att bygga sin CNC fräs och ta det därifrån.

En fråga bara, ursäkta om jag e lite torr. Men exakt hur jobbigt är det att jobba med? Säg att du skulle typ behöva byta en GPU eller sätta en M.2. på moderkortet, är det görbart? Ser lite ut som en stor monolit, kablarna dragna i individuella hål, all kylning med hard tubing. Hur jobbigt är det liksom å plocka ihop/isär?

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Såg denna på reddit! Helt flippat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mind blown.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Well, har kommenterat i byggloggen men lika bra att göra det här med
5/5 givetvis.
Något jag är lite nyfiken på är om det hade sett bättre/sämre ut med svarta skruv istället flr blanka på dina vattenkanaler. Antar att du har haft denna fundering med och kom fram till att blanka är snyggast. Med tanke på resten av bygget så kan man inte göra annat än att lita på ditt omdöme i denna fråga.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Fullpoängare, imponerande på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

100% fantastiskt, mycket bra jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

@Brodholm:

Mycket bra gjort synd bara man inte fick se när du byggde chassi.

Är det bara jag som tycker att din logga ser ut som AMD logga kanske inte helt lik men ändå?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, fönster och lampor brukar inte vara min grej men nu har du gjort allt själv och resultatet ser riktigt bra ut.

5/5 helt klart!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det här är lite väl magstarkt? Lite för erotiskt på något sätt?! x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...