Permalänk
Medlem

IBM Netserv maskinen, den breda som har en Pentium Pro 200 processor, vilken modell är det ursprungligen? Jag har själv en måttligt uppgraderad IBM Netserv-75 nämligen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det var tider när man körde matrox millennium 4mb som 2d kort och ett orchid righteous voodoo 4mb som 3d till den då införskaffade pentium II 233mhz😊 vilket kliv det va från 486dx2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reine1985:

Det var tider när man körde matrox millennium 4mb som 2d kort och ett orchid righteous voodoo 4mb som 3d till den då införskaffade pentium II 233mhz😊 vilket kliv det va från 486dx2.

Skickades från m.sweclockers.com

Millenium och Voodoo var ju den heliga kombinationen.

Första gången jag såg ett spel spelas utan att man bara såg massa pixlar var med ett Matrox Mystique. Jag har för mig att det var Quake men jag tror inte Mystique fixade bilinear texture filtering så jag vet faktiskt inte om jag minns fel. Nåja, goa tider var det!

Lägger in en skön demovideo från Matrox som är sådär underbart 90-tal.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reine1985:

Det var tider när man körde matrox millennium 4mb som 2d kort och ett orchid righteous voodoo 4mb som 3d till den då införskaffade pentium II 233mhz😊 vilket kliv det va från 486dx2.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade exakt så. Matrox Millenium 4mb som 2d och Orchid Voodoo som 3D.
Ojoj vilka minnen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Fan vad underbart! Jag hade två av maskinerna på bilderna, den vita IBM Aptivan med en 300MHz P2, samt Packard Bellen, med 200 eller 233MHz MMX, men minnet kan svika. Självklart med två stycken Voodoo2 i SLI!

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem

Snyggt! Själv hade man inte råd med Pentium II utan det blev en K6-2 kring 1998 (innan dess Pentium 133 MHz), kombinerad med först ett Pure3D Voodoo1 6 MB, och senare ett Voodoo 3 3000 16 MB.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vilken otrolig samling datorer. Nostalgitrippen är total.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joyride:

1997 var året som Intel släppte Pentium II.
3dfx arbetade med sin kommande 3D accelerator Voodoo II. Det första korten med stöd för SLI.
Ett år tidigare hade de lanserat "Voodoo" som lade grunden till dagens grafikkort.

Jag minns när jag för första gången såg 3D grafik.
1997 hade en vän köpt ett Voodoo Rush 6 MB (Voodoo 1) och Carmageddon såg helt fantastiskt ut

Gjort en hyllnings film till den tiden. Drar igång vid 1.30
https://youtu.be/AEF61tST5UY

Besök galleriet här

Visst gick det att koppla flera Voodoo men Nvidia SLI var det ju knappast.
3D-grafik bör du ju sett innan Voodoo, men kanske inte hårdvarurenderad grafik.
Sry men var tvungen...

Visa signatur

cpu. 1x 4790k @ 4.9ghz
ram. 4x 8gb @ 2.666ghz
gfx. 2x gtx980 @ 1.5ghz
hdd. 4x evo850 @ raid0
mon. 1x odyssey g7 @ 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av chris420:

Visst gick det att koppla flera Voodoo men Nvidia SLI var det ju knappast.
3D-grafik bör du ju sett innan Voodoo, men kanske inte hårdvarurenderad grafik.
Sry men var tvungen...

Nvidia sli skrev jag inte. Sli uppfanns av 3dfx och första kortet hette Voodoo II. Givetvis menar jag hårdvarurenderad 3d. Trodde det framgick i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Hur grymt som helst! Kul att se gamla datorpaket raddas upp såhär vackert med rätt tillhörande kringutrustning, inte det minsta gulnade heller från vad jag kan se. Jag avundas din samling!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det är så att man får ståpäls! Gamle Winamp 2.95 rullar här ännu... Jösses vad man lirade på spel på voodoo. NV4 (Riva TNT) var också en enorm pjäs när det släpptes.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tack för en underbar nostalgitripp!

Tack så mycket själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Briljant! Skaplig flashback

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Underbart! Vad har du för system i IBM-maskinen?

Tack!

PII400
Voodoo II
128MB ram

Win98SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelshader:

Fan vad underbart! Jag hade två av maskinerna på bilderna, den vita IBM Aptivan med en 300MHz P2, samt Packard Bellen, med 200 eller 233MHz MMX, men minnet kan svika. Självklart med två stycken Voodoo2 i SLI!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Magiskt. Mins det som den mest bekymmerslösa och roligaste tiden jag har haft!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

wow, vilka minnen det väckte. Minns hur förtrollad man blev när man körde dessa 3d-effekt plugins till winamp med sitt vodoo kort. Kunde sitta och titta på dom hur länge som helst.
Har fortfarande kvar min första PC-processor. Den va överklockad med 7Mhz till 40Mhz (486:a). Så vist har man kört många PC spel innan 3dfx kortet kom och gjorde fick allt annat att känna som stenåldern.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aCKermAnn:

Fantastiskt underbart. Vilken nostalgismocka

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Fy fan vilken nostalgitrip! Glömmer aldrig när jag fick mitt första 3dfx grafikkort i julklapp. Det vart Quake 2 och Quake 3 Arena tills man blödde ur fingrarna!

Hade då en AMD K6-2 300MHz CPU med 8MB RAM vilket sen uppgraderades till 16MB RAM. Hårddisken tror jag låg på 3GB. Windows 98 och 56Kbps modem. Oh det var dagar det

Tack! Härligt! jag hade K6 233 på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tänkte bara, näää nu har en person påtok för mycket fritid, lägg det på något vettigt. Sen såg jag filmen. Det var en smått absurd upplevelse. Jag är dubbel chockad. Både av hur kul du gjort den !! samt vilka svunna minnen det väcker....

Fantastiskt!

Tack så väldans mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Allt känns helt rätt i denna hyllningsvideo! Sjukt skön, mycket bra jobbat!
Lite 3dfx bakgrundshistoria följt av det surrande lagerljudet från en Lap Power's hårddisk och skärm med muspekarspår (-Ja, jag vet att det inte är muspekarspår, utan en effekt av dåtidens sunkiga TFT-skärmar som ändå ger det intrycket )
Det blir inte mycket mer spel-retro än ovan kombinerat med Windows 98, Voodoo2, WinAMP samt Antiloop, som i sammanhanget ger enormt mycket stilpoäng.
Alla datorer har diskettstation, CD-ROM/DVD, ibland flera st. Bra variation på spelen som rullar med.
Man får verkligen känslan av att det var där och då grafikrevolutionen gjorde avstamp för att bli vad den är idag!
Många av spelkoncepten realiserades då och var på den tiden banbrytande, mer intressanta och gångbara än dagens spel.
Saknar verkligen de snabba FPS:ens era.
Grattis PII!
Länge leve 90-talet!

Oj tack så mycket för dina ord! Jag har sett denna filmen i mitt huvud en längre tid och var bara tvungen att göra den kändes det som Ja länge leve 90-talet!!

Permalänk
Medlem

3Dfx är fina grejor. Har samlat på min några kort, bland annat två fabriksnya Voodoo5.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

3Dfx är fina grejor. Har samlat på min några kort, bland annat två fabriksnya Voodoo5.

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/3dfx.jpg

Glömmer aldrig när jag för första gången såg reklamen för VooDoo 5 på en PC Gamer tidning... Nästan så man satte upp reklamen på väggen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heatm:

Millenium och Voodoo var ju den heliga kombinationen.

Första gången jag såg ett spel spelas utan att man bara såg massa pixlar var med ett Matrox Mystique. Jag har för mig att det var Quake men jag tror inte Mystique fixade bilinear texture filtering så jag vet faktiskt inte om jag minns fel. Nåja, goa tider var det!

Lägger in en skön demovideo från Matrox som är sådär underbart 90-tal.
https://www.youtube.com/watch?v=-ir8NS3sIrk

Skrivet av pixelshader:

Fan vad underbart! Jag hade två av maskinerna på bilderna, den vita IBM Aptivan med en 300MHz P2, samt Packard Bellen, med 200 eller 233MHz MMX, men minnet kan svika. Självklart med två stycken Voodoo2 i SLI!

Skrivet av Pepsin:

Snyggt! Själv hade man inte råd med Pentium II utan det blev en K6-2 kring 1998 (innan dess Pentium 133 MHz), kombinerad med först ett Pure3D Voodoo1 6 MB, och senare ett Voodoo 3 3000 16 MB.

Skrivet av deegan:

Vilken otrolig samling datorer. Nostalgitrippen är total.

Det blir ju fler lan av denna typ. Vi håller på att dra ihop till ett större retroLan till hösten.
Siktar på 40-50 personer eller mer.
Det finns även datorer att hyra om ni känner att ni inte har tid eller ork att bygga.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474182-retro-lan-retur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Vilken otrolig samling datorer. Nostalgitrippen är total.

Tack!!! Detta är bara ca 20% av alla jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

IBM Netserv maskinen, den breda som har en Pentium Pro 200 processor, vilken modell är det ursprungligen? Jag har själv en måttligt uppgraderad IBM Netserv-75 nämligen

Den har P-PRO 200 orginal. Den heter HP NETSERVER LD PRO

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LOL nostalgi tripp

BTW min far jobbade som inköpare på LapPower i sthlm på Sveavägen under 90-talet så de där känner man igen också

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Entusiast

@WDac: Jag har en lap power som har blivit bestyckat med ett voodoo3. Fett najs

Permalänk
Medlem

Voodoo3? Tacka vet jag när man i Engelska Your Computer fick ser screendumps på att man lyckades få en Sinclair Zx81 klara någon form av högupplöst grafik.. ( Sinclair Zx81 , 1 KB Ram, 8 KB Rom , Cpu z80 ) , det fanns tom en ett kommando för att stänga av skärmen för snabba upp datorn när det ritade grafik.