AMD och Nvidia uppges lansera grafikkort anpassade för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia uppges lansera grafikkort anpassade för brytning av kryptovalutor

Enligt nya uppgifter lanserar både AMD och Nvidia nya versioner av sina grafikkort anpassade för brytning av kryptovalutor, helt anpassade för ändamålet och utan bildutgångar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite computing-kort.
Hoppas bara inte att enbart mining tillåts på korten.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Låter skumt om de endast är riktade till mining. Så fort svårigheten är för hög så kan de inte användas till något annat och kommer bli ett sopberg. Förut har ju korten kunnat leva vidare som grafikkort hos någon. Gissar att dessa, minst, blir general purpose compute kort. Annars är någon knäpp

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Låter skumt om de endast är riktade till mining. Så fort svårigheten är för hög så kan de inte användas till något annat och kommer bli ett sopberg. Förut har ju korten kunnat leva vidare som grafikkort hos någon. Gissar att dessa, minst, blir general purpose compute kort. Annars är någon knäpp

Då byter du bara valuta och minear något med mindre difficulty som du sen växlar in till bitcoin/eur/usd

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Relik 📜

Jag har 7,57 Litecoin men minns inte lösenordet. Får skämmas lite där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har 7,57 Litecoin men minns inte lösenordet. Får skämmas lite där.

Hade varit värre om det var bitcoins. Dyra rackare idag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av wargreymon:

Hade varit värre om det var bitcoins. Dyra rackare idag.

Haha, ja! Men det är väl ändå en 1 500 kronor eller så som brinner inne. Kunde man gjort något sköj med!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av emilakered:

Jag har 7,57 Litecoin men minns inte lösenordet. Får skämmas lite där.

Har du provat Apa123?

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt utveckling detta med mining. De tillverkar och säljer hårdvara som enbart är till för att stå och bränna elström utan varken nytta eller glädje.
Är ju definitivt ingen miljökämpe själv (har själv testat mining med gott resultat) men detta känns som raka motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Då byter du bara valuta och minear något med mindre difficulty som du sen växlar in till bitcoin/eur/usd

Ja men att tro att det kommer nya valutor i evighet är idioti. Allt är ju ett pyramidspel som folk löpande hoppar på. Inget stabilt att basera sim verksamhet på.

Hade nya "riktiga" valutor kommit varje dag så hade folk kliat sig i huvudet och undrar vad folk håller på med.
Digitala valutor idag är inte valutor, utom gör ett fåtal, utan virtuella instrument för att snabbt komma över andras riktiga pengar. Ett Ponzi scheme som på tok för många inte genomskådat. Eller som de blundar för så länge de är på sidan som lyckas lura av andra pengar i deras hopp på att gräva guld

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Betyder det att AMD/Nvidia samtycker att deras grafikkort troligen inte håller för GPGPU beräkningar 24/7 eftersom garantin endast är 3 månader?

Får man sälja nya komponenter utan 12 månaders garanti i Sverige? Eller hur fungerar det i dessa fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har 7,57 Litecoin men minns inte lösenordet. Får skämmas lite där.

Hade 120 Litecoin, 2.300.000 Dogecoin, lite Quark coins osv osv... Insåg snabbt att det inte var frågan om någon revolution av digital valuta dock då knappt några faktiskt används för att köpa tjänster och saker. Nya kommer varje dag osv. Mer än något är det bara ett sätt för lycksökare att plocka av andra pengar.
När jag var engagerad la jag massor med energi på att få folk att faktiskt använda dem som valutor.
Men det är otroligt segt. Siter som www.suchlist.com erbjuder folk att köpa saker med Dogecoin tex, men även nu när värdet är rätt högt så är det segt med folk som faktiskt köper och säljer saker.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk att AMD och Nvidia skjuter sig själva i foten nu?
De har ju redan kort för beräkning (Volta och Vega) som kostar både skjortan och filsingarna.
Skall de nu släppa..."budgetvarianter"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja men att tro att det kommer nya valutor i evighet är idioti. Allt är ju ett pyramidspel som folk löpande hoppar på. Inget stabilt att basera sim verksamhet på.

Hade nya "riktiga" valutor kommit varje dag så hade folk kliat sig i huvudet och undrar vad folk håller på med.
Digitala valutor idag är inte valutor, utom gör ett fåtal, utan virtuella instrument för att snabbt komma över andras riktiga pengar. Ett Ponzi scheme som på tok för många inte genomskådat. Eller som de blundar för så länge de är på sidan som lyckas lura av andra pengar i deras hopp på att gräva guld

Jepp, allt drivs av spekulation för tillfället och det gäller att vara bland de första som överger ett coin, annars sitter man där med svartepetter när spelet är slut. Den dagen det slutar komma nya altcoins tror jag nog att dessa kort är för gamla för länge sedan dock, så nog kommer de kunna leverera under sitt liv.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av wargreymon:

Hade varit värre om det var bitcoins. Dyra rackare idag.

Jag har 1,7 Bitcoins som jag tappat bort min wallet.dat till. Det känns bra. Edit: Speciellt nu när jag kollar Bitcoin-kursen, vafan. Stod ju på 500 dollar senast jag kollade. Hjälp.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Fråga är hur bra kommer den att blir?

Skrivet av Kenneth:

Har du provat Apa123?

Om det inte funkar kan han prova Jonaspuss?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

har försökt att sätta mig in i ämnet ett par gånger men än idag så greppar jag det inte. Stämmer detta:

Det är svårt att minea bitcoins för du behöver typ få tag på ett 'uppdrag', och för att få tag på detta så behöver du ha mer beräkningskraft än andra?
Bitcoins lagras lokalt, och kan potentiellt försvinna om något händer med dator / mobiltelefon? -Det finns online-verktyg där man spar sina bitcoins, men de kan stjälas och det är omöjligt att spåra stölden?

På sina ställen kan de användas för att köpa prylar, men först och främst är värdet av bitcoins knutet till knark och att låsa upp sin dator från ransomware - därav att valutan skjutit så i höjden senaste månaden?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jag har 1,7 Bitcoins som jag tappat bort min wallet.dat till. Det känns bra. Edit: Speciellt nu när jag kollar Bitcoin-kursen, vafan. Stod ju på 500 dollar senast jag kollade. Hjälp.

Dagens värde på en bitcoin 26203.89 SEK
Om 10 år beräknas den vara värd ca $150,000 eller noll kronor.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Köpte en del altcoins den 22a maj, 20 000 kr har nu blivit 30 000 Inte en så stor ökning pengamässigt men ändå rätt nice med 150% ökning på 2 veckor!

Om någon vill mine:a så skulle jag föreslå Sia coin, långt från cap och värdet ökar just nu. Samlat ihop cirka 2000 SC på ungefär 24H med ett 1080.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är konstig, men när jag läser om kryptovalutor får jag en känsla av Douglas Adams och frisörerna och ekonomerna som var strandat på en öde planet.
(om ni inte har läst liftarens guide till galaxen: Kort förklarat, Frisörer säljer tjänster, ekonomerna hittar på en valuta för att betala för tjänster, löv är lösningen.....
Fungerar ok tills folk börjar plocka sina egna pengar)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kaya:

Dagens värde på en bitcoin 26203.89 SEK
Om 10 år beräknas den vara värd ca $150,000 eller noll kronor.

Jo jag såg det. Segt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Um

För en del altcoins finns det verkligen ingen tanke bakom, mer än att tjäna snabba pengar.
Men att säga att allting är ett pyramidspel är också fel.
Ethereum har en Blockchain man kan bygga decentraliserade applikationer på. Alltså programvara som inte kan tas offline.
Burst mining sker genom att dela ut hårddisksutrymme. Vilket gör att man kan ha köra något liknande Dropbox för motsvarande 1/3 av priset.
Finns en hel del till

Men kolla Ethereum där stora företag är ute efter blockchain teknologin som ligger i grunden.
Finns mycket att lära sig.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Så med andra ord, Nvidia och AMD vill ha (ytterligare) en del av ASIC marknaden?

Angående det här:

Skrivet av Uibi:

....
Burst mining sker genom att dela ut hårddisksutrymme. Vilket gör att man kan ha köra något liknande Dropbox för motsvarande 1/3 av priset.
...

Läste lite om det eftersom jag inte kände till detta - men fattar inte riktig hur harddisken ersätter beräkningar?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Frågan är hur länge får man hålla på innan man ens tjänat in på vad kortet kostade ??

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att någon av dem större Asic och cloud hashing företagen kommer producera och sälja dem här korten. Skulle inte förvåna mig om det skulle bli Bitmain.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att det mildrar bristen på grafikkort något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas att det mildrar bristen på grafikkort något.

Snarare sänker priserna (får man iaf hoppas)

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Så med andra ord, Nvidia och AMD vill ha (ytterligare) en del av ASIC marknaden?

Angående det här:
Läste lite om det eftersom jag inte kände till detta - men fattar inte riktig hur harddisken ersätter beräkningar?

Har också läst lite om det då jag har diskar över efter att jag uppgraderat NASen. Verkar som att man gör beräkningarna en gång och lagrar dem sedan på disken. Sedan används dem istället för att man gör en beräkning varje gång som för andra coins. Och så har den med största beräkningspoolen störst chans att få nästa block. Tror jag efter att ha läst lite

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Skrivet av jwte:

Har också läst lite om det då jag har diskar över efter att jag uppgraderat NASen. Verkar som att man gör beräkningarna en gång och lagrar dem sedan på disken. Sedan används dem istället för att man gör en beräkning varje gång som för andra coins. Och så har den med största beräkningspoolen störst chans att få nästa block. Tror jag efter att ha läst lite

Tack för svaret!

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag har 7,57 Litecoin men minns inte lösenordet. Får skämmas lite där.

Jag sålde 19 bitcoins för handla på konsum. När värdet sket sig i höjden har man haft dödsångest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH