Radeon RX 580 från Asus och MSI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboFreak68:

Nja, både ja och nej. RX 400 serien är 2:a generationen FinFet och RX 500 serien är 3:e generationen FinFet så lite mer skillnader är det fast inte så märkbart med blotta ögat.

Skillnaden är att Finfet gen 3 drar mer ström. Finns det något test som jämför RX 480 och RX 580 med samma frekvenser och strömåtgång?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktit hur ni mäter temperaturvärdena vid 0 belastning?

38 grader kan ju aldrig stämma, har själv ett Asus Strix 480 OC (mao. exakt samma kylare) som ligger på ~56 grader pga att jag har ställt fläktkurvan så fläktarna går igång där omkring. Har också 2st 140mm chassifläktar som blåser in frisk luft mot grafikkortet, och en 120mm bak som blåser ut luft. Gör man så att fläktarna till grafikkortet aldrig startar så kryper temperaturen upp mot 80 grader även vid noll belastning.

Inte en chans att ASUS kortet håller sig på 38 grader utan en väldigt aggressiv fläktkurva.

Sen om någon är intresserad av dessa kort så kan jag nog säga, köp MSI, eller något annat än ASUS iaf. Jag är inte alls imponerad av ASUS kylare, fläktarna sticker upp mot 1800-2000 RPM vid högre belastning för att hålla temp runt 75 grader. 3st fläktar @ 2000 rpm för ett jäkla oväsen.

Permalänk
Medlem

AMD har spelat sina kort rätt "Med tanke på deras situation" Nvidias resurser mot AMD,s går inte ens att jämföra. dem har förnyat och släppt kort rent taktiskt för att kunna få klart sitt flaggskepp, skulle dem inte gjort detta så skulle dem inte ha kunnat flyta så pass länge som dem har gjort. att ens komma så långt som AMD har gjort efter alla motgångar är minsann en rejäl prestation. AMD har gjort helt rätt givet sin situation. Tänk er själva, Vad skulle Grafikkortsmarknaden vara utan AMD ? förjävlig helt enkelt.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Är det bara jag som tycker att det känns som att Sweclockers känner sig tvungna att sätta "Bra köp" på dessa kort för att inte bli överöst med negativa kommentarer av "AMD-fanboys"? För mig är det tämligen uppenbart att dessa kort är skräp. Ett taffligt försökt att försöka återlansera samma produkt en gång till till följd av kraftigt ökat effektuttag.

Nej jag trodde att alla recensioner var tänkta att vara objektiva oavsett "färg".

Helt riktigt,den här "nysläppet" är ren dynga och borde få omdömen där efter.Värre än 290-390 rebrandingen faktiskt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

@tEan:

Jag har asus stric oc 580 8gb. Varför är den dynga? Jag betalade 2700 ny. Vilken annan kort skulle jag hellre köpt för de pengarna?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@tEan:

Jag har asus stric oc 580 8gb. Varför är den dynga? Jag betalade 2700 ny. Vilken annan kort skulle jag hellre köpt för de pengarna?

Vissa tycker det automatiskt är dynga för att det står ett visst modellnamn på produkten. Andra kan köpa produkter efter vad de presterar och skiter i om det råkar stå 480 eller 580 på kortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag förstår inte riktit hur ni mäter temperaturvärdena vid 0 belastning?

38 grader kan ju aldrig stämma, har själv ett Asus Strix 480 OC (mao. exakt samma kylare) som ligger på ~56 grader pga att jag har ställt fläktkurvan så fläktarna går igång där omkring. Har också 2st 140mm chassifläktar som blåser in frisk luft mot grafikkortet, och en 120mm bak som blåser ut luft. Gör man så att fläktarna till grafikkortet aldrig startar så kryper temperaturen upp mot 80 grader även vid noll belastning.

Inte en chans att ASUS kortet håller sig på 38 grader utan en väldigt aggressiv fläktkurva.

Sen om någon är intresserad av dessa kort så kan jag nog säga, köp MSI, eller något annat än ASUS iaf. Jag är inte alls imponerad av ASUS kylare, fläktarna sticker upp mot 1800-2000 RPM vid högre belastning för att hålla temp runt 75 grader. 3st fläktar @ 2000 rpm för ett jäkla oväsen.

skumt, mitt kort ligger på 39 grader idle med RPM på 1200 på fläkten, hörs inte nämnvärt (har ett 970 gigabyte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Är det bara jag som tycker att det känns som att Sweclockers känner sig tvungna att sätta "Bra köp" på dessa kort för att inte bli överöst med negativa kommentarer av "AMD-fanboys"? För mig är det tämligen uppenbart att dessa kort är skräp. Ett taffligt försökt att försöka återlansera samma produkt en gång till till följd av kraftigt ökat effektuttag.

Nej jag trodde att alla recensioner var tänkta att vara objektiva oavsett "färg".

Är väl ett bra köp då det är ett hyffsat bra kort i den prisklassen antar jag
men för den som har ett 970 sen 2014 så känns det smått meningslöst

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ta Sweclockers tester seriöst längre. Testsviten är horribel. Jag har ingen uppfattning om hur korten faktiskt presterar.
Fallout 4 är uselt optimerat och skalar mest med IPC och minneshastighet. GTA 5 är i grund och botten ett 2013-spel. Forza motorsport 6 ger helt bananas resultat. Dessa tre borde inte vara med. Forza är förresten det enda bilspelet och i princip enda spelet som inte är en skjutare. Rise of the Tomb raider är i gränslandet. Det spelet ger förresten väldigt olika resultat beroende på var i spelet man testar det, så det är tveksamt om den också borde vara med. I så fall får man testa flera områden. Inget strategispel finns med.

Skrivet av str8forthakill:

@jOnÄTÄn:
Dubbla HDMI är enbart för VR headset som behöver två HDMI portar. DP/DP/DP/HDMI bör vara standarden, annars skrotar du hela konceptet med tre skärmar, eyefinity och nvidia surround.

I och med HDMI 2.1 är DisplayPort överflödigt och bör fasas ut.

Skrivet av bjan_84:

Är det bara jag som tycker att det känns som att Sweclockers känner sig tvungna att sätta "Bra köp" på dessa kort för att inte bli överöst med negativa kommentarer av "AMD-fanboys"? För mig är det tämligen uppenbart att dessa kort är skräp. Ett taffligt försökt att försöka återlansera samma produkt en gång till till följd av kraftigt ökat effektuttag.

Nej jag trodde att alla recensioner var tänkta att vara objektiva oavsett "färg".

Är priset bra så varför inte? Det är ingen exceptionell strömförbrukning, de allra flesta burkar klarar av det.

Skrivet av Megacrash:

Har inte AMD något kort i typ gtx1080 prestanda?

Kommer i juni.

Skrivet av anon114264:

Skillnaden är att Finfet gen 3 drar mer ström. Finns det något test som jämför RX 480 och RX 580 med samma frekvenser och strömåtgång?

Finfet gen 3 drar mindre ström. Vid samma frekvens drar 580 mindre ström än 480. 580 går dock att klocka mer och drar därför mer ström. Orkar tyvärr inte leta upp tester.

Skrivet av hg:

Jag förstår inte riktit hur ni mäter temperaturvärdena vid 0 belastning?

38 grader kan ju aldrig stämma, har själv ett Asus Strix 480 OC (mao. exakt samma kylare) som ligger på ~56 grader pga att jag har ställt fläktkurvan så fläktarna går igång där omkring. Har också 2st 140mm chassifläktar som blåser in frisk luft mot grafikkortet, och en 120mm bak som blåser ut luft. Gör man så att fläktarna till grafikkortet aldrig startar så kryper temperaturen upp mot 80 grader även vid noll belastning.

Inte en chans att ASUS kortet håller sig på 38 grader utan en väldigt aggressiv fläktkurva.

Sen om någon är intresserad av dessa kort så kan jag nog säga, köp MSI, eller något annat än ASUS iaf. Jag är inte alls imponerad av ASUS kylare, fläktarna sticker upp mot 1800-2000 RPM vid högre belastning för att hålla temp runt 75 grader. 3st fläktar @ 2000 rpm för ett jäkla oväsen.

Jag har ett HD 5870 (188W TDP) som kyls med en jämförelsevis fjuttig kylare med en enda 70mm-fläkt som snurrar i drygt 1200rpm och håller sig vid 35 grader från start. Efterhand som burken stått på ett tag (30-60 minuter) går temperaturen upp till 40-45 grader och stannar där. Din Strix-kylare är väldigt mycket bättre. Låter som att kylaren inte har bra kontakt med chippet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:
HDMI har inte stöd för Freesync/Gsync och liknande funktioner å andra sidan.
Jag hade fel, det finns tydligen åtta skärmar på marknaden som har stöd för Freesync över HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@tEan:

Jag har asus stric oc 580 8gb. Varför är den dynga? Jag betalade 2700 ny. Vilken annan kort skulle jag hellre köpt för de pengarna?

Skrivet av Viochee:

Är väl ett bra köp då det är ett hyffsat bra kort i den prisklassen antar jag
men för den som har ett 970 sen 2014 så känns det smått meningslöst

För det priset RX580 är ute för nu är det inte värt det eftersom man kan få ett gtx1070 som presterar betydligt bättre än 580 för samma pris om man träffar reorna rätt. Tex Elgiganten har nu gtx1070 för 3333kr. Samt RX580 presterar bara lite bättre än gtx1060 som är billigare än RX580 så tyvärr har AMD inget att komma med direkt i det här segmentet.

Som är tråkigt för vi konsumenter behöver ha bra konkurrens så priserna drivs neråt och inte uppåt. Nvidia och intel har fått härjat fritt alldeles för länge på marknaden utan motstånd. Hoppas att AMD kommande kort bryter trenden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tex Elgiganten har nu gtx1070 för 3333kr.

3048kr t.om. tack vare MSIs cashback.

Är ju lite av en one-off dock, allt under 4000:- för GTX 1070 får ses som undantagsfall för tillfället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

3048kr t.om. tack vare MSIs cashback.

Är ju lite av en one-off dock, allt under 4000:- för GTX 1070 får ses som undantagsfall för tillfället.

det är fasen ett nice pris, vart ju småsugen på att slå till
edit
köpte ett xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Enligt mina erfarenheter av 4st 1080 samt ett RX480 är att de alla led av coil whine, trots tester på 2st olika nätagg. Har däremot testat ett Palit Gamerock 1070 som inte hade något whine alls, det led istället av micron buggen så det åkte tyvärr tillbaka.
Coil whine verkar vara en trend som kommit för att stanna. Vilket är rätt märkligt med tanke på hur mycket tillverkarna satsar på att konstruera sina kort med tysta kylare, men istället har ett coil whine som överröstar fläktarna på det.

Mja, det är väl snarare så att det alltid varit coil whine, men nu har fläktarna blivit så tysta att vi kan höra det istället för en brummande fläkt. Det är nog ganska lätt att ta fel och tro att det där ljudet är fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag förstår inte riktit hur ni mäter temperaturvärdena vid 0 belastning?

38 grader kan ju aldrig stämma, har själv ett Asus Strix 480 OC (mao. exakt samma kylare) som ligger på ~56 grader pga att jag har ställt fläktkurvan så fläktarna går igång där omkring. Har också 2st 140mm chassifläktar som blåser in frisk luft mot grafikkortet, och en 120mm bak som blåser ut luft. Gör man så att fläktarna till grafikkortet aldrig startar så kryper temperaturen upp mot 80 grader även vid noll belastning.

Inte en chans att ASUS kortet håller sig på 38 grader utan en väldigt aggressiv fläktkurva.

Sen om någon är intresserad av dessa kort så kan jag nog säga, köp MSI, eller något annat än ASUS iaf. Jag är inte alls imponerad av ASUS kylare, fläktarna sticker upp mot 1800-2000 RPM vid högre belastning för att hålla temp runt 75 grader. 3st fläktar @ 2000 rpm för ett jäkla oväsen.

gå tillbaka till artikeln och kolla bilden på testriggen, http://www.sweclockers.com/test/23818-radeon-rx-580-fran-asus... Klart en öppen testrig har tillgång till svalare luft än ett closed case i idle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, det är väl snarare så att det alltid varit coil whine, men nu har fläktarna blivit så tysta att vi kan höra det istället för en brummande fläkt. Det är nog ganska lätt att ta fel och tro att det där ljudet är fläkten.

Nej inte för mig i alla fall. Så gott som alla grafikkort jag ägt från 290 och bakåt har varit fria från coil whine. Det är väldigt enkelt att urskilja coil whine i och med att det hörs direkt man lägger belastning på kortet innan fläktarna varvar upp. Det försvinner även samma ögonblick som man stänger av belastningen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Fail på strömförbrukningen. Drar 80-90W mer än konkurrenten GTX 1060 eller nästan lika mycket som GTX 1080. Även aningen högre ljudnivå än en del 1080 Ti!

När blev 75-80W 80-90W?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

För det priset RX580 är ute för nu är det inte värt det eftersom man kan få ett gtx1070 som presterar betydligt bättre än 580 för samma pris om man träffar reorna rätt. Tex Elgiganten har nu gtx1070 för 3333kr. Samt RX580 presterar bara lite bättre än gtx1060 som är billigare än RX580 så tyvärr har AMD inget att komma med direkt i det här segmentet.

Som är tråkigt för vi konsumenter behöver ha bra konkurrens så priserna drivs neråt och inte uppåt. Nvidia och intel har fått härjat fritt alldeles för länge på marknaden utan motstånd. Hoppas att AMD kommande kort bryter trenden.

Fast nu finns det ju billigare RX 580 kort än dessa två.
2690kr för 8gb och 2230kr för 4gb versionen. Så de ligger på samma nivå som 1060 6gb, 3gb versionen är lite billigare men har bara 3 gb och är lite ner skalad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har ni tagit i hänsyn MSI:s (och kanske även asus?) ytterst generösa spänningsprofil, som inte bara kan ge sämre temperatur och strömförbrukning, utan även en sämre prestanda(!)? Eller är den korrigerad nu?

Exempel: https://youtu.be/MQ9ro5pwfXY?t=531

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

När blev 75-80W 80-90W?

Med de testade korten drar systemet 340 W som max. Med ett GTX 106 6GB OC drar systemet 255 W som max. Skillnad: 85 W. Med ett GTX 1080 drar systemet 345 W som max. Skillnad: 5 W. Det är alltså för DX11 speltest. Sen kan du ju titta på speltest i DX12 där skillnaderna är ännu större. Detta är ju katastrofalt mycket mer med tanke på värmeutveckling och ljudnivå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Med de testade korten drar systemet 340 W som max. Med ett GTX 106 6GB OC drar systemet 255 W som max. Skillnad: 85 W. Med ett GTX 1080 drar systemet 345 W som max. Skillnad: 5 W. Det är alltså för DX11 speltest. Sen kan du ju titta på speltest i DX12 där skillnaderna är ännu större. Detta är ju katastrofalt mycket mer med tanke på värmeutveckling och ljudnivå.

Då förstår jag hur du räknat, jag räknade på medel.
Ljudnivån var dock lägre, på dessa kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Då förstår jag hur du räknat, jag räknade på medel.
Ljudnivån var dock lägre, på dessa kort.

Ljudnivån är lägre bara för att de 1060 som är med i diagrammen är referenskort. GTX 1060 med t.ex. Gaming X kylare är betydligt tystare. Det säger ju sig självt ju högre värmeutveckling desto snabbare måste fläktarna snurra på i övrigt likvärdiga kylare. Dock torde väl kylelementen på 580 vara mer tilltagna än på 1060.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jmeistr:

Är det spoltjut på alla kort? Kan det vara så att testsystemets nätaggregat är boven?

Som @Videoapan påpekade bedöms spoltjutet vid tester i flera olika system, däribland ihop med ljudtestriggen som har ett helt annat nätaggregat och moderkort.

Skrivet av bjan_84:

Är det bara jag som tycker att det känns som att Sweclockers känner sig tvungna att sätta "Bra köp" på dessa kort för att inte bli överöst med negativa kommentarer av "AMD-fanboys"? För mig är det tämligen uppenbart att dessa kort är skräp. Ett taffligt försökt att försöka återlansera samma produkt en gång till till följd av kraftigt ökat effektuttag.

Nej jag trodde att alla recensioner var tänkta att vara objektiva oavsett "färg".

Det är vår objektiva åsikt att Radeon RX 580 är ett bra grafikkort i mellansegmentet. Det tappar mycket när det kommer till energieffektivitet, men rent prestandamässigt är det absolut inget fel på det.

Skrivet av SellahiR:

Varför slutade Swec med prestanda per krona diagrammen?

Priserna svänger alldeles för mycket på marknaden för att ett sådant diagram inte skulle bli utdaterat efter någon dag.

Skrivet av hg:

Jag förstår inte riktit hur ni mäter temperaturvärdena vid 0 belastning?

38 grader kan ju aldrig stämma, har själv ett Asus Strix 480 OC (mao. exakt samma kylare) som ligger på ~56 grader pga att jag har ställt fläktkurvan så fläktarna går igång där omkring. Har också 2st 140mm chassifläktar som blåser in frisk luft mot grafikkortet, och en 120mm bak som blåser ut luft. Gör man så att fläktarna till grafikkortet aldrig startar så kryper temperaturen upp mot 80 grader även vid noll belastning.

Inte en chans att ASUS kortet håller sig på 38 grader utan en väldigt aggressiv fläktkurva.

Sen om någon är intresserad av dessa kort så kan jag nog säga, köp MSI, eller något annat än ASUS iaf. Jag är inte alls imponerad av ASUS kylare, fläktarna sticker upp mot 1800-2000 RPM vid högre belastning för att hålla temp runt 75 grader. 3st fläktar @ 2000 rpm för ett jäkla oväsen.

Det är inte samma kylare på RX 480 Strix OC och de nya RX 580 Strix-korten. Det låter dock som att det är något fel på kontakten mellan din kylare och GPU:n sett till de temperaturer du får.

Skrivet av GilbertG:

Jag kan inte ta Sweclockers tester seriöst längre. Testsviten är horribel. Jag har ingen uppfattning om hur korten faktiskt presterar.
Fallout 4 är uselt optimerat och skalar mest med IPC och minneshastighet. GTA 5 är i grund och botten ett 2013-spel. Forza motorsport 6 ger helt bananas resultat. Dessa tre borde inte vara med. Forza är förresten det enda bilspelet och i princip enda spelet som inte är en skjutare. Rise of the Tomb raider är i gränslandet. Det spelet ger förresten väldigt olika resultat beroende på var i spelet man testar det, så det är tveksamt om den också borde vara med. I så fall får man testa flera områden. Inget strategispel finns med.

Att välja ut spel till grafikkortstestsviten är extremt svårt, och det är omöjligt att göra alla nöjda med urvalet. Jag tycker att vi har en bra bredd som det är nu med väldigt många olika grafikmotorer som presterar olika bra för AMD och Nvidia. Därtill vill vi också ha med spel som folk faktiskt spelar, och då är både Fallout 4 och GTA V extremt relevanta, där det sistnämnda dessutom både är snyggt och tungdrivet.

Jag hör dock vad du säger om avsaknaden av strategispel och det är något vi ska försöka gräva fram till nästa svit. Denna gång hittade vi helt enkelt ingen vettig kandidat.

Skrivet av Lordsqueak:

gå tillbaka till artikeln och kolla bilden på testriggen, http://www.sweclockers.com/test/23818-radeon-rx-580-fran-asus... Klart en öppen testrig har tillgång till svalare luft än ett closed case i idle.

Ljud- och temperaturtester görs i ett vanligt datorchassi. Kika in på sidan 9 för komplett testmetod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Priserna svänger alldeles för mycket på marknaden för att ett sådant diagram inte skulle bli utdaterat efter någon dag.

Kan ni inte jobba tillsammans med Prisjakt för att ta fram en sådan jämförelse? Prestandavärdena svänger ju inte så extremt över 6 månader och kan man koppla ihop det till pris hade man ju kunnat presentera en riktigt trevlig och interaktiv jämförelse

* hint * Ni kan projektanställa mig för det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vad för strategispel är testlämpligt just nu?
Civ 6? DoW 3? Typ >95% av alla strategispel är olämpliga i grafikkortstest pga CPUn flaskar också i de högre upplösningarna. Hjälper inte att de flesta skalar ännu sämre med fler kärnor och grafiken är sällan tungt och eftersom det är sällan "AAA"-spel är titlarna långt ifrån alltid optimerade - under hela livscykeln!
Lirar enbart strategispel typ så hade vart roligt om någon kom med men det är ju mer vanligt att de aldrig är med, av goda anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Radolov:
Det är AMDs generösa spänningsprofil för att garantera att RX4.... 580 korten klarar överklocken.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Såg du på videon som jag länkade eller svarade du bara att ett RX580 är ett överklockat RX480? För det stämmer! Ett RX580 är ett överklockat RX480 på ungefär samma sätt som ett 7700K är en överklockad 6700K. Detta då tillverkningsprocessen är förbättrad och kräver mindre spänning för att driva kortet (eller processorn) på en viss frekvens.

Iallafall, videon gav svaret att på grund av att spänningen var såpass hög så kunde den inte bibehålla sin boost clock. Jag finner det ganska motsägelsefullt att säga "den behövs för att klara överklocken" när den uppenbarligen är anledningen till att den inte gör det.

Eller menar du att spänningen behövs för att överklocka 580 ännu mer, så det är en förebyggande spänningshöjning eller va? Det vore lite nextlevel med tanke på att majoriteten av köparna säkert inte överklockar.

Permalänk
Medlem

@Radolov:
AMD måste garantera att alla kort ska klara frekvenserna, visst finns det en del exemplar som klarar sig med lägre volt, lika så finns det exemplar som precis klarar av frekvenserna. MSI/Asus har inget med det att göra, det är krav från AMD :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Radolov:
AMD måste garantera att alla kort ska klara frekvenserna, visst finns det en del exemplar som klarar sig med lägre volt, lika så finns det exemplar som precis klarar av frekvenserna. MSI/Asus har inget med det att göra, det är krav från AMD :).

Jag ska ge dig några standardvärden som jag kunde se för MSI RX580 8GB och MSI RX480 8GB.
RX 480:
Frekvens(MHz): 610 910 1075 1145 1190 1235 1305
Spänning(mV) : 818 837 962 1025 1075 1125 1150

RX580
Frekvens(MHz): 600 935 1190 1265 1305 1350 1395
Spänning(mV) : 769 912 1150 1150 1150 1150 1150

Så du menar att en spänning som var max för 1305Mhz på en sämre process är nu kravet på en bättre för 1190 MHz, som hade spänningen 1075mV förut? Vad fick dem att ändra sig?

Hur vet du att MSI och Asus inte har något med det att göra? Versionerna skiljer ju sig med boost clocks, så säger Asus "Hi AMD please give us the worst cards" och MSI "Give us the best cards" och får specs därefter? Du verkar ha en stor insyn i detta och det skulle vara kul om du delade med dig av din kunskap. Helst kan du också berätta var man kan läsa på om det här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@jOnÄTÄn:
Dubbla HDMI är enbart för VR headset som behöver två HDMI portar. DP/DP/DP/HDMI bör vara standarden, annars skrotar du hela konceptet med tre skärmar, eyefinity och nvidia surround.

De bör helt enkelt ha en vettig person version med bara DP portar. Att blanda anslutningar är alltid ett jävla härke med kablar och adapters.