Khronos Group slår samman grafikgränssnitten OpenCL och Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group slår samman grafikgränssnitten OpenCL och Vulkan

De öppna utvecklargränssnitten OpenCL och Vulkan för grafik och generella beräkningar ska slås samman i en gemensam standard i en framtida uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas bara att de inte får in någon gammal skit in i Vulkan via detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas bara att de inte får in någon gammal skit in i Vulkan via detta.

Som jag förstår det ska de bygga OpenCL ovanpå Vulkan. Men jag kan ha missuppfattat såklart.

Permalänk
Medlem

låter bra, vi behöver verkligen något som tar ner DirectX från tronen...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Mikael07: Jag får uppfattningen att de kommer sammanfläta API:erna, eftersom de i vissa delar innehåller samma funktionalitet. Så det bör inte bli direkt att de bygger OpenCL ovan på Vulkan, men de kommer nog dela metoder för att utföra liknande uppgifter.
@Ratatosk: På samma vis bör inte gamla delar av OpenCL sabba Vulkan då den inte bör ändra något gällande grafik och beräkningar, utan bara utöka med fler möjligheter direkt i Vulkan.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så tvingar detta Nvidia att ge uppdaterad support för OpenCL funktioner via Vulkan.

Permalänk
Medlem

Enat sägs ju va bäst, vore bra om det öppna blev rådande... i förrförrgår.

Permalänk
Medlem

Även om spelen använder Vulkan måste det till två versioner, en för Windows och en Linux? Det kommer inte automatiskt fungera på båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Även om spelen använder Vulkan måste det till två versioner, en för Windows och en Linux? Det kommer inte automatiskt fungera på båda?

Man måste så klart kompilera koden för både Windows och Linux. Men så länge som man använder plattformsoberoende bibliotek (som Vulkan och OpenCL) så kan man använda samma kod för båda plattformarna.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Wiinis: Precis som @perost skriver så behöver koden så klart kompileras för respektive plattform, kompilatorer, bibliotek, etc, men så länge som Vulkan-gränssnittet används kan samma struktur och programmeringsprinciper användas på samtliga plattformar. Stöd för Vulkan fås ju genom stöd i drivrutinerna, antingen de inbyggda generella drivrutinerna i Linux-kärnan eller tredjepartsdrivrutinerna från exempelvis AMD och Nvidia.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Nu hoppas jag "bara" att Apples Metal API kan bakas in i Vulkan i en kanske lite utvecklad variant, så kan DirectX slänga sig i väggen. Khronos själva lär inte få till någon högnivå-API-struktur som ger en bra abstraktion för dagens grafikkort som komplement till dagens lågnivå. Hur många indies vill använda Vulkan idag eller DX12? Det kräver för mycket, de måste ha ett enklare alternativ. Då fångar man också upp nya utvecklare till den fria vägen istället för att lämna dem helt hänvisade till MicroSoft, och så fortgår Windows-imperiet. På så vis får man också Apple med sig på vagnen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

För 10 år sen hade ja trott att detta skulle revolutionera saker o ting men idag...."låter fint" säger ja idag

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]